Gå til innhold

Økomisk fordeling med bonusbarn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min samboer har ikke barn, men vi betaler 50/50 på alle faste kostnader (hus, forsikring, strøm, internett, mat og div) sfo og mobil går utenom. Tenker egentlig at når man går inni ett forhold med noen som har barn så har man fått en pakkedeal. Jeg betaler alt av klær og fritidsaktiviteter til barna, men samboer betaler som oftest hvis vi finner på noe med barna (Leos, rush, tivoli, kino osv) hvis han er med da. Dette gjør han med glede, men han tjener en del mer enn meg. Han hadde nok mye bedre økonomi når han bodde alene, så han taper nok egentlig en del penger på å bo sammen med meg å barna, men dette er noe han har valgt og ønsker å satse på. Tenker å gifte oss etterhvert så da blir alt felles uansett. 

Anonymkode: 447c7...c25

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 12.29):

Hans jobb er noen timer fra hjemmet, så han drar før de står opp, og kommer sent hjem. Så her er det jeg som får de på skolen og er hjemme når de kommer hjem og sørger for middag før de skal videre på aktiviteter. 

Anonymkode: 8843b...893

Jeg er litt av den oppfatning av at når mann velger å være en familie så er dette det det betyr i praksis. Selvsagt er det kjipt når mann selv er ferdig med barn men her har du valgt å leve med en mann som har barn fra før.

Når det kommer til det økonomiske så ville jeg faktisk tatt opp at du sitter igjen med mindre penger vær måned enn før dere flyttet sammen og at et samboerskap skal være økonomisk gunstig for 2. Viss du nå ikke får spart penger må du og dere se på dette i felleskap. Jeg hadde ikke startet med å telle kroner og ører ved restaurant besøk osv men heller sett på helheten. Her må dere kommunisere. Du skal selvsagt ikke gå i minus og han i pluss.

Men å ikke bruke en krone på bonus barn ser jeg på som urealistisk i et forhold. Det er ikke dine biologiske barn men de er jo nå blitt din familie.

Anonymkode: b4f44...4f9

Skrevet

Hans jobb er noen timer fra hjemmet, så han drar før de står opp, og kommer sent hjem. Så her er det jeg som får de på skolen og er hjemme når de kommer hjem og sørger for middag før de skal videre på aktiviteter. 

Hvordan i all verden klarte su å sette deg i en situasjon der du nå er gratis barnevakt for hans barn annenhver uke og i tillegg betaler du for dem??? Du må jo bli særboer…

Anonymkode: 48152...e70

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette hadde vært en deal-breaker for meg. Man skal ikke ha dårligere økonomi med samboer, så dette regnestykket dere opererer med stemmer ikke. Her må jo du bare ta et valg, kanskje det er best å være særboere til dere begge er ferdig med hjemmeboende barn. Lykke til! 

Anonymkode: 1ec55...2f3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan i all verden klarte su å sette deg i en situasjon der du nå er gratis barnevakt for hans barn annenhver uke og i tillegg betaler du for dem??? Du må jo bli særboer…

Evnt må han sette over ganske mye penger til henne, altså at de får mer felles økonomi. De deler allerede utgifter likt, om de deler inntekter i større grad blir det hvertfall mer rettferdig.

Anonymkode: bfca1...f79

• Liker 2
Skrevet

Synes dette høres så innmari gnient ut. Jeg har inn i lønn 44.000 hver mnd, 3444 i stønad for ett barn, får nå snart tilsvarende for det andre barnet (diagnose), så det blir 6900,- når jeg får får for begge. Barnetrygden ligger på 3020,-. Når barnefar en dag gidder å betale bidrag utgjør det 7700,- i mnd per barna. Dvs at jeg får inn 53.920, og når barnefar betaler bidrag blir det ca 61.000,- i mnd. Skulle jeg ha nekta samboeren min som er barnløs å få «goder» pga min lønn og mine to barn? Nei, dont think so. Ikke rart forhold ryker i dag. Han har inn 32.000,-. 

