Gå til innhold

Dattera mi er for sliten til lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde heller droppet SFO enn fritidsaktiviteter

Anonymkode: df154...b47

Ja det hadde jo vært flott, men har ingen å passe på henne fra 13-16. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

"Lat"? En jente i andre klasse, altså rundt 7 år er "lat"? Selvfølgelig føler hun at lekser er et stort ork hvis hun er på skolen hele dagen, deretter SFO (tvungen og utvidet tilværelse på skolen), for å så måtte slite seg gjennom lekser hjemme. Det er også helt naturlig at hun vil unngå det hvis hun sliter med lesing. Jeg slet med regning som barn og jeg husker hvor ufattelig tunge de timene med lekser jeg gjorde var. Det tok utrolig mye mental energi og skapte selvfølgelig en kronisk følelse av mislykkelse. 

Hvorfor har en ANDREKLASSING lekser hver dag er jo noe vi kan spørre oss først. Barn trenger fritid. Ekte fritid med plass til lek, ikke et fullpakket skjema bestående av skole, SFO og lekser. Dessuten, hva er det med skolesystemet som gjør at noen skoler sender ut massive mengder med lekser? For de ikke god nok undervisning på skolen? Ikke misforstå meg, jeg er ikke i mot lekser, men jeg er i mot massive mengder lekser.

TS, hvis at datteren din sliter med lesing, hva om du tar henne med til bokhandelen og lar henne plukke seg ut noen bøker hun selv synes ser artige ut. Oppmuntre henne til å lese de ved f.eks. leggetid eller andre tidspunkt på dagen hun føler for det. Kanskje det er enklere å forbedre leseferdighetene hvis hun slipper å føle på at det er tvunget. 

Anonymkode: e023d...196

Er egentlig enig, det er for lite tid til lek. Lek er kjempeviktig for barn, voksne også faktisk. De sitter stille omtrent hele dagen med iPad og mange må-oppgaver, og sfo er en kontrastfylt tilværelse mellom voksenstyrt og fritt vilt. Den frie leken gir barna rom til å leke ut tanker og følelser, men det blir gjerne lite av det når mye tid må brukes på andre ting som lekser, middagsspising og diverse. Det er synd.. hørtes ut som en fin ide dette med at hun kan velge selv. Hun har fått låne noen på biblioteket, og der var det en veldig lettlest bok om prompetrollet hun likte. Endte likevel med at jeg måtte lese den, men det er jo en start :)

Jeg lagde te til henne ista og lot henne sitte litt ved ipaden og holde på med leksa, uten at vi hadde det så intens, for jeg holdt på med yngste. Det var en fin løsning. 

Om yngste sovner før henne, så kunne vi hatt hver våre lekser, da jeg har mye pc arbeid som må gjøres. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk med læreren. Jeg syns ungenes leselekser er grusomme, de fenger ikke i det hele tatt. Har alliert meg med lærer om at vi leser bøker vi selv ønsker og så registrerer vi hvor mange sider som er lest hver dag. Det er noe med å la dem forstå at bøker er magiske eventyr de kan forsvinne inn i, fremfor dumme tekster ala sol les los osv. Trodde skolen var blitt bedre siden nitttallet...

Anonymkode: a0ca9...db1

Ja, læreren er ganske open minded, så mulig det hadde motivert henne mer med mer interessante tekster. Han lo da jeg sa hun fikk lese tekstmeldingene mine istede. 

Anonymkode: a5c7f...80d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå vet ikke jeg hva slags leselekse ditt barn får. Er det pensum i andre fag eller er det lese trening?

Mitt barn fikk helt grusomme lese lekser. Det var svært lite motiverende lesestoff og jeg fikk mye motstand av barnet på å lese leksene. Jeg kjøpte mer spennende lesestoff og plutselig var ungen vill etter lesing. (Amuletten, gutta i trehusbebyggelse og etter vært ordentlige bøker.)

Jeg ville droppet lese stoffet fra skolen viss det kun var lese trening og sammen med barnet funnet noe barnet faktisk vil lese. Lag en koselig lese stund, gjerne på sengekanten hvor du hjelper til, leser halvparten eller bidrar til å gjøre lesing gøy og koselig.

Viss leseleksene er pensum i andre fag hadde jeg sannsynligvis lest for barnet og så diskutert innholdet sammen. Stilt spørsmål og brukt mer interessant lesestoff for å trene på selve lesingen.

Anonymkode: a15a3...d2f

Enig i at viljen til å lære noe blir større med riktig lesestoff; i tillegg kan man lære barnet dette:

"Etter vært" skrives "etter hvert".

"Viss" skrives "hvis".

"Lese stoffet" skrives "lesestoffet".

"Lese trening" skrives "lesetrening".

"Lese stund" skrives "lesestund".

Anonymkode: 3826a...acd

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt at hun skal være så sliten når hun kommer hjem. SFO er jo bare fritidsaktiviteter og ikke skolearbeid. Jeg var ofte ikke hjemme noe tidligere da jeg var barn, men det første jeg alltid gjorde var å gjøre unna lekser så fort som mulig så slapp jeg å ha det hengende over meg resten av kvelden. 

Kanskje ta en helsesjekk også. Friske barn er gjerne ikke utslitt klokka 1600 på dagen.

Anonymkode: 300d2...7ff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan gjør de det på prøver og slikt? 

Anonymkode: a1bf2...a1b

Det gjør det godt nok alle tre egentlig. Eldste gutten hadde 4,6 i snitt når til sommeren (8.klasse) Yngste har dysleksi, så han strever litt.. 

Men mye viktigere: harmoni i hjemmet, ingen konflikter, de er veldig musikalske så de spiller mye sammen, de har det bra, de er snille og empatiske og de har gode venner.

Anonymkode: 4c5b4...ddd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig i at viljen til å lære noe blir større med riktig lesestoff; i tillegg kan man lære barnet dette:

"Etter vært" skrives "etter hvert".

"Viss" skrives "hvis".

"Lese stoffet" skrives "lesestoffet".

"Lese trening" skrives "lesetrening".

"Lese stund" skrives "lesestund".

Anonymkode: 3826a...acd

Du har rett i det meste men her  eg berre få peike på favorittfaktumet mitt: 

Dokker har lov til å skrive subjunksjonen som "viss" på sidemålet óg.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 

Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. 

Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve.

Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. 

Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. 

Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. 

Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. 

Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ?

Ta kontakt med PPT og spør om de kan gi henne hurtiglesingstrening. Slik trening  med en økt pr dag i tre måneder vil løse problemet, og hun er da trent opp til å lese raskt og lett. når hun blir god til å lese lett og hurtig så blir alle skolebøkene mye mer lettleste og hun vil ikke bli så mye sliten.

Skrevet

Hei hei!

Jeg har ikke barn selv, men jeg har vært barn - og gått på skole. 😛

Hvis hun genuint sliter med å lese så kan det være en idé å sjekke ut om det kan være dysleksi, og/eller sjekke synet hennes.

Jeg var leseglad som barn, men jeg har skjeve hornhinner - som gjorde at det ble vanskeligere/tyngre/slitsomt å lese (krever mer energi).

Og er enig i det folk skriver om å finne bøker som kan være mer morsomme å lese.

Og ikke minst; finne hva som motiverer henne. Husker at andre barn i min klasse fikk en pengesum for ulike karakterer på prøver og innleveringer.

Man trenger ikke gjøre det for et så ungt barn, men hva med å f.eks at du leser kjapt gjennom det hun skal lese og gir henne en oppgave.

Du sier at du har en oppgave med premie hvis hun svarer riktig etter at hun har lest. Når hun har lest så spør du f.eks "hva var klokken da Lisa gikk til skolen?". Hvis hun da svarer riktig så får hun en Fox eller noe annet som hun liker.

• Liker 1
Skrevet

Ser i et av svara at du skriv at ho også er for sliten til besøk. Har dere sjekket vitaminstatus i det siste ? evt cøliaki ? en del barn har jo kun utmattelse som symptom på cøliaki. Det kan jo liksom vær alt fra fysisk sjukdom til dysleksi til ei som berre syns skule er litt vanskelig. Lykke til :)

Anonymkode: 70f33...364

Skrevet

Jeg ville jobbet mye med lesing (på en okey måte), og rett slett hatt skikkelig fokus på å at lesing skal bli enkelt og gøy! Dropp kjedelige leselekser fra skolen hvis andre bøker er gøyere, men les også mer enn skolen sier dere skal. Les bøker i helgene også, og be henne øve på å lese feks skilter når dere er ute i byen osv.

Anonymkode: d2ab3...ee2

• Nyttig 1
Skrevet

Les Mathilda, Charlie og Sjokoladefabrikken, Harry Potter e.l. GØY!

Anonymkode: a844b...7b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om hun har eldre søsken hjemme så dropp SFO og få det eldste barnet til å hjelpe til med lesing og lekser etter skolen. Prepp mat på søndag så du aldri bruker mer enn 15 min på middag.

Anonymkode: df154...b47

Det er ikke de eldre søsknene sin oppgave å hjelpe småsøsken med lekser, de har nok egne lekser og når de er ferdig med lekser skal de få bruke sin fritid til det de vil

• Liker 2
Skrevet

Uten å vite den nøyaktige timeplanen deres er det vanskelig å gi spesifikke råd for når det passer best å få inn leksene. 

