Gå til innhold

Frp synes drapstrusler er helt greit


Gjest snuskmumrikken

Anbefalte innlegg

Gjest snuskmumrikken

Frp synes drapstrusler er helt greit

Det finnes mye grums i Fremskrittspartiets fortid, både nynazister og andre 'brune strømninger'. Og også forståelse av, og støtte til, mennesker som truer andre på livet.

I 1999 ble norsk-pakistaneren Rubina Rana valgt inn i 17. mai-komitéen i Oslo.

Hun gledet seg og det gjorde mange andre, både etniske nordmenn og norsk-pakistanere.

Men så blir hun drapstruet - ikke fra islamister, men fra norske innvandringsmotstandere:

"Derfor var det et skår i gleden å lese at Rubina Rana har mottatt et anonymt brev der hun blir truet på livet hvis hun ikke trekker seg fra vervet. Først og fremst er dette en tung belastning for Rubina Rana selv, som utviser mot og standhaftighet når hun likevel fortsetter. Dessuten sier det noe ubehagelig om "det norske" når enkelte mennesker tyr til slike ytterliggående handlinger mot andre norske statsborgere i nasjonens navn."

Dette er ikke så oppsiktsvekkende som man skulle tro - mange flere enn vi aner med 'unorsk' bakgrunn blir truet, både i hverdagslivet og når de tar en offentlig posisjon.

Men så leser jeg videre:

http://tux1.aftenposten.no/meninger/idag/d70189.htm

Hvordan kan Frp med troverdighet stå frem i dag og ta avstand fra drapstruslene mot Selbekk når de utviste 'forståelse' for at noen kunne true ei jente som ville delta i 17. mai-feiring?

Kan det være fordi Selbekk selv er en varm forsvarer av Fremskrittspartiet?

Bjørn Hansen sitter i dag i bystyret for Frp i Oslo.

Deler av sitat er slettet i henhold til Kvinneguidens Regler ang kopirett.

Vimselims

-moderator-

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Markus i Oslo

Her er det nok all grunn til å vente på rasende innlegg fra folk som sier at dette er et enkeltstående eksempel som absolutt ikke stemmer med hvordan folk flest i FrP er skrudd sammen.

Og de har jo helt rett, langt fra alle i FrP er slik. Det er bare muslimer som er helt like alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst ti mennesker mistet livet i religiøse opptøyer i Bauchi nord i Nigeria mandag. Antallet drepte etter karrikatur-demonstrasjoner i to andre nigerianske byer i helgen, har kommet opp i 28.

Sammenstøtene i byen Bauchi mandag skal ha blitt utløst av at en lærer forsøkte å konfiskere et eksemplar av Koranen fra en elev som leste i boka i timen.

(NTB-AFP-Reuters)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst ti mennesker mistet livet i religiøse opptøyer i Bauchi nord i Nigeria mandag. Antallet drepte etter karrikatur-demonstrasjoner i to andre nigerianske byer i helgen, har kommet opp i 28.

Sammenstøtene i byen Bauchi mandag skal ha blitt  utløst av at en lærer forsøkte å konfiskere et eksemplar av Koranen fra en elev som leste i boka i timen.

(NTB-AFP-Reuters)

Og budskapet ditt er?

:klø:

Du hadde ingen kommentar til emnet, men besluttet å sette inn et utdrag fra utenriksnyhetene istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes grums i historien til samtlige store og/eller gamle norske partier.

La oss kort gå gjennom noen av de mørkere delene av historien til de norske partiene.

NKP: Støttet Sovjetunionen, og synes fortsatt Sovjetunionen er et fint eksempel på hvordan en stat bør være.

RV, RU og AKP: Støttet Pol Pot, Mao og kommunistene i Albania i flere tiår. Jeg vil tro forgjengeren til SV (nemlig SF) også leflet litt med støtte til Mao.

DNA: Frem til 1925 (si fra hvis jeg tar feil) tror jeg de støttet regimet i Sovjetunionen og andre totalitære stater. På midten av 20-tallet brøt de med kommunistene og begynte på veien mot det de er i dag. De støttet også den amerikanske krigen i Vietnam temmelig lenge.

Arbeiderpartiet var også til en stor grad ansvarlige for overvåkningen av venstreradikale sosialister i efterkrigstiden.

SP: Det gamle Bondepartiet (forgjengeren til Senterpartiet) støttet lenge Adolf Hitler og det Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti.

Høyre: Høyre og Unge Høyre støttet Hitler langt inn i 1934, fordi man så på han som en grei frontfigur i kampen mot kommunismen og sosialismen. Høyre og Unge Høyre støttet også den amerikanske krigføringen i Vietnam til langt inn på 70-tallet, selv om det var temmelig opplagt at krigsforbrytelser ble begått av begge sider.

