Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Momma skrev (På 29.8.2024 den 13.03):

Selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å ikke svare på mer av den gjentatte masingen din, må jeg nesten kommentere dette: Jeg har latt meg irritere av flere brukere i denne tråden, jeg har aldri nevnt navnet ditt og diskutert deg med andre brukere. Dersom du føler deg truffet, får det virkelig være ditt problem.

Det er jo bare å følge siteringene så ser vi jo hvem dere snakket om.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

@Forumansvarlig

Det er lenge siden dere har gjort en skikkelig opprydding i spekulasjonene, brukerdebatten, påstandene, og lynsjementaliteten i denne tråden.

Kudos til dere som prøver å gjøre en god jobb med saklighet og nøytralitet i denne ormepølen. @Måne Rampelyset @Sol Rampelyset

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (18 minutter siden):

Han fyrer oppunder det sirkuset selv ved å ta helt idiotiske valg. Hovedargumentet til monarkistene er jo at han er myndig og derfor ikke smitter sin 'stink' over på kongefamilien, da må han også tåle tyn når han gjør noe forkastelig.

Hadde jeg vært Marius' rådgiver ville jeg sendt ham til min mors forlatte gård på Helgeland, ute på en øy, med 2km båttur til nærmeste person, med en sakkyndig på avrusing og psykiatri, rett etter at han hadde fullført samtlige avhør hos politiet, samme hvor lenge det tok.

Det han gjør er det motsatte. Han må de-eskalere, ikke gjøre det verre.

Han kan vel ikke vise tydeligere enn det han gjør at han gir blanke f. både saken, i ofrene, i kongehuset, i opinionen og i «det umenneskelige mediepresset».

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Det sto at brudeparets familie hadde reagert kraftig på at M skulle komme. Vil tro at deres reaksjoner veide tyngre enn at noen av gjestene truet med å ikke komme hvis M dukket opp. 

Lurer på når M fikk beskjeden. Antagelig etter avreise, siden han hadde dressposen med. 
Tenk, nå fikk han oppleve en direkte konsekvens fra omgivelsene som et resultat  egen oppførsel. Den svei nok litt. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (37 minutter siden):

Jeg er usikker på hva du mener med at rettelsen min ikke gjelder for "tidspunktet dette ble bestemt". ML har hatt arverett hele tiden, bak HM. Det har ikke endret seg for henne, men det er kommet en endring som gjelder neste generasjon.

Arverekken - Det norske kongehus (kongehuset.no)

Du får det til å virke som om det er en reel mulighet for at ML blir dronning om ikke HM blir konge og det stemmer jo ikke - jeg vil si den muligheten for henne som dronning er ekstremt liten.. 

Sitat

Slik ser arverekken til den norske tronen ut:

1. Kronprins Haakon
  2. Prinsesse Ingrid Alexandra
  3. Prins Sverre Magnus
  4. Prinsesse Märtha Louise
  5. Maud Angelica Behn
  6. Leah Isadora Behn
  7. Emma Tallulah Behn

Først vil Kronprins Haakon bli konge. Etter ham følger hans eldste barn, Prinsesse Ingrid Alexandra, som dronning. Hvis hun får barn når hun blir voksen, kommer de før broren hennes, Prins Sverre Magnus, i arverekken. Det vil si at det eldste barnet av tronfølgeren kommer foran søsken og søskenbarn i arverekken.

Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

den må du lenger ut på landet med. Det er jo bare å følge siteringene så ser vi jo hvem dere snakket om.

Igjen; det er flere jeg lar meg irritere over i denne tråden, deg inkludert, men jeg synes ikke du skal ta det som en selvfølge at det var deg jeg hadde i tankene i kommentaren du nevner. Men for all del, bare føl deg truffet.

• Liker 9
Skrevet
Jadaomatte skrev (52 minutter siden):

Er det så lurt å dra i bryllup/fest med de samme folka man har ruset seg sammen med? Snakk om løkskalle.

Hvorfor spør du meg om det?

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (5 minutter siden):

den må du lenger ut på landet med. Det er jo bare å følge siteringene så ser vi jo hvem dere snakket om.

Og en liten oppfordring til deg: Dersom du har behov for å krangle mer med meg, send meg en personlig melding. Jeg synes det er en uting å ta slike ting i tråden - beklager at jeg dessverre har bidratt til det.

Endret av Momma
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (38 minutter siden):

Ja mer riktig beskrivelse  det i dag

Nå tenkte jeg mest på tiden dette ble bestemt. Da  ble det  bestemt om det  var matha louise eller håkon som skulle bli tronarving. Dette var før partnere  og barn. 

Hvis jeg ikke husker riv ruskende  feil. Var det også i forbindelse  med at odelsretten tidligere  kun gikk til  gutter. 

Dette ble opphevet. Med et årstall  som grense  for tilbakefallende grense. Om arveretten til tronen fulgte odelsrett grensene er jeg usikker på. Men det  ble samme løsning.  

Når martha og håkon var født.  Var det automatisk menn som arvet tronen.  

Derfor er prinsesse  ingrid alexandra første arving til tronen som kvinne og ikke martha louise som er den elste. 

I dag er jo arverekken annerledes. Den gangen  har jeg ikke oversikt på hvem som sto på lista  enn barna til kongen og dronningen.  Men mener prisesse astrid sto der. 

Så rettelsen din er riktig iht dag. Ikke på tiden da dette ble bestemt 

Kun sønnen av en konge hadde arverett til tronen i følge grunnloven  når Martha ble født. Ja, den ble endret når hun var tenåring , og Gro Harlem Brundtland ønsket og sette henne først i arverekken etter endringen, men Olav mente det for sent i forhold til oppdragelse. Finnes et intervju med Martha fra hun er 14-15 år der hun blir spurt om dette og om hun ønsker og bli dronning. Hun hadde ikke noe svar, og det må være en merkelig « maktkamp « mellom statsminister og konge hun havnet i som tenåring. 

• Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Du får det til å virke som om det er en reel mulighet for at ML blir dronning om ikke HM blir konge og det stemmer jo ikke - jeg vil si den muligheten for henne som dronning er ekstremt liten.. 

Vi kan jo spekulere i at kronprinsen havner i en ulykke med familien sin, da kan det jo skje… så i teori ja. Håper at de aldri havner i noe ulykke altså❤️ 

• Liker 2
Skrevet
Eyr skrev (2 minutter siden):

Vi kan jo spekulere i at kronprinsen havner i en ulykke med familien sin, da kan det jo skje… så i teori ja. Håper at de aldri havner i noe ulykke altså❤️ 

og barnas barn og hele pakka i så fall..

- men poenget jeg forsøkte få frem siden vedkommende skrev: ML har hatt arverett hele tiden, bak HM. er at det er feil hun er langt bak på listen, til og med bak barna til HM om de får barn osv osv.. 

Skrevet (endret)
Momma skrev (8 minutter siden):

Og en liten oppfordring til deg: Dersom du har behov for å krangle mer med meg, send meg en personlig melding. Jeg synes det er en uting å ta slike ting i tråden - beklager at jeg dessverre har bidratt til det.

jeg har ikke behov for å krangle med deg. Jeg har behov for å sette ned foten for brukerdebatt og - angrep.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Carrot skrev (2 minutter siden):

og barnas barn og hele pakka i så fall..

- men poenget jeg forsøkte få frem siden vedkommende skrev: ML har hatt arverett hele tiden, bak HM. er at det er feil hun er langt bak på listen, til og med bak barna til HM om de får barn osv osv.. 

Så fremt de får barn. Det er jo et stykke fram i tid tenker jeg😅
Akkurat slik det er nå er hun nr 4 i arverekka så det betyr at de 3 foran må det skje noe med, trekke seg eller andre ytre årsaker.

Endret av Eyr
  • Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Du får da mene det. Jeg mener noe  helt annet. Jeg beundree mette marit for å ha klart å stå i dette  presset i så mange år. I tillegg kommer det frem nå svært alvorlige interne problemer hun har måtte hanskes med i tilegg. 

Noen ganger lurer jeg på om det presses og presses på for å se hvor langt man kan gå for  å knekke noen.

Å ha barn med diagnoser og rusproblemer  er ikke det letteste å hanskes med. Når han er voksen har hun ikke myndighet over han heller. 

Hvor er empatien for at dette har vært krevende for henne. Nei det er jo lett dom en plett. Hun er jo både kongelig, priviligert og må tåle såpass.   Menneskelige  følser og påkjenninger forsvinner jo med en kongelig tittel og litt penger på bok

Det du ikke synes å forstå er hvor privilegert MBH er, nettopp fordi han er sønn av sin mor. Hva er det egentlig å beundre av det «hun står i»? Han kan for pokker dra til ltalia på kosetur midt i denne stygge saken, ene og alene på grunn av sin mor.

Da min sønn ble tatt med 2g hasj, ble han lagt i håndjern, strippet ned til bokseren, og satt på en stol i over 14 timer med hendene bak på ryggen. Etter denne hendelsen, stoppet politiet han bare de så han ute på tur med hunden.

Mens stakkars, lille Marius må jo få litt fred, sol og varme. Hvis du ikke forstår hvor forskjell det er på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, så er du utrolig naiv.  

• Liker 26
  • Hjerte 6
  • Nyttig 13
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Nora og Juliane  takker Jannecke Weeden for kritikken av hvordan kongehuset håndterer denne saken:

https://www.tb.no/juliane-snekkestad-og-nora-haukland-takker-tv-profilen-for-stotten/s/5-76-2424586

At kongehuset har håndtert dette dårlig er det bred enighet i. Det kommer på toppen av alt det andre.

Selv om jeg mener at Harald har vært en fin Konge, synes jeg at nå er det nok monarki i Norge. Han bør bli den siste.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

Absolutt ikke, brukeren jeg kommuniserer med brukte tidligere uttrykk som "tvang" og "nekte" om den hypotetiske situasjonen hvis HM ikke hadde fått tillatelse til å gifte seg med MM. Mitt poeng var at man ikke er tvunget til å gifte seg med noen, eller nektet å gifte seg med noen om valget medfører at man trer ut av arverekken. Det så ut som den jeg siterte mente at det ikke var mulig fordi ML ikke var arveberettiget så da hadde vi ikke hatt noe monarki. Det blir feil. 

Jeg presiserer at dette er på prinsipielt grunnlag, jeg har ingenting i mot MM. Og har ingen formeninger om hva som er godt nok mhht partner for fremtidig konge eller dronning.

Det er argumentet om at HM må jo få lov til å gifte seg med den man vil, som jeg mener blir rart. Han har selvfølgelig rett til å gifte seg med den han vil. Bare ikke å gifte seg med den han vil og fremdeles være garantert privilegiet å være tronarving, eller å la barna sine arve tronen.

• Liker 8
Skrevet
Nymerïa skrev (48 minutter siden):

Jeg er usikker på hva du mener med at rettelsen min ikke gjelder for "tidspunktet dette ble bestemt". ML har hatt arverett hele tiden, bak HM. Det har ikke endret seg for henne, men det er kommet en endring som gjelder neste generasjon.

Hva mener du med « hele tiden « ? 
hun er jo født før han, så du kan jo ikke mene hele livet med hele tiden, men mener du fra en tid før grunnloven ble endret? Nei, endringen gjaldt ikke neste generasjon i fra regjeringens side , men Olav fikk viljen sin og dette preget Martha ganske mye i tenårene, noe hun har snakket åpent om. 

Skrevet
13 minutter siden, Spitzy said:

Kun sønnen av en konge hadde arverett til tronen i følge grunnloven  når Martha ble født. Ja, den ble endret når hun var tenåring , og Gro Harlem Brundtland ønsket og sette henne først i arverekken etter endringen, men Olav mente det for sent i forhold til oppdragelse. Finnes et intervju med Martha fra hun er 14-15 år der hun blir spurt om dette og om hun ønsker og bli dronning. Hun hadde ikke noe svar, og det må være en merkelig « maktkamp « mellom statsminister og konge hun havnet i som tenåring. 

Var nok en dreven diplomat han kong Olav, og kjente sin familie ❤️

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...