Mvh mamma til to tenåringer. 

Anonymkode: 6df3c...c44

• Liker 1
Skrevet

Jeg og kjæresten har barn på samme alder. Han er MYE bedre økonomisk stilt enn meg. Vi har pratet om å flytte sammen og med det har vi pratet om det økonomiske. Jeg får mye bidrag og avdrag som alenemor. Jeg vil ikke miste noe av det. Så vi ser etter løsninger rundt det mht å kjøpe sammen.

I tillegg har vi tatt praten om samboerkontrakt, testamenter, livsforsikringer(om en skulle falle fra), giftemål osv. Og hvordan løse ting ved evt brudd.

Når en vurderer å flytte sammen med barn forstår jeg ikke hvordan en ikke prater om så viktige ting.

Kjæresten min ønsker at vi skal ha samme livskvalitet og levestil. Vi er partnere og vi vil at begge skal ha det bra. Nå er vi begge generøs og raus da. Og penger er ikke veldig viktig for noen av oss mht luksus. Men vi liker å ha det romslig og vi tenker begge på arv til barna.

Anonymkode: 2b1d5...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja si det... var ikke det smarteste jeg har gjort. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Synes dette høres så innmari gnient ut. Jeg har inn i lønn 44.000 hver mnd, 3444 i stønad for ett barn, får nå snart tilsvarende for det andre barnet (diagnose), så det blir 6900,- når jeg får får for begge. Barnetrygden ligger på 3020,-. Når barnefar en dag gidder å betale bidrag utgjør det 7700,- i mnd per barna. Dvs at jeg får inn 53.920, og når barnefar betaler bidrag blir det ca 61.000,- i mnd. Skulle jeg ha nekta samboeren min som er barnløs å få «goder» pga min lønn og mine to barn? Nei, dont think so. Ikke rart forhold ryker i dag. Han har inn 32.000,-. 

Mvh mamma til to tenåringer. 

Anonymkode: 6df3c...c44

Hva mener du? skjønner ikke helt hva du skal frem til? hvem er gnien?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er litt av den oppfatning av at når mann velger å være en familie så er dette det det betyr i praksis. Selvsagt er det kjipt når mann selv er ferdig med barn men her har du valgt å leve med en mann som har barn fra før.

Når det kommer til det økonomiske så ville jeg faktisk tatt opp at du sitter igjen med mindre penger vær måned enn før dere flyttet sammen og at et samboerskap skal være økonomisk gunstig for 2. Viss du nå ikke får spart penger må du og dere se på dette i felleskap. Jeg hadde ikke startet med å telle kroner og ører ved restaurant besøk osv men heller sett på helheten. Her må dere kommunisere. Du skal selvsagt ikke gå i minus og han i pluss.

Men å ikke bruke en krone på bonus barn ser jeg på som urealistisk i et forhold. Det er ikke dine biologiske barn men de er jo nå blitt din familie.

Anonymkode: b4f44...4f9

Jeg bruker jo penger på de med å dele alt av bo og transportkostnader + litt ekstra. Men å bruke like mye på de synes jeg ikke er 100 % fair. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min samboer har ikke barn, men vi betaler 50/50 på alle faste kostnader (hus, forsikring, strøm, internett, mat og div) sfo og mobil går utenom. Tenker egentlig at når man går inni ett forhold med noen som har barn så har man fått en pakkedeal. Jeg betaler alt av klær og fritidsaktiviteter til barna, men samboer betaler som oftest hvis vi finner på noe med barna (Leos, rush, tivoli, kino osv) hvis han er med da. Dette gjør han med glede, men han tjener en del mer enn meg. Han hadde nok mye bedre økonomi når han bodde alene, så han taper nok egentlig en del penger på å bo sammen med meg å barna, men dette er noe han har valgt og ønsker å satse på. Tenker å gifte oss etterhvert så da blir alt felles uansett. 

Anonymkode: 447c7...c25

Her er jo skjevfordelt om du betaler mobil, SFO, aktiviteter og klær selv. Jeg deler samme kostnader som dere gjør men i tillegg så deler han noen av de samme kostnader som aktiviteter med mor. Ergo deler han 50 % med enten meg eller mor på barna. 

Vi tjener ca likt, blir det litt rart at han skal sitte igjen med mer penger å rutte med en meg? 

Skrevet

Det finnes ikke én fasit på hvordan slike spørsmål løses. Dere må komme fram til en løsning som fungerer for alle parter (dere + unger). Jeg synes det virker noe gjerrig å skulle kreve at han betaler mer for mat, strøm osv. Men at han bruker fellespotten til egen eller sine barns sparing, er derimot ikke greit. Jeg synes det er naturlig at dere deler på faste utgifter til hus og mat, men at han står for utgifter som går direkte til barna hans - altså klær, utstyr og sparing til dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

*klem*

sørg for Guds skyld for at du ikke blir gravid med denne fyren, da sitter du i hengemyra.

• Nyttig 1
Skrevet

faste felles utgifter som bolig, strøm, renovasjon osv er det greit at dere deler men alt som har med hans barn å gjrøe - som det å spise ute er hans kost. enkelt. Ikke la deg lure inn i en "familien AS" siden han og mor alt deler resten ... 

Anonymkode: 32dd1...600

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lett å være etterpåklok, men husk på at barna blir store og flytter ut en dag, og da er det dere to som sitter igjen og har det fint sammen.

Jeg tenker at ved å legge godviljen til, så KAN det være at han ikke har tenkt så mye igjennom økonomi og at det blir veldig skjevt? Kanskje er rolig, spørrende samtale med ham kan være nyttig? Der du ikke anklager, men spør hva han tenker om dine økte utgifter, og kanskje har gjort klart et regnskap for å vise ham?

Selv syntes jeg at det er rart at han ikke har tenkt på det men… Vil ikke dømme ham før det har blitt tatt opp. Kanskje han innser hvor feil det har vært, og gremmes over seg selv?

Her bor vi samme med dine og mine, ingen felles. Vi betaler inn fast sum hver mnd til alt som har med bolig å gjøre, men han betaler mer fordi han har flere barn som bor her mer. Mat handles via Oda og han betaler mest der også. 
Ellers er det litt flytende mtp betaling av spising ute ol., mest etter hvem som har mest igjen på kontoen eller hvem som står nærmest kortautomaten. Han kan innimellom overføre noen tusen til meg hvis han får en følelse av at jeg har betalt mer enn ham, feks hvis jeg har kjøpt noe til barna hans en dag vi var ute, eller jeg har bestilt klær til dem også.

Helt ærlig vet jeg ikke hvem som betaler mest av oss, fordi vi begge er rause og ønsker ikke ha en følelse av at den andre betaler mer.

Anonymkode: eabe6...556

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

*klem*

sørg for Guds skyld for at du ikke blir gravid med denne fyren, da sitter du i hengemyra.

Nei da. Det skjer altså ikke. 

Skrevet

Dere eier huset begge to? 

Anonymkode: ae6a5...ef7

• Liker 1
Skrevet

Det er heller ikke ditt ansvar! Stå opp for deg selv! Når han har barna så får han heller slutte tidligere på jobb. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er heller ikke ditt ansvar! Stå opp for deg selv! Når han har barna så får han heller slutte tidligere på jobb. 

Må innrømme at jeg også reagerte på dette her. Vil det si at du må ordne med hjelp fra andre dersom du feks vil stikke innom en plass etter jobb og ikke vil hjem med en gang? 
Forstår at du har hund og uansett må hjem, men det er stor forskjell på å stikke innom hjemme og hente hunden, mot å lage middag til hans barn før du kan gå noen plass…

Anonymkode: eabe6...556

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere eier huset begge to? 

Hun betaler sikkert ned på hans huslån i tillegg  😉 

At det går an å gjøre seg så hjelpesløs går over min fatteevne... 😉 

Anonymkode: e5df6...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...