Gå til innhold

Dattera mi er for sliten til lekser

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det bare leselekse, avtal hvor mye tid hun skal bruke, f.eks 15 min, eller hvor mye hun skal lese. La henne lese mens du lager middag. Ikke gjør det til noe stort, eller krev at det er perfekt.

Anonymkode: b884f...61e

Enig i dette over! 

Kjører du hjem fra SFO kan det leses i bilen også :) evt til fritidsaktiviteten

Anonymkode: 79994...c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun har eldre søsken hjemme så dropp SFO og få det eldste barnet til å hjelpe til med lesing og lekser etter skolen. Prepp mat på søndag så du aldri bruker mer enn 15 min på middag.

Anonymkode: df154...b47

Nei oh Bare nei, søsken skal ikke ha ansvar for det

Anonymkode: 7676b...93f

• Liker 2
Skrevet

Man må bare prioritere det. Til første her så var lekser en kamp. Læreren sa vi skulle bare drive på en time. Ble hun ikke ferdig innen det så gikk det greit. Det gikk over til slutt. Er i dag ferdigutdannet. Så det løsnet etter hvert. 

Anonymkode: a256f...1fc

En time i første klasse 😱😱

Skrevet

Nei, hun er ikke det. Hun er lat. 

Anonymkode: 216ed...fa3

Tull

• Liker 2
Skrevet

Leksene skal gjøres hver dag,slik er det bare å ha skolebarn. Fritidsaktiviteter er unødvendig når det går utover skolearbeidet,det burde du se selv.

Og hun blir ikke flinkere å lese uten å øve.

Anonymkode: 44b89...899

Nei det skal det ikke

Skrevet

Forstår hvorfor en del norske unger ikke er på aldersadekvat nivå i lesing og skriving når det oppleves som et onde de må gjennom. Leseglede skapes oftest i møte med bøker, før barnet selv kan lese. Som det smarte rådet å la være å gjøre leksene. er'e mulig!

Og å ha to barn alene er ikke grunn til å klage, du har selv valgt å få dem. Det er alltids er risiko for å bli enslig, må tas med i betraktningen før man skaffer seg barn. 

Flere gode råd allerede: legg ungen tidligere på kvelden, kutt fritidsaktivitet, les sammen med ungen, ta med ungen på biblioteket og la henne velge bok selv. 

Hvor mye leser du selv? Er du et godt forbilde og leser bøker, eller sitter du med nesa i skjermen?

Lykke til! 

Anonymkode: 4303c...3f1

Herlighet hva vr poenget med deler av den teksten der

Skrevet

Mitt tips:

Finn ut om hun er sliten av en årsak. 

Lekser hver dag er mye i 2.klasse? 

Jeg hadde kuttet ned på lekser og heller prioritert tur på biblioteket i helgene jevnlig hvor dere låner bøker sammen.

Les bok sammen hver kveld som kveldsrituale. 

Poenget er jo å få lest, ikke leksen per se. 

• Liker 1
Skrevet

Mine unger gjør ikke lekser. For oss var lekser et mareritt med 3 unger. Ingen i huset som gledet seg til ettermiddagene for å si det sånn 🙈 Så vi bare har bestemt at det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 4c5b4...ddd

Det  bestemte vi også. For det leksehelvete føltes som barnemishandling.  

Leselkser hjemme  tenker jeg er ok, som forberedene, og lekser hjemme for å ha tulla bort tiden på skolen er også ok. Men ikke hver dag og hele tiden. Ene ungen her var så sliten etter sfo og sovnet mens vi laget middag, eller under middagen, på stolen. Også  skal man krangle og tvinge på lekser på unger som ikke var under forutsetning  til å få det til. Pga omstendigheter.  I tillegg syntes heg det nesten er litt viktigere med litt lystbetont fritidsaktiviteter  når de er hjemme,  etter en lang  dag på skolen. Jeg tror den sovingen, var en form for depresjon.  For når det  ble fritidsaktiviteter,  da var det også mye energi og ingen soving på kort tid.

4 timer hjemme, etter skolen og før leggetid, skal ikke fylles med lekser. Det er jo oppskriften å få barn til å hate skolen.  

Vi fikk de heller til å lese noe de ønsket på sengen.  Å bli  lest for, likte de ikke. 

Anonymkode: e1bb1...beb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det forundrer meg stadig at barn skal etter "jobb" (skole) gjøre mer av jobben hjemme. Tenk hvis du kom drit sliten hjem fra jobb, bare for å måtte fortsette å jobbe.

Utrolig at vi tillater det. Jeg mener at teoretisk læring skal skje på skolen og ikke hjemme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (41 minutter siden):

Det forundrer meg stadig at barn skal etter "jobb" (skole) gjøre mer av jobben hjemme. Tenk hvis du kom drit sliten hjem fra jobb, bare for å måtte fortsette å jobbe.

Utrolig at vi tillater det. Jeg mener at teoretisk læring skal skje på skolen og ikke hjemme.

