Gå til innhold

USA-valget 2024

Surpomp

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (11 timer siden):

Nå er det vel ingen grun til å tro han bryr seg om hva loven sier... Men han er gammel, så kan jo håoe han er for dement til å begynne et kupp om 4 år!

Synes han allerede viser tegn på demens jeg. Han klarer ikke å snakke skikkelig og kommer med noen merkelige ord innimellom.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DelvisPresley skrev (48 minutter siden):

Ja, for Trump er en skikkelig samlende figur som vil alle amerikanske borgere sitt beste. Bortsett fra de som spiser kjæledyrene sine, kanskje?

Jeg har ikke alle svarene, men utenfra er det ufattelig at en dømt person kan bli statsoverhode. Og det er ikke en lett overtredelse i trafikken vi snakker om her.

Hvordan kan et folk på 335 millioner mennesker gi han flertall? Man må enten være dum eller gal for å stemme på en slik person, trolig er man begge.

Trump har klart å dele usa i to.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (49 minutter siden):

Ja, for Trump er en skikkelig samlende figur som vil alle amerikanske borgere sitt beste. Bortsett fra de som spiser kjæledyrene sine, kanskje?

Jeg har ikke alle svarene, men utenfra er det ufattelig at en dømt person kan bli statsoverhode. Og det er ikke en lett overtredelse i trafikken vi snakker om her.

Hvordan kan et folk på 335 millioner mennesker gi han flertall? Man må enten være dum eller gal for å stemme på en slik person, trolig er man begge.

Folketall spiller vel egentlig ikke noen rolle. I Norge stemmer kveget Arbeiderpartiet eller Høyre også, må være dum eller gal da også . But is what it is på godt norsk 😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfr skrev (19 minutter siden):

Folketall spiller vel egentlig ikke noen rolle. I Norge stemmer kveget Arbeiderpartiet eller Høyre også, må være dum eller gal da også . But is what it is på godt norsk 😂

Jeg forstår sammenligningen, men føler republikanerne vs demokratene er mer FRP/krf/endalengertilhøyre vs SV/rødt/endalengertilvenstre.

Noe av politikken til demokratene er så langt til venstre at selv jeg får litt grøsninger. Og jeg har stemt SV ved hvert stortingsvalg. Feks støtter de å begynne med kjønnsbekreftende behandling på transkjønnedd mye tidligere enn oss, og har et mye mindre nåløye før de får hormoner. Mens på andre siden igjen er det så hatefult og kristenkonservativt at det er bekmørkt. 

Mange har nok veid sine hjertesaker, og siden blant annet transsaken er såpass betent har en del ellers nøytrale valgt Trump. 

Det er ihvertfall min teori, men jeg har tatt heftige smertestillende etter operasjon i kveld så kan hende jeg spekulerer helt fjernt 😅

Vil bare understreke at jeg hadde stemt på Kamala uten tvil altså. Jeg ser ikke på transsaken som et så stort problem at det overskygger alt det negative med Trump. Men om jeg ikke brydde meg om verdensfred, abort og arbeidsrettigheter (som folk FAKTISK ikke gjør der borte), så kanskje jeg hadde vippa. 

Endret av yamask
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Synes han allerede viser tegn på demens jeg. Han klarer ikke å snakke skikkelig og kommer med noen merkelige ord innimellom.

I USA er pensjonistalderen 66. Da er det ganske utrolig at landets tøffeste jobb ikke har noen aldergrense. Hvem ville ansatt en halvt dement og gal 78-åring i hvilket som helst annet yrke? Ville man stolt på denne personen bak rattet i bussen du satt i? Eller kirurgen som skulle operere deg?

Honey Dew skrev (13 minutter siden):

Trump har klart å dele usa i to.

Jepp. Uten Trump hadde USA stått mer samlet. Han skaper hat og splid.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 time siden):

De har jo bare et reelt valg mellom to parter der borte. Å ikke stemme på Trump er det samme som å stemme på Harris. Å stemme på Harris er en stemme til enda mer woke-propaganda og splid mellom folkegrupper, enda mer kvinnekamp, enda mer støtte til alfabetfolket, mer transeri i barnehagen, det er en stemme til å behandle abort som å dra til frisøren. Det ble et lett valg for mange, og mange kvinner også. Mange kvinner er lut lei av alt tullet demokratene har holdt på med.

33408.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aller først får jeg vel si jeg er uopplyst og enkel. Men amerikanerne har stemt på DT med tanke på egen situasjon og land. Det er vel kanskje det vi også gjør når vi stemmer her. Og gjorde DT så mye ille da han satt sist, siden folk der borte stemmer på han igjen? Det jeg har fått med meg er at han ikke startet noen kriger som de fleste andre amerikanske presidenter har gjort. 

Og, jeg antar han ikke er alene med å styre men har et hoff av hundrevis av folk som hjelper seg. Som vel de fleste land har .. Som Støre eller Erna.

Jeg har virkelig ikke satt meg inn i detaljer men det er også derfor jeg spør ..

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (40 minutter siden):

Ja jeg å synes det, men det er lit vanskelig å si med sikkerhet for han har altid vært så rar. Mye lettere å se at Biden er sveket, en Trump som altid har vært lit "uta for".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (1 time siden):

Overskriften er da: ULIKE TYPER SEKSUELLE OVERGREP. 

Så blar man videre nedover og kommer til: Seksuelle handlinger

Der det står: 

En seksuell handling kan være å ta på en annens pupper eller kjønnsorgan mot noen som ikke vil. Det er ikke lov å gjøre dette med noen som er under 16 år. Det gjelder uansett om han eller hun vil det eller ikke.

Her er noen eksempler:

• å ta noen på puppene eller rumpa utenpå eller innenfor klærne
  • å kline med noen som ikke vil
  • å ta noen på kjønnsorganet utenpå eller innenfor klærne

Jeg synes jo dette var veldig lett og forstå, og nå har jeg altså prøvd. 

Og jeg anser saken som ferdig diskutert.

Det er straffbart.

Tror du gikk glipp av delen som sier: "mot noen som ikke vil"

Trump sa i det skjulte opptaket som du selv linket til og som jeg siterte og uthevet "And when you’re a star, they let you do it."

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (4 minutter siden):

eg forstår sammenligningen, men føler republikanerne vs demokratene er mer FRP/krf/endalengertilhøyre vs SV/rødt/endalengertilvenstre.

Noe av politikken til demokratene er så langt til venstre at selv jeg får litt grøsninger. Og jeg har stemt SV ved hvert stortingsvalg. Feks støtter de å begynne med kjønnsbekreftende behandling på transkjønnedd mye tidligere enn oss, og har et mye mindre nåløye før de får hormoner. Mens på andre siden igjen er det så hatefult og kristenkonservativt at det er bekmørkt. 

Jeg tenker at det nok sikkert har gitt mange amerikanere grøssninger også. Det var jo et slags opprør med disse skole-mødrene som egentlig ga Trump en sjanse til å returnere. Så spredde det seg til et foreldreoppgjør, der skole etter skole som innførte diverse nye wokeregler måtte sloss mot foreldrene. https://idag.no/den-storste-saken-i-amerika/19.38944 Den saken tror jeg har spilt mange inn mot Trump og republikanerne. 

Og det samme gjelder abort. Harris støter abort etter uke 20. Det er ikke noe 12 ukers grense som i Norge. Både Harris og spesielt Waltz har jo uttrykket seg ganske ekstremt i forhold til hvordan vi har det. Waltz innførte de mest liberale abortlovene i USA i Staten Minnesota, der damer kan ta abort helt sen graviditet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (46 minutter siden):

Trump sa i det skjulte opptaket som du selv linket til og som jeg siterte og uthevet "And when you’re a star, they let you do it."

Nettop! Å ville noe og la noe skje er to forskjelige ting, det er derfor det beskrives med forskjelige ord... For eksempel kan jeg (hypotetisk) ikke ville bli "grepet i vaginaen" av en kjendis på jobb, men la det skje fordi han er mektig og vet at jeg ikke har råd til å miste jobben min. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Nettop! Å ville noe og la noe skje er to forskjelige ting, det er derfor det beskrives med forskjelige ord... For eksempel kan jeg (hypotetisk) ikke ville bli "grepet i vaginaen" av en kjendis på jobb, men la det skje fordi han er mektig og vet at jeg ikke har råd til å miste jobben min. 

Eller når de er "ansatt som servitører" eller modeller på gutteklubben grei, men ender opp i en orgie ruset på både det ene og det andre. Bare fordi P. Diddy er en slags hovedperson trenger ikke det bety at det ikke foregår i mindre skalaer hos andre dameglade superkjendiser. Og i og med at Trump har en dårlig track record med hyspenger, utroskap, prostituerte og utsagn som grab them by the pussy er det naturlig å tenke at Trump sin befatning av "de lar det skje" er en annen en det jentene egentlig ønsker. 

Skjønner du nå hva jeg mener @LeveMannen? Han beskriver overgrep fordi historikken hans viser hvem han er. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nå et rykte om at valget i vippestaten Pennsylvania gikk i Trumps favør pga en gruppe mennesker som ikke pleier å stemme ved valg, men som nå har gjort et unntak: 

Nesten 200K Amish har salet opp og trillet mot valglokalene… 😆

Merkelige tider vi lever i.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demokratene skulle gitt sjansen til Bernie siden han alltid har hatt solid andre plass under såkalte "nominasjonsprosesser" i det latterlige plutokratiet som vi kaller for "USA", som ellers Swift-Boated Bernie i ren Kerry stil både i 2016 og spesielt i 2020 igjen. Hillary skulle jo "break the celling" må vite etter at Obama kom i veien hennes i 2008, så da måtte Bernie lide. 

Harris kom ikke i nærheten av Bernie sin støtte i 2020, før den tragiske pandemien slo til. Bernie var i ferd med å vinne i slutten av februar 2020. Så kom Obama på banen i tillegg til pandemien som tvang alle inne i hjemmene sine og da var det over.

Fakta er at Bernie hadde ingen problemer med å snakke til arbeiderfolk som dessverre faller for Trump sine løgner og Bernie var den som ofte fikk mye støtte blant disse. 

Bernie har også vært på Fox News og ikke minst hos Joe Rogan.

Joe Rogan sa at han ville stemt på Bernie i begynnelsen av 2020. 

Bernie ble angrepet av "liberals" etter å ha vært hos Joe Rogan:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51241462

Liberals fra det Demokratiske partiet er ikke de progressive, men mer sånne "borgerlig Venstre" som her i landet, som alltid har penger til Ukraina og til diverse Gay og Lesbian markeringer, men som samtidig er fagforeningsknusere - altså FrP Light eller Høyre Light. Eller som jeg kaller de Corporate Hookers 😂 der eneste forskjellen mellom disse Corporate Hookers som Harris og Hillary er en del av og Trump, er kun verdisynet på alle de alfabetbokstavene LGBTQ+ osv.

Men når det gjelder korporativ brutalitet, så er Trump, Hillary, Harris mye av det samme noe som betyr i praksis: De rike skal bli enda rikere enn de allerede er.

Som kjent, tidligere denne uka erklærte Rogan støtte til Trump.  Harris unngår å komme på kanaler som Fox og hos Rogan, og det kan ha kostet henne siden hun ikke snakker til den gruppa hun håper å få støtte fra. 

Jeg husker også hvordan partiapparatet hos Demokratene pushet Pete The Gay som GOP-ere kalte han, mot Bernie, og Iowa Caucus har vært rene faenskapet både i 2016 og i 2020 der Bernie i praksis hadde total TIE / uavgjort mot Hillary i 2016 og mot Pete i 2020, for å så banke igjen begge to i New Hampshire, osv. 

Noe av problemet med sirkuset som de kaller for nominasjonsprosessen hos Demokratene er også det at altfor mange sør-stater har altfor mye de skulle ha sagt i nominasjonsprosessen, så det betyr at hvis Obama f eks sier de Southern African Americans at enten Hillary er best å stemme på i 2016 eller at Biden er "best" å stemme på i 2020, så gjør dem det, noe som er latterlig i og med at disse statene teller ingenting når man skal ut og fighte Trump. Og igjen, Bernie hadde også støtte blant African Americans, men den minoritetsgruppa Bernie hadde mest støtte hos er ironisk nok Latinoene som det snakkes så veldig mye om nå.

https://www.theguardian.com/us-news/2020/mar/02/bernie-sanders-latino-voters

I tillegg hadde Sanders mye støtte blant hvite arbeiderfolk, spesielt i sånne stater som Wisconsin, Michigan og Pennsylvania. Der ville Trump fått kjørt seg hardt mot Bernie i tillegg til at Nevada ville vært mer pro-Bernie også. 

Men men, plutokratiet holder på med sirkuset sitt der penger og korrupsjon florerer og hvor milliardærer kjøper opp sosiale medier for 44 milliarder dollar for å være talerør for slike som Trump. Det er rett og slett et sirkus og ikke noe demokrati. Som å se på en grøsser film uten at det er film.

Bernie vant mot Hillary i blant annet Michigan og Wisconsin, de to statene hun tapte mot Trump med små marginer. 

https://www.politico.com/story/2016/03/bernie-sanders-rust-belt-rebound-220478

https://www.politico.com/story/2016/04/bernie-sanders-wisconsin-primary-2016-hillary-clinton-221542

Men selv i et plutokrati der de holder et sirkus som de kaller for "valg", så er det skremmende hvor mange idioter det likevel er i landet. Veldig mange Low Info Voters. De har fullstendig forvrengt bilde av hvem som står for hva og ikke minst: de lar seg lure av "verdispørsmål" både på den ene og den andre siden og det passer de rike perfekt ettersom de rike blir bare rikere uansett om Trump eller Hillary / Harris skulle vunnet.

Rich Getting RIcher. Noe som er fundamental forskjellig fra det Bernie alltid har sagt, nemlig at: Billionaires should NOT exist. 

Helt greit å ha millioner av dollar, men problemet oppstår når vi beveger oss mot det å ha 1.000 millioner dollar og enda mer enn det. 

Ellers så seiret Bernie nok en gang når det gjelder Senatet:

Han der Republikaneren Malloy ble pult så brutalt i anus-bakenden av Feel - The - Burn 😆 at resultatet ble 2 - 1 til Bernie:

https://edition.cnn.com/election/2024/results/vermont/senate

Ja, og så en ting til. Harris dreit seg fullstendig ut - sammen med Biden - når det gjelder Palestina og Gaza, og nok en gang er dette et område som Bernie er langt bedre enn Harris på.  Turn-Out for Harris i Michigan ble horribelt dårlig. Slik det ligger an nå, så økte ikke antallet folk som stemte på Trump sammenlignet med 2020, men heller det at Harris ser ut til å ha mistet minst 12.000.000 av Biden sine "mail-in-the-box" velgere fra 2020, som er mest sannsynlig Pro-Bern folk til beinet, noe som bringer meg til det neste poenget, nemlig at Bernie folk er ekstremt motiverte til å slåss for Bernie, men når partiapparatet driter på en hele tiden, så gidder man ikke. De stemte ikke på Jill Stein heller, de gikk bare ikke ut for å stemme på noen ettersom mesteparten av Gaza er utslettet takket være Biden og Harris sine våpenleveranser og da spiller det ingen rolle at det samme hadde skjedd om Trump hadde styrt når fakta er at Gaza er ødelagt allerede som det er nå. 

Det er derfor "prosentene" plutselig forandret seg til Trump sin fordel, nettopp fordi slik det ser ut nå, så har ikke Trump fått flere velgere siden 2020, men det er Harris som mangler minst 12.000.000 av de fra 2020.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo et interessant spørsmål:

Hvorfor fikk demokratene 81 millioner stemmer i 2020 når de fikk ca 66 millioner stemmer i 2012, 2016 og 2024?

Image

Endret av Rick
feil
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
yamask skrev (3 timer siden):

Jeg forstår sammenligningen, men føler republikanerne vs demokratene er mer FRP/krf/endalengertilhøyre vs SV/rødt/endalengertilvenstre.

Mange har nok veid sine hjertesaker, og siden blant annet transsaken er såpass betent har en del ellers nøytrale valgt Trump. 

Det er ihvertfall min teori, men jeg har tatt heftige smertestillende etter operasjon i kveld så kan hende jeg spekulerer helt fjernt 😅

Vil bare understreke at jeg hadde stemt på Kamala uten tvil altså. Jeg ser ikke på transsaken som et så stort problem at det overskygger alt det negative med Trump. Men om jeg ikke brydde meg om verdensfred, abort og arbeidsrettigheter (som folk FAKTISK ikke gjør der borte), så kanskje jeg hadde vippa. 

Jeg kjenner endel folk der borte.

Noen liberale, som stemmer på Republikanere og Demokrater om hverandre.

Noen som kun stemmer Demokrater.

Og noen skikkelige Kristenfundamentalister som bare stemmer republikansk og alle andre er djevelen selv, begynner og bli litt slitsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (3 timer siden):

And when you're a star they let you do it

Med andre ord så følte de seg presset til og gjøre det kun fordi han var en stjerne? 

Noe som i seg selv også er ett overgrep.

Også kan man jo samtidig nevne at han forsøkte og ha seg med en gift dame også, noe som enhver oppegående person ikke driver med.

Endret av Melkebarten
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting må jeg si. Jeg snakker mye dritt om Trump. Men hvis han opprettholder støtten til Ukraina, eller klarer å få til en løsning på konflikten som ikke bare går ut på å gi Putin alt han ønsker seg, så kommer jeg selvsagt til å få et langt mer positivt syn på fyren. Nå er han uansett valgt, og det er lite annet en kan gjøre enn å håpe på at han ikke blir så ille som en frykter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (2 minutter siden):

En ting må jeg si. Jeg snakker mye dritt om Trump. Men hvis han opprettholder støtten til Ukraina, eller klarer å få til en løsning på konflikten som ikke bare går ut på å gi Putin alt han ønsker seg, så kommer jeg selvsagt til å få et langt mer positivt syn på fyren. Nå er han uansett valgt, og det er lite annet en kan gjøre enn å håpe på at han ikke blir så ille som en frykter.

Syns eg virkar som ein sunn innstilling. Istaden for som mange mala fanden på veggen

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...