Flere av Høyres nuværende politikere var svært aktive i Unge Høyre miljøet av 70-tallet og 60-tallet, som faktisk støttet de amerikanske bombekampanjene mot blant annet sivile mål.

Dette unnskylder selvsagt ikke alt FRP måtte mene, men det viser at nesten ingen norske partier har en plettfri fortid.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok all grunn til å vente på rasende innlegg fra folk som sier at dette er et enkeltstående eksempel som absolutt ikke stemmer med hvordan folk flest i FrP er skrudd sammen.

Og de har jo helt rett, langt fra alle i FrP er slik. Det er bare muslimer som er helt like alle sammen.

Det er svært få på høyresiden som sier "alle muslimer er...."

Det er triks fra venstresiden å hele tiden si at ja, men alle er jo ikke..... Det er det heller ingen som sier. Vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snuskmumrikken
Dette unnskylder selvsagt ikke alt FRP måtte mene, men det viser at nesten ingen norske partier har en plettfri fortid.

Jeg tror du fikk frem hva du ville i den siste setningen. Og det er betegnende at du ikke kommenterer innholdet i postingen, men lanserer et forsvar for FRP ved å trekke frem kommunismen.

Dette er så typisk for Frp-tilhengere på alle måter, og jeg tolker det som din aksept for at dødstrusler er greit så lenge det kommer fra nasjonalister.

Rubina Rana døde i 2003, etter lang tids sykeleie.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/16/373739.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du fikk frem hva du ville i den siste setningen. Og det er betegnende at du ikke kommenterer innholdet i postingen, men lanserer et forsvar for FRP ved å trekke frem kommunismen.

Dette er så typisk for Frp-tilhengere på alle måter, og jeg tolker det som din aksept for at dødstrusler er greit så lenge det kommer fra nasjonalister.

Rubina Rana døde i 2003, etter lang tids sykeleie.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/16/373739.html

Det er veldig flott at du synes du har gjennomskuet alle de slemme, skumle og rasistiske FRPerne, men dersom du tror jeg er FRP-tilhenger så er du langt ute på viddene. Jeg er medlem av Unge Høyre, og misliker FRP nesten like meget som jeg misliker RV og SV.

Jeg støtter ikke dødstrusler, uansett om det kommer fra islamister, norske nasjonalister eller kommunister. Det får være din sak at du på en eller annen absurd måte, tror jeg synes det er en bra ting. :roll:

Jeg vil forøvrig ikke si at jeg forsvarer FRP, jeg bare setter det i kontekst med andre partier, for å vise at FRP ikke er det eneste partiet med en grumsete fortid.

Du vil kanskje heller ha en tråd hvor alle er enige med hverandre, om hvor rasistiske, brune og fremmedfiendtlige FRP-tilhengerne er? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moder broder

Man kan jo snu hele saken.

På samme måte som de som "forstår" hvorfor Selbekk får drapstrusler, bør også "forstå" hvorfor Rubina Rana fikk drapstrusler. Noe annet ville vel være dobbeltmoralsk?

Jeg synes drapstruslene til både Selbekk og Rana er horrible og totalt idiotiske. Begge delene er noe som ikke hører hjemme noe sted og som ikke bør forstås i det hele tatt. Og kort sagt så stiller jeg meg uforstående til folk som mener en av de to drapstruslene er forståelige. Samme om det er Selbekk eller Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuskmumrikken
Jeg vil forøvrig ikke si at jeg forsvarer FRP, jeg bare setter det i kontekst med andre partier, for å vise at FRP ikke er det eneste partiet med en grumsete fortid.

Du vil kanskje heller ha en tråd hvor alle er enige med hverandre, om hvor rasistiske, brune og fremmedfiendtlige FRP-tilhengerne er? ;)

Vel, Høyre for høns og unge Høyre for kyllinger var et godt ordtak en gang i verden.

Dette dreier seg ikke om en grumsete fortid, det dreier seg om en politiker som sitter i bystyret i dag, og som i 1999 kom med uttalelsen:

"- Jeg sier bare at jeg har forståelse for slike reaksjoner blant folk som opplevde den nasjonale samlingen etter frigjøringen. Vi hadde ikke innvandrere her da, svarer Hansen."

Dette ble fremsagt mot en medpolitiker og medborger ble truet fordi hun deltok i et offisielt arrangement på 17. mai, hvor hun skulle tale - altså bruke ytringsfriheten sin.

Det at du trekker frem hva DNA gjorde frem til 1925 forteller meg bare så inderlig godt hva du mener om denne trusselen.

Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Høyre for høns og unge Høyre for kyllinger var et godt ordtak en gang i verden.

Dette dreier seg ikke om en grumsete fortid, det dreier seg om en politiker som sitter i bystyret i dag, og som i 1999 kom med uttalelsen:

"- Jeg sier bare at jeg har forståelse for slike reaksjoner blant folk som opplevde den nasjonale samlingen etter frigjøringen. Vi hadde ikke innvandrere her da, svarer Hansen."

Dette ble fremsagt mot en medpolitiker og medborger ble truet fordi hun deltok i et offisielt arrangement på 17. mai, hvor hun skulle tale - altså bruke ytringsfriheten sin.

Det at du trekker frem hva DNA gjorde frem til 1925 forteller meg bare så inderlig godt hva du mener om denne trusselen.

Prøv igjen.

Jeezez hvor patetisk du er.

AP-velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Høyre for høns og unge Høyre for kyllinger var et godt ordtak en gang i verden.

Hva de mindre opplyste måtte mene om Unge Høyre er ikke noe jeg bryr meg så meget om. ;)

Dette dreier seg ikke om en grumsete fortid, det dreier seg om en politiker som sitter i bystyret i dag, og som i 1999 kom med uttalelsen:

"- Jeg sier bare at jeg har forståelse for slike reaksjoner blant folk som opplevde den nasjonale samlingen etter frigjøringen. Vi hadde ikke innvandrere her da, svarer Hansen."

Dette ble fremsagt mot en medpolitiker og medborger ble truet fordi hun deltok i et offisielt arrangement på 17. mai, hvor hun skulle tale - altså bruke ytringsfriheten sin.

Det at han forstår hvorfor de gjør det de gjør er da noe ganske annet enn å støtte det?

Akkurat som man kan forstå hvorfor en bande barbarer brenner en norsk ambassade, uten at man støtter det.

Det at du trekker frem hva DNA gjorde frem til 1925 forteller meg bare så inderlig godt hva du mener om denne trusselen.

Kunne du være så vennlig å fortelle meg hva jeg mener om denne trusselen? Siden du tydeligvis er såpass dyktig til å gjennomskue andre, og deres meninger.

Prøv igjen.

Det er da vitterlig du som burde ”prøve igjen”, men helst med noe litt bedre enn dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er vel ikke et riktig ord å bruke, tenker islamister er et mer passende ord i forhold til ekstreme grupperinger. Vi er da ikke rasister og skjærer alle over en kam, gjør vi vel KR-øst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimer er vel ikke et riktig ord å bruke, tenker islamister er et mer passende ord i forhold til ekstreme grupperinger. Vi er da ikke rasister og skjærer alle over en kam, gjør vi vel KR-øst??

Finnes det islamister som ikke er muslimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

islamisme ~i'sme -n islam som politisk ideologi, islamsk fundamentalisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Markus i Oslo
Finnes det islamister som ikke er muslimer?

Finnes det voldsmenn som ikke er menn?

Finnes det kristenfundamentalister som ikke er kristne?

Finnes det dumme spørsmål som ikke er dumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes grums i historien til samtlige store og/eller gamle norske partier. La oss kort gå gjennom noen av de mørkere delene av historien til de norske partiene.

....

DNA: Frem til 1925 (si fra hvis jeg tar feil) tror jeg de støttet regimet i Sovjetunionen og andre totalitære stater.

....

Dette unnskylder selvsagt ikke alt FRP måtte mene, men det viser at nesten ingen norske partier har en plettfri fortid.

AP meldte seg inn i den første internasjonale med god grunn. Det var en forferdelig urettferdig og trasig valgordningen her til lands i begynnelsen av det forrige århundret som la grunnlaget dette. Og ethvert annet parti i APs situasjon ville gjort det samme.

Vi snakker om et helt annet politisk miljø enn det vi ser i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP meldte seg inn i den første internasjonale med god grunn. Det var en forferdelig urettferdig og trasig valgordningen her til lands i begynnelsen av det forrige århundret som la grunnlaget dette. Og ethvert annet parti i APs situasjon ville gjort det samme.

Vi snakker om et helt annet politisk miljø enn det vi ser i dag.

Jeg kjenner ikke til valgordningen av den tiden, så akkurat det kan jeg ikke kommentere.

Selvsagt var det et annet politisk miljø, men det å støtte Sovjet er likevel ganske drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til valgordningen av den tiden, så akkurat det kan jeg ikke kommentere.

Selvsagt var det et annet politisk miljø, men det å støtte Sovjet er likevel ganske drøyt.

Selvfølgelig. Men nå var den en veldig trøy tid også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...