Gå til innhold

Økomisk fordeling med bonusbarn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, ser det er en del tråder men ikke en som ligner helt på min. 

Jeg har blitt samboer med en mann som har to barn fra før, ei på 10 og en på 14 år (har de 50/50). Selv har jeg ei som er flyttet ut og klarer seg selv økonomisk (men det blir litt fra meg likevel noen ganger). 

Samboer og mor deler 50 % på barnas utgifter som påløper ifb med aktiviteter. skole, osv. 

Her i huset deler vi alt 50/50 på alle faste kostnader. 

Jeg har forsørget mitt barn 100 % fram til nå. 

De siste årene før jeg møtte min nåværende samboer så hadde jeg en romslig økonomi. og etter mange år som forsørger har det vært deilig å unne seg litt som før alltid gikk til mitt barn. 

Nå er det jeg som sitter igjen som svarteper føler jeg. For min samboer har fått en god deal med at jeg kom inn og tar halvparten av regningene, og han og mor deler halvparten av andre ting. 

Så da går de ekstra pengene som da blir til overs til barna hans eller han selv (sparer i fond)  Mens jeg har måttet kutte ned betraktelig på mine ting. 

De faste kostandene er også mye større enn det jeg hadde fra før, så alt har økt på kostnader. 

Nå ender det opp med at jeg bruker alt fra 1000 til 3000 på barna hans i mnd, og det synes jeg er mye da jeg allerede hjelper til. 

Om vi drar ut å spiser så ender jeg opp med å betale 1000 kr på middag mens min rett var på 200. Slik er det ofte, og jeg har tatt det opp at jeg synes det blir feil at jeg også skal dele på disse tingene. 

Er det mye forlangt å ikke dele på de siste kostnadene som ofte blir mye? han bruker aldri penger på min datter. 

Anonymkode: 8843b...893

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som oftest er det menn som havner i den situasjonen, og utallige menn har endt opp med å forsørge sin samboers barn. 

Jeg mener man tar et valg når man flytter sammen med en som har hjemmeboende barn. Da velger man å ta del i oppveksten til barna, og en er også ansvarlig for at de har det bra. (På samme måte velger man å la en annen være med å oppdra barna sine når en flytter sammen med noen.)

Men dersom husholdningen skal spare til barna, skal dere spare til begges barn. Også det som har flyttet ut.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

«Hei kjære. Jeg merker jeg har dårligere økonomi etter at vi flyttet sammen. Hva tenker du om det?»

Anonymkode: e9f2a...a0f

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er urettferdig. Når dere er 4 i huset, skal du betale for 1, din samboer for 3. 50/50 er feil. På restaurant skal du kun betale for deg selv, ikke spleise på barna hans. Det samme med ferier, han skal betale for 3, du for 1. 

Man skal da ikke ha dårligere økonomi med å være samboer. 
Si ifra om dette, er han uenig, ville jeg blitt særboer igjen, og har bedre økonomi.

Anonymkode: 0ce79...403

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvilke regninger er det dere deler her da?

Hvor mye penger går det i mat?

Strøm? 

Han må jo betale 2/3 av både mat og strøm fordi han er ansvarlig for 2/3 av utgiftene. 

Anonymkode: e054a...bd8

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Som oftest er det menn som havner i den situasjonen, og utallige menn har endt opp med å forsørge sin samboers barn. 

Jeg mener man tar et valg når man flytter sammen med en som har hjemmeboende barn. Da velger man å ta del i oppveksten til barna, og en er også ansvarlig for at de har det bra. (På samme måte velger man å la en annen være med å oppdra barna sine når en flytter sammen med noen.)

Men dersom husholdningen skal spare til barna, skal dere spare til begges barn. Også det som har flyttet ut.

Denne ganger er det motsatt. Jeg er selv vokst opp med stefar, og det var aldri noe snakk om forskjell på meg å mine halvsøsken. Problemet her er at jeg synes barna hans får mye mer en de burde få siden han da sitter igjen med en større sum pr mnd en det han gjorde før meg. La oss si at han sitter igjen med 10000 tusen som er til overs. Dette blir da for eks ny Ihpone til den ene o.l. Mens med økte kostnader til meg er da redusert til 5000 tusen (bare ett eks). 

Han sparer til seg selv. 

Jeg har også mest ansvar for barna de ukene de er her i tillegg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strøm? 

Han må jo betale 2/3 av både mat og strøm fordi han er ansvarlig for 2/3 av utgiftene. 

Vi legger inn 22 tusen hver i potten. 

Matbudsjett ligger på 10 tusen i dag. Der betaler jeg 5000-. Slik som på alt annet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Strøm? 

Og: ta ansvar når dere er ute og spiser og ta kontakt med betjeningen og be de dele regningen etter hva du spiste. Hvis han lager kvalme så er det han som må drite seg ut foran barna sine.

Skrevet

Denne ganger er det motsatt. Jeg er selv vokst opp med stefar, og det var aldri noe snakk om forskjell på meg å mine halvsøsken. Problemet her er at jeg synes barna hans får mye mer en de burde få siden han da sitter igjen med en større sum pr mnd en det han gjorde før meg. La oss si at han sitter igjen med 10000 tusen som er til overs. Dette blir da for eks ny Ihpone til den ene o.l. Mens med økte kostnader til meg er da redusert til 5000 tusen (bare ett eks). 

Han sparer til seg selv. 

Jeg har også mest ansvar for barna de ukene de er her i tillegg.

Sånn er det å flytte inn sammen med en som har barn. De forholdene der man deler alt etter hvem som er ansvarlig for hva har en tendens til å ryke (i alle fall de jeg kjenner til). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og: ta ansvar når dere er ute og spiser og ta kontakt med betjeningen og be de dele regningen etter hva du spiste. Hvis han lager kvalme så er det han som må drite seg ut foran barna sine.

Da er det bedre å ikke flytte sammen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er urettferdig. Når dere er 4 i huset, skal du betale for 1, din samboer for 3. 50/50 er feil. På restaurant skal du kun betale for deg selv, ikke spleise på barna hans. Det samme med ferier, han skal betale for 3, du for 1. 

Man skal da ikke ha dårligere økonomi med å være samboer. 
Si ifra om dette, er han uenig, ville jeg blitt særboer igjen, og har bedre økonomi.

Anonymkode: 0ce79...403

Ja jeg er enig. Men føler meg så sykt gnien på en måte. Men jeg synes nå det har blitt mer og mer kjipt. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg noe som før, og den perioden har jeg også vært igjennom selv i over 18 år. Så det å være lit luksus etter å ha snudd på kronen selv i mange år var veldig godt. 

Bare synes det blir så vanskelig, for barna er ofte med meg og da ønsker de seg ting som is, noe småtterier, ny tskjorte osv. Men i løpet av mnd så blir det mye. Og da får jeg enda mer dårlig samvittighet for mitt barn som må spare på sine penger for å leve så ender med å sende hun penger også. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Sånn er det å flytte inn sammen med en som har barn. De forholdene der man deler alt etter hvem som er ansvarlig for hva har en tendens til å ryke (i alle fall de jeg kjenner til). 

Det er ikke jeg kjent med. Har flere i vennekretsen som kun betaler hver for seg. Det fungerer utmerket og har faktisk mindre krangel rundt økonomiske spørsmål. Men siden jeg er vokst opp slik selv så sitter det lengre inn å innføre en slik avtale. Men hjemme til meg da jeg var barn ble også alle pengene fordelt "likt". Så jeg kom ikke bedre ut av det at jeg hadde en stefar som bidro eller mine søsken fikk mer. Her er forskjellen stor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han får i oppgave å fylle kjøleskapet dagen barna hans kommer. Han vet hva de liker, dessuten er handling også en jobb som skal deles på.

Anonymkode: 7802c...b9b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det sitter langt inne, men jeg er nødt til å gjøre det tror jeg fremover. Takk for støtte!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Han betaler mer inn på matkortet, mer på strømmen, mer på husleie. Han betaler for barna ute. Brøkfordeling eller flytte fra hverandre. 

Siden de er der halve tiden hadde jeg regnet dem som én. Han betaler 66%, du 33%.

Endret av BobbySocks
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Han får i oppgave å fylle kjøleskapet dagen barna hans kommer. Han vet hva de liker, dessuten er handling også en jobb som skal deles på.

Hans jobb er noen timer fra hjemmet, så han drar før de står opp, og kommer sent hjem. Så her er det jeg som får de på skolen og er hjemme når de kommer hjem og sørger for middag før de skal videre på aktiviteter. 

Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke en fasit på hvordan dette løses, og «sånn er det med bonusbarn» er ikke et argument for å legge all byrde på partner.

I tillegg tar mange kvinner brorparten av arbeidet med husholdningen og matplanlegging i utgangspunktet, så det å kreve at hun tar inn arbeidet med bonusbarna i tillegg er rett og slett utnyttelse.

Mannen min har to særkullsbarn, og det er han som fyller kjøleskapet før de kommer og planlegger middager til dem. Når de krever utenlandsturer og middager ute, er det han som betaler.

Det er jeg som planlegger og ordner middager resten av tiden.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hans jobb er noen timer fra hjemmet, så han drar før de står opp, og kommer sent hjem. Så her er det jeg som får de på skolen og er hjemme når de kommer hjem og sørger for middag før de skal videre på aktiviteter. 

Så hvilken barnefordeling ville han ha hatt uten deg som gratis barnepass? 

Anonymkode: d5fad...952

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Her er det vel bare å snakke med samboer. Finn ut hvilke utgifter som skal deles likt og hva han skal betale mer for pga barna.

Legger du ut for ting til barna hans så overfører han disse pengene tilbake til deg. Går dere ut og spiser så bruker dere ikke felleskort, men deler slik at du betaler for din rett og han for sin og barnas. Det samme med ferier. Dersom datteren din er med så legger du ut for henne. I ditt tilfelle finnes det også en barnemor som deler utgiftene til barna med samboeren din og du trenger virkelig ikke hjelpe samboeren din noe mer her.

Mat, strøm og løpende utgifter ville jeg delt likt. Boligutgifter også så lenge dere eier 50/50. Leier dere burde han betale mer siden dere trenger større plass pga barna hans.

Uansett så er det viktigste å prate sammen og få en oversikt over hvordan dette skal deles. Greit å ha det klart en gang for alle!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke en fasit på hvordan dette løses, og «sånn er det med bonusbarn» er ikke et argument for å legge all byrde på partner.

I tillegg tar mange kvinner brorparten av arbeidet med husholdningen og matplanlegging i utgangspunktet, så det å kreve at hun tar inn arbeidet med bonusbarna i tillegg er rett og slett utnyttelse.

Mannen min har to særkullsbarn, og det er han som fyller kjøleskapet før de kommer og planlegger middager til dem. Når de krever utenlandsturer og middager ute, er det han som betaler.

Det er jeg som planlegger og ordner middager resten av tiden.

Der er jeg enig. Jeg har vokst opp med steforeldre, og hadde forventinger til å ha det litt på samme måte som da jeg vokste opp med mye ikke bare økonomi. Men her er det helt motsatt av hva jeg trodde det skulle komme til å bli. Men det er en annen tråd tror jeg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...