Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner han opplever mediedekningen som krevende på grunn av den familiem han er en del av og at han bryr seg om dem. Men, uansett om han er skyldig i det som er ulovlig eller ikke, har han jo selv levd et liv som gjør at det er attraktivt å skrive om han. Jeg skjønner ikke at det ikke er noe som helst konsekvenstenkning og ingen tanker om at han kunne gjort ting lettere for seg selv og familien sin. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke overraskende at forsvarerne legger ned en påstand om at videoene ikke beviser voldtekt. Hva ellers skulle de si. 

Filmene viser kvinner som ikke er våkne. Mønsteret er at flere kvinner sier det samme: De mener de ikke har vært våkne. Søvnforskeren støtter det at de sover / ikke er bevisste på filmene. 

Hvis jeg var meddommer, ville jeg ha tenkt at det er overveiende sannsynlighet, hevet over enhver rimelig tvil, at filmene er sex med kvinner som sover. Søvnforskeren har stor verdi. 

Her er ingen sympati, eller ureflektert synsing: Her er kun fakta: filmene viser sex med kvinner som ikke er våkne. 

Aktoratet har allerede lagt ned påstand om en særdeles mild straff. 

Forsvarets påstand om ett år og seks måneder er en vits. Samtidig er det jo bare jobben sin de gjør, så ikke annet å vente. 

Håper fagdommer og de to meddommerne tør å ta en beslutning som viser vei. Søvnforskerens vurderinger bør være tungtveiende. 

Synes det er leit at Norges straffesystem er slik at «alle vet» at en straff egentlig betyr mindre. Den øvrige befolkning kan føle seg lurt, som at det handler om en nærmest fiktiv straff. 

Endret av Forumaktivitet
La til siste avsnittet nå, etter at forsvarerens forslag til / påstand om straff ble kjent.
  • Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (55 minutter siden):

Hva mener du? Er dette betraktninger, eller synes du at tilgangen på kjøleskap burde være regulert slik at fanger ikke lenger har det. Det står jo selvsagt ikke i menneskerettighetene at man har rett på tilgang til kjøleskap - eller andre praktiske ting. Og vi kan virkelig ikke ha lovverk som definerer slike ting i detalj. Noe tolkning bør det være rom for. 

Jeg tenker at det å behandle folk med verdighet, er et kjennetegn på et avansert og sivilisert samfunn. Så jeg tenker at det er viktig at folk som bryter lovene får straff, både av allmenn- og individuell preventive hensyn. Det er helt greit for meg at de har TV og kjøleskap tilgjengelig under soning.

• Liker 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Er dette betraktninger, eller synes du at tilgangen på kjøleskap burde være regulert slik at fanger ikke lenger har det. Det står jo selvsagt ikke i menneskerettighetene at man har rett på tilgang til kjøleskap - eller andre praktiske ting. Og vi kan virkelig ikke ha lovverk som definerer slike ting i detalj. Noe tolkning bør det være rom for. 

Jeg tenker at det å behandle folk med verdighet, er et kjennetegn på et avansert og sivilisert samfunn. Så jeg tenker at det er viktig at folk som bryter lovene får straff, både av allmenn- og individuell preventive hensyn. Det er helt greit for meg at de har TV og kjøleskap tilgjengelig under soning.

Det er heilt greit for meg og. Var kun meint som betraktningar.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har liten interesse av domsavsigelsen uansett.

Begge parter kommer til å anke uansett utfall.

• Liker 3
Skrevet
Huldraisør skrev (53 minutter siden):

Skjønner han opplever mediedekningen som krevende på grunn av den familiem han er en del av og at han bryr seg om dem. Men, uansett om han er skyldig i det som er ulovlig eller ikke, har han jo selv levd et liv som gjør at det er attraktivt å skrive om han. Jeg skjønner ikke at det ikke er noe som helst konsekvenstenkning og ingen tanker om at han kunne gjort ting lettere for seg selv og familien sin. 

Det er jo interessant at han ikke synes brøling av stygge navn og trusler i all offentlighet, og voldsutøvelse overfor kjærestene over lang tid, er til belastning for familien hans, samtidig som det er voldsomt ille at familien hans rammes når folk sier fra og anmelder dette. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Det er jo interessant at han ikke synes brøling av stygge navn og trusler i all offentlighet, og voldsutøvelse overfor kjærestene over lang tid, er til belastning for familien hans, samtidig som det er voldsomt ille at familien hans rammes når folk sier fra og anmelder dette. 

Ja, er veldig rart. En merkelig måte å se verden på synes jeg. Veldig lite ansvar selv og konsekvenstenkning. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Skrevet
Huldraisør skrev (5 minutter siden):

Ja, er veldig rart. En merkelig måte å se verden på synes jeg. Veldig lite ansvar selv og konsekvenstenkning. 

At han stiller seg opp utenfor leiligheten til kjæresten mens han brøler til forbipasserende at hun er en utro hore eller hva det var, er rett og slett noe jeg får vondt i magen av å lese. MIn datter, min søster og alt det der.

Men også om det var min bror eller sønn og alt det der. Mannen må jo for søren snart på Taliban sin avrusninsmetode for å skjerpe seg (tønne med isvann. Slag med planke om man prøver klatre ut). 

Jeg setter det på spissen, men jeg tror ærlig talt av mannen -må- i fengsel om han skal stoppes før han dreper seg selv eller noen andre. Kvelertak i raseri mens man roper "jeg vil at du skal dø" som han skriker i lydopptaket, ruset på piller og kokain og uten å ha sovet hele helga kan ikke være bra. 

Jeg ser ingen anger, reflesksjon, medlidenhet eller skam i retten. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
pøbelsara skrev (19 minutter siden):

Enig. Det er noe riv ruskende galt med denne personens offer-mentalitet.

Han påroper seg skade som han har påført andre. Det virker som om logikken ikke er helt på plass.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Håper, håper dommerne skjønner at det er ganske lite sannsynlig at han tilfeldigvis ramler borti såpass mange kvinner som later som de sover, gir samtykke selv om de sover, synes det er greit at han filmer dem nakne - og under sex. Og kvinnene i retten her, det er kun dem de klarte å identifisere. Var det ikke enormt mange tilsvarende videoer?

Endret av Andrea59
Skrivefeil
  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg blir så trigget av forsvarerne hans. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (47 minutter siden):

Enormt 😓 Det er som en lang demonstrasjon av «hvorfor aldri finne på å anmelde overgrep». 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Må han aldri slippe ut fra fengsel eller fra psykiatrisk behandling! Sånne som han har ikke noe ute i samfunnet å gjøre! Tviler på at behandling vil hjelpe han heller. Kommer alltid til å ha samme forskrudde syn på sex og behandling av kvinner. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå er det Nora Haukland som får gjennomgå… veldig opphengt forsvareren er i at hun ikke er «blyg». 
Mener at ordet blyg ble brukt om intime situasjoner tidligere i retten, altså at MBH ønsket å gjøre ting med henne som hun ikke var komfortabel med. 
Dette har jo ingenting med at hun ikke har problem med å f.eks. ta bikini-bilder i jobb-sammenheng. . Så jo, Sekulic- NH kan meget gjerne være «blyg» i gitte situasjoner. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
JustAsking skrev (3 minutter siden):

Enormt 😓 Det er som en lang demonstrasjon av «hvorfor aldri finne på å anmelde overgrep». 

Å hevde at Nora var like god etter alle fortellingene hennes fra forholdet, er bare så sjukt. Det er naturlig å si fra og ta igjen - det KAN virkelig ikke være slik at hvis man ikke legger seg helt flat og finner seg i all volden uten å protestere, så er man like god og kan  bare droppe å forvente straff for åpenbart ulovlig og livsfarlig vold. Håper dommerne avviser det!

• Liker 6
  • Nyttig 16
Skrevet
pøbelsara skrev (53 minutter siden):

Forsåvidt enig, men så har de nå også en skikkelig drittjobb! De er profesjonelle og lojale mot klienten sin, som er korrekt å være. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg får altså helt fnatt av akkurat denne logikken:

«Et tilbakevendende tema under bevisførselen knyttet til mishandling i nære relasjoner av Nora Haukland har vært hvorvidt Høiby har kontrollert sin daværende kjæreste og samboer. Sekulic viser til flere bilder Haukland tok som Høiby reagerte på, og tar et oppgjør med det han mener er «fravær av blyghet». 

– Var det rart at han reagerer på dette? Det er ikke bare snakk om å reagere på noen bikinibilder. Jeg mener at hvilken som helst kjæreste ville reagert på akkurat disse bildene, sier Sekulic og legger til: 

Når man topper det hele med at han har den familien han har, da er det rett og slett krenkende, mener jeg, at hun tilsynelatende ikke respekterer dette. 

Sekulic mener at Hauklands vitnemål om at hun egentlig er blyg og sjenert ikke kan legges til grunn. 

– Jeg mener dette åpenbart svekker hennes troverdighet, sier Høibys forsvarer.»

What the actual fuck? Snakk om å nøre opp under undertrykkende strukturer og kjønnsstereotypier.

Og, det er helt forbi enhver anstendighet at de fremhever hvilken skam Haukland påfører kongefamilien med sin adferd.

For det er jo mye verre å posere lettkledd enn å banke og voldta noen i kokainrus. Klart det! Hadde det ikke vært for NH så hadde Marius hatt plettfritt rykte, si! 🏆 

https://www.aftenposten.no/norge/i/lnwRok/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=120741

• Liker 24
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Nemlig. Kan man ikke få ruse seg og banke kjerringa i fred engang nå for tida? De der invaderende mediene, hater dem! 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
JustAsking skrev (10 minutter siden):

Jeg får altså helt fnatt av akkurat denne logikken:

«Et tilbakevendende tema under bevisførselen knyttet til mishandling i nære relasjoner av Nora Haukland har vært hvorvidt Høiby har kontrollert sin daværende kjæreste og samboer. Sekulic viser til flere bilder Haukland tok som Høiby reagerte på, og tar et oppgjør med det han mener er «fravær av blyghet». 

– Var det rart at han reagerer på dette? Det er ikke bare snakk om å reagere på noen bikinibilder. Jeg mener at hvilken som helst kjæreste ville reagert på akkurat disse bildene, sier Sekulic og legger til: 

Når man topper det hele med at han har den familien han har, da er det rett og slett krenkende, mener jeg, at hun tilsynelatende ikke respekterer dette. 

Sekulic mener at Hauklands vitnemål om at hun egentlig er blyg og sjenert ikke kan legges til grunn. 

– Jeg mener dette åpenbart svekker hennes troverdighet, sier Høibys forsvarer.»

What the actual fuck? Snakk om å nøre opp under undertrykkende strukturer og kjønnsstereotypier.

Og, det er helt forbi enhver anstendighet at de fremhever hvilken skam Haukland påfører kongefamilien med sin adferd.

For det er jo mye verre å posere lettkledd enn å banke og voldta noen i kokainrus. Klart det! Hadde det ikke vært for NH så hadde Marius hatt plettfritt rykte, si! 🏆 

https://www.aftenposten.no/norge/i/lnwRok/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=120741

Vi må akseptere at forsvarerne gjør det de skal. De gjør jobben sin. At det føles som skrittspark, noe ganger, er en del av det.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...