Små barn er vel ferdig på skolen i 12-13 tiden? 

Hadde jeg vært på jobb fra 8 til 13, så kunne jeg fint lest litt en time på ettermiddagen...

Anonymkode: a844b...7b5

Skrevet

Hun er 2 klassing, om Hun vil ha en fritidsaktivitet skal hun selvsagt ikke slutte

fordi hun sliter med lesing.. Skal man straffe henne pga det?  En 8 åring skal ha kunne kapasitet til begge deler, regner med hun synes bøkene fra skolen er lite fengende. Her løste vi det med yngstemann rett og slett med bøker om haier. Han digger haier så alle faktabøker de hadde på biblioteket om haier ble lånt  en periode. Vi leste annenhver side. Så kanskje finne noe som fenger henne, noe hun liker å høre om? Noe i denne store verden må de jo være? 

Anonymkode: 103f5...ff8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Små barn er vel ferdig på skolen i 12-13 tiden? 

Hadde jeg vært på jobb fra 8 til 13, så kunne jeg fint lest litt en time på ettermiddagen...

Ja, men det er deg det. Barn skal være barn, skal kunne leke og ha krefter og tid til fritid også. Man lærer mer gjennom lek enn ved å sitte uinspirert og trøtt fremfor lekser etter en skoledag.

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Mitt tips:

Finn ut om hun er sliten av en årsak. 

Lekser hver dag er mye i 2.klasse? 

Jeg hadde kuttet ned på lekser og heller prioritert tur på biblioteket i helgene jevnlig hvor dere låner bøker sammen.

Les bok sammen hver kveld som kveldsrituale. 

Poenget er jo å få lest, ikke leksen per se. 

Jeg har en som startet i første klasse i år. 

Fikk lekser fra første skoledag, og har lekser hver dag. Varierer mellom lesing, matematikk og skriving.

Vi bruker maks 10 minutter på å gjøre den ferdig (og jeg har et helt gjennomsnittlig smart barn).

TS: Be om en samtale med lærer. Om det mistenkes at hun har feks dysleksi er det greit å komme i gang med utredning så raskt som mulig slik at hun kan få tilrettelegging og hjelpemidler.

Anonymkode: eaf80...ec6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det skal det ikke

Hvordan skal det gå senere i utdanningsløpet når barna allerede lærer hjemme at lekser behøver vi ikke å gjøre.

Anonymkode: 44b89...899

• Liker 3
Skrevet

1-5 trinn føltes det som mye lekser for vi foreldre måtte involveres mer og fordi mange barn er lenge på SFO.  Fra 6. trinn har mine knapt hatt lekser- alt har blitt ferdig på skolen og har de hatt lekser så får de gjort det selv. Det er ikke skolens feil at barn er lenge på SFO og foreldre ikke orker lekser med barna. 

Anonymkode: df154...b47

Skrevet

Som syvåring (På 90 tallet), gikk jeg hjem rett etter skolen. Lagde meg litt suppe og gjorde lekser. Er ikke dette lov lenger? Må de gå i barnehagen/SFO etter skolen?

Forstår jo at enkelte barn ikke kan være alene i den alderen, men de fleste er vel i stand til det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som syvåring (På 90 tallet), gikk jeg hjem rett etter skolen. Lagde meg litt suppe og gjorde lekser. Er ikke dette lov lenger? Må de gå i barnehagen/SFO etter skolen?

Forstår jo at enkelte barn ikke kan være alene i den alderen, men de fleste er vel i stand til det?

Sånn er det nowadays 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville snakket med skolen om dette. Lekser kan være direkte skadelig når de skaper problemer hjemme.

Jeg ville kanskje fokusert på lesing. Leselekser, gloser osv. Det er lettere å få til enn skriftlig arbeid og kan også gjøres som en del av kosen rundt legging.

Skrevet

Du har et barn som blir for sliten av hverdagen sin. La henne få kortere dag og roligere fritid. 

Anonymkode: 0a782...f6d

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hvilke lekser det er snakk om hos dere da, men min 2. Klassing har "les 10 min hver dag" som lekse. Valgfritt hva vi leser - om det er en bok, eller om det er quiz-spørsmålene på melkekartongen... Har også noen andre lekser, f. Eks. Matte, men er ganske lite, og gis for 14 dager av gangen. 

Vi velger som regel å gjøre litt ekstra i helga, eller dager vi henter tidlig. Altså, vi leser de fleste dager, men om man ikke rekker den ene dagen i uka det er fritidsaktivitet, tenker jeg at det er helt greit at vi leser lørdag i stede. 

Mine beste tips er:

- få lærer til å lage lekseplaner som går over litt lengre tid, sånn at dere kan gjøre det når det passer dere. 

- finn noe som er gøy å lese, som dere leser sammen. Det er mye mer motiverende når boka er gøy. (leseark fra skolen er helt drepen kjedelige, og null motiverende...) 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...