Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Krokenguri said:

Har ikke fått med deg at ma som siktet kan nekte å avgi forklaring i avhør. Du kan ikke bli stevnet som vitne i egen rettsak heller.  Du har kun møteplikt i i retten.

Så at marius venter med å la seg avhøre er det en rettighet han har. 

En tilståelse dom KAN gå raskt. Dersom offeret anmelder og gjerningsmannen tilstår.

I denne saken er det politiet som har anmeldt. Og ikke offeret. Og da er bevis byrden større. Vi vet ikke hva siste offer her  har bidratt med iht forklaring. Men det er også grunn til  utvidelse av saken har vært. Så de har nok litt mer å etterforske enn hos din venn.

Saker kan gå raskt eller sakte. 

Tilstår du å ha kjørtfor fort. Avgjøres saken på stedet iht bot. Er det til vurdering om du må  sitte inne pga farten. Tar det litt lengre tid, selv om du har tilstått. Nekter du tar det lang tid.  For da må det opprettes sak, etterforskning og det blir en rettsak. 

Bare sånn for perspektivet

Nå er vi gått i sirkel igjen. Ja, du kan nekte å avgi forklaring i avhør, men du kan ikke nekte å komme til allokert tid. Du og jeg ville fått en tid som vi måtte møte på stasjonen. Det virker det som Marius m/advokat har en egen regel på. Politiet har litt å svare for her.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Nå har jeg en datter som er snap-bekjent med en av MBHs venner på snapchat. Det jeg kan informere om er at (.... fjernet ryktespredning fra sitat)

hva, en snapbekjent av en snapvenn? men min nabos sønn, som er i kloster i Italia, sendte nettopp en snap som viser Marius på morgenmesse ikledd munkekutte.

Jeg er så forvirret. Hva er sant?

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Overaskende mange...

Jeg tror du forstod poenget mitt

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Aricia said:

Regner med det refereres til Edward VIII og Wallis Simpson feks?

Han var jo konge og abdiserte, her var det snakk om tronarvinger som sa fra seg retten.

Skrevet
5 minutter siden, BuffaloDuck said:

Ikke en tronarving, men Kong Edward VIII abdiserte for å gifte seg med Wallis Simpson (som var skilt, derfor var det ikke lov å gifte seg med henne). Broren hans, far til Dronning Elizabeth, ble da konge.  

Ja, det kjenner jeg godt til, men tronarvinger som sier fra seg makten har jeg ikke hørt om.

Skrevet
Nymerïa skrev (11 minutter siden):

De hadde ikke nektet han å gifte seg med noen i det hele tatt hvis de hadde sagt at det var hans valg men at det ikke var forenelig med å fortsette å være tronarving.

Historien er full av tronarvinger som har sagt fra seg retten sin for å gifte seg med noen som var ukvalifisert.

Nå var vel det allerede bestemt at Martha Louise ikke hadde rett på å bli tronarving.  Så da blir det Håkon. 

Skal jæg være ærlig er jeg glad for det nå  at det er Håkon og Mette Marit. Som blir det neste kongeparet. Jeg syntes de også er vedig flinke  i jobben sin. Og stolt av dem.  Godt det ikke er Martha Louise og Durek. Selv om jeg også egentlig liker  Martha Louise godt også. Selv om jeg ikke støtter alle hennes meninger forøvrig.  

Lo faktisk litt når jeg så hun svarte media  som løp etter dem i går. Litt småfrekk der...

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (55 minutter siden):

Tror ikke man skal ta alt for mye som gitt. Advokaten til Marius er hans advokat med meget streng taushetsplikt mot kronprinsparet. Vi har ikke noen anelse hva Marius faktisk nå har som mål, og om det eventuelt er målkonflikt med kronprinsparet. 

Når det gjelder taushet. Det er nok ofte lurt. Bare se på den i ettertid katastrofalt dårlige pressemeldingen til Marius. Som biter i halen nå også med Italia turen.

Gode poenger

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, anno19 said:

Nei, det ble ikke oppnevnt noen advokat - han engasjerte selv advokat.

Jeg tror likevel man får det dekket?

Endret av lurker
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, MissLucy said:

hva, en snapbekjent av en snapvenn? men min nabos sønn, som er i kloster i Italia, sendte nettopp en snap som viser Marius på morgenmesse ikledd munkekutte.

Jeg er så forvirret. Hva er sant?

See no evil, do no evil.

• Liker 7
Skrevet

Det kan jo bli interessant når andre som skal i avhør for vold mot 3 kvinner ønsker å reise på ferie før avhørene er ferdig - får nei - og går til media. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (5 minutter siden):

Nå er vi gått i sirkel igjen. Ja, du kan nekte å avgi forklaring i avhør, men du kan ikke nekte å komme til allokert tid. Du og jeg ville fått en tid som vi måtte møte på stasjonen. Det virker det som Marius m/advokat har en egen regel på. Politiet har litt å svare for her.

Det er sikkert ikke noe poeng for politiet å tvinge han inn. Å hente han inn  på slike avhør så jeg en advokat skrev at kunne ansees som kidnapping.  Så de setter vel opp møter.  Også  bøir det vel varslet hvorvidt han har tenkt  å avgi forklaring eller ikke. Hva er de tjent med å kaste bort tid på møter han ikke har tenkt å si noe?skjønner ikke helt iveren på det

• Liker 2
Skrevet
iliah skrev (Akkurat nå):

Det kan jo bli interessant når andre som skal i avhør for vold mot 3 kvinner ønsker å reise på ferie før avhørene er ferdig - får nei - og går til media. 

Dette er fra før ikke likt i alle saker 

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (9 timer siden):

Følte du deg truffet?

Tror det er mange her som føler seg smått forbanna over å bli stemplet som verre enn han fordi man uttrykker verbal avsky over denne saken. Ærlig talt. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Krokenguri said:

Det er sikkert ikke noe poeng for politiet å tvinge han inn. Å hente han inn  på slike avhør så jeg en advokat skrev at kunne ansees som kidnapping.  Så de setter vel opp møter.  Også  bøir det vel varslet hvorvidt han har tenkt  å avgi forklaring eller ikke. Hva er de tjent med å kaste bort tid på møter han ikke har tenkt å si noe?skjønner ikke helt iveren på det

Fordi de antageligvis vet hvor det bærer, så da kan jo Marius få seg en heisatur til Italia før han må møte ansvaret for det han har gjort.

Marius og advokaten virker ikke som de er særlig gode i PR. Ofrene hans fikk det overstått på en uke, Marius er nå på sin 4. uke.

Jeg gjentar, du og jeg har ikke noe valg i en slik situasjon, hvorfor får Marius så langt løpeline? Dette undergraver både tillit til politiet og monarkiet.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Jeg synes dette resonnementet er håpløst. Årsakene til vold og rus er selvsagt komplekse, og premisset om at adelighet, kongelighet eller i det hele tatt høy sosial klasse skulle være noen garanti mot noe av dette er veldig pussig, særlig i en diskusjon som etter hvert handler mye om å kritisere monarkiet som styreform.

Jeg minner igjen om at Prins Henrik av Danmark iflg hans sønn, nåværende kong Fredrik, brukte vold i barneoppdragelsen. Og jeg minner om sakene rundt Prins Andrew i Storbritannia. De verste ting skjer selvsagt også i de beste familier.

I tillegg: Hva er greia med å argumentere for at monarkiet som styreform er en anakronisme (noe jeg som prinsipiell repulblikaner faktisk er enig i, sånn for ordens skyld), og samtidig kritisere kongehuset og i særdeleshet kongeparet for å "la sine barn gifte seg med akkurat hvem de vil"?? Når man leser denne diskusjonen skulle man jo tro at et flertall ønsker å avskaffe demokratiet i Norge for å innføre sharia. Å gifte seg med hvem man vil er da en menneskerett, og en selvfølgelighet i liberale vestlige demokratier. Det har ingen sammenheng med hvem som blir voldsutøvere eller rusmisbrukere. Det kan i prinsippet like gjerne skje med en tronarving, sånn teoretisk sett. 

Det har ingenting med adel å gjøre.

Når HM skulle gifte seg så må det selvsagt ikke være med en kongelig. Derimot så bør det være et krav om utdannelse og selvsagt diskutere alle aspekter ved det å ta et barn inn i kongefamilien. Alle burde sett at det kan bli utfordringer. Barnet er ikke 3 år resten av livet. 

Jeg vet veldig godt at rusmiddelavhenghet kan skje alle - selv i den "beste" familien. Og jeg vet at det kreves masse arbeid for å få noen ut av det og få et godt liv videre. I en vanlig familie er det ikke så synlig, man kan "jobbe" litt mer anonymt med å hjelpe barnet sitt på rett kjøl. I en kongefamilie så er det derimot skandale når dette skjer. Alt mer mye mer synlig. En kongefamilie skal "tjene" folket, de får overføringer fra staten på nær en halv milliard i året. De skal være forbilder, noen man kan se opp til - det lar seg dårlig gjøre når medlem av kongefamilien blir kastet på glattcelle for mishandling og rasering av leilighet i kokain- og alkoholrus - i etterkant dukker det opp flere tilfeller og det er stor mulighet for at siktelsen kan endres til vold i nære relasjoner og det kan ha foregått i årevis. Bilder florerer i norske og utenlandske aviser - om de er ekte eller ei spiller ingen rolle. Så lenge vedkommende har innrømmet misbruk av rusmidler så vil det alltid være en stor sjanse for at bildene er ekte. Hvis de er ekte - har ingen fortalt ham at man skal være diskrèt. 

Ja, jeg vet at prins Henrik var hard mot barna i oppveksten - men begge sønnene har hatt gode forhold til faren i voksen alder og Joakim har flere ganger snakket om hvilken støtte faren var i skilsmissen hans. 

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

For alt vi vet kan det hende at han skal til avhør på mandag kl 8 og har flybilletter hjem på søndag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Klappe skrev (8 timer siden):

Når han først skal i et bryllup denne helgen, er det ikke mer naturlig at han blir med familien i sin «tante» sitt bryllup? Kongefamilien har jo sagt nei til å bli filmet og tatt bilder av, så da hadde jo han kunne sittet sammen med de. Hadde sikkert vært mulig å snike seg inn bakveien i lokalet og. Det kan se ut som Haakon og Mette-Marit har mistet «kontrollen» over han. Det ser virkelig ikke bra ut at han drar på partyferie med gutta til venners bryllup i Italia mens han er under etterforsking, og dette tror jeg kongefamilien vet. Blir bare verre og verre for hver dag. Håper ikke han ruser seg ihjel, han er sikkert forbanna og på krigsstien nå.

Han tok jo denne avgjørelsen for lenge siden? Var jo mye i media om « konkurransen « i disse bryllupene fordi en del folk var invitert i begge. Marius ble ikke nevnt som jeg husker, men ingen ville heller offentliggjøre gjestelisten da. Når haakon sier at Marius pent takket nei til « tantens « bryllup for lenge siden, så henger vel det på greip at han heller ville i bryllup til gode venner. Mener du da at han skulle bytte i siste liten? Ja, de har mistet kontrollen over han , han er 27 år og får bestemme selv hvilket bryllup han vil i. 
enig i at det ikke ser bra ut at han drar på partyferie med gutta under etterforskning,alternativet kunne vært og holde seg hjemme , ikke bytte bryllup. Ellers tenker jeg vi vet for lite om « partyturen « ennå. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Tror det er mange her som føler seg smått forbanna over å bli stemplet som verre enn han fordi man uttrykker verbal avsky over denne saken. Ærlig talt. 

Mulig du ser en forskjell jeg ikke gjør.  

Å påstå at brudeparet  feks støtter vold mot kvinner for å be han i bryllp. Hår det under både manipulasjon. Og psykisk vold. Om man holder på sånn over tid. 

Jeg ser ikke forskjell på psykisk vold og mange av komentarene som slenges ut her. Det er ganske lik ordlyd, og massivt

• Liker 1
Skrevet
Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

For alt vi vet kan det hende at han skal til avhør på mandag kl 8 og har flybilletter hjem på søndag. 

Ja det å

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...