Når ungen er kjempesliten rett fra sfo, er det ikke det beste tidspunktet. 

Jeg ville satt opp timeplanen, og sett på når det er ledige stunder, og hva dere kan flytte på for å FÅ ledige stunder. Lekser er viktigere enn fritidsaktiviteter, så om det er mye slikt, kan det være en ide å kutte ned på det til hun er mer ovenpå med lesingen. 

Jeg ville også øvd på å lese, med andre ting enn leseleksene. Som å lese en bok sammen som hun synes er GØY, og utfordre henne til å lese litt av det. Lese overskriftene, lese en setning her og der, litt innimellom. Alt hjelper. Og det å lese en bok man synes er gøy, gir mye mer motivasjon og positivt syn på lesingen enn å lese lekser. 

Dere kan også øve på å lese mens dere spiller brettspill (velg spill med kort man må lese, som f.eks. Monopol - hun kan få i oppgave å lese sjansekortene), når dere går (lese gatenavn og veiskilt), osv. 

Anonymkode: 987e5...b42

• Liker 1
Skrevet (endret)

Altså, fritidsaktiviteter blir gjerne nedprioritert når hun er sliten. Hvis vi skal bruke hele ettermiddagen på lekser, så blir alt veldig surt for henne. Vi kan ikke legge hele livet til side for lekser heller, så lekser blir selvfølgelig gjort, eller ærligere sagt, tilrettelagt for, men når hun slår seg vrang så legger vi det vekk for det blir ikke noe av det uansett... 😕

Synes det er kjipt for hun kan ikke lese enda og vi får det ikke til hjemme. Jeg er ganske tålmodig når det kommer til lekser og sånt så tror ikke det er min feil.

Hva med å ta en økt eller to i helgen når alle er mer avslappet, og det ikke er noe som haster? Da kan det nok være at det fester seg bedre, altså hvis det er mer lystbetont. Arrangement på biblioteket er jo også en mulighet.

Nå kommer det nok noen som protesterer vilt ved tanken på skolearbeid i helgene, men da anbefaler jeg en smule selvransakelse og å tenke gjennom om egne holdninger kanskje har noe å gjøre med barnas frustrasjoner angående lekser og skolearbeid.

Endret av Seff
  • Liker 1
Skrevet

Altså, fritidsaktiviteter blir gjerne nedprioritert når hun er sliten. Hvis vi skal bruke hele ettermiddagen på lekser, så blir alt veldig surt for henne. Vi kan ikke legge hele livet til side for lekser heller, så lekser blir selvfølgelig gjort, eller ærligere sagt, tilrettelagt for, men når hun slår seg vrang så legger vi det vekk for det blir ikke noe av det uansett... 😕

Synes det er kjipt for hun kan ikke lese enda og vi får det ikke til hjemme. Jeg er ganske tålmodig når det kommer til lekser og sånt så tror ikke det er min feil.

Har du tenkt tanken om at hun kanskje har dysleksi? Ta opp med læreren at H n burde få hjelp for å finne ut av dette. Er det ikke ppt som må inn i bildet da? Og ignorer innlegget til vedkommende som sier barnet ditt er lat

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! 

Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. 

Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve.

Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. 

Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. 

Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. 

Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. 

Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ?

Er det mulig å lage middag kvelden før/lage flere porsjoner slik at det tar mindre tid? 

Anonymkode: 3432c...b27

Skrevet

Da sier dere bare ifra til lærer/skole at dere dropper lekser.

Anonymkode: 9b75a...54c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"Lat"? En jente i andre klasse, altså rundt 7 år er "lat"? Selvfølgelig føler hun at lekser er et stort ork hvis hun er på skolen hele dagen, deretter SFO (tvungen og utvidet tilværelse på skolen), for å så måtte slite seg gjennom lekser hjemme. Det er også helt naturlig at hun vil unngå det hvis hun sliter med lesing. Jeg slet med regning som barn og jeg husker hvor ufattelig tunge de timene med lekser jeg gjorde var. Det tok utrolig mye mental energi og skapte selvfølgelig en kronisk følelse av mislykkelse. 

Hvorfor har en ANDREKLASSING lekser hver dag er jo noe vi kan spørre oss først. Barn trenger fritid. Ekte fritid med plass til lek, ikke et fullpakket skjema bestående av skole, SFO og lekser. Dessuten, hva er det med skolesystemet som gjør at noen skoler sender ut massive mengder med lekser? For de ikke god nok undervisning på skolen? Ikke misforstå meg, jeg er ikke i mot lekser, men jeg er i mot massive mengder lekser.

TS, hvis at datteren din sliter med lesing, hva om du tar henne med til bokhandelen og lar henne plukke seg ut noen bøker hun selv synes ser artige ut. Oppmuntre henne til å lese de ved f.eks. leggetid eller andre tidspunkt på dagen hun føler for det. Kanskje det er enklere å forbedre leseferdighetene hvis hun slipper å føle på at det er tvunget. 

Anonymkode: e023d...196

Litt utenom tema men er det ikke meningen at sfo skal være fritid? Da leker de jo og gjør ikke skolerelaterte ting. Jeg syns heller de skulle hatt leksehjelpere på sfo jeg da slik at de kunne gjort lekser der, for så å være fri til fritidsaktiviteter og/eller slappe av når de kommer hjem.

• Liker 2
Skrevet

Eldste slet veldig med lesing de tre første årene. Vi holdt aldri på lenger enn 30 min av ganga. Til og med det kan være for lenge for en 2. klassing! Hun var kjempesliten etter skolen, enda hun ikke SFO hver dag, og aldri lange dager der. Man skal ikke pushe for mye, da blir det en negativ assosiasjon. Vi pusha for mye, og det er først i 6. klasse at lesegleden har vist seg. Hun var "koronabarn" i 1. klasse, og mista MYE i slutten av 1. klasse. Ettervirkningene var enorme for henne, enda jeg virkelig prøvde å få det til. Ikke så enkelt å få undervist eller lært noe med småsøsken hjemme...

Har du prøvd å legge henne tidlig, og ta lesinga på sengekanten? Vi gjorde dette med andremann, og ofte leste vi annenhver setning i starten, så annethvert avsnitt. Vi klappa stavelsene i vanskelige ord, og delte opp ord der vi kunne, for å enklere gjenkjenne vanskelige ord.
Nå vet ikke jeg hvilke leselekser din datter får, men kan det være aktuelt å dele opp leksa? Hvis det er f.eks to avsnitt, så leser du gjennom hele først, og så øver hun tre ganger på det ene avsnittet? Det er den repetative delen som er viktigst, det er ikke viktig at hun leser hele sulamitten èn gang. Hun skal knekke lesekoden, og da skal hun lære å gjenkjenne ord og derfor klare å lese dem enklere.
Du trenger ikke introdusere 100 ord ved hver økt, men heller la henne øve på 50, eller kanskje bare 25. Enkelte dager er det kanskje nok for henne å bare gå gjennom de vanskeligste ordene, og ikke noe mer. Husk lesefinger, også når DU leser. Så hun kan følge fingeren din, og koble lyd mot bokstaver.

Er det hun som har fritidsaktiviteter? Da kan det kanskje være en mulighet å pause dette en termin, og fokusere på lesing?
Må hun være på SFO hver dag? Mine barn klarte seg noen timer alene fra 1. klasse. Eldste foretrakk SFO de fleste dagene, yngste ville helst hjem.

Har skolen tilbud om leksehjelp til 2. klasse? Mener det først var i 3. klasse det ble tilbudt her, men det er jo ulikt. Dette blir jo oftest bare tilbudt til de som lærerne oppfatter at sliter med leksene, tror jeg. Yngste har aldri fått det tilbudet (faglig sterk), men eldste har fått det hvert år (svak i enkelte fag).

Det meste jeg nevner her, er forresten tips fra lærer til eldste, som slet med lesing. 

Anonymkode: dc441...a42

Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Litt utenom tema men er det ikke meningen at sfo skal være fritid? Da leker de jo og gjør ikke skolerelaterte ting. Jeg syns heller de skulle hatt leksehjelpere på sfo jeg da slik at de kunne gjort lekser der, for så å være fri til fritidsaktiviteter og/eller slappe av når de kommer hjem.

Ja, sånn var det på åtti-tallet da jeg var liten. Da het SFO "Lekse-leke-lære", og det første vi gjorde der, var å gjøre lekser. 

Det er en mye bedre løsning enn at de skal måtte gjøre lekser i den lille tiden som er hjemme på ettermiddagen. Oppi middagslaging og fritidsaktiviteter, når de er slitne fra før. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, sånn var det på åtti-tallet da jeg var liten. Da het SFO "Lekse-leke-lære", og det første vi gjorde der, var å gjøre lekser. 

Det er en mye bedre løsning enn at de skal måtte gjøre lekser i den lille tiden som er hjemme på ettermiddagen. Oppi middagslaging og fritidsaktiviteter, når de er slitne fra før. 

Åttitallet?? Jeg begynte på skolen i 89. Fantes ikke noe sfo da .. men fantes sikkert på noen skoler da kanskje.... Men lets get back lekse-leke-lære om det var noe

Endret av Maleficenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...