Gå til innhold

Dattera mi er for sliten til lekser

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som for mye andre aktiviteter og stress hvis barnet ikke orker leksene… 

Hos oss deltar vi på aktiviteter så lenge det er energi til skole og lekser også. De er i 1. klasse og 3.klasse. Må slutte på aktiviteter om det er for mye tenker nå jeg. Leksene er viktigst.

men kan mistenke hun sier sliten fordi hun synes det er vanskelig og trenger å øve mer? En unnskyldning rett og slett… 

Anonymkode: 317c8...6f6

Jeg tror det er det at hun synes det er vanskelig, og nettopp derfor at hun mister motivasjonen. Jeg støtter henne veldig i det at hun vil slutte på håndball. Men jeg synes heller ikke noe om dette p være med venner hjem osv når hun trenger å være hjemme..

Jeg vet derimot at hun også er sliten fordi hun kan ikke dra på besøk og lignende fordi hun blir veldig grinete..

Anonymkode: a5c7f...80d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

INGEN fritidsaktiviteter. Der har du svaret. Skjønner at du ønsker å få svar som "fritak fra lekser er svaret" osv, men lekser er ekstremt viktig når datteren din har lesevansker fra før. Fritidsaktiviteter skal man kun ha om man har overskudd til det etter lekser. 

Anonymkode: 7df28...bc3

Hvor skriver jeg at jeg vil at hun skal få fritak? Selvfølgelig er lekser viktig, det er jo derfor jeg ber om råd her. Jeg vil bare at hun skal mestre det, fordi egenarbeid er viktig for mestringen, motivasjonen og det å lære hvordan man lærer best.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):
Endret av Raven.Writingdesk
Trodde jeg svarte TS, men det var feil.
Skrevet

Ts her igjen..

Jeg er ikke for fritidsaktiviteter. Så da er det altså helt okei å droppe dem... ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her igjen..

Jeg er ikke for fritidsaktiviteter. Så da er det altså helt okei å droppe dem... ? 

Hvis du MÅ velge mellom fritidsaktivitet og skolen tenker jeg skolen vinner. 

• Liker 7
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Hvis du MÅ velge mellom fritidsaktivitet og skolen tenker jeg skolen vinner. 

Selvfølgelig 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine unger gjør ikke lekser. For oss var lekser et mareritt med 3 unger. Ingen i huset som gledet seg til ettermiddagene for å si det sånn 🙈 Så vi bare har bestemt at det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 4c5b4...ddd

Hvordan gjør de det på prøver og slikt? 

Anonymkode: a1bf2...a1b

Skrevet

Leser hun tegneserier da? 

Jeg har ikke barn altså. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. 

Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve.

Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. 

Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. 

Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. 

Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. 

Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ?

sliten 🤣 lurer på om alle norske barn har b-vitaminmangel

Anonymkode: f693a...7f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei det gjør vi overhodet ikke iom leksene er på iPad. Vi tar det rett etter skolen. 

Anonymkode: 1cb98...1ab

Det går an å lese en vanlig bok på senga. Har hun problemer med lesing, så er det jo samme hva dere leser, så lenge hun leser litt??

Anonymkode: a844b...7b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har også en i andreklasse. Vi dropper leksene hvis hun er for sliten, gjør dem en annen dag, på morgenen eller i helgen. Viktigere at hun opplever lyst enn mas

Anonymkode: 0bfdd...e98

• Liker 2
Skrevet

Jenta vår slet veldig med lesing, og de skulle lese hver dag i hvertfall til og med 4.klasse.

Vi valgte å lese tekstene høyt en del ganger, hvor hun da slapp å lese. Rett og slett fordi vi så at det å tvinge henne førte til enda større motvilje.

Nå går hun på ungdomsskolen, og skal i gang med utredning for dysleksi. Hun kan lese, men ligger langt bak forventet nivå. Vet ikke om det ville hatt noe betydning om vi hadde tvunget frem lesingen i småskolen, men jeg tror i grunn ikke det.

Anonymkode: ad5e7...a1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

INGEN fritidsaktiviteter. Der har du svaret. Skjønner at du ønsker å få svar som "fritak fra lekser er svaret" osv, men lekser er ekstremt viktig når datteren din har lesevansker fra før. Fritidsaktiviteter skal man kun ha om man har overskudd til det etter lekser. 

Anonymkode: 7df28...bc3

Fritids aktiviteter er svært viktig for mange barn. Å droppe fritidsaktiviteter på barneskolen til fordel for lekser vil ikke motivere barn til mer skole. Vi har barn som er de fleste våkne timer i døgnet på skole og sfo. Dette er ikke en plass barnet velger å være. Det kommer hjem og blir satt til å gjøre skole igjen, når det endelig er hjemme. Det er svært ensformig og umotiverende for mange barn som har et mye større behov for å bevege seg, bruke kroppen sin og være kreative enn det de får anledning til i livet sitt som skolebarn.

Nå mener jeg at lesing er svært viktig men det finnes bedre måter å motivere barn til dette enn å ta fra dem fotball treningen med vennene sine, eller danse kurset de synes er så kult og morsomt.

Skolen har ikke hjemmel i lovverket til å gi barn lekser så foreldre kan helt fint si nei takk viss de ønsker det. Barn skal også ha glede i livet sitt og få muligheten til å holde på med ting de selv ser på som viktig og givende.

