Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (5 minutter siden):

Jeg er også usikker her, synes egentlig det er rart at ikke vold i nære relasjoner ble opprettholdt ifht Frognerkvinnen. Når det gjelder NH tipper jeg han dømmes for enkeltstående volds episoder. Tror ikke det er bevis nok for vold i nære relasjoner når det gjelder NH. Men vi får se hva dommerne mener om saken. 

Ja, det kan du si, men retten kan jo velge å dømme for vold i nære relasjoner likevel. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Hygger seg med tv og kjøleskap? Hva er så hyggelig med kjøleskap , skulle de ikke få ha kald drikke? Er farmen og 71 grader nord  så stas? Jeg kunne aldri ha gitt opp friheten frivillig fordi man uansett får se farmen og 71 grader nord. Nå vet jeg ikke hva disse bøtene i tik tok videoene er på , men kan snu på det… for hvilken sum hadde du vært villig til og sitte på en celle og sett 71 grader nord og farmen i ei uke, en måned eller år.  

Nei, synes ikke kriminelle skal ha kald lesk på fengselscella.

Om man ikke tjener så mye, som jo gjelder mange kriminelle, samt mange ungdom me fartsbøter... er det vel mer effektivt å sone boten enn å betale den.

• Liker 2
Skrevet

Håper han får syv hele år, oppfølging og behandling. Han er åpenbart svært syk og svært farlig for unge kvinner.

• Liker 30
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Håper han får syv hele år, oppfølging og behandling. Han er åpenbart svært syk og svært farlig for unge kvinner.

Selv om han skulle fått 7 år, ville han sluppet ut etter 2/3 soning vel. Derfor håper jeg også han får fullt hus, ellers blir det omtrent ingenting igjen. Dessverre tror jeg de havner på kanskje halvparten, 3-4 år, og så er han ute igjen i tide til å kunne møte Frognerkvinnen lovlig igjen. Norsk rettssystem - the best a man can get. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

når forsvaret bruker mediekjøret som et argument tenker jeg at ingen av de andre tilsvaende sakene der mediekjøret var sterk fikk rabatt på straff, typ han der Vågå ordføreren for eksempel så hvorfor skal MBH få det? 

Men joda, jeg tror heller ikke han kommer til å sone særlig lenge, det ligger liksom i kortene. Politiet og påtale tok saken fordi presset var så stort at noe annet ville vært å erklere falitt for tilsvarende saker, og så er det opp til retten å si noe om presidens for senere saker i dommen, og der tror jeg vi kommer til å se det vi alltid ser; du kan som offer like gjerne drite i å melde fra for den eneste som "straffes" for det er deg og er du heldig får overgrieren et klaps over fingrene og et "nei men det der var da ikke greit gjort skjønner du vel" og ikke en egentlig reell straff egentlig.. 

Så selv om Marius nok er skyldig i alle anklagene både de som ble med i saken og de andre tror jeg ikke konsekvensene for Marius i det lange løp blir så store, ikke tror jeg han får hjelp for rusproblemene eller sinnemestring heller, og det er nok verre for den neste i rekken å annmelde et overgrep fra han etter dette så det slipper han nok unna med, tror jeg. 

Endret av Carrot
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
heppernkax skrev (11 timer siden):

Om man ikke tjener så mye, som jo gjelder mange kriminelle, samt mange ungdom me fartsbøter... er det vel mer effektivt å sone boten enn å betale den.

Om man ikke tjener så mye, eller ikke har penger har man vel ikke noe valg? Har ikke sett disse videoene , men synes det er pussig. 
synes ikke kald lesk er noe problem. Så en dokumentar om norsk fengsel for en del år siden, de fikk handle fra kiosken hver lørdag. Om setter brus / vann/ juice i kjøleskap synes jeg det er helt greit. Lurer på hva slags liv folk har om kald lesk og 71 grader nord er så stas. Må jo være ganske ensom og isolert til vanlig kanskje? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
krikelikken skrev (12 minutter siden):

Ifølge de som dekket kronprinsfamilien da Ingrid Alexandra ble født, så var det vel ikke det. 

Haakon Magnus ble selv oppdratt av barnepiken Birte Tversland i Suttung-oppdragelsen, en slags Steinerskole light med mye teater, høytlesing og wergeland. Det er vel datteren hennes som ble barnepike for Marius og Ingrid. Det er derfra hans "det går seg nok til" skure og gå hodning til oppdragelse og grensesetting kommer fra, som han har ytret mange ganger i pressen. https://no.wikipedia.org/wiki/Suttung-bevegelsen   https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/6W5Le/tronarvingen-faar-barnepike-fra-klepp   Sier ikke at dette er et dårlig utgangspunkt eller pedagogikk, men den krasjer kanskje litt med det man skal gjøre på almennskolen i Norge, etter Haakon og Marius å dømme.

I tillegg ble Haakon liksom holdt for å være en av medelevene på skolen der han gikk, men slik var det jo ikke. Så gikk han der da og var annerledes, og manglet nære venner.  https://ibb.co/mFvs4RZ3  At Haakon er dårlig sosialisert, og ønsket å være gategutt i Brasil da han var liten, samt ha venner fra østkanten føler jeg kan forklare hvorfor Mette Marit var så attraktiv for ham.

Haakon hadde, i likhet med Marius, enorme raseri-problemer da han gikk på skolen.  https://ibb.co/60hr51J2 Trolig som følge av manglende sosialisering, sosialt-samspill, og grensesetting. 

Kanskje hadde svindyr kostskole i utlandet vært løsningen eller noe slikt. Der prinsen og papprinsen av Norge bare er et navn i mengden av storhøggerter... Smestad og Jansløkka skole fungerte i alle fall ikke.

Hvor har du de kildene fra? Interessant, men vanskelig å lese fordi det er screenshot av deler av teksten? 

Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

når forsvaret bruker mediekjøret som et argument tenker jeg at ingen av de andre tilsvaende sakene der mediekjøret var sterk fikk rabatt på straff, typ han der Vågå ordføreren for eksempel så hvorfor skal MBH få det? 

Men joda, jeg tror heller ikke han kommer til å sone særlig lenge, det ligger liksom i kortene. Politiet og påtale tok saken fordi presset var så stort at noe annet ville vært å erklere falitt for tilsvarende saker, og så er det opp til retten å si noe om presidens for senere saker i dommen, og der tror jeg vi kommer til å se det vi alltid ser; du kan som offer like gjerne drite i å melde fra for den eneste som "straffes" for det er deg og er du heldig får overgrieren et klaps over fingrene og et "nei men det der var da ikke greit gjort skjønner du vel" og ikke en egentlig reell straff egentlig.. 

Så selv om Marius nok er skyldig i alle anklagene både de som ble med i saken og de andre tror jeg ikke konsekvensene for Marius i det lange løp blir så store, ikke tror jeg han får hjelp for rusproblemene eller sinnemestring heller, og det er nok verre for den neste i rekken å annmelde et overgrep fra han etter dette så det slipper han nok unna med, tror jeg. 

Nettopp dette med hvor tøft det er å være offer i rettssaken tok kommentator i Aftenposten opp i dag.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/V6zLjp/rettssaken-viser-hvorfor-advokater-fraraader-kvinner-aa-anmelde-voldtekt

«Rettssaken mot Høiby viser hvorfor advokater fraråder kvinner å anmelde voldtekt»

«Men hva med de fornærmede kvinnene?

De har stått i et umenneskelig press. For ikke å snakke om den mistenkeliggjøringen de er blitt møtt med»

Jeg synes det er groteskt. Kvinnefiendtlig. Jeg har døtre. Tanken på at de skal utsettes for overgrep og i tillegg måtte stå i mistenkeliggjøring og svartmaling i retten, for at overgriperen skal få en lav straff, gjør meg kvalm. Mens de må leve videre med de psykiske skadene resten av livet. I så måte har denne saken skadet kvinnesaken. Og hva hvis han ikke blir dømt? 

Jeg tenker at han gjerne må akke seg over medietrykket. Jeg tenker at straffen som ligger i det, det unner jeg ham. Og det bare ut fra det han selv har innrømmet. Hardhendt, klaps, brudd på besøksforbud skriking og brøling. Trussel om å bruke kniv på seg selv. Tatt bilder av underliv og lagret der. Straffenivået burde vært mye høyere.  

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (3 minutter siden):

Nettopp dette med hvor tøft det er å være offer i rettssaken tok kommentator i Aftenposten opp i dag.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/V6zLjp/rettssaken-viser-hvorfor-advokater-fraraader-kvinner-aa-anmelde-voldtekt

«Rettssaken mot Høiby viser hvorfor advokater fraråder kvinner å anmelde voldtekt»

«Men hva med de fornærmede kvinnene?

De har stått i et umenneskelig press. For ikke å snakke om den mistenkeliggjøringen de er blitt møtt med»

Jeg synes det er groteskt. Kvinnefiendtlig. Jeg har døtre. Tanken på at de skal utsettes for overgrep og i tillegg måtte stå i mistenkeliggjøring og svartmaling i retten, for at overgriperen skal få en lav straff, gjør meg kvalm. Mens de må leve videre med de psykiske skadene resten av livet. I så måte har denne saken skadet kvinnesaken. Og hva hvis han ikke blir dømt? 

Jeg tenker at han gjerne må akke seg over medietrykket. Jeg tenker at straffen som ligger i det, det unner jeg ham. Og det bare ut fra det han selv har innrømmet. Hardhendt, klaps, brudd på besøksforbud skriking og brøling. Trussel om å bruke kniv på seg selv. Tatt bilder av underliv og lagret der. Straffenivået burde vært mye høyere.  

Jeg tenker også at saken har hatt negativ effekt på det punktet du påpeker. Samtidig som den nok har hatt en stor opplysende effekt når det gjelder vold, traumebånd, holdninger m.m., som i det minste kan få betydning for hvordan man ser og håndterer dette i miljøene rundt seg.

Jeg tror folk flest har høy tillit til de formelle klageinstansene våre: Statsforvalter, politi, domstolene. Først når de møter dem selv får mange et innblikk i hva det koster å prøve å få oppreisning og rettferdighet for feil og overtramp og overgrep man er utsatt for. Man må faktisk tenke seg godt om. Fordi man kan ende opp med enda større problemer og verre framtidsutsikter i forsøket på å oppnå rettferdighet og oppreisning. Media er jo fader meg ofte større oppreisning enn de formelle instansene. Og jeg aner ikke hvordan vi skal komme dette til livs.

• Liker 10
Skrevet
heppernkax skrev (11 timer siden):

Det er regler for hvordan fanger skal ha det under soning i Norge. At du synes at de ikke skal ha tilgang på kald drikke i cellen, er ikke i tråd med det som er gjeldene praksis.

dette sier kriminalomsorgen om soningsforhold i norske fengsler: 

En fengselsstraff skal være berøvelse eller innskrenkning av frihet, ikke tap av andre grunnleggende menneskerettigheter. Bortsett fra frihetsberøvelsen, har innsatte de samme rettighetene som andre norske borgere.

https://www.kriminalomsorgen.no/straff-i-fengsel.516314.no.html

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kvittre skrev (8 minutter siden):

Hvor har du de kildene fra? Interessant, men vanskelig å lese fordi det er screenshot av deler av teksten? 

Aftenposten 24.01.2004. "Prinsen som ville være en av gutta". Er kun arkivtilgjengelig fra nb.no for biblioteker (passende nok) og i aftenpostens arkiv.

En ganske kjent artikkel som omhandler hvordan Haakons livvakter brukte vold for å holde folk unna ham på Quart festivalen. (Kanskje man ikke kan gå å stå i publikum da, om man er så kjent). Samt sinne-problematikken han hadde i oppveksten. Det er en sympatisk kikk på Haakons bakgrunn og "forsøk på å være normal". 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er regler for hvordan fanger skal ha det under soning i Norge. At du synes at de ikke skal ha tilgang på kald drikke i cellen, er ikke i tråd med det som er gjeldene praksis.

Jeg synes ikke at kriminelle som soner fengselsdommene sine skal ha kjøleskap på rommet. Det er ikke i tråd med min rettsoppfatning.

Har du et problem med det? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (27 minutter siden):

Om han får lang eller kort straff tror jeg kommer i hovedsak  iht nora sin sak. 

Der er jeg svært usikker på om de ender med vold i nær relasjon eller bare vold. 

Men etter min mening, tenker jeg vold i nær rekasjon , kan bli på frognerkvinnen istedenfor. Pga hans oppførsel etter han fikk besøksforbud.

Iht nora er jeg usikker. Fordi jeg tror ikke hendelser der han blir utsatt for finger i nesa og han blir sint pga det, går under vold i nær relasjon. Så der beror det nok mer i retning,  hans sjalusi og sinne iht det, og at han ringte så mye, og ikke ville hun skulle jobbe etc

Skrevet
krikelikken skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke at kriminelle som soner fengselsdommene sine skal ha kjøleskap på rommet. Det er ikke i tråd med min rettsoppfatning.

Har du et problem med det? 

Nei. Men jeg opplyser deg om at dine meninger ikke er i tråd med gjeldende praksis, som skal sikre at også fanger har grunnleggende rettigheter. 

(Du startet debatten med spørsmål om soningsforhold i norske fengsler, ergo regnet jeg med at du ikke var klar over at man fortsatt hadde noen rettigheter også når man soner i fengsel her i landet.)

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Nei. Men jeg opplyser deg om at dine meninger ikke er i tråd med gjeldende praksis, som skal sikre at også fanger har grunnleggende rettigheter. 

Jeg syne også at straffenivået i Norge er for lavt.

Kanskje jeg er gammeldags, men jeg er forvirret over voldtektstiltalene mot en mann damene hadde sex med noen minutter før de kanskje eller kanskje ikke sluknet av all rusen de frivillig inntok. Men jeg synes partnervolden Marius har gjort burde være omtrent 5 år fengsel per dame. Jeg synes filmingen av sovende damer burde være 1 år fengsel per tilfelle. Jeg er relativt rusliberal, så synes hasjtransporten hans burde være 6 måneder fengsel. Jeg synes drapstruselene, fyllekjøringen og forsøk på bevisforspillelse samt bruddene på besøksforbudene burde gitt 1 år hver.

Så Marius burde fått rundt 40 års fengsel i min bok. Dessverre får han nok bare 2 år (frikjennes for voldtektene) og soner 1 år og 6 måneder etter fradrag for fengselsår.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
krikelikken skrev (18 minutter siden):

Kanskje jeg er gammeldags, men jeg er forvirret over voldtektstiltalene mot en mann damene hadde sex med noen minutter før de kanskje eller kanskje ikke sluknet av all rusen de frivillig inntok. Men jeg synes partnervolden Marius har gjort burde være omtrent 5 år fengsel per dame. Jeg synes filmingen av sovende damer burde være 1 år fengsel per tilfelle. Jeg er relativt rusliberal, så synes hasjtransporten hans burde være 6 måneder fengsel. Jeg synes drapstruselene, fyllekjøringen og forsøk på bevisforspillelse samt bruddene på besøksforbudene burde gitt 1 år hver.

Så Marius burde fått rundt 40 års fengsel i min bok. Dessverre får han nok bare 2 år (frikjennes for voldtektene) og soner 1 år og 6 måneder etter fradrag for fengselsår.

Du har all rett til å ytre deg, det er en menneskerett det også faktisk❤️

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (41 minutter siden):

dette sier kriminalomsorgen om soningsforhold i norske fengsler: 

En fengselsstraff skal være berøvelse eller innskrenkning av frihet, ikke tap av andre grunnleggende menneskerettigheter. Bortsett fra frihetsberøvelsen, har innsatte de samme rettighetene som andre norske borgere.

https://www.kriminalomsorgen.no/straff-i-fengsel.516314.no.html

Kva er så definisjonen på menneskerettar når det kjem til slike praktiske ting? Eg hadde ikkje tilgong til kald drikke då eg gjekk på skulen og studerte vidare. Me hadde ikkje kjøleskap tilgjengeleg. Det er ein menneskerett å få nok drikke, men menneskerettserklæringa seier ingenting om at ho må vera kald.

• Liker 6
Skrevet
krikelikken skrev (10 minutter siden):

Gammeldags er du jo ikke , det er jo moderne at det å banke damene sine eller voldta noen som sover ikke er greit. Strafferammen er jo voldsomt skjerpet på sovevoldekt som bars for noen år siden ikke ble regnet som voldtekt og hadde en strafferamme på 1-2 måneder i fengsel. Her har du nok et rettsoppfatning som stemmer greit med folk flest i 2026, straffene er fortsatt for milde og bør økes ytterligere. ( det største problemet vil fortsatte være at det er så vanskelig å bevise ) 

å tenke at folk som sitter i fengsel ikke bør få kald drikke er nok gammeldags ja. Og litt overraskende det bildet du har. Feks har jo Breivik klager Norge inn til den europeiske menneskerettsdomstolen i strasbourg fordi han har traktekaffe og ikke kapsler og fordi han synes spillkonsollen er for dårlig . Tullesak selvsagt , men det sier jo litt om hvordan norske og europeiske fengsler er. Varm og kald drikke og tv/ underholdning er standarden. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner han opplever mediedekningen som krevende på grunn av den familiem han er en del av og at han bryr seg om dem. Men, uansett om han er skyldig i det som er ulovlig eller ikke, har han jo selv levd et liv som gjør at det er attraktivt å skrive om han. Jeg skjønner ikke at det ikke er noe som helst konsekvenstenkning og ingen tanker om at han kunne gjort ting lettere for seg selv og familien sin. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Er ikke overraskende at forsvarerne legger ned en påstand om at videoene ikke beviser voldtekt. Hva ellers skulle de si. 

Filmene viser kvinner som ikke er våkne. Mønsteret er at flere kvinner sier det samme: De mener de ikke har vært våkne. Søvnforskeren støtter det at de sover / ikke er bevisste på filmene. 

Hvis jeg var meddommer, ville jeg ha tenkt at det er overveiende sannsynlighet, hevet over enhver rimelig tvil, at filmene er sex med kvinner som sover. Søvnforskeren har stor verdi. 

Her er ingen sympati, eller ureflektert synsing: Her er kun fakta: filmene viser sex med kvinner som ikke er våkne. 

Aktoratet har allerede lagt ned påstand om en særdeles mild straff. 

Forsvarets påstand om ett år og seks måneder er en vits. Samtidig er det jo bare jobben sin de gjør, så ikke annet å vente. 

Håper fagdommer og de to meddommerne tør å ta en beslutning som viser vei. Søvnforskerens vurderinger bør være tungtveiende. 

Synes det er leit at Norges straffesystem er slik at «alle vet» at en straff egentlig betyr mindre. Den øvrige befolkning kan føle seg lurt, som at det handler om en nærmest fiktiv straff. 

Endret av Forumaktivitet
La til siste avsnittet nå, etter at forsvarerens forslag til / påstand om straff ble kjent.
  • Liker 20
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...