AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #21 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mine unger gjør ikke lekser. For oss var lekser et mareritt med 3 unger. Ingen i huset som gledet seg til ettermiddagene for å si det sånn 🙈 Så vi bare har bestemt at det gjør vi ikke. Anonymkode: 4c5b4...ddd Å hva lærer barna av det? Blir det for mye og vanskelig så la det heller være. Anonymkode: fa869...ab5 17 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #22 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lærevansker? Var hun mye sliten etter bhg også? Anonymkode: b3b17...e93 Dette med lærevansker er også en av grunnene til at man bør prioritere lekser. Det er jo ikke mulig å se om ungen sliter før ungen har prøvd. Anonymkode: 77be4...5e0 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #23 Skrevet 12. september 2024 Gjør avtaler med læreren. Kan hun heller lese litt lengre et par dager i uka, og droppe de andre dagene? Så minimerer dere stresset rundt det, og hun får brukt litt mer tid på det når hun først er i gang? Fokuser også på kvalitet fremfor kvantitet, dvs bruk klokka og avslutt, ikke x antall sider. Anonymkode: 70497...fb7 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #24 Skrevet 12. september 2024 Leksene skal gjøres hver dag,slik er det bare å ha skolebarn. Fritidsaktiviteter er unødvendig når det går utover skolearbeidet,det burde du se selv. Og hun blir ikke flinkere å lese uten å øve. Anonymkode: 44b89...899 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #25 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså, fritidsaktiviteter blir gjerne nedprioritert når hun er sliten. Hvis vi skal bruke hele ettermiddagen på lekser, så blir alt veldig surt for henne. Vi kan ikke legge hele livet til side for lekser heller, så lekser blir selvfølgelig gjort, eller ærligere sagt, tilrettelagt for, men når hun slår seg vrang så legger vi det vekk for det blir ikke noe av det uansett... 😕 Synes det er kjipt for hun kan ikke lese enda og vi får det ikke til hjemme. Jeg er ganske tålmodig når det kommer til lekser og sånt så tror ikke det er min feil. Anonymkode: a5c7f...80d Om hun har lesevansker så bør skolen på banen kjapt, unngå aversjon. Anonymkode: b3b17...e93 3
Grandidosa83 Skrevet 12. september 2024 #26 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Vurdert å snakke med lærer om å få leksene en uke i forveien? Altså fredag foregående uke? På den måten kan du/dere jobbe litt med dem i helgen også.
Raven.Writingdesk Skrevet 12. september 2024 #27 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Les på senga. Hvis hun ikke orker å lese, så leser du samtidig som hun kan se teksten, og du holder pekefinger under der du leser. Da bruker hun hjernen til å ta inn ordene som står på arket samtidig som du leser. Etterhvert kan du lese 2/3 av teksten, hun leser 1/3. Da kan du si: «mamma leser disse avsnittene og du lekser dette». Så med tiden leser hun 50% og etterhvert 80.. Ikke gi opp. ❤️❤️❤️ 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #28 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Dere leser sammen til legging som alle andre normale foreldre gjør. Anonymkode: 05754...4e0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #29 Skrevet 12. september 2024 Vi har ikke 3.klassingen på fritidsaktiviteter, nettopp for at han har nok med skole+sfo+lekser. Det er jo en fullpakket dag, og tenker det er mer enn nok. Vi henter på sfo 15 da, men fortsatt trenger han tiden på å slappe av mellom slagene, noe vi prioriterer. Dropp fritidsaktiviteter om barna er for sliten til 10min lekser. Hvordan orker de fritidsaktiviteter som gjerne varer 60min? Anonymkode: 198a3...7cf 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #30 Skrevet 12. september 2024 Forstår hvorfor en del norske unger ikke er på aldersadekvat nivå i lesing og skriving når det oppleves som et onde de må gjennom. Leseglede skapes oftest i møte med bøker, før barnet selv kan lese. Som det smarte rådet å la være å gjøre leksene. er'e mulig! Og å ha to barn alene er ikke grunn til å klage, du har selv valgt å få dem. Det er alltids er risiko for å bli enslig, må tas med i betraktningen før man skaffer seg barn. Flere gode råd allerede: legg ungen tidligere på kvelden, kutt fritidsaktivitet, les sammen med ungen, ta med ungen på biblioteket og la henne velge bok selv. Hvor mye leser du selv? Er du et godt forbilde og leser bøker, eller sitter du med nesa i skjermen? Lykke til! Anonymkode: 4303c...3f1 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #31 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Får hun det ikke til, eller har hun bare dårlig utholdenhet? Hvis hun ikke får det til, så må hun få hjelp på skolen. Hvis utholdenheten er dårlig, så må den økes gradvis med tekster som er interessante for henne. Gjør leseleksa til en hyggelig stund der du leser noe for henne som hun liker. Så kan hun f.eks lese den første setningen i hvert kapittel eller på hver side. Anonymkode: 669b1...87d 2
vinterskog Skrevet 12. september 2024 #32 Skrevet 12. september 2024 Sover og spiser hun rett og nok? Hvor mange fritidsaktiviteter? Det er det første du må se over. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #33 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Som andre sier så må dere bare prioritere det uansett. Akkurat dette med leselekser er noe av det jeg har tenkt en del på som voksen. Visse lekser er viktigere enn andre. Det å lære å lese og skrive er de viktigste ferdighetene. Så kommer sikkert engelsk(som jo krever at man kan lese og skrive) og matematikk. Så om du først må nedprioritere noe så nedprioriter leksene som ikke går ut på å lære de mest grunnleggende ferdighetene. Det er jo uansett ikke et alternativ at ungen din ikke skal lære å lese og desto tidligere man lærer å lese desto mindre må ungen slite med at hun ikke kan lese. Desto raskere hun lærer de grunnleggende ferdighetene selv desto raskere blir hun selvstendig og kan begynne å gjøre leksene selv uten å trenge hjelp fra deg. Skulle jeg motivert ungen så ville jeg også prøvd å forklare dette med at visse ferdigheter er det kjipt å ikke kunne. Det er ikke gøy å ha høytlesing foran alle elevene om man ikke kan lese. Det er ikke gøy å slite på skolen. Så det er bedre å legge inn litt innsats nå og få det gøy resten av skoleårene enn å ende med å pine seg gjennom alle skoleårene fordi man hele tiden ligger bak. Jeg skjønner også veldig godt at det ikke er gøy å streve med å lære å lese. Husker jeg slet selv og jeg husker pappa sa "les igjen" hver gang jeg leste feil fordi jeg slurvet og gjettet på hva ordet var i stedet for å lese hver bokstav. Sett av helger om det er det som trengs. Om du skal droppe noen lekser så dropp i det minste de ferdighetene som er minst viktige. Nå bør man selvsagt ikke droppe lekser. Men om man sliter med tiden og må prioritere så prioriter vekk det som ikke får noen konsekvenser for resten av skoleårene. Ingen har slitt på skolen fordi de ikke tegnet nok i andreklasse. Men mange har slitt på skolen fordi de ikke lærte å lese. Så kan ungen heller gjøre de mindre viktige fagene når hun har lært de mest grunnleggende tingene. Anonymkode: 1df29...2c7 Takk for fint råd 😊 jeg vil jo gjerne motivere henne, og jeg er redd jeg skal lage et mål som føles uoppnåelig for henne og hun skal føle seg mer mislykket. Vi fikk gjort leksene noenlunde idag feks, men vi kom frem til at vi skulle finne noe morsommere å lese enn temaet de var nå.. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, hun er ikke det. Hun er lat. Anonymkode: 216ed...fa3 Ja skulle ønske det. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå vet ikke jeg hva slags leselekse ditt barn får. Er det pensum i andre fag eller er det lese trening? Mitt barn fikk helt grusomme lese lekser. Det var svært lite motiverende lesestoff og jeg fikk mye motstand av barnet på å lese leksene. Jeg kjøpte mer spennende lesestoff og plutselig var ungen vill etter lesing. (Amuletten, gutta i trehusbebyggelse og etter vært ordentlige bøker.) Jeg ville droppet lese stoffet fra skolen viss det kun var lese trening og sammen med barnet funnet noe barnet faktisk vil lese. Lag en koselig lese stund, gjerne på sengekanten hvor du hjelper til, leser halvparten eller bidrar til å gjøre lesing gøy og koselig. Viss leseleksene er pensum i andre fag hadde jeg sannsynligvis lest for barnet og så diskutert innholdet sammen. Stilt spørsmål og brukt mer interessant lesestoff for å trene på selve lesingen. Anonymkode: a15a3...d2f Det er lesetrening, men det var et fint råd, takk for det AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gutten vår eg også veldig sliten når han kommer hjem, lekser er en kamp. Han må alltid gjøre litt, men lærerene har sagt at det er helt greit at han skriver 3 setninger istedenfor 5 som står på lekseplanen. De har til og med sagt at de synes det er viktigere at han deltar på en fritidsaktivitet, å heller dropper leksene en dag. Leseleksene gjør vi hver dag. Så snakk med læreren. Anonymkode: 797ba...cc8 Jeg må nok snakke med læreren ja om ikke det blir bedre. Vil ikke at hun skal bli hengende etter. Matematikk er hun superflink i, så det er jo bra. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lærevansker? Var hun mye sliten etter bhg også? Anonymkode: b3b17...e93 Nei ikke etter barnehagen. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette med lærevansker er også en av grunnene til at man bør prioritere lekser. Det er jo ikke mulig å se om ungen sliter før ungen har prøvd. Anonymkode: 77be4...5e0 Hun må prøve. Og hvis jeg ser tydeligere hva det er så kan jeg putte motivasjonene på riktige steder. Litt kjipt å putte ressurser inn på noe som ikke er et problem, når det feks skulle vært dysleksi. Eller at hun rett og slett synes det er kjedelig å gjøre noe som er litt vanskelig AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gjør avtaler med læreren. Kan hun heller lese litt lengre et par dager i uka, og droppe de andre dagene? Så minimerer dere stresset rundt det, og hun får brukt litt mer tid på det når hun først er i gang? Fokuser også på kvalitet fremfor kvantitet, dvs bruk klokka og avslutt, ikke x antall sider. Anonymkode: 70497...fb7 Det kunne vi gjort kanskje de dagene jeg slutter tidligere.. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Leksene skal gjøres hver dag,slik er det bare å ha skolebarn. Fritidsaktiviteter er unødvendig når det går utover skolearbeidet,det burde du se selv. Og hun blir ikke flinkere å lese uten å øve. Anonymkode: 44b89...899 No shit Sherlock.. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om hun har lesevansker så bør skolen på banen kjapt, unngå aversjon. Anonymkode: b3b17...e93 Er det en greie ? Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Les på senga. Hvis hun ikke orker å lese, så leser du samtidig som hun kan se teksten, og du holder pekefinger under der du leser. Da bruker hun hjernen til å ta inn ordene som står på arket samtidig som du leser. Etterhvert kan du lese 2/3 av teksten, hun leser 1/3. Da kan du si: «mamma leser disse avsnittene og du lekser dette». Så med tiden leser hun 50% og etterhvert 80.. Ikke gi opp. ❤️❤️❤️ Lurt takk Anonymkode: a5c7f...80d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #34 Skrevet 12. september 2024 Snakk med læreren! Spør om det er mulig å knytte opp selvvalgte og interessante bøker til pensum. Anonymkode: 6f88a...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #35 Skrevet 12. september 2024 vinterskog skrev (2 minutter siden): Sover og spiser hun rett og nok? Hvor mange fritidsaktiviteter? Det er det første du må se over. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får hun det ikke til, eller har hun bare dårlig utholdenhet? Hvis hun ikke får det til, så må hun få hjelp på skolen. Hvis utholdenheten er dårlig, så må den økes gradvis med tekster som er interessante for henne. Gjør leseleksa til en hyggelig stund der du leser noe for henne som hun liker. Så kan hun f.eks lese den første setningen i hvert kapittel eller på hver side. Anonymkode: 669b1...87d AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Forstår hvorfor en del norske unger ikke er på aldersadekvat nivå i lesing og skriving når det oppleves som et onde de må gjennom. Leseglede skapes oftest i møte med bøker, før barnet selv kan lese. Som det smarte rådet å la være å gjøre leksene. er'e mulig! Og å ha to barn alene er ikke grunn til å klage, du har selv valgt å få dem. Det er alltids er risiko for å bli enslig, må tas med i betraktningen før man skaffer seg barn. Flere gode råd allerede: legg ungen tidligere på kvelden, kutt fritidsaktivitet, les sammen med ungen, ta med ungen på biblioteket og la henne velge bok selv. Hvor mye leser du selv? Er du et godt forbilde og leser bøker, eller sitter du med nesa i skjermen? Lykke til! Anonymkode: 4303c...3f1 Synes ikke du var så hyggelig.. Jeg sitter kun med telefon 24/7, planla selvsagt at ungen skulle hate bøker fra hun var lita og bøker er ikke noe vi har i Hus. Vi vet ikke hva bibliotek er heller. Hun har ikke interessert seg for bøker og det å sitte rolig , jeg leser masse, og lillebror gjør også det. Han elsker å bli lest for. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi har ikke 3.klassingen på fritidsaktiviteter, nettopp for at han har nok med skole+sfo+lekser. Det er jo en fullpakket dag, og tenker det er mer enn nok. Vi henter på sfo 15 da, men fortsatt trenger han tiden på å slappe av mellom slagene, noe vi prioriterer. Dropp fritidsaktiviteter om barna er for sliten til 10min lekser. Hvordan orker de fritidsaktiviteter som gjerne varer 60min? Anonymkode: 198a3...7cf Vi har èn fritidsaktivitet nå 😅 men hun vurderer å slutte fordi det er kjedelig. Vi har jo litt andre ærender en gang i blant også, så kan være det og . Anonymkode: a5c7f...80d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #36 Skrevet 12. september 2024 vinterskog skrev (5 minutter siden): Sover og spiser hun rett og nok? Hvor mange fritidsaktiviteter? Det er det første du må se over. Hun har bare èn aktivitet. Så ikke mye. Sover nok, skulle gjerne spist litt mer men hun er ikke sulten.. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får hun det ikke til, eller har hun bare dårlig utholdenhet? Hvis hun ikke får det til, så må hun få hjelp på skolen. Hvis utholdenheten er dårlig, så må den økes gradvis med tekster som er interessante for henne. Gjør leseleksa til en hyggelig stund der du leser noe for henne som hun liker. Så kan hun f.eks lese den første setningen i hvert kapittel eller på hver side. Anonymkode: 669b1...87d En god kombinasjon tror jeg. Takk for råd Anonymkode: a5c7f...80d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #37 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Høres ut som for mye andre aktiviteter og stress hvis barnet ikke orker leksene… Hos oss deltar vi på aktiviteter så lenge det er energi til skole og lekser også. De er i 1. klasse og 3.klasse. Må slutte på aktiviteter om det er for mye tenker nå jeg. Leksene er viktigst. men kan mistenke hun sier sliten fordi hun synes det er vanskelig og trenger å øve mer? En unnskyldning rett og slett… Anonymkode: 317c8...6f6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 12. september 2024 #38 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for fint råd 😊 jeg vil jo gjerne motivere henne, og jeg er redd jeg skal lage et mål som føles uoppnåelig for henne og hun skal føle seg mer mislykket. Vi fikk gjort leksene noenlunde idag feks, men vi kom frem til at vi skulle finne noe morsommere å lese enn temaet de var nå.. Ja skulle ønske det. Det er lesetrening, men det var et fint råd, takk for det Jeg må nok snakke med læreren ja om ikke det blir bedre. Vil ikke at hun skal bli hengende etter. Matematikk er hun superflink i, så det er jo bra. Nei ikke etter barnehagen. Hun må prøve. Og hvis jeg ser tydeligere hva det er så kan jeg putte motivasjonene på riktige steder. Litt kjipt å putte ressurser inn på noe som ikke er et problem, når det feks skulle vært dysleksi. Eller at hun rett og slett synes det er kjedelig å gjøre noe som er litt vanskelig Det kunne vi gjort kanskje de dagene jeg slutter tidligere.. No shit Sherlock.. Er det en greie ? Lurt takk Anonymkode: a5c7f...80d Det handler om å ta ned forventningspresset uten å fullstendig sykeliggjøre henne: Jeg blir genuint bekymra når folk svarer deg med skolevegring, lærevansker osv, bare fordi hun ikke har ork til leseleksa si. Folk sykeliggjør helt normale ting!! Hvis du snakker med læreren vil de si at å lese en setning eller ett kapittel er bedre enn ingenting, Finn hennes mestringsnivå, slik at hun ikke «faller ut» når de snakker om leksa på skolen, men samtidig at hun ikke føler seg som en komplett fiasko fordi hun ikke klarte å gjennomføre absolutt alt 100% alene. Jeg har fysisk skrevet inn leseleksa i leksebøker til mine barn i småskolen fordi de orket kanskje akkurat å høre teksten i oppgaven og å svare muntlig, men ikke å skrive. Er du usikker på om det er «innafor» : avtal med læreren. Uansett så handler det om at dere på hjemmebane finner en slags «individuell tilpasning» for hva som funker for dere, uten å tenke «lese/skrivevansker, spes.ped, skolevegring» - med en gang, bare fordi ungen synes lekser er vanskelig og slitsomt. Det er normalt! lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #39 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere leser sammen til legging som alle andre normale foreldre gjør. Anonymkode: 05754...4e0 Nei det gjør vi overhodet ikke iom leksene er på iPad. Vi tar det rett etter skolen. Anonymkode: 1cb98...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #40 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d INGEN fritidsaktiviteter. Der har du svaret. Skjønner at du ønsker å få svar som "fritak fra lekser er svaret" osv, men lekser er ekstremt viktig når datteren din har lesevansker fra før. Fritidsaktiviteter skal man kun ha om man har overskudd til det etter lekser. Anonymkode: 7df28...bc3 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå