Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, siden det ikke er MM som står tiltalt. Ved å dra denne samtalen inn og gjøre et poeng utav det, burde man jo også ha MMs vitnemål ang denne samtalen. Hun har ikke vitnet, og dermed er det unaturlig å dra dette inn i saken nå.

Det måtte ha blitt gjort på et mye tidligre tidspunkt , slik at MM fikk en mulighet til å velge å forvare seg i retten mot disse anklagene hvis hun ville. Vitner bestemmes påforhånd før rettsaken. Om dette skulle med i rettsaken ble kanskje avgjort på et tidspunkt der Frognerkvinnen var enda mer i»klørene» på Marius, kanskje på et tidspunkt  hvor marius og FK var sammen. 

Endret av FruR
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Det måtte ha blitt gjort på et mye tidligre tidspunkt , slik at MM fikk en mulighet til å velge å forvare seg i retten mot disse anklagene hvis hun ville. Vitner bestemmes påforhånd før rettsaken. Om dette skulle med i rettsaken ble kanskje avgjort på et tidspunkt der Frognerkvinnen var enda mer i»i klørene» på Marius» hvor marius og FK var sammen. 

Ja, dette måtte jo ha vært i kortene helt fra starten av hvis det skulle bli tatt opp. Er verre ting i denne saken enn kontakten med MM, så sånn sett spiller det kanskje ingen rolle om de ikke tar det med. Man kan vel bare konkludere med at den kontakten blir sett på som klønete og lite gjennomtenkt, i en stressende situasjon der det ikke er lett for verken tiltaltes mor, og tiltaltes offer, å tenke klart og rasjonelt. Er jo lett i ettertid, og utenifra, å se at denne kontakten var uheldig. Er som sagt verre ting å dra frem i hele saken.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/93BOyl/opplysninger-til-aftenposten-kronprinsesse-mette-marit-sendte-foerste-melding-til-fornaermede

Hadde kontakten vært problrmatisk, hadde nok frogner kvinnens advokat myl dratt dette inn i saken. 

Samtalen omtales som naturlig i situasjonen.

Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle hun det?
Det gjør jo ikke MBH mer eller mindre  skyldig. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Merkelig at Mette-Marit sendte en sms til Frognerkvinnen rett etter voldshendelsen, men ikke svarer på en sms som omhandler ansvaret for Marius sitt skadeverk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2925601 (Kl.09.55) 

«Vitnet forteller at fornærmede var mest bekymret for skadene på leiligheten, siden hun skulle flytte ut kort tid senere.

– Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg å huske at vi forsøkte å komme i kontakt med Mette-Marit, for å dekt kostnadene for skadene, men vi fikk aldri noe svar, sier vitnet.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
FruR skrev (44 minutter siden):

Hun ( frognerkvinnen)  virker jo mer bekymret for hvordan hunden og venninnen som ser og hører om  volden har det etter å ha bevitnet det hele enn hvordan hun selv har det,  og mest opptatt av å ivare ta dem mer enn seg selv enda hun var den som ble utsatt for vold. 

Dette var vel den siste plot twisten til den visuelt mesterlige Crimson Peak, selv om selve filmen var såder. Storesøster klarte ikke beskytte seg selv mot den psykisk syke morens stokkeslag, men valgte å legge seg over lillebroren hver gang moren kom for å slå han. Til slutt var hun vanskapt i ansiktet etter alle skadene, og ødelagt av å beskytte andre.

Grufult å se noen være så under skrekkveldet til denne rusete brutale banditten at hun forteller at hun tenker på hundene (SELV HUNDENE BLIT PLAGET AV DENNE KAREN!!!!) men at hun selv nok skal klare å bli slått gjennom forholdet. Det er helt perverst å lese. Har kun sett slikt på tirsdagsfilmen på tvnorge som referanseramme altså. 

Endret av krikelikken
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

"- Rundt klokka 02-02.30 natta, så ringte Marius meg. Da hadde han på høyttaler, og så hører jeg NN i bakgrunnen, med helt skjelvende i stemmen, si: «Kan jeg komme å sove hos deg? Marius har rasert leiligheten min og banket meg», sier hun."

https://www.dagbladet.no/nyheter/vitne-ut-mot-anklager-sarende/84351247

Hva slags oppringning er dette? Marius ringer rituelt til venninnen og står altså å ser på at samboeren skjelvende forteller at han har banket henne og hun trenger en plass å sove.

Hva slags omgangskretser, miljø, ukultur er dette egentlig? Hva med å pelle seg på jobb, skole, frivillighetsarbeid? Treningsstudioet? Det er bare vold, rus og endeløs tragedie virker det som.

• Liker 28
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Skrevet

Bare å glede seg til ankesaken antar jeg. 

Marius kommer neppe til å godta noe som ikke er betinget dom og koseferie hjemme med mor i bunkeren på Skaugum, med fotlenke. Slik leser nå jeg hva han sitter å forteller.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
krikelikken skrev (1 minutt siden):

Marius kommer neppe til å godta noe som ikke er betinget dom og koseferie hjemme med mor i bunkeren på Skaugum, med fotlenke. Slik leser nå jeg hva han sitter å forteller.

Regner 100% med anke.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
krikelikken skrev (57 minutter siden):

"- Rundt klokka 02-02.30 natta, så ringte Marius meg. Da hadde han på høyttaler, og så hører jeg NN i bakgrunnen, med helt skjelvende i stemmen, si: «Kan jeg komme å sove hos deg? Marius har rasert leiligheten min og banket meg», sier hun."

Hva slags oppringning er dette? Marius ringer rituelt til venninnen og står altså å ser på at samboeren skjelvende forteller at han har banket henne og hun trenger en plass å sove.

Hva slags omgangskretser, miljø, ukultur er dette egentlig? Hva med å pelle seg på jobb, skole, frivillighetsarbeid? Treningsstudioet? Det er bare vold, rus og endeløs tragedie virker det som.

Veldig dårlig miljø…lavkulturelt og ingen gode verdier. Lavstatus. 

De burde komme seg til Forsvaret, skole, jobb og treningsstudio. 

For en tragisk, sløv «low-life» kultur disse er i. 😲

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
krikelikken skrev (9 minutter siden):

Hvis påtalen har gode nok indisier så skal det ikke være betinget for disse forbrytelsene. 

• Liker 4
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Hun ( frognerkvinnen)  virker jo mer bekymret for hvordan hunden og venninnen som ser og hører om  volden har det etter å ha bevitnet det hele enn hvordan hun selv har det,  og mest opptatt av å ivare ta dem mer enn seg selv enda hun var den som ble utsatt for vold. 

Stakkars hundene. På et tidspunkt må man faktisk ta ansvar for de som har ikke har mulighet til å velge et slikt liv selv. Dyr har ingen mulighet til å velge bort eller forlate en situasjon, og er helt avhengig av menneske rundt seg. På et tidspunkt var det jo også små valper i bildet. Når de blir værende i et utrygt miljø med høy konflikt eller utrygghet, så er det faktisk på tide at noen tenker litt på hvordan slike situasjoner påvirker dem. Enkelte burde ikke ha dyr, det er min mening. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
krikelikken skrev (25 minutter siden):

Uff ja, tenk om han kjeder seg i fengsel? Er jo bare kjipe folk der, ingen for Marius å leke med. Det kan vi ikke ha noe av. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Snurrevippen skrev (9 minutter siden):

Stakkars hundene. På et tidspunkt må man faktisk ta ansvar for de som har ikke har mulighet til å velge et slikt liv selv. Dyr har ingen mulighet til å velge bort eller forlate en situasjon, og er helt avhengig av menneske rundt seg. På et tidspunkt var det jo også små valper i bildet. Når de blir værende i et utrygt miljø med høy konflikt eller utrygghet, så er det faktisk på tide at noen tenker litt på hvordan slike situasjoner påvirker dem. Enkelte burde ikke ha dyr, det er min mening. 

Ja, jeg synes det er utrolig rart at hun dro fra leiligheten med hunden lukket inne på et rom i en rasert leilighet. Til dagen etter. Jeg hadde vært fra meg av frykt for at han skulle gjort hunden noe (i raseri og narkorus). Husker jo ikke om han var igjen der eller hdde dratt, men han kunne jo kommet tilbake. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
krikelikken skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på, men kanskje like greit at alle får innsyn i hva slags miljø dette er, til skrekk og advarsel.  Nitter beskrev godt disse sjalu «kokain-gutta» i går. Jeg stusser på alt dramaet, hvor mye krangling, sjalusi og spetakkel det er hele tiden spesielt med disse mobiltelefonene. Det er jo langtifra normalt. De burde tvangssendes på førstegangstjeneste og lære seg å ta i et tak. Bortskjemte drittunger. 
Usmakelig han som vitnet i retten nå, skal få det til å høres som det er like mye kvinnene sin skyld, og drar opp dette idiotiske uttrykket «trykke på knappene» som skal fraskrive en voldsutøver ansvaret. Fy søren. 

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
krikelikken skrev (1 time siden):

Dette var vel natt til sundag og attpåtil i skuleferien, så mange hadde fri frå det meste då. Elles heilt einig med deg i alt det andre.

Ein annan ting er at det ei stund før rettssaka blei spekulert i her inne at FK låg att hjelpelaus og skamslådd inni bustaden etter at MBH hadde drege, og at sjefsredaktør Ulf i Se og hør dermed hadde gjort seg skuldig i å lata vera å hjelpa henne då han kom til åstaden. Men nå veit me altså at FK hadde drege til ei venninne og forlate bustaden samtundes med MBH, og då går eg ut i frå at sjefsredaktøren sannsynlegvis var blitt informert om dette av kjelda si før han kom?

Endret av Vonbrotenrojalist
grammatikk
  • Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Tran09 skrev (42 minutter siden):

Uff ja, tenk om han kjeder seg i fengsel? Er jo bare kjipe folk der, ingen for Marius å leke med. Det kan vi ikke ha noe av. 

Ja hva om det ikke er noen på hans alder der. Det blir jo kjedelig for lille Marius. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (8 minutter siden):

Det lurer jeg også på, men kanskje like greit at alle får innsyn i hva slags miljø dette er, til skrekk og advarsel.  Nitter beskrev godt disse sjalu «kokain-gutta» i går. Jeg stusser på alt dramaet, hvor mye krangling, sjalusi og spetakkel det er hele tiden spesielt med disse mobiltelefonene. Det er jo langtifra normalt. De burde tvangssendes på førstegangstjeneste og lære seg å ta i et tak. Bortskjemte drittunger. 
Usmakelig han som vitnet i retten nå, skal få det til å høres som det er like mye kvinnene sin skyld, og drar opp dette idiotiske uttrykket «trykke på knappene» som skal fraskrive en voldsutøver ansvaret. Fy søren. 

Hvis man leser seg opp på  konsekvenser av langtidsbruk på kokain og coctailen marius har putta i seg. Da finner du beskrivelse av mye av det som omtales amg marius i retten. Så at det finnes en sjalu kokain gjeng her , er ikke så overaskende. Sånn sett beskrives dette med sex, sjalusi , vold etc i exit ganske i samme gate.  Antar mye av det også gjelder jentene. Ikke at det formilder overgrep vold etc. Men bidrar vel til høyt drama og konflikt nivå. 

Men man har et ansvar om å ikke ruse seg selv tiø et nivå som er plagsom eller overskridene for andre. Det gjelder begge kjønn. Blir du sinna ruset pga rus, så må du ta tak å roe det ned. Har generelt liten respekt for de som fortsetter med det helg etter helg. Har hørt sååååå mange unskyldinger for å prøve å legimitere at det er ok å fortsette med. Har ennå ikke hørt en god nok grunn som holder.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (2 timer siden):

Jo da men poenget mitt var mer at Frognerkvinnen virker å  sette alle andre før seg selv. Hun har omsorg for og vil beskytte andre, selv Marius som har vært voldelig mot henne før hun beskytter seg og tar vare på seg selv. 

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Apropos det at Frogner-kvinnen ønsket at Marius skulle på rehab / i rusbehandling så han kunne bli «frisk» så de kunne være sammen. 

Håper hun får god informasjon om hva som faktisk skal til og kreves av en voldsutøver skal kunne stoppe med volden. Det er en vanlig misforståelse at rusen er hovedårsaken til vold. Rus kan forsterke vold, senke terskelen eller gjøre volden mer alvorlig, men er aldri årsaken. Vold i nære relasjoner handler om behov for kontroll, makt, sjalusi og disse mønstrene ligger i hvordan personen tenker og forholder seg til en partner. Slike mønstre endres ikke automatisk hvis man slutter å ruse seg, og krever spesifikk langvarig behandling for vold, som ansvarliggjøring, arbeid med relasjonsmønstre og sinnemestring. 

Det er viktig å si at noen voldsutøvere klarer å endre seg, men forskning og erfaring fra behandling viser at flertallet strever med å opprettholde endringene som kreves over tid. Noen klarer å slutte med den fysiske volden, men den psykiske volden vil de fleste som har utøvd den ikke klare å forholde seg til og skjønne hvor skadelig den er for partner. Behandling krever at voldsutøver erkjenner hva de har gjort uten å skylde på partner, og når ansvaret flyttes til partner, rus eller situasjonen blir det vanskelig å gjøre reell endring.  Å erkjenne at man har utsatt noen man er glad i for vold utløser ofte sterk skam, og mange voldsutøvere klarer ikke bære den skammen og klarer derfor ikke jobbe med selve kjernen av problemet, som ofte handler om ting ved voldsutøver som f.eks at de egentlig føler seg underverdig partner, føler seg avvist, kritisert eller sjalu, lavt selvbilde og indre demoner. Mange voldsutøvere har utviklet måter å håndtere vanskelige følelser og konflikter på gjennom vold som blir dypt etablerte mønstre, og sliter med følelsesregulering. Mange går også i behandling fordi motivasjonen for endring er en ytre påvirkning fordi partner, foreldre eller andre krever det, og da kommer ikke motivasjonen fra personen selv.

Det er ikke uten grunn at det farligste tidspunktet for en som lever i vold i nære relasjoner er ved selve bruddet. Når vold først har skjedd i et forhold, er det flere sterke mekanismer som gjør det vanskelig å bygge et nytt forhold uten vold, samme hvor mye begge to skulle ønske det. 

Når en partner har vært voldelig brytes en av de viktigste forutsetningene i et forhold: grunnleggende trygghet. Selv om det ikke skulle skje ny vold på en stund, vil kroppen og hodet til den utsatte fortsatt reagere som om faren fortsatt er der. Vold endrer maktbalansen i forholdet, og selv om begge skulle prøve å endre seg vil man lett falle tilbake i gamle reaksjoner ved at den andre kan begynne å tilpasse seg igjen eller «gjøre seg mindre» fordi den vet at fysisk eller psykisk skade er mulig,  og den andre kan bli mer kontrollerende igjen, noe som skjer automatisk. Den som har vært utsatt kan utvikle traumerealsjoner som gjør at selv små konflikter kan oppleves mer truende enn før, fordi kroppen husker og går i alarmberedskap. Så nei, rehab ville ikke vært nok og hovedtyngden av jobben som måtte bli gjort ligger hos Marius, som fortsatt i retten bagatelliser eller skylder på partner for volden. 

Endret av Jdlso
  • Liker 14
  • Nyttig 30
Skrevet
Jdlso skrev (18 minutter siden):

Apropos det at Frogner-kvinnen ønsket at Marius skulle på rehab / i rusbehandling så han kunne bli «frisk» så de kunne være sammen. 

Håper hun får god informasjon om hva som faktisk skal til og kreves av en voldsutøver skal kunne stoppe med volden. Det er en vanlig misforståelse at rusen er hovedårsaken til vold. Rus kan forsterke vold, senke terskelen eller gjøre volden mer alvorlig, men er aldri årsaken. Vold i nære relasjoner handler om behov for kontroll, makt, sjalusi og disse mønstrene ligger i hvordan personen tenker og forholder seg til en partner. Slike mønstre endres ikke automatisk hvis man slutter å ruse seg, og krever spesifikk langvarig behandling for vold, som ansvarliggjøring, arbeid med relasjonsmønstre og sinnemestring. 

Det er viktig å si at noen voldsutøvere klarer å endre seg, men forskning og erfaring fra behandling viser at flertallet strever med å opprettholde endringene som kreves over tid. Noen klarer å slutte med den fysiske volden, men den psykiske volden vil de fleste som har utøvd den ikke klare å forholde seg til og skjønne hvor skadelig den er for partner. Behandling krever at voldsutøver erkjenner hva de har gjort uten å skylde på partner, og når ansvaret flyttes til partner, rus eller situasjonen blir det vanskelig å gjøre reell endring.  Å erkjenne at man har utsatt noen man er glad i for vold utløser ofte sterk skam, og mange voldsutøvere klarer ikke bære den skammen og klarer derfor ikke jobbe med selve kjernen av problemet, som ofte handler om ting ved voldsutøver som f.eks at de egentlig føler seg underverdig partner, føler seg avvist, kritisert eller sjalu, lavt selvbilde og indre demoner. Mange voldsutøvere har utviklet måter å håndtere vanskelige følelser og konflikter på gjennom vold som blir dypt etablerte mønstre, og sliter med følelsesregulering. Mange går også i behandling fordi motivasjonen for endring er en ytre påvirkning fordi partner, foreldre eller andre krever det, og da kommer ikke motivasjonen fra personen selv.

Det er ikke uten grunn at det farligste tidspunktet for en som lever i vold i nære relasjoner er ved selve bruddet. Når vold først har skjedd i et forhold, er det flere sterke mekanismer som gjør det vanskelig å bygge et nytt forhold uten vold, samme hvor mye begge to skulle ønske det. 

Når en partner har vært voldelig brytes en av de viktigste forutsetningene i et forhold: grunnleggende trygghet. Selv om det ikke skulle skje ny vold på en stund, vil kroppen og hodet til den utsatte fortsatt reagere som om faren fortsatt er der. Vold endrer maktbalansen i forholdet, og selv om begge skulle prøve å endre seg vil man lett falle tilbake i gamle reaksjoner ved at den andre kan begynne å tilpasse seg igjen eller «gjøre seg mindre» fordi den vet at fysisk eller psykisk skade er mulig,  og den andre kan bli mer kontrollerende igjen, noe som skjer automatisk. Den som har vært utsatt kan utvikle traumerealsjoner som gjør at selv små konflikter kan oppleves mer truende enn før, fordi kroppen husker og går i alarmberedskap. Så nei, rehab ville ikke vært nok og hovedtyngden av jobben som måtte bli gjort ligger hos Marius, som fortsatt i retten bagatelliser eller skylder på partner for volden. 

Som tidligere pårørende til en mann dypt inne i rus/psykiatri kan jeg skrive under på dette. Min mann var ikke voldelig. Men selv om han nå drikker sjeldent fordi han er blitt så syk så "forstår" ikke kroppen min det. Det er tusen små triggere som gir meg økt puls og små angstanfall. Så selv om trusselen ikke er der lengre så har kroppen min på et vis fått noen sår som ikke gror. 
Frognerkvinnen blir å leve i den angsten daglig om hun fortsetter å være sammen med MBH. Selv om han skulle sluttet med rus og fått hjelp til sinnemestring så vil triggerne være der. 

• Liker 12
  • Hjerte 13
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...