Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Han ser ikke sin rolle i dette i det hele tatt. Hvis han ikke hadde gjort straffbare forhold så hadde ikke dette vært et tema.En gang et offer alltid et offer

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-har-hvisket-ut-meg-som-menneske/18655592/

«Jeg vet det er vanskelig å begynne her. Men denne saken her har vært «by far» den mest belastende jeg har opplevd i mitt liv. Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke Marius lenger, jeg er et monster, sier Høiby.»

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mye selvinnsikt å spore der. Patetisk forsøk på å dra offerkortet igjen, direkte latterlig. 

• Liker 31
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet

han er så latterlig langt nede i offerrollen.

Kanskje Breivik også burde begynne å gråte i media over at hele Norge hater ham. Altså, det er Marius sine egne handlinger og hans egne valg og hans egen personlighet, som gjør at folk misliker ham (jeg tviler på at hele Norge hater ham, jeg føler avsky og forakt, men ikke hat).

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Jeg bet meg også merke i dette

«Selv nå, når jeg kommer hjem og slår på tv-en lurer jeg på om jeg har sittet i samme rettssal som de som sitter og skriver. Jeg forstår det ikke.»

Sitter han ikke i varetekt?

Ellers gjelder det samme som før, at flere ting kan være sant på samme tid. Ingen tvil om at det er stort medietrykk. Men han virker mer opptatt av å se seg selv som et helt uskyldig offer for medietrykk enn å se hvor dette startet.

Dette blir for meg litt som når en partner oppdager utroskap ved å snoke på mobilen. Konfronterer partneren med utroskapen og plutselig handler krangelen om snoking på mobil og ikke utroskap, og den utro parten får nå hele problemet til å være snoking, ikke bedrag. To ting kan være sant - det er ikke greit å snoke - men det er utroskapen som er kjernen i problemet, ikke telefonen og ikke snokeren.

Marius er blitt fersket i å være rusmisbruker og voldsmann, og han liker det ikke. Han «kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene».

Hvis man ender opp i en rettssal med flere ulike ofre som har likelydende historier, så kan det være verdt å i alle fall vurdere om man har den nødvendige selvinnsikt til å avgjøre hva som er hva.

https://www.vg.no/nyheter/i/PdpOVR/hoeiby-tok-ordet-jeg-er-hele-norges-hatobjekt?openWithFirefox=true

Endret av JustAsking
Lenke
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Hebbe-lille skrev (33 minutter siden):

Han ser ikke sin rolle i dette i det hele tatt. Hvis han ikke hadde gjort straffbare forhold så hadde ikke dette vært et tema.En gang et offer alltid et offer

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-har-hvisket-ut-meg-som-menneske/18655592/

«Jeg vet det er vanskelig å begynne her. Men denne saken her har vært «by far» den mest belastende jeg har opplevd i mitt liv. Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke Marius lenger, jeg er et monster, sier Høiby.»

Jeg hadde egentlig skrevet et langt innlegg, men tror bare jeg sier meg 100% enig med deg jeg 👏👏👏

Det sier seg selv at det dessverre at det måtte ende på denne måten for Marius for at han skal skjønne at lover og regler faktisk gjelder for han også. 
Han satte vel spikeren i kista når han begikk nye voldshandlinger bare noen dager før saken skal opp i retten. Der satte han jo bare to streker under svaret. 
Han eier ikke respekt hverken for lover og regler eller for andre mennesker. Han fraskriver seg ansvar for sine egne handlinger. Han er farlig! 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Marius har jo vært et kjent fjes i hovedstadens uteliv i mange år, og rykter om hans atferd har nådd langt utenfor bykjernen, for å si det sånn. Dette har blitt plukket opp av Martin og Mikkelsen, som lagde denne sketsjen for noen år tilbake. Her er det snakk om en manager hvis jobb er å «videreutvikle talenter som har en naturlig provoserende attityde». Og førstemann i stallen er en «aldri så liten Marius». Han blir karakterisert som «en grusom spiller». Jaja…
https://www.youtube.com/watch?v=BxdIyJ0rpMs

Og nå sitter han å gråter i retten i selvmedlidenhet… - det vrenger seg i magen 

Endret av TigerK
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Stakkars «monsteret Marius» som selvfølgelig ikke har skyld i alt han har påført andre av skader. Det er alle andre sin skyld. Håper han får forvaring, selv om det ikke kommer til å skje. Han slippes ut etter kort tid, så går han rett tilbake til rus, vold og voldtekt, mens mor beskytter han.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
anno19 skrev (34 minutter siden):

Ikke mye selvinnsikt å spore der. Patetisk forsøk på å dra offerkortet igjen, direkte latterlig. 

Det er den manglende selvinnsikten som gjør det vanskelig med hensyn til endring. Han kommer til å fortsette på samme måten videre i livet, hvis han ikke innser at dette er hans ansvar.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Henikka skrev (38 minutter siden):

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

Nei. Det du sier der er faktisk ikke sant.

Hvis han hadde vært helt ukjent, og gjort nøyaktig de samme tingene, så ville det ikke blitt skrevet mer enn en kort notis i lokalavisa om det, og han ville vært anonymisert.

Han har selvsagt rett i at dette massive medietrykket utelukkende skyldes hvem han er, og han er i sin fulle rett til å påpeke det.

Det må gå an å ha to tanker i hodet. Vi kan fordømme det han har gjort, samtidig som vi kan anerkjenne at han har helt rett i det han sier om medietrykket, og i sin opplevelse av å ha blitt visket ut som menneske, og erstattet med et monster.

Bare det at du avfeier ham som et sutrete offer, bekrefter jo at han har helt rett i sin analyse:

Du ser ikke mennesket, kun monstet.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg håper han blir dømt, og jeg tenker at alt som har kommet frem i retten, er lærebokeksempler på nettopp vold i nære relasjoner.

Men han har rett i en ting. En hver annen brutal kjærestemishandler og voldtekstmistenkt, ville hatt sine dager i retten uten at pressen hadde ofret så mye som en kvart journalist til å rapportere. Så den voldsomme medieoppmerksomheten er ene og alene fordi han er mBH, og morens sønn. En hver annen drittsekk av en fyr hadde hatt sine dager i retten uten noen annet enn kanskje en notis i lokalavisen når dommen falt.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Nei. Det du sier der er faktisk ikke sant.

Hvis han hadde vært helt ukjent, og gjort nøyaktig de samme tingene, så ville det ikke blitt skrevet mer enn en kort notis i lokalavisa om det, og han ville vært anonymisert.

Han har selvsagt rett i at dette massive medietrykket utelukkende skyldes hvem han er, og han er i sin fulle rett til å påpeke det.

Det må gå an å ha to tanker i hodet. Vi kan fordømme det han har gjort, samtidig som vi kan anerkjenne at han har helt rett i det han sier om medietrykket, og i sin opplevelse av å ha blitt visket ut som menneske, og erstattet med et monster.

Bare det at du avfeier ham som et sutrete offer, bekrefter jo at han har helt rett i sin analyse:

Du ser ikke mennesket, kun monstet.

Der kom vi med samme poenget - og helt samtidig, gitt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det forundrer meg at mange av dere her inne, som har fulgt rettssaken tett og diskutert her inne, ikke har forstått at nettopp det at han også har andre sider, er det som har bragt ham opp i hele elendigheten. Han hadde ikke kunne inngå lange kjærlighetsforhold eller sjekket damer på byen hvis han hadde oppført seg som en sinna, indignert og brølende pøbel hele tiden.

Dualiteten er jo hele essensen i dynamikken. I traumebåndene. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

pøbelsara skrev (6 minutter siden):

En hver annen brutal kjærestemishandler og voldtekstmistenkt, ville hatt sine dager i retten uten at pressen hadde ofret så mye som en kvart journalist til å rapportere. Så den voldsomme medieoppmerksomheten er ene og alene fordi han er mBH, og morens sønn.

Istedenfor å se det som en negativ ting at saken har hatt fått så mye oppmerksomhet for MBH, så kan man se det fra et samfunnsperspektiv. At det er «han»  og  «moren sønn»  har gitt et stort samfunnsproblem mye oppmeksomhet. Og at pressen sin dekning av dette har vært en del av dette samfunnsperspektivet. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Vilkår for å få forvaring;

1. Man viser liten eller manglende evne til å begripe hva det er man har gjort seg skyldig i, uten at man av den grunn er strafferettslig utilregnelig.

2. Man viser liten eller ingen innlevelse overfor ofrene for ens kriminalitet.

3. Man viser liten eller ingen vilje til å endre seg.

4. Risikoen for gjentagelse av straffbare forhold må være høy.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det forundrer meg at mange av dere her inne, som har fulgt rettssaken tett og diskutert her inne, ikke har forstått at nettopp det at han også har andre sider, er det som har bragt ham opp i hele elendigheten. Han hadde ikke kunne inngå lange kjærlighetsforhold eller sjekket damer på byen hvis han hadde oppført seg som en sinna, indignert og brølende pøbel hele tiden.

Dualiteten er jo hele essensen i dynamikken. I traumebåndene. 

Den «andre siden» du så fint kaller det, er det man kaller manipulasjon og love bombing. Og disse sidene hører hjemme innenfor sykdomslære. Mitt inntrykk er at flere ser disse sidene. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Saken blir garantert anket av M uansett hvordan han blir dømt. Og blir han frikjent, så anker de andre. 

han er bare patetisk 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jeg håper han blir dømt, og jeg tenker at alt som har kommet frem i retten, er lærebokeksempler på nettopp vold i nære relasjoner.

Men han har rett i en ting. En hver annen brutal kjærestemishandler og voldtekstmistenkt, ville hatt sine dager i retten uten at pressen hadde ofret så mye som en kvart journalist til å rapportere. Så den voldsomme medieoppmerksomheten er ene og alene fordi han er mBH, og morens sønn. En hver annen drittsekk av en fyr hadde hatt sine dager i retten uten noen annet enn kanskje en notis i lokalavisen når dommen falt.

Jeg var ikke kjent med navnet A. Breivik før han ble fengslet, ei heller Toska, Cappelen, Orderud, Eirik Jensen eller Arne Bye. De ble «kjendiser» fordi de har utført vold og alvorlig kriminalitet. Stort mediepress, selv om de ikke var sønn av kronprinsessen.

Det er klart at det er mye mer behagelig å kunne lulle seg inn i en fantasiverden hvor man kun ser seg selv som et offer for urettferdighet og mediepress for å - ja, hvorfor? For å skifte skyld fra seg selv til noen andre? Det virker helt umulig for ham å ta inn over seg at det han har gjort er meget alvorlig, og fort kunne endt med drap, og at den oppmerksomheten han har fått er en konsekvens av disse handlingene, og ikke fordi han er «kjendis». Og når hele hans nære familie og nettverk virker å støtte denne illusjonen, og selv benytter seg av denne taktikken med å se på seg selv utelukkende som et offer, så ser det mørkt ut for bedring for herr Høiby, dessverre. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Hjemmebakt skrev (9 minutter siden):

Vilkår for å få forvaring;

1. Man viser liten eller manglende evne til å begripe hva det er man har gjort seg skyldig i, uten at man av den grunn er strafferettslig utilregnelig.

2. Man viser liten eller ingen innlevelse overfor ofrene for ens kriminalitet.

3. Man viser liten eller ingen vilje til å endre seg.

4. Risikoen for gjentagelse av straffbare forhold må være høy.

lenke?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...