Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hunter7 skrev (13 minutter siden):

Vel, retten til å anke har man nå engang lov til  - uavhengig av hvem man er. Og takk og pris for det. 
At MBH forsøkte å stoppe utgivelsen av ei bok som inneholdt feilaktige opplysninger er ikke sammenlignbart med en eventuell anke, da utgangspunktet er et helt annet. 

Jeg tror poenget til @Junijulia er at en rettssak fra eller til ikke betyr noe for MBH. Han gjør det han vil.

Det å gå til privat søksmål mot ytringsfriheten var dumdristig,  og ikke overraskende så tapte han saken da boken åpenbart har samfunnsinteresse.

Men kjekt at mormor betalte saksomkostningene hans på 800 000 kroner da.

• Liker 17
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
  Forumaktivitet skrev (På 1.4.2026 den 12.29):

Godt poeng. Typisk argumentasjon for lavere straff har vært «han studerer og er på vei ut i karrieren» osv., «en god gutt». Dette gjelder ikke Marius B. Høiby. 

At noen er en «god person» burde ikke gi lavere straff i dette tilfellet: gjelder jo gjentatte ganger med flere ofre. 

I dette tilfellet med Marius B.Høiby har mange fått med seg hans generelt manglende respekt for andre. 

«Dumme politi», «Fuck the police», smugler narkotika og selger stjålne gjenstander på FINN samt «Nei nå ble det kjedelig her i nord med Håkon, får stikke ut og film nok en sexakt». 

Forsvarerne kan heller ikke si «glemte medisinene hjemme», da psykisk sykdom eller fylla eller narkotika rus ikke er unnskyldende. 

Jessica L:

En god person banker ikke opp kjærestene sine. 

Det har du rett i. 

Typisk at enkelte kanskje kan finne på å bortforklare i slike saker med "han er så så godt i gang med livet sitt nå og er ellers et så godt menneske, en skikkelig go-gutt"'. (Hvilket man hittil ikke kan si om Marius B. Høiby uansett). 

Så slike påstander må antas at rettsapparatet lar prelle av som irrelevante. Retten skal vel ta stilling til hva han har gjort og ikke om han var snill og hjalp en eldre dame over veien i 2023. 

Endret av Forumaktivitet
Siterte Jessica L., men skjedde noe feil så limte inn.
  • Liker 5
Skrevet
Istapp skrev (11 timer siden):

Norske fengsel er luksus og har usedvanlig mange fine aktivitetstilbud og studier for de innsatte som vil ta dette i bruk. De har god mat, enerom med bad og tv. De innsatte skulle byttet forholdene med norske alders- og sykehjem og hatt kommunal styring istedenfor råflott statlig styring. De eldre hadde fortjent de innsattes forhold, og de innsatte fortjener bedre oppholdsvilkårene de stakkars eldre lever i.

Poenget mitt var at jeg har ikke tro på at man bare burer inne folk. Spesielt ikke de som i tilegg sliter mye med seg selv på et vis. Og mener at fengsel bør være noe litt mer enn kun å bli tatt ut av systemet for en stund.

• Liker 4
Skrevet
Rastebenk skrev (På 5.4.2026 den 13.43):

Denne rettssaken har vært enormt kostbar for Norge og en stor påkjenning for alle involverte,  inkludert kongehusets internasjonale omdømme. Jeg vil tro at dommerne etterstreber å avgi en dom som begge parter kan leve med. 

Men ja, hvem vet. Får MBH mer enn halvannet år i fengsel slik forsvarerne hans ønsker, så anker han sikkert. Han ønsker garantert å vende tilbake til sitt betingelsesløse luksusliv så fort som overhodet mulig. 

Nei, dommerne etterstreber nok å avgi en dom de mener er riktig. 

• Liker 7
Skrevet
Krokenguri skrev (11 timer siden):

Poenget mitt var at jeg har ikke tro på at man bare burer inne folk. Spesielt ikke de som i tilegg sliter mye med seg selv på et vis. Og mener at fengsel bør være noe litt mer enn kun å bli tatt ut av systemet for en stund.

Er det et land du ikke trenger bekymre deg om akkurat det så må det være i Norge. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Er det et land du ikke trenger bekymre deg om akkurat det så må det være i Norge. 

Det er for dårlig tilbud i Norge om det. Så jeg beholder retten til å bekynre meg om det, akkurat som jeg vil.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det er for dårlig tilbud i Norge om det. Så jeg beholder retten til å bekynre meg om det, akkurat som jeg vil.

Prøvde bare å berolige deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 timer siden):

Prøvde bare å berolige deg. 

Nei takk,det trenger jeg ikke

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (På 4.4.2026 den 10.16):

Uansett hvilken straff marius får, håper jeg det inneholder behandling og hjelp for både rus og psykiske problemer. Så det ikke gjentar seg når han kommer ut. 

Det får man forsåvidt aldri noen garanti for hjelper. Men uansett et tilbud alle innsatte burde få. Når du banker dama di fordi du tror hun kanskje har snakket med en fyr, da er du sykelig sjalu og har så store problemer at det bør og må tas tak i.

De problemene han har (tenker ikke på rusavhengigheten) finnes det ikke behandling for. Det er et resultat av arv og hans oppvekstvilkår. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Vitulina skrev (11 timer siden):

De problemene han har (tenker ikke på rusavhengigheten) finnes det ikke behandling for. Det er et resultat av arv og hans oppvekstvilkår. 

Han.har ikke hatt dårlige oppvekst vilkår. Adhd som han har er  arvelig . Angst ol, er en ganske vanlig følge av adhd. Ofte pga for høye krav, iht hva de er istand til å yte.eller at de ikke klarer å yte som de selv ønsker.

Dette er forsåvidt varierende iht hvilken grad adhd, og hvordan hans adhd utarter seg, da det er gorskjellig hos alle.

Nå anser jeg det nivået han er på nå, er mye pga rusproblemene. Alle problemer blir forsterket av 10år med rusmisbruk. Her er det også snakk om ulovlige rusmidler, man aldri vet innholdet av, og kan ha gitt evig varende skader. 

Men i hovedsak ved å bli rusfri, så vil det meste eller all problematikk knyttet til rus, bli borte. Og da har man bare ved det fjernet en god del av problematikken. Adhd, lar seg kontrollere, men det krever trening, og egen innsats og vilje, samt også muligens å få til riktig medisinering.

Så anser at det er fullt mulig en enorm endring. At han blir perfekt, er nok urealistisk. Det som nå jobber imot, er hans alder og hans egen vilje og evne. Jeg ser ikke at han er genuint lei seg for det han har gjort. Og ser ikke at han tar på seg skyld for egne handlinger. Men det er er er pluss i denne sammenheng at han innrømmer at han bla sliter med sjalusi. Det er et sted man kan begynne

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (På 3.4.2026 den 22.14):

Når noen står å truer seg selv med kniv, og anser seg selv for norges største monster. Da er det vel ikke tema om de har beskyttet han for mye iallefall.

Det ee mange på lista som ee værre og har gjort værre ting enn han iallefall

True seg selv med kniv? Jasså, så det var det han gjorde ja. Da gjør man faktisk det uten tilskuer(e), hvis ikke er det faktisk vold mot den som må være vitne til det. 

Hva er vold?

Vold i nære relasjoner, også kalt familievold, omfatter vold utøvd mot partner, barn, nåværende og tidligere familiemedlemmer. Mange opplever at de har vanskeligheter med å mestre sinnet sitt, og er usikre på hva vold egentlig er. Kanskje lurer du på om du selv har et voldsproblem eller at du ofte blir for sint. Lurer du på om du eller barna dine er utsatt for vold?

Det fleste tenker på vold som det å slå, dytte eller sparke noen. Det er dette vi kaller fysisk vold. Vold kan også være det å true, skremme, kontrollere eller ydmyke noen. Det er handlinger som kalles psykisk eller psykologisk vold. Det å knuse og ødelegge ting, og som skremmer andre som er til stede, kalles gjerne for materiell vold.

Det å ydmyke, presse eller tvinge noen til å være med på seksuelle handlinger de ikke selv ønsker kalles seksualisert vold. Uansett hva slags form volden har, har handlingene det til felles at den gjør at andre i familien blir redde og utrygge.

Vold kan altså være veldig ulike handlinger. Det er ikke alltid de som utøver eller de som utsettes for disse handlingene tenker på dette som vold.

fra alternativ til vold sine sider. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Han.har ikke hatt dårlige oppvekst vilkår.

Hvilke betrakninger legger du til grunn for denne antakelsen? Vi vet selvsagt ikke hvordan det har vært, men hvordan resonnerer du deg fram til dette? Jeg leser totalbildet annerledes enn deg, tydeligvis. 

Hvis det er adhd, eller annen problematikk, bør forutsigbarhet og stabilitet fra nærmeste omsorgspersoner være tilstede for at oppvekstvilkårene skal kunne betegnes som tilfredsstillende for et barn. Og det synes jeg vi stadig får bekreftet at de ikke har vært. Mormor har vel særlig vært svært tilstede, men det fremstår likefullt som at de næreste voksenpersonene, altså foreldre, har vist tendenser til å prioritere andre ting enn Marius’ behov for stabilitet i hans oppvekst? Nysgjerrig på hvordan du tolker det?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 27.3.2026 den 10.24):

Blackstone's brøk var et retorisk greip i en gammel lærebok. Der han argumenterer for at man skal være forsiktige i antakelse om skyld, og så kommer det som ikke hjelper retten noen vei, at det er bedre at 10 skyldige slipper unna (objektivt skyldige, og uavhengig om det har gått til straffeprosess eller ikke), enn at en uskyldig skal lide. 

Sett opp til Marius saken så er det enighet mellom Marius og aktor at han skal lide i form av fengselsstraff. Så det fra Blackstone's gamle bok er irrelevant i denne saken. Da retten nå skal ta stilling til størrelsen på lidelsen som den skyldige skal få. 

Hvis du ikke skjønner det så viser Blackstone til en tilstand hos personer og ikke diverse straffebud i en straffelov når han skriver om skyldige og uskyldige. 

Blackstones ratio er et rettslig prinsipp som danner grunnlaget for uskyldspresumsjonen, og kan overhodet ikke reduseres til et «retorisk grep i en gammel lærebok». Så kan vi selvfølgelig diskutere hvorvidt forholdet 10:1 står seg i det moderne samfunnet, men det er irrelevant for denne saken, da det er prinsippets mening/innhold som er viktig.  

Prinsippet er absolutt relevant i saken mot Marius. At han har innrømmet delvis skyld for noen av de vel 40 anklagene - Og at det i det ligger at han definitivt kommer til å få en straffereaksjon -, er ikke det samme som at han dermed er skyldig i alle påstandene rettet mot han og automatisk skal dømmes for de også. Finnes det ikke tilstrekkelig bevis, så skal med andre ord  tvilen komme den tiltalte tilgode på det eller de punktene, selv om han blir funnet skyldig på andre punkt. Dét ligger også til grunn i Blackstones ratio. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (På 5.4.2026 den 20.29):

Har Marius noengang vært en del av 'systemet'? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 time siden):

Akkurat ja. Her står det at han forsøker å kontrollere offeret (hindre henne fra kontakt med politi og forlate stedet) via at han komme trusler om selvskading.

trusselen er altså ikke «mot seg selv» trusselen er brukt ovenfor et offer for å utøve kontroll over offeret. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
rhubarb skrev (8 timer siden):

Hvilke betrakninger legger du til grunn for denne antakelsen? Vi vet selvsagt ikke hvordan det har vært, men hvordan resonnerer du deg fram til dette? Jeg leser totalbildet annerledes enn deg, tydeligvis. 

Hvis det er adhd, eller annen problematikk, bør forutsigbarhet og stabilitet fra nærmeste omsorgspersoner være tilstede for at oppvekstvilkårene skal kunne betegnes som tilfredsstillende for et barn. Og det synes jeg vi stadig får bekreftet at de ikke har vært. Mormor har vel særlig vært svært tilstede, men det fremstår likefullt som at de næreste voksenpersonene, altså foreldre, har vist tendenser til å prioritere andre ting enn Marius’ behov for stabilitet i hans oppvekst? Nysgjerrig på hvordan du tolker det?

Det er du som får finne dokumentasjon på at han har hatt dårlige oppvekst forhold. Selv har jeg aldri lest noe i den retningen. Ikke engang sporet noe av hans uttalelser i rettsaken, som peker i den retningen. Faktisk tvert imot.

Moren hans har jo nevnt i et åpent brev som gar stått på slottets side, ang at folk rundt han og de også har hatt urelaistiske gorventninger til han. Og det er faktisk ganske vanlig hos barn med adhd. Da det også ikke er vanlig å få diagnosen på det kanskje tidligst i tenårene. Og intill da så forventes det at de skal oppføre seg på en måte de ikke er isand til. Han har vil jeg også tro i tilegg ekstra forventninger iht å være en del av kongefamilien. 

Hvor ille dette ender eller blir kommer an på indviduelle forskjeller og grad av adhd. 

Og iht marius er det nevnt flere diagnoser. Men adhd og angst er bekreftet. Angst er ikke uvanlig følge diagnose iht adhd, bla. Men kan være også av separate årsaker.

Stabilitet er ikke altid nok for folk med diagnoser. De kan også ha stabilitet hjemme, men ikke oppleve det ute feks. Så stabilitet over alt er ikke mulig, om du sliter ekstra med feks adhd.

Svært mange insatte viser seg å ha adhd. Fordi det er så motforestillinger å sette slike diagnoser. Og får du diagnosen, er det også for mange nermest umulig å få medisiner. Det er et nåløye. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
mia90 skrev (10 timer siden):

True seg selv med kniv? Jasså, så det var det han gjorde ja. Da gjør man faktisk det uten tilskuer(e), hvis ikke er det faktisk vold mot den som må være vitne til det. 

Hva er vold?

Vold i nære relasjoner, også kalt familievold, omfatter vold utøvd mot partner, barn, nåværende og tidligere familiemedlemmer. Mange opplever at de har vanskeligheter med å mestre sinnet sitt, og er usikre på hva vold egentlig er. Kanskje lurer du på om du selv har et voldsproblem eller at du ofte blir for sint. Lurer du på om du eller barna dine er utsatt for vold?

Det fleste tenker på vold som det å slå, dytte eller sparke noen. Det er dette vi kaller fysisk vold. Vold kan også være det å true, skremme, kontrollere eller ydmyke noen. Det er handlinger som kalles psykisk eller psykologisk vold. Det å knuse og ødelegge ting, og som skremmer andre som er til stede, kalles gjerne for materiell vold.

Det å ydmyke, presse eller tvinge noen til å være med på seksuelle handlinger de ikke selv ønsker kalles seksualisert vold. Uansett hva slags form volden har, har handlingene det til felles at den gjør at andre i familien blir redde og utrygge.

Vold kan altså være veldig ulike handlinger. Det er ikke alltid de som utøver eller de som utsettes for disse handlingene tenker på dette som vold.

fra alternativ til vold sine sider. 

Ja faktisk, så truet han seg selv med kniv rett før rettsaken startet. Hsn hadde klikket igjen og  gått løs på henne og så truet seg selv med kniv. Han ble lagt inn på sykehus etterpå. Hvorfor er ikke delt, om det er pga fysisk eller psykisk skade.

Etter min mening er personer som truer seg selv med kniv ganske langt nede. Uavhengig av hva de også har gjort mot andre

https://www.tv2.no/nyheter/frogner-kvinnen-forteller-om-vold-for-rettssak-jeg-ble-helt-knust/18627672/

Sitat: Ifølge tilleggstiltalen som ble tatt ut denne uken skal Høiby ha truet med å skade seg selv med kniven. Høiby har erkjent hendelsen som beskrevet i tiltalen.

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Det er du som får finne dokumentasjon på at han har hatt dårlige oppvekst forhold. Selv har jeg aldri lest noe i den retningen. Ikke engang sporet noe av hans uttalelser i rettsaken, som peker i den retningen. Faktisk tvert imot.

Moren hans har jo nevnt i et åpent brev som gar stått på slottets side, ang at folk rundt han og de også har hatt urelaistiske gorventninger til han. Og det er faktisk ganske vanlig hos barn med adhd. Da det også ikke er vanlig å få diagnosen på det kanskje tidligst i tenårene. Og intill da så forventes det at de skal oppføre seg på en måte de ikke er isand til. Han har vil jeg også tro i tilegg ekstra forventninger iht å være en del av kongefamilien. 

Hvor ille dette ender eller blir kommer an på indviduelle forskjeller og grad av adhd. 

Og iht marius er det nevnt flere diagnoser. Men adhd og angst er bekreftet. Angst er ikke uvanlig følge diagnose iht adhd, bla. Men kan være også av separate årsaker.

Stabilitet er ikke altid nok for folk med diagnoser. De kan også ha stabilitet hjemme, men ikke oppleve det ute feks. Så stabilitet over alt er ikke mulig, om du sliter ekstra med feks adhd.

Svært mange insatte viser seg å ha adhd. Fordi det er så motforestillinger å sette slike diagnoser. Og får du diagnosen, er det også for mange nermest umulig å få medisiner. Det er et nåløye. 

Han bodde mellom tre hjem frem til han var tre fire år, mellom sin mor, mormor og hans kriminelle far. Far er vel dømt for flere kriminell forhold ..? og både mor og far var kort oppsummert sosialt aktive i ett rusmiljø (korriger meg gjerne hvis dette er feil?) - dette er noe jeg tror mange definerer som såkalt dårlige oppvekstvilkår. De aller fleste setter som en normal at barn bor med enten mor eller far. Når mer ytre slektninger må innta rollen som en slags hovedforesatte er det for mange en indikasjon på at ressursene hos mor og far selv ikke er tilstrekkelig nok til å evne å ivareta barnet. Manglende ressurssterke foreldre ansees ofte hos mange som ett incentiv på dårlige oppvekstvilkår. Jeg sier ikke at det er slik i MBH sitt tilfelle, jeg viser til ytre faktorer mange vil dømme barndommen hans etter, som er hva du etterspør. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja faktisk, så truet han seg selv med kniv rett før rettsaken startet. Hsn hadde klikket igjen og  gått løs på henne og så truet seg selv med kniv. Han ble lagt inn på sykehus etterpå. Hvorfor er ikke delt, om det er pga fysisk eller psykisk skade.

Etter min mening er personer som truer seg selv med kniv ganske langt nede. Uavhengig av hva de også har gjort mot andre

https://www.tv2.no/nyheter/frogner-kvinnen-forteller-om-vold-for-rettssak-jeg-ble-helt-knust/18627672/

Han truer henne med selvskading for å kontrollere henne og hindre henne både fra frihet og å søke hjelp. 

• Liker 13
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...