Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrot skrev (39 minutter siden):

det jeg stusser i er at alle disse vitnene sier han blir "frustrert men ikke voldelig" så kan man jo lure på hva de legger i de ulike da, når er man frustrert, når er man sint, når er det et klaps, når er det ett slag og når er det vold? 
For det ALLE sier er at når han er ruset er han mer ustabil selv om de forsøker ganske hardt å bare tegne ett bilde av en "gladgutt" som "kan bli frustrert" 

For noen mener jo at en ørefik er vold mens andre mener man må slå ned noen før det er vold - så drar vi det videre til dette er det jo rimelig å spørre hvor går grensen mellom frustret og sint? 

Nå er det ikke klaps og ørefiker de komenterer. Å ha følsene sine utenpå , er jo noe litt annet. Hvis du ser videoer av ladtebil jonas, han ser ut til å være en fyr med følsene på utsiden. For noen høres han helt sikkert sinna ut på andre trafikanter, mens andre vil kalle det høylytt frustrasjon på andre trafikanter.

Når han kaller det å bare slappe til litt etc, det er jo å bagatelliere hva han han gjort og er da på noe annet enn følser utenpå. Det er tap av kontroll på egne følser.

Å ha følser utenpå og være voldelig er to forskjellige ting. 

Noen er sånn ÅÅÅÅÅÅ TUSEN TAKK FOR GAVEN, GIDA MEG. osv. Andre er mer er den til meg? Hva skal jeg med den?  . Noen er høyt og noen lav på reaksjon.

Så at en er gira om.det å være gira, er vanlic for denne personen, vil ikke de som kjenner han kalle han sint, i tilfeller der andre som ikke kjenner han vil tenke han er det. 

Dette i leilighetene der han slår, kaster ting hyler og skriker. Der mener jeg å påstå at han bevisst bagatelliserer sin oppførsel. Også beskriver han ofte at han er lei seg, istedefor at han var sinna.  Bla når han dro ned lysekronen og var sinna et halvt døgn senere. Da var han på et sinnsykt nivå av sinne, iht min mening. Et sinnsykt farlig nivå sinne. Og det er noe helt annet enn følser utenpå, som vennene beskriver. Og det sinnet har nok de færreste sett

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brutex skrev (19 timer siden):

Jeg synes det store positive med denne saken er at man får en bevistgjøring rundt noen problemstillinger som samfunnet ikke hittil har tatt ordentlig tak i. Det er meget viktig og nødvendig for at vi skal ha en felles referanse for hva som er riktig og galt:

1. Sovevoldtekter: langt inn i kvinnemiljøer har det vært argumentert med at hvis du har ligget med en fyr tre ganger en kveld så er det ikke så alvorlig om han forsyner seg en gang til etter at du har sovnet. Kanskje vi kan få helt slutt på at det er en akseptabel unnskyldning?

2. Snikfotografering: At gutter snikfotografer jenter de har sex med er selvfølgelig helt uakseptabelt i de fleste miljøer. At noen gutter synes det er greit, deler bilder/ videoer og at jentene ikke tør/klarer å gjøre noe med det er helt horribelt.

3. Psykisk mishanling og "exit"- gutter. Denne saken viser hvordan (rike/status) gutter i enkelte miljøer faktisk opptrer og hvordan jentene blir hjernevasket til å akseptere det. Kunnskap om at samfunnet faktisk ikke aksepterer det kan kanskje bidra til å redusere dette og hjelpe jentene ut?

Så denne rettsaken blir en prøvesten for disse. Vil vi ha en ny standard? Takk til politiet som gjennomført saken!

Så om Marius ikke har mye positivt å bidra generelt med så har han kanskje vært et utmerket skrekkeksempel som kan bidra til en høyere moralsk standard fremover. Så er han ikke helt bortkastet.

Vi pratet litt om det i et selskap forleden, en liten gruppe vennepar i 50-årene. Begrepet sovevoldtekt er ikke noe som var kjent for oss da vi var unge, selv om det sikkert burde vært det. Uansett, dette med grenser kom opp mtp å ha hatt frivillig s** tre ganger først, og så ta seg til rette, ble ganske fort parkert av en av mennene på denne måten:

- Altså, hvis det ikke er noen respons, så er kvelden over. Hva er vitsen hvis man ikke er to om det? Føler det er et ganske tydelig tegn på at «festen er slutt».

Vi er vel sikkert litt gammeldagse sånn 🧐

CeXNS skrev (19 timer siden):

Tja, hva som læres generelt ut fra saken, handler jo om hva dommen blir. Det bekymrer meg. At frikjenninga på noen punkter vil medføre at lista legges lavere for hva kvinner skal finne seg i. 

Enig her. Spent på dommen og etterdønningene.

TigerK skrev (16 timer siden):

Jeg er litt nysgjerrig på om det er noen som kan definere en type atferd, mening, interesse, klesstil, arbeidssted, utseende, utdanning eller vennekrets som kvalifiserer en kvinne for en runde juling. Altså, hvor kranglete er kranglete nok til å fortjene bank? Hvor går grensen mellom når en mening er grei, når den er irriterende og når den kvalifiserer for kvelertak og drapstrusler? Hvor lettkledd er lettkledd nok til å fortjene å dras flere meter langs gulvet etter håret? Hvis man er utro en gang, er det nok til en omgang bank, eller må man opp i tre-fire sidesprang for å kunne forvente å få leiligheten rasert og bli slått så man mister hørselen? 

Synes det er meget interessant at noen virker å mene at det er relevant hva slags menneske en kvinne er når de har blitt utsatt for vold. Er det slik at det ett eller annet sted går en slags magisk grense for atferd, personlighet, meninger eller interesser som er så irriterende og avvikende at det er helt innafor å måke til noen så hardt at de får hjernerystelse? Er det bare familie, kjærester eller nære venner som har lov å gjøre slike vurderinger av når noen fortjener en omgang med slag og spark, eller er det åpent for tilfeldig forbipasserende å kline til noen som for eksempel er på offentlig sted uten BH?

Gjelder disse vurderingene også for vold mot barn? Eller mot dyr? Mot folk på pleiehjem? Hvor dement må man være for å være plagsom nok for å gjøre seg fortjent til litt «donk»? 

Er det noen som hører hvor skrudd dette er??

Tenk at vi i 2026 i det hele tatt må ha slike samtaler, det er så utrolig deprimerende! Hva er menneskeverd? Hva er helt grunnleggende respekt? Hvor går det galt når vi hører voksne menn i en rettssal som helt uaffisert forklarer at de «ikke ser på Marius som voldelig»? Hva skal til for at de klassifiserer noen som voldelig?

• Liker 21
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

«Tiktaktiktak»

Så viser Bankerud et bilde fra Snapchat, datert 4. august 2024 klokken 14.14. Bildet har tidligere vært vist i retten og viser klærne til Frogner-kvinnen ute på en gårdsplass.

Bildet har teksten: «Ta daa, der flyr alle de stygge kjolene til en utro hore».

Klokken 14.16 skriver han «Tiktaktiktak».

Klokken 14.17 skriver han «Nå har det gått en time. Begynner å pælme tingene dine ut»

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=   fra 11:24

Er dette spesielt dyre kjoler, eller er det noen annen grunn til at et voldsoffer som ligger igjen med hjernerystelse og kniv i veggen skulle våge og komme til voldsmannen for å berge klærne sine. 

Og hvis marius er ruset på kokain og skriker i telefonen og kaster dameklær i en haug på gårdsplassen på Skaugum... Er det ingen vakter eller lignende som kan se dette? Er det virkelig ingen øyenvitner på Skaugum til dette? Det foregår da klokka to på en søndag. 

Endret av krikelikken
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Spiller av lydopptak fra Se og Hør

– Og så har politiet sikret et lydopptak som formentlig skal være en del av det hendelsesforløpet som skjer 4. august, sier hun, og spør:

Høiby roper og skriker, og ber henne flere ganger om å la ham være i fred. 

Man hører blant annet Høiby rope: «Om vi er ferdig? Om vi er ferdig? Det skal jeg love deg»

Så spør Efjestad: – Dette fremstår som et klippet opptak, har vi originalen også?

– Nei, dessverre, svarer Bankerud.

Henriksbø påpeker at Se og Hør har klippet bort stemmen til Frogner-kvinnen."

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=   11:14

Hvordan kan domstolen ikke ha orginalen? Eller Se og Hør ha levert orginalen? Er ikke det litt underlig bevisførsel? Den burde vel være mulig å oppdrive ganske enkelt? 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg er overrasket over hvor lite sympatisk han klarer å fremstå i retten. Han blir sint og krangler med folk. Skulle tro han brille prøve å fremstå i et bedre lys.

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

"«We hit women»

Bankerud viser frem en video hvor Høiby spør en annen mann om han er «waffle-vest»-guy og de hilser. 

– We hit women and we use waffle vest, sier Høiby i videoen."

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=

11:37

Høiby skryter av han og kompisene slår kvinner. Helt utrolig. Jeg er nok en gang målløs. Selv om jeg forstår at dette er litt på fleip, er det jo sinnsykt å drive å si mens man filmes når man VET at man har skambanket 3 samboere på rad, til eller fra litt på hva man mener er troverddiggjort eller ikke!

Han er mer umoden enn en 3. klassing! Stryk det. Selv en 3. klassing vet at man ikke skal slå, og kan bli lei seg om de ikke greier å styre følelsene. De vitser ikke om rollen som kvinnemishandler, voldsutøver eller gjerninger som påvirker kvinner de hevder å elske, kanskje resten av livet. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

«Ringer Mette»

Også en annen Signal-korrespondanse mellom Høiby og Frogner-kvinnen fra november 2024 legges frem. Den viser en lang krangel mellom de to og Frogner-kvinnen skriver: 

«Jeg ringer Mette og får nøklene mine snart».

Dette er etter at Høiby utsatte kvinnen for vold, i august 2024 og Høiby hadde besøksforbud overfor henne."

11:45 https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=

Her burde jo Mette Marit vært innkallt som vitne, igjen! Har denne samtalen funnet sted, hva sa Marius, hva sa frognerkvinnen. Og så videre. Om de ikke er pliktige å vitne, så er det jo viktig at slike kjernesunne og redelige mennesker som Norges kronprinspar får sjansen til å frivillig forklare seg og vitne...

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

"På skjermbildene av Signal-meldingene står det at den ene brukeren heter «Kakerlakken».

Kruszewski bryter inn og spør hvorfor det står der.

– Det er fordi brukeren som har tatt skjermbildene, har byttet navn da. På fornærmede, svarer Bankerud."

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=   11:41

Kan Høiby fremstå som mer usympatisk egentlig? Kaller samboeren "han elsker" for KAKKERLAKK og sier på video at "we hit women!".

Jeg trodde Ari Behn var svigersønnen fra helvete, men jeg unner faktisk ikke mine verste fiender å komme ut for en fyr som dette her. For et menneskesyn. For et kvinnesyn. For en mangel på moral. For en mangel på anstendighet. For en mangel på respekt for mennesker. For et kryp. 

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg kommer ikke helt over at det er voksne menn på hans alder som kan sitte å synes synd på seg selv slik han gjør. Det virker jo ikke som om han har gjort noen serløs forsøk på å få til noe. Ingen ordentlig utdannelse, ingen seriøs jobb, bare sitte å synes synd på seg selv. (Fatter ikke at damer vil pule en sånn fyr.)

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Brutex skrev (11 minutter siden):

(Fatter ikke at damer vil pule en sånn fyr.)

Som en som tidvis går i selskaper kan jeg love deg det ikke ser ut til å finnes noen bunn for hva damer vil pule. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

"Frogner-kvinnen sier hun prøvde si stygge ting fordi hun tenkte han aldri kom til å la henne være i fred hvis hun ikke sa den type ting.

– Så sa han «det stemmer, jeg kommer aldri til å la deg gå»."

12 28

Jeg er overbevist at denne saken vil bli undervist i feltet partnervold som skolebokeksempel i mange tiår fremover. Her er alle modus operandi og Høiby har brukt alle knepene i boka, overraskende nok bare med litt vekslende hell, kanskje fordi han er så ressursvak tross alt. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
krikelikken skrev (1 time siden):

"«We hit women»

Bankerud viser frem en video hvor Høiby spør en annen mann om han er «waffle-vest»-guy og de hilser. 

– We hit women and we use waffle vest, sier Høiby i videoen."

11:37

Høiby skryter av han og kompisene slår kvinner. Helt utrolig. Jeg er nok en gang målløs. Selv om jeg forstår at dette er litt på fleip, er det jo sinnsykt å drive å si mens man filmes når man VET at man har skambanket 3 samboere på rad, til eller fra litt på hva man mener er troverddiggjort eller ikke!

Han er mer umoden enn en 3. klassing! Stryk det. Selv en 3. klassing vet at man ikke skal slå, og kan bli lei seg om de ikke greier å styre følelsene. De vitser ikke om rollen som kvinnemishandler, voldsutøver eller gjerninger som påvirker kvinner de hevder å elske, kanskje resten av livet. 

Mulig jeg er gammel og utdatert, men hva er Waffel-vest guy?

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger.

• Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (3 timer siden):

Og så er det visst ikke vold hvis du banker noen uten intensjon om å påføre smerte 🤪

Carrot skrev (3 timer siden):

vel, det er også en greie har jeg skjønt, usikker på om retten er enig men greit å få avklart.. Denne saken kommer jo til å sette en form for presidens for senere saker vil jeg tro, 

Det var vel MBH sin definisjon i retten på det å være voldelig. Han bare tar strupetak på kvinner slik at de ikke får puste, slår dem til de får forbigående hørselskader og drar dem etter håret. Men han gjør det jo ikke med intensjon om å påføre smerte, så han er ikke voldelig.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
krikelikken skrev (2 timer siden):

Spiller av lydopptak fra Se og Hør

– Og så har politiet sikret et lydopptak som formentlig skal være en del av det hendelsesforløpet som skjer 4. august, sier hun, og spør:

Høiby roper og skriker, og ber henne flere ganger om å la ham være i fred. 

Man hører blant annet Høiby rope: «Om vi er ferdig? Om vi er ferdig? Det skal jeg love deg»

Så spør Efjestad: – Dette fremstår som et klippet opptak, har vi originalen også?

– Nei, dessverre, svarer Bankerud.

Henriksbø påpeker at Se og Hør har klippet bort stemmen til Frogner-kvinnen."

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=   11:14

Hvordan kan domstolen ikke ha orginalen? Eller Se og Hør ha levert orginalen? Er ikke det litt underlig bevisførsel? Den burde vel være mulig å oppdrive ganske enkelt? 

Det er et godt spørsmål. Fordi når se og hør først delte det refigerte opptaket med kun marius sin stemme. Ble han hetset. Og når de delte med hennes stemme, ble hun hetset, spesielt i tiktok kanaler.

Så de har jo hele, selv om det er klippet i. Det lydopptaket har vi jo hørt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Interessant å høre politimannens versjon av «vise finger- hendelsen» kontra Marius sin forklaring. Merker meg også at Marius husker godt detaljer som at politibilen  kjørte 6-7 ganger forbi, selv om Marius anslår seg selv å være på 9 på rus-skalaen kl 04.50 på morningen. 
Så her husket han hva som skjedde altså 😮‍💨

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Skrevet (endret)

Han ser ikke sin rolle i dette i det hele tatt. Hvis han ikke hadde gjort straffbare handlinger så hadde ikke dette vært et tema.En gang et offer alltid et offer

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-har-hvisket-ut-meg-som-menneske/18655592/

«Jeg vet det er vanskelig å begynne her. Men denne saken her har vært «by far» den mest belastende jeg har opplevd i mitt liv. Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke Marius lenger, jeg er et monster, sier Høiby.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Han ser ikke sin rolle i dette i det hele tatt. Hvis han ikke hadde gjort straffbare forhold så hadde ikke dette vært et tema.En gang et offer alltid et offer

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-har-hvisket-ut-meg-som-menneske/18655592/

«Jeg vet det er vanskelig å begynne her. Men denne saken her har vært «by far» den mest belastende jeg har opplevd i mitt liv. Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke Marius lenger, jeg er et monster, sier Høiby.»

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...