AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #1 Skrevet 12. september 2024 Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d 15
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #2 Skrevet 12. september 2024 Middag og en hvil først og så lekser. Anonymkode: 6bb46...ab2 3 2 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #3 Skrevet 12. september 2024 Om hun har eldre søsken hjemme så dropp SFO og få det eldste barnet til å hjelpe til med lesing og lekser etter skolen. Prepp mat på søndag så du aldri bruker mer enn 15 min på middag. Anonymkode: df154...b47 5
mommyaka Skrevet 12. september 2024 #4 Skrevet 12. september 2024 Ts 1 time før leggetid. Eller 30 min. Ya har hun fått spist og slapper av Eller bare må hun ta det med engang...der vil jo ikke bli noe mindre leker jo lenger opp hun kommer opp på skolen. Tror de fleste er trøtte og slitne. Min på 12 nå gjøre lekser rett etter skoletid..uansett hvor sliten 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #5 Skrevet 12. september 2024 Lekser før fritidsaktiviteter. Hvis hun bare har leselekse, kan hun ikke lese litt mens du lager mat. Sitte ved/på kjøkken benken. Da kan du hjelpe henne samtidig. Anonymkode: fa869...ab5 20
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #6 Skrevet 12. september 2024 Man må bare prioritere det. Til første her så var lekser en kamp. Læreren sa vi skulle bare drive på en time. Ble hun ikke ferdig innen det så gikk det greit. Det gikk over til slutt. Er i dag ferdigutdannet. Så det løsnet etter hvert. Anonymkode: a256f...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #7 Skrevet 12. september 2024 Først og fremst slutt å leke perfekt. Selvsagt nedprioriterer du fritidsaktiviteter og prioriterer å lære datteren din å lese. Det trenger jo ikke være hver dag. Sett av en dag i uka, hvor du hjelper henne, bistår og gir henne tid. En dag du gjerne lager litt enklere middag for å få mest mulig tid. Siden du også skriver fritidsaktiviteter barna skal på, så antar jeg at det andre barnet er gamelt nok til å klare seg selv en times tid, med oppsyn. Anonymkode: 9ea5b...d35 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #8 Skrevet 12. september 2024 Mine unger gjør ikke lekser. For oss var lekser et mareritt med 3 unger. Ingen i huset som gledet seg til ettermiddagene for å si det sånn 🙈 Så vi bare har bestemt at det gjør vi ikke. Anonymkode: 4c5b4...ddd 6 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Har dere kanskje tid til å gjøre leseleksa på morgenen i stedet for ettermiddagen? Anonymkode: a324a...761 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 Har dere tid på morgenen da? Anonymkode: d0559...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 Sett dere ned sammen. Det tar 10 min. Ikke la barn slippe unna. Livet funker ikke slik. Anonymkode: 74a7e...4ad 11 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 Dropp fritidsaktiviteter. Skole er viktigere. Anonymkode: 8dfd8...afc 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 Er det bare leselekse, avtal hvor mye tid hun skal bruke, f.eks 15 min, eller hvor mye hun skal lese. La henne lese mens du lager middag. Ikke gjør det til noe stort, eller krev at det er perfekt. Anonymkode: b884f...61e 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Har en i 2. Og en i 3. Er alene med de fra jeg henter de til leggetid. Løser det ved at vi gjør så mye som mulig i helgene. Jeg korter også ned leksene etter formen på barna om det er nødvendig. Jeg gjør alt for å hente de tidligere så de får litt hvile på ettermiddagen mellom middag, lekser og fritidsaktiviteter. Anonymkode: dee18...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Anonymkode: a5c7f...80d Som andre sier så må dere bare prioritere det uansett. Akkurat dette med leselekser er noe av det jeg har tenkt en del på som voksen. Visse lekser er viktigere enn andre. Det å lære å lese og skrive er de viktigste ferdighetene. Så kommer sikkert engelsk(som jo krever at man kan lese og skrive) og matematikk. Så om du først må nedprioritere noe så nedprioriter leksene som ikke går ut på å lære de mest grunnleggende ferdighetene. Det er jo uansett ikke et alternativ at ungen din ikke skal lære å lese og desto tidligere man lærer å lese desto mindre må ungen slite med at hun ikke kan lese. Desto