AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #41 Skrevet 23. august 2024 Ikke greit. Min 3-åring kan også holde på sånn. Da pleier jeg å si «neimen, hvor ble det av ***, nå må jeg lete». Så leter jeg inni skapet mens jeg finner frem klærne hennes, løfter litt på noen leker før jeg tar av henne dyna. Da har hun glemt at hun ikke ville på badet. Tips til din sinte partner 😊 Anonymkode: 22070...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #42 Skrevet 23. august 2024 Bari skrev (12 minutter siden): Bare kom ned fra din høye hest og slapp av 😅 Hvis strenge foreldre og foresatte hadde vært traumatiserende så ville jeg, mine foreldre, besteforeldre, klassekamerater, svigerfamilie, slekt og venner vært traumatisert. Og det er vi ikke. Vi er friske, ressurssterke mennesker som er veldig i glad i familien og vennene våre. Da har jeg ikke medregnet alle velstående land der foreldre er vanvittig mye strengere enn norske foreldre. Dette er land som Norge liker å sammenligne seg med. Lille Norge med 5,5 millioner mennesker som alltid vet best.. Du snakker som du har vett til. Nå er lunsjpausen over for min del. KG er virkelig et eget univers 🙃 Anonymkode: 35d0e...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #43 Skrevet 23. august 2024 Da min yngste var 3 pleide han å være umulig å tørke etter bading. Likte spesielt å stå på håndkler slik at jeg ikke kunne tørke. En gang dro jeg litt håndkleet slik at han falt rett ned på flisgulvet og reagerte som om jeg hadde prøvd å drepe han. Hvis mannen min hadde sagt jeg drev med vold etter den episoden..! Da hadde det blitt problematisk mellom oss. Hos oss er det viktig at den som har grensesatt følger opp (trøster og snakker), ikke at den andre kommer inn som en reddende engel. Anonymkode: 9844a...82b 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #44 Skrevet 23. august 2024 Barn må lære konsekvenser for sine gne handlinger. Anonymkode: 5694a...e78 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2024 #45 Skrevet 23. august 2024 Hun er 3 år, ikke en vrang 18 åring… 100% ikke greit å gjøre dette. Anonymkode: e2943...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #46 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 3.04): Vi har ei lita på tre år, midt i trassalder. I mårres ville hun ikke i barnehagen og ville ikke stå opp for å gå på badet med faren. Hu gjemte seg under dyna, og han prøvde gjentatte ganger å overtale henne frem. Så blir han irriterte, løfter dyna og røsker så hardt at den lille kroppen som holdt seg fast i dyna blir løfta opp og røska så hardt at hu mister taket. Faller jo bare ned de 20cm ned på madrassen, men røsket er kraftig, og hun holdt seg jo fast. Hun gråter så mye at hun brekker seg flere ganger etterpå. Mannen mener jeg overreagerer som mener dette er LANGT over grensa. Anonymkode: 4b19d...739 slutt og lag et problem som ikke finnes ,dette blir blir typisk bomullsbarn som ikke tåler noe Anonymkode: c5672...46e 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #47 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 3.04): Vi har ei lita på tre år, midt i trassalder. I mårres ville hun ikke i barnehagen og ville ikke stå opp for å gå på badet med faren. Hu gjemte seg under dyna, og han prøvde gjentatte ganger å overtale henne frem. Så blir han irriterte, løfter dyna og røsker så hardt at den lille kroppen som holdt seg fast i dyna blir løfta opp og røska så hardt at hu mister taket. Faller jo bare ned de 20cm ned på madrassen, men røsket er kraftig, og hun holdt seg jo fast. Hun gråter så mye at hun brekker seg flere ganger etterpå. Mannen mener jeg overreagerer som mener dette er LANGT over grensa. Anonymkode: 4b19d...739 Dersom røsket er så hardt at hun brekker seg, så ble hun nok sjokkert. Jeg hadde ikke akseptert det. At han minimerer egen overreaksjon ved å si at du overreagerer har et eget ord . Han overfører sin skyld på deg for å ikke ta ansvar. Han kan ikke håndtere trasset med sinne. For det første hjelper det ikke. Og for det andre,blir barnet usikkert. Dersom dette er verktøyet som skal brukes.... Man kan både være frustrert og sint i visse situasjoner. Dette er ikke en av dem. Og man røsker ikke i barn på den måten. Ever. Anonymkode: a6750...