Mitt barn scoret topp på lesetester og leser bøker på høyere litterert nivå enn egen alder. Det er mulig å motivere barn uten at lekser skal være en daglig kamp eller ta fra barnet andre muligheter i livet sitt. Mange måter å få inn matte på i hverdagen også. Men å sitte daglig med lekser er ikke den beste formen for læring. Dette er det flere studier på.

Anonymkode: a15a3...d2f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. 

Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve.

Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. 

Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. 

Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. 

Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. 

Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ?

Hvordan ser kveldene ut, når barnet legger seg, hvor mange dager I uka er aktivitetene, går begge barna, på samme tid eller forskjellige?

Anonymkode: 3432c...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fritids aktiviteter er svært viktig for mange barn. Å droppe fritidsaktiviteter på barneskolen til fordel for lekser vil ikke motivere barn til mer skole. Vi har barn som er de fleste våkne timer i døgnet på skole og sfo. Dette er ikke en plass barnet velger å være. Det kommer hjem og blir satt til å gjøre skole igjen, når det endelig er hjemme. Det er svært ensformig og umotiverende for mange barn som har et mye større behov for å bevege seg, bruke kroppen sin og være kreative enn det de får anledning til i livet sitt som skolebarn.

Nå mener jeg at lesing er svært viktig men det finnes bedre måter å motivere barn til dette enn å ta fra dem fotball treningen med vennene sine, eller danse kurset de synes er så kult og morsomt.

Skolen har ikke hjemmel i lovverket til å gi barn lekser så foreldre kan helt fint si nei takk viss de ønsker det. Barn skal også ha glede i livet sitt og få muligheten til å holde på med ting de selv ser på som viktig og givende.

Mitt barn scoret topp på lesetester og leser bøker på høyere litterert nivå enn egen alder. Det er mulig å motivere barn uten at lekser skal være en daglig kamp eller ta fra barnet andre muligheter i livet sitt. Mange måter å få inn matte på i hverdagen også. Men å sitte daglig med lekser er ikke den beste formen for læring. Dette er det flere studier på.

Du kommer ikke med noen konkrete tips til TS, overhodet.

TS har ett barn som sliter med lesing, ikke ett barn som « scorer topp».

Så si gjerne nøyaktig hvordan noen som sliter i noe, skal bli magisk god i det, - uten å jobbe helt konkret med den aktuelle saken de sliter i. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (48 minutter siden):

Du kommer ikke med noen konkrete tips til TS, overhodet.

TS har ett barn som sliter med lesing, ikke ett barn som « scorer topp».

Så si gjerne nøyaktig hvordan noen som sliter i noe, skal bli magisk god i det, - uten å jobbe helt konkret med den aktuelle saken de sliter i. 

Jeg hadde tips lengre opp i tråden. Så det har jeg faktisk gjort.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, hun er ikke det. Hun er lat. 

Anonymkode: 216ed...fa3

"Lat"? En jente i andre klasse, altså rundt 7 år er "lat"? Selvfølgelig føler hun at lekser er et stort ork hvis hun er på skolen hele dagen, deretter SFO (tvungen og utvidet tilværelse på skolen), for å så måtte slite seg gjennom lekser hjemme. Det er også helt naturlig at hun vil unngå det hvis hun sliter med lesing. Jeg slet med regning som barn og jeg husker hvor ufattelig tunge de timene med lekser jeg gjorde var. Det tok utrolig mye mental energi og skapte selvfølgelig en kronisk følelse av mislykkelse. 

Hvorfor har en ANDREKLASSING lekser hver dag er jo noe vi kan spørre oss først. Barn trenger fritid. Ekte fritid med plass til lek, ikke et fullpakket skjema bestående av skole, SFO og lekser. Dessuten, hva er det med skolesystemet som gjør at noen skoler sender ut massive mengder med lekser? For de ikke god nok undervisning på skolen? Ikke misforstå meg, jeg er ikke i mot lekser, men jeg er i mot massive mengder lekser.

TS, hvis at datteren din sliter med lesing, hva om du tar henne med til bokhandelen og lar henne plukke seg ut noen bøker hun selv synes ser artige ut. Oppmuntre henne til å lese de ved f.eks. leggetid eller andre tidspunkt på dagen hun føler for det. Kanskje det er enklere å forbedre leseferdighetene hvis hun slipper å føle på at det er tvunget. 

Anonymkode: e023d...196

• Liker 5
Skrevet

Ville dritt i leksene. Sørg heller for at hun får lest litt i helgene når dere har tid. Får jo ikke noe ut av det om det egentlig ikke er tid og overskudd 

Anonymkode: f6987...d98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her igjen..

Hadde heller droppet SFO enn fritidsaktiviteter

Anonymkode: df154...b47

Skrevet

Snakk med læreren. Jeg syns ungenes leselekser er grusomme, de fenger ikke i det hele tatt. Har alliert meg med lærer om at vi leser bøker vi selv ønsker og så registrerer vi hvor mange sider som er lest hver dag. Det er noe med å la dem forstå at bøker er magiske eventyr de kan forsvinne inn i, fremfor dumme tekster ala sol les los osv. Trodde skolen var blitt bedre siden nitttallet...

Anonymkode: a0ca9...db1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...