raskere hun lærer de grunnleggende ferdighetene selv desto raskere blir hun selvstendig og kan begynne å gjøre leksene selv uten å trenge hjelp fra deg. Skulle jeg motivert ungen så ville jeg også prøvd å forklare dette med at visse ferdigheter er det kjipt å ikke kunne. Det er ikke gøy å ha høytlesing foran alle elevene om man ikke kan lese. Det er ikke gøy å slite på skolen. Så det er bedre å legge inn litt innsats nå og få det gøy resten av skoleårene enn å ende med å pine seg gjennom alle skoleårene fordi man hele tiden ligger bak. Jeg skjønner også veldig godt at det ikke er gøy å streve med å lære å lese. Husker jeg slet selv og jeg husker pappa sa "les igjen" hver gang jeg leste feil fordi jeg slurvet og gjettet på hva ordet var i stedet for å lese hver bokstav. Sett av helger om det er det som trengs. Om du skal droppe noen lekser så dropp i det minste de ferdighetene som er minst viktige. Nå bør man selvsagt ikke droppe lekser. Men om man sliter med tiden og må prioritere så prioriter vekk det som ikke får noen konsekvenser for resten av skoleårene. Ingen har slitt på skolen fordi de ikke tegnet nok i andreklasse. Men mange har slitt på skolen fordi de ikke lærte å lese. Så kan ungen heller gjøre de mindre viktige fagene når hun har lært de mest grunnleggende tingene. Anonymkode: 1df29...2c7 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 Altså, fritidsaktiviteter blir gjerne nedprioritert når hun er sliten. Hvis vi skal bruke hele ettermiddagen på lekser, så blir alt veldig surt for henne. Vi kan ikke legge hele livet til side for lekser heller, så lekser blir selvfølgelig gjort, eller ærligere sagt, tilrettelagt for, men når hun slår seg vrang så legger vi det vekk for det blir ikke noe av det uansett... 😕 Synes det er kjipt for hun kan ikke lese enda og vi får det ikke til hjemme. Jeg er ganske tålmodig når det kommer til lekser og sånt så tror ikke det er min feil. Anonymkode: a5c7f...80d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 Nei, hun er ikke det. Hun er lat. Anonymkode: 216ed...fa3 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 Nå vet ikke jeg hva slags leselekse ditt barn får. Er det pensum i andre fag eller er det lese trening? Mitt barn fikk helt grusomme lese lekser. Det var svært lite motiverende lesestoff og jeg fikk mye motstand av barnet på å lese leksene. Jeg kjøpte mer spennende lesestoff og plutselig var ungen vill etter lesing. (Amuletten, gutta i trehusbebyggelse og etter vært ordentlige bøker.) Jeg ville droppet lese stoffet fra skolen viss det kun var lese trening og sammen med barnet funnet noe barnet faktisk vil lese. Lag en koselig lese stund, gjerne på sengekanten hvor du hjelper til, leser halvparten eller bidrar til å gjøre lesing gøy og koselig. Viss leseleksene er pensum i andre fag hadde jeg sannsynligvis lest for barnet og så diskutert innholdet sammen. Stilt spørsmål og brukt mer interessant lesestoff for å trene på selve lesingen. Anonymkode: a15a3...d2f 6 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 Gutten vår eg også veldig sliten når han kommer hjem, lekser er en kamp. Han må alltid gjøre litt, men lærerene har sagt at det er helt greit at han skriver 3 setninger istedenfor 5 som står på lekseplanen. De har til og med sagt at de synes det er viktigere at han deltar på en fritidsaktivitet, å heller dropper leksene en dag. Leseleksene gjør vi hver dag. Så snakk med læreren. Anonymkode: 797ba...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei! Har ei jente i andre klasse som får lekser daglig. Det er ofte leselekse. Hun sliter med lesing, og det er vanskelig for henne å gjøre leksene ordentlig eller prøve. Hun er ofte sliten så sent på ettermiddagen og de får ikke mulighet til å gjøre leksene på sfo, og jeg henter ofte sent som 16.15. Da er det hjem å få i litt energi til å få gjort leksene. Som eneste voksne hjemme, er det vanskelig å følge opp fordi jeg har et barn til og middagslaging og gjerne fritidsaktiviteter barna skal. Disse leksene er jo selvsagt viktig og prioriteres selvfølgelig, men ser at det hele blir veldig negativt for datteren min. Jeg trenger noen råd til hva jeg bør gjøre ? Anonymkode: a5c7f...80d Lærevansker? Var hun mye sliten etter bhg også? Anonymkode: b3b17...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå