Gå til innhold

USA-valget 2024

Surpomp

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (På 8.10.2024 den 9.56):

Jeg har hør og lest at Trump blir anklaget for å være udemokratisk fordi han vil ha et system hvor folk bare kan avgi 1 stemme, og at det blir sikret at de som stemmer faktisk ha stemmerett?

Er det noen som vet hvordan systemet faktisk er i dag? Er det slik at folk kan avgi flere stemmer, er det slik at ikke stemmeberettigede faktisk kan stemme? 

Jeg tenker jo at det er et minimum for å avholde demokratiske valg, det at det bare er stemmeberettigede som kan stemme, og at folk bare kan avgi en stemme.

Jeg har vanskelig for å tro at de ikke har et slikt system på plass, og jeg har enda vanskeligere for å slutte meg til at et slikt system er udemokratisk.

Noen som vet? Har jeg forstått noe riktig her? Hva er situasjonen? 

Er det ikke greit at noen sin stemme teller mer enn andres da? Kanskje det er gode grunner for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LoneZone skrev (På 9.10.2024 den 6.38):

Jo det er sant. ''Felons'' fratas stemmeretten samtidig som de fratas retten til å bære våpen. Siste gir mening spør du meg. Å frata noen retten til å stemme pågrunn av for eksempel narkotikaforbrytelser er bare helt sykt. Det er varierende hvordan det praktiseres fordi det kan bestemmes at det skal gjøres i en periode etter løslatelse men som regel fratas stemmerett for ubestemt tid/alltid. I Norge kan vi gjøre det med folk som er dømt for terrorforbrytelser og landssvik.

Rart at "Felon" Trump kan stille til valg selv om han ikke kan avgi stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (4 timer siden):

Hva er et valg hvis en av kandidatene ikke vil/tør å møte motparten til debatt ?

I ethvert annet oppegående land, ville den kandidaten blitt ledd ut og «parkert».

Kamala droppet ut av middagen som alltid arrangeres med grunn at hun er ute på kampanje. 

Kamalas politikk er så diffus at det er like greit å droppe flere debatter. Hun kommer med så lite. I tillegg klarer hun å si så mye feil i intervjuer at det blir flaut. Som at USA ikke er involvert i en eneste væpnet konflikt nå. Hun er ute å kjøre når hun ikke vet bedre. Og på et talkshow fikk hun spørsmål om hva hun ville gjort annerledes de siste fire år, og presterte å si «nothing comes to mind»… Folk stemmer på Kamala fordi de misliker Trump, ikke fordi Kamala er et godt alternativ. 

Trump vinner valget 2024, det er jeg sikker på. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (På 10.10.2024 den 14.07):

Kamala droppet ut av middagen som alltid arrangeres med grunn at hun er ute på kampanje. 

Hvilken middag?

Sitat

Kamalas politikk er så diffus at det er like greit å droppe flere debatter. Hun kommer med så lite.

Så rart. Først er politikken hennes så "diffus". I neste øyeblikk er politikken hennes "ødeleggende for USA". Så først har hun ingen politikk, og så er politikken hennes så tydelig at den er direkte ødeleggende 🤣

Hva synes du om Trump da, som er kjent for å si at han "snart har et konsept av politikk" når han blir spurt om noe konkret? 🤣

Sitat

I tillegg klarer hun å si så mye feil i intervjuer at det blir flaut. Som at USA ikke er involvert i en eneste væpnet konflikt nå.

Har du noen gang hørt Trump under intervjuer? Han klarer ikke mer enn en halv setning før det fosser på med løgner. Men det nevner du ikke.

Forresten så er påstanden din feil. Det var ikke det hun sa.

Sitat

Hun er ute å kjøre når hun ikke vet bedre. Og på et talkshow fikk hun spørsmål om hva hun ville gjort annerledes de siste fire år, og presterte å si «nothing comes to mind»… Folk stemmer på Kamala fordi de misliker Trump, ikke fordi Kamala er et godt alternativ. 

Hva er problemet med dette svaret? Hun er vel fornøyd med det de faktisk har fått til. Men hun gikk jo videre og nevnte ting hun faktisk ville ha gjort annerledes. Men repugnikanerne kuttet selvsagt videoen før hun gjorde det, som vanlig.

Sitat

Trump vinner valget 2024, det er jeg sikker på. 

Du håper at den fascistiske svadamaskinen Trump vinner? Wow.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er allerede avgjort. Det er bakmenn som bestemmer valget i USA, og de ha bestemt at Trump skal vinne. Som Stalin sa: "Det spiller ingen rolle hva folk stemmer. Det som spiller en rolle, er hvem som teller stemmene."

Og stemmetellerne har bestemt at det er Trump som skal vinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (8 timer siden):

Valget er allerede avgjort. Det er bakmenn som bestemmer valget i USA, og de ha bestemt at Trump skal vinne. Som Stalin sa: "Det spiller ingen rolle hva folk stemmer. Det som spiller en rolle, er hvem som teller stemmene."

Og stemmetellerne har bestemt at det er Trump som skal vinne. 

Nå får du gi deg. 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det er vi fucked for 4 år hvis Trump vinner og 8 år hvis Harris vinner. Verden trenger en demokratisk kandidat som er utvalgt av grasrota og ikke eliten i det demokratiske partiet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (12 minutter siden):

Hva tror dere skjer om Kamala vinner med knapp margin? 

Da blir det et helvete. En kombinasjon av 2020-valget og 2000-valget. Kan bli stygt. Virkelig stygt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (58 minutter siden):

Da blir det et helvete. En kombinasjon av 2020-valget og 2000-valget. Kan bli stygt. Virkelig stygt.

Det tror jeg og. 

Jeg tror at Trump ender opp med makten på et eller annet vis, og når har først sitter der blir han vanskelig å bli kvitt. At ikke flere faktisk snakker åpent om hva P2025 er og hvilken betydning det vil ha for USA (og resten av verden) er så rart. Trump sier han ikke vet noe om det, men siden når kunne man ta hans ord for god fisk. Skummelt syns jeg det er. Selv hans visepresidentkandidat har tette bånd til P2025, og det samme har resten av staben hans. 

Vi har ihvertfall begynt å preppe litt ekstra til kriselageret vårt 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (3 timer siden):

Slik jeg ser det er vi fucked for 4 år hvis Trump vinner og 8 år hvis Harris vinner. Verden trenger en demokratisk kandidat som er utvalgt av grasrota og ikke eliten i det demokratiske partiet. 

Harris har stor støtte i grasrota.

Hvis Harris vinner, er det bra for hele verden.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (37 minutter siden):

Harris har stor støtte i grasrota.

Hvis Harris vinner, er det bra for hele verden.

Ja jeg husker hun fikk en voldsom oppslutning når hun prøvde å bli demokratenes kandidat sist. 

At man ønsker hvem som helst annen kandidat enn Trump betyr ikke at Harris har stor støtte i grasrota.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 10.10.2024 den 10.26):

Hvis du vil se forskjellen i individualisme, kan du sammenligne Norge og Sverige. 

For den markante kulturelle forskjellen mellom Norge og Sverige er at Nordmenn er ekstremt mer individualister enn Svensker. Det preger stort sett hele historien og former samfunnsutviklingen, næringslivet, og vår geopolitiske posisjon. 

Konformitet handler egentlig mere om gjensidig avhengighet, og den behøver ikke være en motsetning av individualitet : individualitet er ikke en konstant konflikt.

En bedre motsetning, er mengden og den strukturelle betydningen av  hierarki. Og tar du dette  og sammenligner med Sverige, så blir det mye tydeligere.

Det hadde vært interesant å visst hvorfor Sverige har hatt denne utviklingen på tvers av mange naboland, for det ville si noe om hvordan historen har utviklet seg. 

( Jeg har en teori om at det kulturelle mennesket er en funksjon av geologi, som jeg hadde begynt å forske på ).  

Er min erfaring også. Har muligens noe med Sveriges historie som stormakt med imperialistiske aspirasjoner å gjøre?

I motsetning til Norge, som har ligget under både Danmark og Sverige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athod skrev (På 13.10.2024 den 15.39):

Ja jeg husker hun fikk en voldsom oppslutning når hun prøvde å bli demokratenes kandidat sist. 

At man ønsker hvem som helst annen kandidat enn Trump betyr ikke at Harris har stor støtte i grasrota.

Det var andre tider da hun prøvde sist. Nå har hun stor støtte i grasrota.

Støtter du forresten Trump når han sier han ønsker å bruke militæret mot politiske motstandere?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 timer siden):

Det var andre tider da hun prøvde sist. Nå har hun stor støtte i grasrota.

Støtter du forresten Trump når han sier han ønsker å bruke militæret mot politiske motstandere?

Kan jeg få en lenke på det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OconMissy skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tenkte på det at Trump sier han vil bruke militæret på politiske motstandere 😊

Åja, det er det jo videoer om over alt.

https://www.washingtonpost.com/video/politics/trump-urges-military-action-against-people-from-within/2024/10/13/66310437-1439-47b3-8cf3-b5710072b9c8_video.html

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett mye mer tro på Trump en Kamala. Og det er nok flere Trump-supportere, men det virker bare ikke sånn siden hun er mer populær i media. (Se bare spekulasjonene nå etter avlysningene hans, mens hun har takket nei til og avlyst flere ting, samt deltok i «Call Her Daddy»-podcast/drakk øl på talkshow mens Trump var ute og snakket med ofre etter Helena-orkanen, lånte boer huset til lineworkers etc.. Hadde det vært omvendt..!) 

Å fortsette med demokratene etter at USA er kjørt så på skakke som nå tviler jeg på skjer. USA trenger Trump. Han er mye rart, men han er det beste alternativet når Kamala er det andre.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...