Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Spitzy skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med « hele tiden « ? 
hun er jo født før han, så du kan jo ikke mene hele livet med hele tiden, men mener du fra en tid før grunnloven ble endret? Nei, endringen gjaldt ikke neste generasjon i fra regjeringens side , men Olav fikk viljen sin og dette preget Martha ganske mye i tenårene, noe hun har snakket åpent om. 

jeg endrer dette, jeg har misforstått

Endret av Nymerïa
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Caissa skrev (1 minutt siden):

Var nok en dreven diplomat han kong Olav, og kjente sin familie ❤️

Jeg skjønner argumentet hans og har respekt for Olav som konge av sin tid. Synes bare det virket litt tøft for Martha , og kan skjønne hun har blitt litt rebell som noen nevner i tråden. 

nja, tror valget var tatt mer på bakgrunn av gammeldagse tradisjoner enn at han kjente sin familie, med tanke på hva faktisk denne tråden handler om. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Nora og Juliane  takker Jannecke Weeden for kritikken av hvordan kongehuset håndterer denne saken:

https://www.tb.no/juliane-snekkestad-og-nora-haukland-takker-tv-profilen-for-stotten/s/5-76-2424586

Det jeg synes det er verdt å merke seg, er forskjellen på hva som anses som korrekt og rimelig for noen, og hva som blir en ekstra belastning for andre - og hvor lite de førstnevnte tar det innover seg.

Det kan godt være helt «riktig» at kongefamilien venter med å si noe til alt det formelle er avklart. Omfang av siktelsen og hva som skjer videre. Men for folket, og omdømmet, arter det seg veldig annerledes. Weeden blir (jf kommentarfeltet under artikkelen in TB) avfeid, og jeg ville ikke blitt overrasket om mange avfeier det som irrasjonelt føleri, vi må vente på fakta osv. 

Og der er essensen av det som er dilemmaet rundt omdømme. Omdømme lar seg ikke rasjonalisere bort med bare juss og saksbehandling. Omdømme er også følelser, en kombinasjon av hva folk opplever som alminnelig anstendighet og rettferdighet. Hvilken side av historien er vi på? Det hadde vært mulig å formulere en uttalelse som ikke berører saksgangen. Dessverre er det ingen voksne hjemme til å formulere den - og/eller konflikten i følelser rundt dette forårsaker såpass mye friksjon innad at de ikke klarer å lande en. Tafatt er det uansett, etter min mening. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner argumentet hans og har respekt for Olav som konge av sin tid. Synes bare det virket litt tøft for Martha , og kan skjønne hun har blitt litt rebell som noen nevner i tråden. 

nja, tror valget var tatt mer på bakgrunn av gammeldagse tradisjoner enn at han kjente sin familie, med tanke på hva faktisk denne tråden handler om. 

det tror jeg og. Han var en gammeldags kongelig, med militærbakgrunn og omga seg med militære.

Jeg husker jeg stusset veldig over en ting Märtha Louise sa i sitt 18-årsintervju. Spørsmålet handlet om dette med kvinnelig tronarving, eller hun selv som potensiell tronarving, jeg husker ikke den nøyaktige ordlyden. Men svaret hennes fokuserte på at monarken er overhode for militæret, så derfor passet det ikke så godt med en kvinne. Igjen, kan ikke ta igjen den nøyaktige ordlyden, men det var essensen.

Som sagt så stusset jeg over det da jeg hørte det, men med det vi vet nå, 30+ år senere, så tipper jeg det vi hørte der var et ekko av kong Olav  i den diskusjonen vi nå vet de hadde med Brundtland et par år tidligere.

Jeg tror ikke det er urimelig å anta at dette var kong Olavs mening og siste ord i saken, kanalisert gjennom en ung prinsesse, som ikke ble gitt rom til å få uttrykke en annen mening enn kongens mening.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
8 minutter siden, Felis said:

Hvem som tvang frem av-invitasjonen av Marius er egentlig ikke så farlig. Det kan ha vært gjester, eller familie, eller det kan ha vært brudeparet selv. Personlig tror jeg jeg hadde foretrukket å gjemme meg bak "gjestene synes at..." dersom det var selveste kronprinsessens sønn som måtte avinviteres fra mitt bryllup, hun har jo vist seg å være en skikkelig løvemamma, med reell makt bak ordene sine.

Poenget er at Marius er så virkelighetsfjern at han ikke selv skjønte at å møte opp i et bryllup, for å feire kjærligheten, etter å ha blitt avslørt som seriekonebanker, var en ekstremt usmakelig ide. Her tenker jeg vi ser et eksempel på hvor privilegert han oppfører seg. Hans behov for en fest teller mer enn brudeparets behov for en verdig feiring.

Måten han svarer journalisten på flyplassen tyder på det samme. Han skjønner ikke selv hvor alvorlig dette er. Han har jo bare "klappet til noen med flat hånd".

VG: Kan vi få stille noen spørsmål?

Marius: På ingen måte

Det hele drypper av arroganse. Hadde han hatt et snev av samvittighet, så hadde han svart "nei takk" eller "nei, dessverre" eller noe i den gata. I stedet kjører han full parodi på privilegert mammagutt. Sannsynligvis fordi han ikke selv forstår hvordan han fremstår for utenforstående. Og hvorfor skal han bry seg om det? Han har jo aldri måttet forholde seg til folk flest. Norges mektigste curlingmamma har sørget for det, i så stor grad at selv pressen tar selvkritikk for å ha latt seg feie av banen.

Og selvfølgelig skofter han ikke avhør for å dra på heisatur til Italia. Advokaten har selvfølgelig gitt politiet beskjed om at Marius dessverre blir opptatt i nærmeste fremtid, og så forholder politiet seg til det. Akkurat her tror jeg ikke praksisen skiller seg nevneverdig fra andre i samme situasjon. Men igjen, at han ikke selv skjønner at det blir reaksjoner, er mildt sagt oppsiktsvekkende. For han hadde fått langt mer goodwill, og langt mindre negativ presseomtale, av å legge til rette for å bli ferdig med egen forklaring. Igjen så virker det som om Marius ikke har skjønt at reglene har endret seg. Mammas beskyttende hånd virker ikke på samme måte lenger. Media og folket har fått nok. Det synker nok inn etterhvert...

"Norges mektigste curlingmamma" på "verdens høyeste uføretrygd" (fra en annen kommentar i tråden) :hoho:

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Nostradamus skrev (1 time siden):

Var det bare jeg som tolket den snapgreia som ren ironi?

Tviler på at dette er ironisk ment. 👇👇

Anonio skrev (5 timer siden):

Nå har jeg en datter som er snap-bekjent med en av MBHs venner på snapchat. Det jeg kan informere om er at de har festet siden de ankom stedet hvor bryllupet skal foregå, og gjort narr av hvordan folk reagerer på narkotika flere ganger i går kveld. 

Om du mener dette er 'gode venner som hjelper', så tror jeg du skal tro om igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Neida, du forsvarer ikke Marius du. Dette er fra bare 3 sider tilbake, alle ting du har skrevet:

Du bør vurdere å søke jobb hos MBHs advokat.

For å kvalifisere, før du sier det igjen. 

1) Han har innrømmet å ha gjort noe kriminelt, jeg forstår ikke denne konstante trangen til å si at du ikke dømmer så lenge han "ikke gjør noe kriminelt" når han allerede har gjort det.

2) Det er fortsatt ikke Marius sin rett til å ikke stille til forklaring om han blir innkalt selv om du sier det er kidnapping om politiet henter han.

3) Du sier du driter i omdømmet til MM og HM, så lenge han ikke gjør noe kriminelt, for så å si at du sier du bryr deg om de to poster senere. Hvilken av versjonene er det du mener?

Hvorfor enderer du på mine meninger. Jeg har ikke sagt at jeg driter  omdømme til mm og hm

Så du kan iallefall  drite i å påstå ting jeg ikke har skrevet. Jeg  har sagt jeg driter i hvor marius er, hva han har på seg , spiser etc. 

Jeg har skrevet  nok selv så du trenger  ikke prøve å skrive opp igjen ting jeg har skrevet  når du klarer  å kjøre så skivebom. 

Du bare klarer ikke forholde deg til fatkta eller  hva faktisk   som blir skrevet generelt  her.

Neste gang så siteter du mitt faktiske innlegg.  Eller så kjører jeg min første rapportering noen sinne her inne

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, MissLucy said:

det tror jeg og. Han var en gammeldags kongelig, med militærbakgrunn og omga seg med militære.

Jeg husker jeg stusset veldig over en ¨ting Märtha Louise sa i sitt 18-årsintervju. Spørsmålet handlet om dette med kvinnelig tronarving, eller hun selv som potensiell tronarving, jeg husker ikke den nøyaktige ordlyden. Men svaret hennes fokuserte på at monarken er overhode for militæret, så derfor passet det ikke så godt med en kvinne. Igjen, kan ikke ta igjen den nøyaktige ordlyden, men det var essensen.

Som sagt så stusset jeg over det da jeg hørte det, men med det vi vet nå, 30+ år senere, så tipper jeg det vi hørte der var et ekko av kong Olav  i den diskusjonen vi nå vet de hadde med Brundtland et par år tidligere.

Jeg tror ikke det er urimelig å anta at dette var kong Olavs mening og siste ord i saken, kanalisert gjennom en ung prinsesse, som ikke ble gitt rom til å få uttrykke en annen mening enn kongens mening.

Jeg har sett det samme, og husker at jeg stusset på motsetningen i hva narratoren sa og hvordan ML virket. Hun virket litt kuet og usikker, egentlig, var min oppfatning. Da kan man virkelig lure på hvor hennes opprør kommer fra, om det er pressen eller forbigåelsen. Hun må vel innse selv at dersom hun hadde blitt tronarving ville oppmerksomheten og presset vært 10-gangeren? Hva skulle hun gjort da - solgt bryllup til utenlandske tabloider ville i hvert fall vært uaktuelt. 

Når MBH nå ikke er velkommen i noens brylluper, kan vi sikkert stole på at han finner en solseng under en parasoll og leser litt om hvordan bli rusfri. Eller oppsøker kultur og historiske steder. Han er helt sikkert ikke med på alle andre deler av programmet i feiringen enn det dokumenterte hovedarrangementet...

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Oida said:

MBH lever i egen boble, med party-folka sine, hvor det har vært en åpen hemmelighet i årevis at han er som han er. Det er ikke sikkert han har skjønt alvoret denne gangen. Tviler på han får med seg noe i sin boble over hvor forferdet folk er. Han kan velge bort nyhetene og innlegg på SoMe med Marius-og-monarkiet-kritiske røster og fortsette som vanlig. Med mindre det får virkelig konsekvenser denne gangen.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Oida skrev (7 minutter siden):

Jeg stoler ikke på påstander som kommer fra anonio. Når hun påstår masse annet som ikke er sant. Så at det legges snap bilder sånn det  skal jeg tro på når media  sier noe om det. For det får de med seg

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet
Nettrollet skrev (19 minutter siden):

Det er dessverre slike handlinger som får rusavhengige til å forstå konsekvenser av rusatferden deres og forhåpentligvis ta til fornuft og legge om livsstilen. 

Ja, jeg tror du har rett. Å miste privilegier er nok en straff som svir. Det er vel det det kan se ut til ikke har skjedd i M-saken. Humla har bare zuzzzza. Samtidig setter det de såkalte vennene i et dårlig lys, for det har vært greit for dem å sole seg i glansen av at de har kjent han, vært venn med han. Når han blir tatt med buksa nede er det ikke like stas lenger. Og flere av dem har visst hvilke utfordringer han har hatt og de har også kjent til volden. Håper de sitter med en vond smak i munnen hele gjengen. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på hva du mener med at rettelsen min ikke gjelder for "tidspunktet dette ble bestemt". ML har hatt arverett hele tiden, bak HM. Det har ikke endret seg for henne, men det er kommet en endring som gjelder neste generasjon.

Jo du skrev at martha louise er nr 4 på arverekken. Det er riktig i dag. Men jeg skrev om den gangen og da var hun nr 2 i arrverekken. Og da ble det nok litt forvirring. Dette var jo før, mettemarit, ingrid og Magnus  sin tid. Også før martha louise møtte ari behn. 

Så den gangen var hun etter håkon. Men ble diskutert  om hun da skulle bli kronprinsesse eller ikke.

Og det  ble hun ikke. Det skulle da gjelde  barna til håkon.

Beklager klønete beskrevet. Jeg hadde datidens kongerekke i hodet 

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Jo du skrev at martha louise er nr 4 på arverekken. Det er riktig i dag. Men jeg skrev om den gangen og da var hun nr 2 i arrverekken. Og da ble det nok litt forvirring. Dette var jo før, mettemarit, ingrid og Magnus  sin tid. Også før martha louise møtte ari behn. 

Så den gangen var hun etter håkon. Men ble diskutert  om hun da skulle bli kronprinsesse eller ikke.

Og det  ble hun ikke. Det skulle da gjelde  barna til håkon.

Beklager klønete beskrevet. Jeg hadde datidens kongerekke i hodet 

Ikke noe å beklage, denne tråden er blitt såpass kompleks at det går mange parallelle tråder i samme tråd.

Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Nei nettopp, det var jo det jeg svarte på. Ditt synspunkt var også mitt poeng.

Ja da er vi enige i den saken.

Men jeg mener det er veldig mye MBH kunne ha gjort for å stille seg selv i noe bedre lys, noe som ville ha fjernet litt av belastningen som kongefamilien nå opplever. Det skylder MBH dem virkelig, slik som han har vært en stor belastning for dem gjennom mange år.

Alt fra å stille frivillig på suppekjøkken til å erklære offentlig at han nå skal inn på avrusning og sinnemestringsterapi.

Det å dra på koseferie til Italia tror jeg de aller færreste unner ham, og er kun med på å sementere de flestes inntrykk av MBH som en bortskjemt egofjott.

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (41 minutter siden):

Absolutt ikke, brukeren jeg kommuniserer med brukte tidligere uttrykk som "tvang" og "nekte" om den hypotetiske situasjonen hvis HM ikke hadde fått tillatelse til å gifte seg med MM. Mitt poeng var at man ikke er tvunget til å gifte seg med noen, eller nektet å gifte seg med noen om valget medfører at man trer ut av arverekken. Det så ut som den jeg siterte mente at det ikke var mulig fordi ML ikke var arveberettiget så da hadde vi ikke hatt noe monarki. Det blir feil. 

Jeg presiserer at dette er på prinsipielt grunnlag, jeg har ingenting i mot MM. Og har ingen formeninger om hva som er godt nok mhht partner for fremtidig konge eller dronning.

Det er argumentet om at HM må jo få lov til å gifte seg med den man vil, som jeg mener blir rart. Han har selvfølgelig rett til å gifte seg med den han vil. Bare ikke å gifte seg med den han vil og fremdeles være garantert privilegiet å være tronarving, eller å la barna sine arve tronen.

Martha har  vært i arverekken  hele tiden hun. Tidligere var hun nr 2. Men når håkon fikk barn . Går de foran martha. Så hun var nr 2. Og nå er hun nr 4. 

Når håkon blir konge og ingrid ikke har barn. Blir hun nr 3. 

Når ingrid får barn rykker hun ned igjen på listen iht antall barn hun får

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Ikke noe å beklage, denne tråden er blitt såpass kompleks at det går mange parallelle tråder i samme tråd.

Joda. Ble litt utydelig  og klønete. Men da har vi oppklart det  iallefall 

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Krokenguri said:

Jeg stoler ikke på påstander som kommer fra anonio. Når hun påstår masse annet som ikke er sant. Så at det legges snap bilder sånn det  skal jeg tro på når media  sier noe om det. For det får de med seg

Applaus, nok et brukerangrep.

Det mest ironiske her er at de som kjemper for monarkiet anklager alle andre om brukerangrep, men er desidert verst på brukerangrep selv. Litt som i går, når det ble kastet rundt med fornærmelser. Dere klarer ikke holde dere til sak, saken som alle som kritiserer Marius og monarkiet holder seg til. Blir det for vanskelig kommer personangrepene frem. Hva tror dere egentlig at dere vinner på dette?

Litt som når Marius later som han sier unnskyld, eller når Mette Marit skremmer media angående Marius ved å si han ikke er offentlig, men sender han på masse offentlige arrangementer, egentlig.

Det gir en minst like besk smak i munnen for folkene som mener kongehuset kunne gjort bedre her at folkene som støtter de oppfører seg som fjols i nær sagt alle nettfora. Det viser en skummel Keiserens nye klær tilbedelse som er usunt i et demokrati. Sunken cost fallacy satt i system. Kor e alle heltane?

Endret av Anonio
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Felis skrev (49 minutter siden):

Hvem som tvang frem av-invitasjonen av Marius er egentlig ikke så farlig. Det kan ha vært gjester, eller familie, eller det kan ha vært brudeparet selv. Personlig tror jeg jeg hadde foretrukket å gjemme meg bak "gjestene synes at..." dersom det var selveste kronprinsessens sønn som måtte avinviteres fra mitt bryllup, hun har jo vist seg å være en skikkelig løvemamma, med reell makt bak ordene sine.

Poenget er at Marius er så virkelighetsfjern at han ikke selv skjønte at å møte opp i et bryllup, for å feire kjærligheten, etter å ha blitt avslørt som seriekonebanker, var en ekstremt usmakelig ide. Her tenker jeg vi ser et eksempel på hvor privilegert han oppfører seg. Hans behov for en fest teller mer enn brudeparets behov for en verdig feiring.

Måten han svarer journalisten på flyplassen tyder på det samme. Han skjønner ikke selv hvor alvorlig dette er. Han har jo bare "klappet til noen med flat hånd".

VG: Kan vi få stille noen spørsmål?

Marius: På ingen måte

Det hele drypper av arroganse. Hadde han hatt et snev av samvittighet, så hadde han svart "nei takk" eller "nei, dessverre" eller noe i den gata. I stedet kjører han full parodi på privilegert mammagutt. Sannsynligvis fordi han ikke selv forstår hvordan han fremstår for utenforstående. Og hvorfor skal han bry seg om det? Han har jo aldri måttet forholde seg til folk flest. Norges mektigste curlingmamma har sørget for det, i så stor grad at selv pressen tar selvkritikk for å ha latt seg feie av banen.

Og selvfølgelig skofter han ikke avhør for å dra på heisatur til Italia. Advokaten har selvfølgelig gitt politiet beskjed om at Marius dessverre blir opptatt i nærmeste fremtid, og så forholder politiet seg til det. Akkurat her tror jeg ikke praksisen skiller seg nevneverdig fra andre i samme situasjon. Men igjen, at han ikke selv skjønner at det blir reaksjoner, er mildt sagt oppsiktsvekkende. For han hadde fått langt mer goodwill, og langt mindre negativ presseomtale, av å legge til rette for å bli ferdig med egen forklaring. Igjen så virker det som om Marius ikke har skjønt at reglene har endret seg. Mammas beskyttende hånd virker ikke på samme måte lenger. Media og folket har fått nok. Det synker nok inn etterhvert...

"På ingen måte"

Der svarte han på mer enn han tenkte tror jeg. Så arrogant og "irritabelt". 

• Liker 21
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...