AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #101 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Små barn er vel ferdig på skolen i 12-13 tiden? Hadde jeg vært på jobb fra 8 til 13, så kunne jeg fint lest litt en time på ettermiddagen... Anonymkode: a844b...7b5 Mine barn er hjemme 15 tiden fra skolen 4 dager i uken, både 1 og 7 klasse. Så nei de er ikke hjemme tidlig hver dag. Mine har aldri gått på sfo. Anonymkode: 17afb...194 1
Maleficenta Skrevet 13. september 2024 #102 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mine barn er hjemme 15 tiden fra skolen 4 dager i uken, både 1 og 7 klasse. Så nei de er ikke hjemme tidlig hver dag. Mine har aldri gått på sfo. Anonymkode: 17afb...194 Hæ hvor mange timer har dine i første klasse? Min førsteklassing er ferdig rundt halv to til vanlig og kortere dag på fredager... Rart at det ikke er likt på skolene 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #103 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mine unger gjør ikke lekser. For oss var lekser et mareritt med 3 unger. Ingen i huset som gledet seg til ettermiddagene for å si det sånn 🙈 Så vi bare har bestemt at det gjør vi ikke. Anonymkode: 4c5b4...ddd Og du tenker ikke på at dine barn skal ha utdanning videre? Er det greit med bare å ha gått ut ungdomsskole? De kommer vel ikke inn på vgs sånn? Eller mulig det er blitt sånn nå at alle kommer inn på vgs, men de som ikke har grunnlag, kunnskap nok, og motivasjon til å lære, de dropper ut. Hva skjer med barna dine videre da? De må jo skaffe seg en jobb, og det krever utdanning. Uansett så må de fullføre vgs på et eller annet vis. Tenker du ikke på barnas framtid? Så deres korttidsløsning med å ikke gjøre lekser, har du tenkt på hva den fører til for dine barn? Bare for at dere foreldre skal ha det litt lettere akkurat nå? Anonymkode: ba7fc...fc2 1 3
AprilLudgate Skrevet 13. september 2024 #104 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan skal det gå senere i utdanningsløpet når barna allerede lærer hjemme at lekser behøver vi ikke å gjøre. Anonymkode: 44b89...899 Det spørs jo, men jeg fikk aldri hjelp til lekser hjemme. Ikke mannen heller. Vi er begge akademikere med gode resultater. Finnes mange måter å lære på, om du leder en bok du liker er det like god trening som onsdagsleksa. Om man aldri leser hjemme derimot, det gir jo dårlig utvikling generelt.
Tuba Skrevet 13. september 2024 #105 Skrevet 13. september 2024 Wow her er der mange ekstreme råd. Ingen lekser, ingen SFO, ingen fritidsaktiviter, leksene går foran alt........ TS: min yngste slet også veldig med leseleksene de første 4 årene. De skal lese ganske lange tekster tidlig og det var veldig vanskelig for henne. Vi snakket med skolen og ble enig om at det var helt greit å ikke lese alt hver gang, Ofte leste vi annen hver setning, hun leste en setning så leste jeg en og vi ga oss når vi merket det ble for mye. Vi fant alternative tekster å lese som var lettere/mer spennende. Det var ikke perfekt, noen ganger litt frustrasjon men det var mye bedre enn å tvinge alt gjennom eller ikke lese noe i det hele tatt. Vi leste også mye for henne på sengen. Vi fikk utredet henne for dyseleksi men det ble ingen tydelig konklusjon. I dag går hun på ungdomskolen og det går heldigivs flott med lesing og språk generelt. Hun gjør det generelt mye bedre på skolen enn mange av dem som var flinke å lese tidlig.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #106 Skrevet 13. september 2024 AprilLudgate skrev (34 minutter siden): Det spørs jo, men jeg fikk aldri hjelp til lekser hjemme. Ikke mannen heller. Vi er begge akademikere med gode resultater. Finnes mange måter å lære på, om du leder en bok du liker er det like god trening som onsdagsleksa. Om man aldri leser hjemme derimot, det gir jo dårlig utvikling generelt. Ja, og det var DATIDENS skole. Jeg trengte heller ikke hjelp og er 1. generasjons akademiker. Dagens krav er noe heeeelt annet. Om du leser krav til måloppnåelse i fag på ungdomsskolen så er det idioti å la barna håndtere det på egenhånd fordi du klarte å lese tekst og svare på enkle spørsmål når du gikk barne- og ungdomsskole. Slutt å sammenligne med egen barndom- den verden finnes ikke mer!! Alle lærere mine barn har hatt sier det samme, de barna som får mest hjelp hjemme gjør det best OG lærer mest… Mine barn lærer best gjennom dialog, og prate seg gjennom stoffet etter å ha lest det. Derfor kan jeg lett bruke 10 timer en uke på skolearbeid med ungene. Nå går eldste vg og plutselig er så mye lett for han fordi han pugget ikke til prøver på ungdomsskolen. men vi satt med han og jobbet med stoffet. Det han lærte forsvant ikke rett ut dagen etter prøven, men han kan bygge på det fordi vi brukte masse tid med han. Lekser 1-5 trinn var ikke gøy for han, men han fikk vær så god lære seg tålmodighet og impulskontroll. Anonymkode: df154...b47
Dojakitty Skrevet 13. september 2024 #107 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Om hun har eldre søsken hjemme så dropp SFO og få det eldste barnet til å hjelpe til med lesing og lekser etter skolen. Prepp mat på søndag så du aldri bruker mer enn 15 min på middag. Anonymkode: df154...b47 Seriøst? Eldre søsken skal få jobben med å gjøre lekser med barnet? Dummeste forslaget jeg har lest ever
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #108 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Små barn er vel ferdig på skolen i 12-13 tiden? Hadde jeg vært på jobb fra 8 til 13, så kunne jeg fint lest litt en time på ettermiddagen... Anonymkode: a844b...7b5 De fleste er på sfo Anonymkode: 7676b...93f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #109 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan skal det gå senere i utdanningsløpet når barna allerede lærer hjemme at lekser behøver vi ikke å gjøre. Anonymkode: 44b89...899 Går nok helt fint Anonymkode: 7676b...93f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #110 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som syvåring (På 90 tallet), gikk jeg hjem rett etter skolen. Lagde meg litt suppe og gjorde lekser. Er ikke dette lov lenger? Må de gå i barnehagen/SFO etter skolen? Forstår jo at enkelte barn ikke kan være alene i den alderen, men de fleste er vel i stand til det? Anonymkode: a844b...7b5 Du skjønner at ikke alle kan gå hjem? Vi har skolebuss Anonymkode: 7676b...93f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #111 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og du tenker ikke på at dine barn skal ha utdanning videre? Er det greit med bare å ha gått ut ungdomsskole? De kommer vel ikke inn på vgs sånn? Eller mulig det er blitt sånn nå at alle kommer inn på vgs, men de som ikke har grunnlag, kunnskap nok, og motivasjon til å lære, de dropper ut. Hva skjer med barna dine videre da? De må jo skaffe seg en jobb, og det krever utdanning. Uansett så må de fullføre vgs på et eller annet vis. Tenker du ikke på barnas framtid? Så deres korttidsløsning med å ikke gjøre lekser, har du tenkt på hva den fører til for dine barn? Bare for at dere foreldre skal ha det litt lettere akkurat nå? Anonymkode: ba7fc...fc2 Det finnes flrre leksefri skoler , det går nok bra å ikke gjøre lekser Anonymkode: 7676b...93f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #112 Skrevet 13. september 2024 Fra Utdanningsdirektoratet: «Skoler har anledning til å benytte lekser for å fremme elevenes læring og leksene må da være tilpasset elevenes forutsetninger». Man må altså ikke ha lekser, og alle må heller ikke ha samme lekse. Det er viktig å lære seg å lese, men hvis leksen dreper all lyst og motivasjon gjør det mer skade enn nytte. Snakk med læreren om alternativer. Er det gøyere å lese tegneserier? Finnes det lydbok + bok så hun kan lytte og følge med på teksten samtidig? Min slet også veldig med motivasjon for lesing og skriving, ofte leste vi annenhver side, eller at han leste i to minutter også leste jeg resten. Etterhvert begynte han å vegre seg veldig for å dra på skolen, da var læreren tydelig på at det var bedre å droppe leksene enn at det skulle være en kamp. For når alt oppleves som en kamp blir ting veldig tungt. Anonymkode: 303ec...771
Dojakitty Skrevet 13. september 2024 #113 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det finnes flrre leksefri skoler , det går nok bra å ikke gjøre lekser Anonymkode: 7676b...93f Men da gjør de andre ting som skal veie opp for leksefri. De ikke «bare leksefrie,det går nok bra» ! 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #114 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Små barn er vel ferdig på skolen i 12-13 tiden? Hadde jeg vært på jobb fra 8 til 13, så kunne jeg fint lest litt en time på ettermiddagen... Anonymkode: a844b...7b5 Ikke alle steder. Der våre gikk var skoletiden fra 08.45til 14.45. Skulle egentlig ikke ha lekser men pga de valgte å ha en hel dag som ute dag så ble det lekser alikevel Anonymkode: c3092...123
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #115 Skrevet 13. september 2024 Dojakitty skrev (13 minutter siden): Men da gjør de andre ting som skal veie opp for leksefri. De ikke «bare leksefrie,det går nok bra» ! Nei i grunn ikke ! Anonymkode: 7676b...93f
Dojakitty Skrevet 13. september 2024 #116 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei i grunn ikke ! Anonymkode: 7676b...93f Jo, faktisk!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #117 Skrevet 13. september 2024 Gå på biblioteket, lån noen bøker som hun har lyst å lese. Lekser er viktig, men tror det er lurt å ikke presse for mye sånn at motivasjonen blir ødelagt. Hun er et lite barn. Når mine var små så leste jeg gjerne for de først, så forsøkte de seg. Min datter ble etterhvert "lesehest" når hun knakk koden. Hun var eldre enn 7 da. Anonymkode: 8b975...b3a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #118 Skrevet 13. september 2024 Gå på biblioteket, lån noen bøker som hun har lyst å lese. Lekser er viktig, men tror det er lurt å ikke presse for mye sånn at motivasjonen blir ødelagt. Hun er et lite barn. Når mine var små så leste jeg gjerne for de først, så forsøkte de seg. Min datter ble etterhvert "lesehest" når hun knakk koden. Hun var eldre enn 7 da. Anonymkode: 8b975...b3a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #119 Skrevet 13. september 2024 Gå på biblioteket, lån noen bøker som hun har lyst å lese. Lekser er viktig, men tror det er lurt å ikke presse for mye sånn at motivasjonen blir ødelagt. Hun er et lite barn. Når mine var små så leste jeg gjerne for de først, så forsøkte de seg. Min datter ble etterhvert "lesehest" når hun knakk koden. Hun var eldre enn 7 da. Anonymkode: 8b975...b3a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #120 Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 18.14): Om hun har eldre søsken hjemme så dropp SFO og få det eldste barnet til å hjelpe til med lesing og lekser etter skolen. Prepp mat på søndag så du aldri bruker mer enn 15 min på middag. Anonymkode: df154...b47 For et elendig råd! Eldre barn har egne lekser og fritidsaktiviteter/venner og skal da ikke ha lekseansvar for yngre søsken på daglig basis! AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 18.28): Dropp fritidsaktiviteter. Skole er viktigere. Anonymkode: 8dfd8...afc Skole er viktig, men de er da på skolen ca 5 timer daglig, og livet til et ungt barn på 2.trinn skal og bør ikke kun handle om skole og oppgaver. Lek, venner og fysisk aktivitet er vel så viktig! Til TS: Jeg hadde latt barnet selv velge en bok og satt av minst 10 minutter daglig til lesing. Det viktigste er at barnet får nok lesetrening, og hvis det å velge bok selv motiverer barnet så gå for det. Anonymkode: 04275...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå