Gå til innhold

Far er hardent mot barnet

Fremhevede innlegg

Skrevet
GMT800 skrev (1 time siden):

Jeg leser det som at hun holder seg fast i dynen, far løfter dynen brått, hun glipper taket i dynen og faller ned på madrassen.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var det ok oppførsel av far? Absolutt ikke. Var han hardhendt? Nei. Du beskriver det som at han røsker tak i dyna, ikke barnet. Dere bør jo ha en plan for at den ene tar over, hvis den andre ikke når gjennom og nærmer seg et bristepunkt. 

Anonymkode: e0078...343

Stemmer, barnet holdt fast i dyna. Men når et barn da henger fast i dyna han røsker i, så røskes jo barnet med! 

Anonymkode: 4b19d...739

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde vært grunn for meg til å ta med meg barnet fra hjemmet, bo enten hos venner eller familie til jeg hadde fått et nytt sted og bo- og dumpet denne mannen på flekken. 

Anonymkode: a380e...9f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette hadde vært grunn for meg til å ta med meg barnet fra hjemmet, bo enten hos venner eller familie til jeg hadde fått et nytt sted og bo- og dumpet denne mannen på flekken. 

🤣

Anonymkode: 5862b...266

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

1. Prat med barnet om hvorfor hun må opp da og da til bhg. 

2. Lær faren om "trassalderen "- de skal finne sin egen vilje da.

3. Lær han at om han er rolig er barnet rolig!!! 

4 . Vold og skremmende er straffbart. Lær faren om at vold er som å ha bensin på bålet. Fordi vold gir urolige og mere utagerende barn- eller psykiske problemer hos barn etterhvert.

5. DERE MÅ GOOGLE OPP SAMMEN OM TRASSALDEREN SOM DET HETER. HAR DERE IKKE FANTASI OG TENKER AT AHA JEG MÅ KANSKJE GOOGLE OPP OG LESE OM BARNEOPPDRAGELSE?????

Anonymkode: 9ccbb...ba8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Prat med barnet om hvorfor hun må opp da og da til bhg. 

2. Lær faren om "trassalderen "- de skal finne sin egen vilje da.

3. Lær han at om han er rolig er barnet rolig!!! 

4 . Vold og skremmende er straffbart. Lær faren om at vold er som å ha bensin på bålet. Fordi vold gir urolige og mere utagerende barn- eller psykiske problemer hos barn etterhvert.

5. DERE MÅ GOOGLE OPP SAMMEN OM TRASSALDEREN SOM DET HETER. HAR DERE IKKE FANTASI OG TENKER AT AHA JEG MÅ KANSKJE GOOGLE OPP OG LESE OM BARNEOPPDRAGELSE?????

Vedrørende punkt 2;

Jeg kjenner noen amerikanske og franske foreldre der det ikke er noe som heter 'trassalderen'  Barna MÅ høre etter og de er veldige strenge på dette med lydighet og vet du hva? Det funker. 

Så når vi vet at det virker å være streng hvorfor er norske foreldre så soft og ettergivende? Gjerne les om fransk barneoppdragelse så skjønner du.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Bari skrev (5 minutter siden):

Vedrørende punkt 2;

Jeg kjenner noen amerikanske og franske foreldre der det ikke er noe som heter 'trassalderen'  Barna MÅ høre etter og de er veldige strenge på dette med lydighet og vet du hva? Det funker. 

Så når vi vet at det virker å være streng hvorfor er norske foreldre så soft og ettergivende? Gjerne les om fransk barneoppdragelse så skjønner du.

Man skal seff være konsekvent ja! Men rolig og litt bestemt samtidig! Men aldri vold eller skremmende! Det er straffbart i Norge og 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi barnet nekter å stå opp og nekter å slippe dyna?? 

Anonymkode: 75e9d...d61

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette syns jeg ikke er over grensa. Det er lov å bli irritert som forelder når et barn ikke hører etter og han verken slo eller gjorde barnet fysisk vondt. Ja, hun skvatt sikkert, det er ikke farlig. 

Anonymkode: b84c9...fd3

Vi har to barn, og jeg er på en måte litt enig med deg. Og litt uenig.
Vi er opptatte av  være autoritative foreldre, og å passe på at barna har det skikkelig bra.
Så sånn sett mener jeg også at det er over grensa. Men samtidig har vi vel begge gjort liknende ved et par anledninger, der vi halvveis med vilje, har blitt litt mer hardhendte enn hva barna er vant med. Har slept ekstremt gira og umottakelige under ut av vår seng for å få skilt dem og roet dem ned for å faktisk komme videre mot leggetid. Mot deres egen vilje, etter flere tydelige advarsel om hva som ville komme om de ikke gjorde som de fikk beskjed om. Og selv om ungene trodde de ble torturert etter deres reaksjon å spore, så føltes det faktisk helt innafor. Og, ikke minst, etter en god prat neste dag om hvordan man kan unngå dette, så fant 5-åringen ut for første gang at det faktisk gikk an å roe seg ned selv. Bare hun fikk motivasjon nok til å prøve skikkelig.  Hadde ikke hatt noe for seg da de var 3 da, det skal sies.

Men jeg tror alle foreldre har havnet der at det er litt nok, og tatt i litt mer enn hva barna setter pris på eller en vant til, mer eller mindre planlagt. Jeg tenker det er stor forskjell på en slik situasjon som beskrives i innlegget der ingen var i fare for å bli skadet, at man bare virkelig har klart å tøye strikken skikkelig langt, og det å utsette barn for psykisk eller fysisk vold. Så spørs det mer om det i tillegg var skremmende roping, sinne og vilt blikk osv samtidig i situasjonen som skremte barnet skikkelig. Det skumleste for barn er hvis voksne mister kontrollen, da blir de livredde. Og DET er å gå for langt. Og det er vanskelig å lese ut fra innlegget hva som egentlig skjedde. Går man for langt og skremmer barnet må man be om unnskyldning. For det skal ikke voksne gjøre uansett hva et lite barn finner på. Barn er barn, vi skal uansett være voksne. 

Men igjen, tipper alle foreldre har blitt for sinte en gang eller to. Men da er det så fint å be om unnskyldning, og ikke minst lære av det og puste noen ekstra ganger ved neste anledning så det ikke skjer igjen.

Anonymkode: ede28...466

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen ganger må handling til, ikke den pedagogiske-møter på følelser-svadaen.

Ungen har fått beskjed flere ganger om å stå opp. Hører ikke etter på snakk. Da må det handling til. Barnefar gjorde rett.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man skal seff være konsekvent ja! Men rolig og litt bestemt samtidig! Men aldri vold eller skremmende! Det er straffbart i Norge og 

Det er ikke snakk om vold, men jeg vet at endel amerikanske foreldrene som er bosatt i USA klasker til barna hvis de er veldig ufordragelige. Det er kultur og aksepten for dette er stor i USA.

Da jeg var barn på starten av 2000 tallet ble vi ropt, skreket til og røsket tak i av både foreldre, lærere og naboer. Skremmende ja, men da turte vi ikke annet enn å høre etter 😅 Ble folk av oss også!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes man bør være tydelig og bestemt i visse situasjoner. Det innebærer IKKE å være sint og voldsom! At barnet hang med dyna var et uhell. Fars aggressivitet var IKKE et uhell, og øker bare dårlig stemning og trassing mellom far og barn.

Anonymkode: 688a7...c8c

Skrevet
Bari skrev (21 timer siden):

Det er ikke snakk om vold, men jeg vet at endel amerikanske foreldrene som er bosatt i USA klasker til barna hvis de er veldig ufordragelige. Det er kultur og aksepten for dette er stor i USA.

Da jeg var barn på starten av 2000 tallet ble vi ropt, skreket til og røsket tak i av både foreldre, lærere og naboer. Skremmende ja, men da turte vi ikke annet enn å høre etter 😅 Ble folk av oss også!

?? Du sitter og forsvarer vold? Skam deg!! Vold har psykiske konsekvenser for mange!! Og du lærer barn å bli voldelige og true f.eks! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
got2go skrev (21 timer siden):

Noen ganger må handling til, ikke den pedagogiske-møter på følelser-svadaen.

Ungen har fått beskjed flere ganger om å stå opp. Hører ikke etter på snakk. Da må det handling til. Barnefar gjorde rett.

Barnefar gjorde FEIL! IDIOTISK VAR DET OG!!! Han lærer et barn å reagere med motstand ved å røske tak i ting!!!

Skrevet
Bari skrev (10 timer siden):

Amerikanerne tuller ikke:

Æsj!!! Blir sjokkert og kvalm over dette!!! Og gjett hvor det er mest drap, vold og folk i fengsel? USA. Dette du poster er idiotforeldre som lærer barn å reagere med vold og rop! Du har sikkert ikke funnet opp kruttet du som postet dette!!!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 5.21):

Dette syns jeg ikke er over grensa. Det er lov å bli irritert som forelder når et barn ikke hører etter og han verken slo eller gjorde barnet fysisk vondt. Ja, hun skvatt sikkert, det er ikke farlig. 

Anonymkode: b84c9...fd3

Han er idiot!!!! Lærer et barn å reagere slik!!!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

?? Du sitter og forsvarer vold? Skam deg!! Vold har psykiske konsekvenser for mange!! Og du lærer barn å bli voldelige og true f.eks! 

Hvor har jeg forsvart vold? Jeg presenterer bare fakta.

Forresten, hvis det skulle vært fullstendig ødeleggende å ha veldig strenge foreldre så skulle det vært mange millioner av mennesker verden over som skulle vært traumatiserte. Fact; Det er de altså ikke.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Æsj!!! Blir sjokkert og kvalm over dette!!! Og gjett hvor det er mest drap, vold og folk i fengsel? USA. Dette du poster er idiotforeldre som lærer barn å reagere med vold og rop! Du har sikkert ikke funnet opp kruttet du som postet dette!!!!

Jeg er i mot vold. Men det er et faktum at det ER lov å klaske til barn som et ledd av oppdragelsen i Storbritannia, Canada, USA, Sveits, Australia (og for ikke så lenge siden i Frankrike) og flere andre velstående land.

Argumentet ditt holder ikke vann.

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (7 minutter siden):

Jeg er i mot vold. Men det er et faktum at det ER lov å klaske til barn som et ledd av oppdragelsen i Storbritannia, Canada, USA, Sveits, Australia (og for ikke så lenge siden i Frankrike) og flere andre velstående land.

Argumentet ditt holder ikke vann.

Bare. Slutt. 

Mvh familieveileder med fem års høyere utdannelse.

Anonymkode: 35d0e...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare. Slutt. 

Mvh familieveileder med fem års høyere utdannelse.

Anonymkode: 35d0e...ccf

Bare kom ned fra din høye hest og slapp av 😅

Hvis strenge foreldre og foresatte hadde vært traumatiserende så ville jeg, mine foreldre, besteforeldre, klassekamerater, svigerfamilie, slekt og venner vært traumatisert. Og det er vi ikke. Vi er friske, ressurssterke mennesker som er veldig i glad i familien og vennene våre.

Da har jeg ikke medregnet alle velstående land der foreldre er vanvittig mye strengere enn norske foreldre. Dette er land som Norge liker å sammenligne seg med.

Lille Norge med 5,5 millioner mennesker som alltid vet best..

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...