Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Du kan be om hvem du vil ha som forsvarer. ABB for eksempel valgte selv.

Bra valg her, i så fall, Andenæs er vel ansett for å være en tungvekter på feltet.

Det ble en liten avsporing, men poenget står mtp mitt opprinnelige innlegg :)  MBH’s privilegerte posisjon, og det store antallet skadelidende i kjølvannet av hans handlinger. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (12 timer siden):

Eg meiner å hugsa at han har påstått at å vera valdeleg er bare å skada med vilje🙄

Så ikke at du hadde tagget meg før nå. Åja, da så. Det må være med vilje før at det er vold... Håper de biter seg merke i sånne påstander fra ham, og at de ser hvor farlig han faktisk er.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (50 minutter siden):

Men saken er jo ikke basert isolert på disse naboenes vitnemål. De er kun en del av flere som forteller om ulike hendelser, så man må se det i sammenheng.

Nei jeg bare ser på antall ganger. Fordi jeg lurer på om de anser dette for systematisk nok, eller enkelt hendelser. 

Pr nå er det. En hendelse i nord, en i første leilighet, en på skaugum, en på en hytte, en på palmesus, en på et utested med vakt som vitne, og en på subjekt, der jeg ikke helt får tak i om vitner så noe eller ikke. Noen av hendelsene var iht konflikt fra nora, eks stikke negl oppi nesa, konfrontasjon om utroskap og tar telefonen etc . (Det gjør ikke ting som skjer ok) så spørmålet blir da om de ser dette som et frykt regime  over tid. Eller som enkelt hendelser, pga dysfunksjonelt forhold.

Marius har iallefall åpenbart problemer med sinne og sjalusi. Hørte på en podcast i går som summerte litt opp meldinger, som sa at lite tydet på at N var redd for å sende konfronterende meldinger. SE nevnte bla at N foretrakk krangler på meldinger bla, da de var uvenner

Skrevet
JustAsking skrev (3 minutter siden):

Bra valg her, i så fall, Andenæs er vel ansett for å være en tungvekter på feltet.

Det ble en liten avsporing, men poenget står mtp mitt opprinnelige innlegg :)  MBH’s privilegerte posisjon, og det store antallet skadelidende i kjølvannet av hans handlinger. 

Absolutt. Mye bedre enn han bakgårdsadvokaten han hadde før.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (12 timer siden):

Eg meiner å hugsa at han har påstått at å vera valdeleg er bare å skada med vilje🙄

Han beskrev en av hendelsene som at det ikke var vold fordi han gjorde det ikke med vilje. Husker ikke hvilke. Problrmet var vel og at det var i en hissig situasjon med telefon tror jeg det var. 

Vet ikke hva han mente, da jeg ikke fikk med meg noen forklaring på uhell og hvordan han anså det som uhell

Skrevet
Sitat

AI-oversikt

Utgiftene til Marius Borg Høibys forsvarere i straffesaken dekkes i hovedsak av 

det offentlige (staten), da han har fått oppnevnt forsvarere i tråd med vanlige rettsprinsipper. Totalt har forsvarerne (inkludert Andenæs og tidligere Bratlien) fått utbetalt over 2 millioner kroner per desember 2025. Det er ikke kjent om Høiby selv dekker eventuelle ekstra advokatutgifter. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/millionutbetalinger-til-marius-borg-hoibys-advokater/s/5-95-2772154

https://www.vg.no/nyheter/i/M7gRjm/rettssaken-mot-hoeiby-koster-millioner#:~:text=Straffesaken mot Høiby koster millioner. Forsvarerne Ellen,sammen i overkant av 1%2C4 millioner kroner.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/12/10/8313718/millioner-til-advokatene-i-hoiby-saken?zephr_sso_ott=aWozOC

- så til slutt er dette sirkuset helt og fullt betalt av våre skattepenger på linje med alt annet i livet hans til nå?? 

• Liker 14
  • Nyttig 12
Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

så til slutt er dette sirkuset helt og fullt betalt av våre skattepenger på linje med alt annet i livet hans til nå?? 

Med mindre han rehabiliteres 100 % og får en jobb som forsørger ham så blir det vel livet ut. Alternativet er vel at kronprinsparet fortsetter å finansiere, så hele greia er en nydelig suppe.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

Nei jeg bare ser på antall ganger. Fordi jeg lurer på om de anser dette for systematisk nok, eller enkelt hendelser. 

Pr nå er det. En hendelse i nord, en i første leilighet, en på skaugum, en på en hytte, en på palmesus, en på et utested med vakt som vitne, og en på subjekt, der jeg ikke helt får tak i om vitner så noe eller ikke. Noen av hendelsene var iht konflikt fra nora, eks stikke negl oppi nesa, konfrontasjon om utroskap og tar telefonen etc . (Det gjør ikke ting som skjer ok) så spørmålet blir da om de ser dette som et frykt regime  over tid. Eller som enkelt hendelser, pga dysfunksjonelt forhold.

Marius har iallefall åpenbart problemer med sinne og sjalusi. Hørte på en podcast i går som summerte litt opp meldinger, som sa at lite tydet på at N var redd for å sende konfronterende meldinger. SE nevnte bla at N foretrakk krangler på meldinger bla, da de var uvenner

Jeg klarer ikke se at dette kan tolkes som enkelthendelser i det hele tatt. Han stopper jo ikke. Ikke før rettssaken engang, klarte han å styre seg.

• Liker 20
  • Nyttig 11
Gjest Gliffy
Skrevet
JustAsking skrev (21 minutter siden):

Med mindre han rehabiliteres 100 % og får en jobb som forsørger ham så blir det vel livet ut. Alternativet er vel at kronprinsparet fortsetter å finansiere, så hele greia er en nydelig suppe.

De gjør sikkert det, blir vel for flaut å sende han på NAV. 

Skrevet (endret)
JustAsking skrev (2 timer siden):

Dette har Krimpodden forklart godt, så jeg gjengir gjerne noe her.

Alle tiltalte har krav på å be om hvilken advokat man vil i en straffesak. Så fremt advokaten har tid i kalenderen sin. Jeg kan selv be om å få Andenæs som forsvarer hvis jeg tiltales i en strafferettssak, men dersom hun allerede er fullbooket de neste 3 årene så kan retten kreve at jeg ber om en annen pga uforholdsmessig lang ventetid.

Advokater i offentlige rettssaker får offentlig salærsats fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet, og det offentlige salæret er likt uavhengig av om forsvareren er en advokatfullmektig, fast advokat eller en erfaren partner.

Offentlig salærsats lønnes av det offentlige og var kr 1215 per time i 2024. MBH sin sak er veldig omfattende og kompleks med ca 40 tiltalepunkter. Så det er ikke rart om forsvarerne bruker mange timer på å sette seg inn i komplekset. Bare sms-utvekslingen mellom MBH og det ene offeret var vel på over 800 sider..

Hva angår boken Hvite striper Sorte Får, så er det som @Nymerïa sier. Det var et privatrettslig søksmål, hvor MBH selv måtte betale for advokatutgifter fordi han ikke hadde fått innvilget fri rettshjelp. Da gjelder ikke offentlig salærsats.

Jeg har i tillegg lest at det er smart med en kvinnelig forsvarer i voldtektssaker med kvinnelige ofre. Derfor ekstra lurt at Andenæs er med på å forsvare MBH.

Enig med deg i at det er svært mange skadelidende i kjølvannet av MBH. Men her har mye gått på tverke helt siden MM ble uplanlagt gravid i et kriminelt rusmiljø. Høiby-slekten har mange kriminelle og plagede medlemmer, og det har vist seg å være krise å innlemme denne familien i kongefamilien. 

Edit: Også betenkelig at IA angriper pressen. Det er svært tydelig at også arveprinsessens motto er alt for flokken, og at media er en fiende.

Endret av Rastebenk
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg håper at flere som har kjennskap til forhold der man vet det er sinne, vet at ting kan bli knust under krangler osv, også kan tørre å spørre: Slår h*n deg? 
Det er det jeg tenker underveis etter å ha fulgt denne rettsaken. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ang å bli truet/føle seg truet - når en rasende mann (som man vet stadig er ruset både på alkohol og stoffer) æreskjeller deg, slår i interiør, slamrer med dørene og så har en kniv i hånden - uansett om han ikke direkte truer en annen eller til og med truer med å bruke den på seg selv (de nyeste fortellingene om helgen før rettssak) - det er klart at man da blir livredd. Eller, man har i alle fall all verdens grunner tilå bli det. Det samme med grep rundt halsen. Av en sånn person som er så lite stabil burde man være alvorlig redd for ikke å overleve om han tar en ved/rundt halsen, samme hvor løst det er.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
SVK skrev (2 timer siden):

Hvorfor blir han kun tiltalt for hensynsløs adferd og brudd på besøksforbud når anklagen er:
siktet for vold og trusler med kniv og brudd på besøksforbudet mot Frogner-kvinnen En av de fornærmede i rettssaken mot ham.

Ikke bare er vold og trusler med  kniv langt mer alvorlig enn hensynsløs adferd, men det er mot fornærmede i straffsaken mot han. 

Utrolig hvor mye informasjon man kan hente ut av en artikkel i en nettavis.

"Det er posten for knivtrusler mot henne og kroppskrenkelse han ikke har erkjent, og det har påtalemyndigheten lagt bort, sier Sekulic til VG."

https://www.vg.no/nyheter/i/wrAJyL/aftenposten-hoeiby-tiltalt-for-hensynsloes-adferd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (7 minutter siden):

"Det er posten for knivtrusler mot henne og kroppskrenkelse han ikke har erkjent, og det har påtalemyndigheten lagt bort, sier Sekulic til VG."

https://www.vg.no/nyheter/i/wrAJyL/aftenposten-hoeiby-tiltalt-for-hensynsloes-adferd

Beklager, jeg glemte loven som sier at man kun kan tiltales for det man erkjenner å ha gjort. 

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Enn så lenge så har ikke forsvaret kommet med veldig overbevisende vitner. Først han bananskall-fyren som sa selv at han hadde hatt trøbbel med myndighetene og slo fast at ingen var redd Marius før han ble spurt om han hadde presset det ene offeret. 

Og nå denne eksen til Nora. Som kommer med opplysningen om at han hadde hørt at «det var et par som slo hverandre». Men han husker ikke hvem som sa det. Var det dette som skulle være beviset på at NH slo MBH?

11.46

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Jeg skjønner ikke hvorfor forsvaret gjør dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor han i dag gjør dette, han bidrar ikke nevneverdig og det setter ikke han i et godt lys heller. Hadde det vært konkrete ting han hadde vitnet om så skjønner man at han hadde vært nødt, men dette er bare synsing og sladder.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Miominoen skrev (52 minutter siden):

Miominoen skrev (55 minutter siden):

Det er jo litt skjevt å bare ta med det forsvareren uttaler: 

«Posten som handler om kroppskrenkelse er ikke tatt med i tiltalebeslutningen, men voldselementet er bakt inn i posten som handler om hensynsløs adferd, sier Henriksbø til VG»

Ellers verdt å merke seg at bistandsadvokaten sier at Frognerkvinnen fikk en oppvåkning etter den siste episoden. Good for her!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
totti_1 skrev (Akkurat nå):

Det er slemt mot Nora, ja. Han var bare forloveden hennes og nå som han er advokat vet han hvordan retten fungerer. Kan ikke stole på hans beskrivelse så mange år etter. Lumpent gjort av retten å tillate dette vitnet.

Burde isåfall ta inn Snekkestad også når ekser skal være vitner og Nora er ikke tiltalt engang.

• Liker 14
  • Nyttig 14
Skrevet
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Enn så lenge så har ikke forsvaret kommet med veldig overbevisende vitner. Først han bananskall-fyren som sa selv at han hadde hatt trøbbel med myndighetene og slo fast at ingen var redd Marius før han ble spurt om han hadde presset det ene offeret. 

Og nå denne eksen til Nora. Som kommer med opplysningen om at han hadde hørt at «det var et par som slo hverandre». Men han husker ikke hvem som sa det. Var det dette som skulle være beviset på at NH slo MBH?

11.46

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Jeg skjønner ikke hvorfor forsvaret gjør dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor han i dag gjør dette, han bidrar ikke nevneverdig og det setter ikke han i et godt lys heller. Hadde det vært konkrete ting han hadde vitnet om så skjønner man at han hadde vært nødt, men dette er bare synsing og sladder.

Bananskall-fyren 😅 - jeg humrer fortsatt høyt hver gang jeg tenker på det utsagnet - og ikke minst korrigeringen fra forsvarer (som antageligvis sukket tungt over materialet hun har å jobbe med)!

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
totti_1 skrev (4 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/hauklands-eks-forlovede-det-var-fullstendig-krig/18621777/

Nora er skrikete, kranglete, krigersk osv. ifølge eksen hennes. Dette var slemt sagt av han i en så sårbar tid!

Han har jo vært kalt inn som vitne  sv politiet og utspurt om forholdet. Da er det straffbart å forklare seg falskt. Dette er så langt kun hans forklaring uansett.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...