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #48 Skrevet 2. september 2024 Bari skrev (På 23.8.2024 den 11.50): Bare kom ned fra din høye hest og slapp av 😅 Hvis strenge foreldre og foresatte hadde vært traumatiserende så ville jeg, mine foreldre, besteforeldre, klassekamerater, svigerfamilie, slekt og venner vært traumatisert. Og det er vi ikke. Vi er friske, ressurssterke mennesker som er veldig i glad i familien og vennene våre. Da har jeg ikke medregnet alle velstående land der foreldre er vanvittig mye strengere enn norske foreldre. Dette er land som Norge liker å sammenligne seg med. Lille Norge med 5,5 millioner mennesker som alltid vet best.. Å forsvare voldsbruk og videreføre det i generasjoner er en traumerespons, btw……… Anonymkode: 9aba1...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #49 Skrevet 2. september 2024 Herregud, er det mulig å lage mer storm i et vannglass eller? Er ikke rart at det finnes så mange ufordragelige unger der ute, som ikke tåler å bli snakket til. Anonymkode: f4e23...54d 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #50 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å forsvare voldsbruk og videreføre det i generasjoner er en traumerespons, btw……… Anonymkode: 9aba1...0a5 Og dette er klassisk bruk av hersketeknikk. Anonymkode: b0485...a02 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #51 Skrevet 2. september 2024 Bari skrev (1 time siden): Jeg vet nok til at dersom dette var utelukkende skadelig så ville mange titalls millioner av mennesker, inkludert storparten av besteforeldre-generasjonen vår vært traumatiserte og det er de ikke. Det er dagens ungdommer som aldri har manglet noe og hatt ettergivende foreldre som har store psykiske plager og tar selvmord i øst og vest (dessverre) Så du kjenner mange titalls millioner mennesker du da? Siden du kan si dette så sikkert? Du vet jo ikke en dritt om hvorvidt folk du ikke kjenner veldig godt er traumatiserte eller ikke! Det er ganske mange mennesker over 20 år (dvs ikke ungdommer) som tar livet sitt hvert år, så det argumentet der faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 45847...663
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #52 Skrevet 2. september 2024 Det skal være lov å bli irritert ved for mye trass. Da synes jeg det er greit å ta ungen med makt. Hvis ungen får vondt av å holde for hardt fast i dyna kan man snakke om at den må gjøre som pappa sier, men at det ikke var meningen at det skulle være vondt. Hvis ungen griner til den kaster opp høres det mer ut som trass enn smerte. Hvis du er mer på lag med ungen enn pappa ser jeg for meg at du får en unge som ikke gjør som du sier, for den håper du skal gi etter. Men far må ta en forsonende prat med barnet Anonymkode: 9e133...6e0 3
Bari Skrevet 2. september 2024 #53 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å forsvare voldsbruk og videreføre det i generasjoner er en traumerespons, btw……… Anonymkode: 9aba1...0a5 De som gjorde slikt mot barna sine på 80 tallet brukte ikke pr definisjon vold fordi det var lovlig på den tiden i Norge. Det ble ikke totalforbud med klaps over hånden/knipsing før i 2010, det er ikke lenge siden.. Når det gjelder andre vestlige land der det fortsatt er lov å klapse til barn (Australia m.flere) så er det jo foreldre som IKKE ble klapset til av sine foreldre, men som likevel riser/klapser til sine egne barn fordi mener det er riktig når absolutt alt er prøvd. Da er det ikke snakk om traumerespons.. Når det gjelder land som er vestlige og rike i verdenssammenheng, men mer utviklingsland med tanke på andre problemer (for eksempel Brasil/Chile) så har jeg sett at foreldre noen ganger klapser til barna hvis de absolutt ikke hører etter eller gjør noe veldig gærent fordi fallhøyden er kjempestor i slike land hvis barnet ungdommen ikke skjerper seg. Ungdommer kan lett havne i kriminalitet, bli rekruttert av gjenger/mafia samt at kriminalitetsbildet er noe helt annet enn i Norge. Det er ikke noe NAV som fanger deg opp, foreldrene blir sittende med alt ansvaret. Litt det samme i USA, hvor barnet/ungdommen din kan fengsles og få rulleblad allerede fra 8 årsalderen. Da kan man forstå at mange foreldre kan være strenge og harde i klypa, med god intensjon for å sørge for at barna/ungdommene ikke fucker opp livet sitt. Så kan man spørre seg hvorfor foreldrene ikke tar med seg vanskelige barn til noe ala BUP/PPT. Da må man ta av seg de norske brillene. 1: Det koster penger og det er det ikke alle som har råd til. 2: Køene for å bli tildelt timer til slike instanser er laaaaange. Hvis man i tillegg legger til at foreldre jobber mye lengre dager enn i nordmenn og det ikke finnes noe form for permisjon for "første dag i barnehage, ta med barnet til lege" etc så blir det vanskelig. Da tyr endel foreldre til beltet for at barna skal oppføre seg og deretter bli lydige, respektfulle samfunnsborgere som enten studerer eller finner seg en anstendig jobb. Jeg har spurt endel utenlandske venner om dette og foreslått at man kan gjøre sånn og sånn isteden, men det er alltid noe ved samfunnet, mangelen på bistand etc som gjør at slik vi tenker i Norge ikke automatisk er overførbare til andre land. 1
Bari Skrevet 2. september 2024 #54 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så du kjenner mange titalls millioner mennesker du da? Siden du kan si dette så sikkert? Du vet jo ikke en dritt om hvorvidt folk du ikke kjenner veldig godt er traumatiserte eller ikke! Det er ganske mange mennesker over 20 år (dvs ikke ungdommer) som tar livet sitt hvert år, så det argumentet der faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 45847...663 Jeg er kvart utenlandsk (fra et vestlig land) og der jeg har slekt og venner var det tidligere lov å disiplinere barna sine lett fysisk for ikke så mange år siden. Jeg kjenner ingen fra min "kvart" kultur, familie, skolekamerater, slekt, venner, venner av venner eller omgangskrets som noen gang har vært 😭 på grunn av at de har blitt klapset til som barn. Ingen. De fleste tuller med det og ler imens de sier ting som; 'Husker du når bestemor ropte og viste frem flip floppen som trussel på hva som skjedde hvis vi ikke skjerpet oss?' Akkurat dette finner man mye på humorsider på Instagram hvor parodier er laget av amerikanske/søramerikanske og asiatiske personer. Se selv hvis du ikke tror det. Lille Norge med 5,5 millioner innbyggere har ikke fasitsvar på absolutt alt i hele verden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #55 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 3.04): Vi har ei lita på tre år, midt i trassalder. I mårres ville hun ikke i barnehagen og ville ikke stå opp for å gå på badet med faren. Hu gjemte seg under dyna, og han prøvde gjentatte ganger å overtale henne frem. Så blir han irriterte, løfter dyna og røsker så hardt at den lille kroppen som holdt seg fast i dyna blir løfta opp og røska så hardt at hu mister taket. Faller jo bare ned de 20cm ned på madrassen, men røsket er kraftig, og hun holdt seg jo fast. Hun gråter så mye at hun brekker seg flere ganger etterpå. Mannen mener jeg overreagerer som mener dette er LANGT over grensa. Anonymkode: 4b19d...739 Tror han det hjelper å skremme barnet? Hadde min mann gjort dette mot vår datter så hadde det vært på hue og ræva ut med han! Anonymkode: ae0ef...aa7
Bari Skrevet 2. september 2024 #56 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror han det hjelper å skremme barnet? Hadde min mann gjort dette mot vår datter så hadde det vært på hue og ræva ut med han! Anonymkode: ae0ef...aa7 Jeg ble skremt i den forstand at både lærere og naboer kjeftet på meg og mine venner når jeg var barn på 90/2000 tallet. Naboene banket på døra til foreldrene mine og fortalte med pekefingeren i været hva jeg hadde gjort og lærere slo norskboka i kateteret så det smalt når vi ikke klarte å være stille etter 8 advarsler. Vi ble skremt der og da, men vi lærte også å oppføre oss, respektere foreldre og lærere, reise oss for gravide og eldre på bussen, takke for maten/gaver, se folk i øynene og hilse, være takknemlig for å bo i Norge og takknemlig for de som kjempet Norges sak under krigen. Akkurat dette er det mange unge som ikke evner å gjøre i dag og jeg er takknemlig for at kretsen rundt meg "tok meg litt i nakkskinnet" 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #57 Skrevet 2. september 2024 Bari skrev (2 minutter siden): Jeg ble skremt i den forstand at både lærere og naboer kjeftet på meg og mine venner når jeg var barn på 90/2000 tallet. Naboene banket på døra til foreldrene mine og fortalte med pekefingeren i været hva jeg hadde gjort og lærere slo norskboka i kateteret så det smalt når vi ikke klarte å være stille etter 8 advarsler. Vi ble skremt der og da, men vi lærte også å oppføre oss, respektere foreldre og lærere, reise oss for gravide og eldre på bussen, takke for maten/gaver, se folk i øynene og hilse, være takknemlig for å bo i Norge og takknemlig for de som kjempet Norges sak under krigen. Akkurat dette er det mange unge som ikke evner å gjøre i dag og jeg er takknemlig for at kretsen rundt meg "tok meg litt i nakkskinnet" Jaha? Jeg kan ikke på noen måte se relevansen i det du skriver. Anonymkode: ae0ef...aa7
Bari Skrevet 2. september 2024 #58 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jaha? Jeg kan ikke på noen måte se relevansen i det du skriver. Anonymkode: ae0ef...aa7 Da får du lese hele tråden på nytt. I 2024 slipper barn og ungdommer unna med dårlig oppførsel, før hadde slik oppførsel klare konsekvenser. Resultatet er at vi får en generasjon som mener at samfunnet skylder dem noe, som blir lett krenket, som blir lite robuste m.m. Det ropes varsku om dette i media hele tiden av både lærere og politi. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #59 Skrevet 2. september 2024 Bari skrev (Akkurat nå): Da får du lese hele tråden på nytt. I 2024 slipper barn og ungdommer unna med dårlig oppførsel, før hadde slik oppførsel klare konsekvenser. Resultatet er at vi får en generasjon som mener at samfunnet skylder dem noe, som blir lett krenket, som blir lite robuste m.m. Det ropes varsku om dette i media hele tiden av både lærere og politi. Jeg svarer på at en far bruker det jeg vil kalle vold mot en 3 åring, et lite barn, for å få henne til å stå opp. Jeg kan love deg at det finnes andre metoder for å få en 3 åring til å respektere foreldre og forstå daglige rutiner. Du virker jo helt nedsnødd. Anonymkode: ae0ef...aa7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #60 Skrevet 2. september 2024 Bari skrev (3 timer siden): Jeg vet nok til at dersom dette var utelukkende skadelig så ville mange titalls millioner av mennesker, inkludert storparten av besteforeldre-generasjonen vår vært traumatiserte og det er de ikke. Det er dagens ungdommer som aldri har manglet noe og hatt ettergivende foreldre som har store psykiske plager og tar selvmord i øst og vest (dessverre) Dette er bare feil. https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/selvmord-i-norge/?term=#selvmord-i-norge-status-og-utvikling Anonymkode: 41621...c6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå