Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ms.Hannigan skrev (1 minutt siden):

Det er psykisk vold å nekte sin partner helsehjelp.

Fatter ikke at en såpass unormal oppførsel skal normaliseres. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (2 minutter siden):

Det er psykisk vold å nekte sin partner helsehjelp.

Jeg vet det. Mange vet det.

Vi vet ikke hva som skjedde etter dette - om hun fikk helsehjelp eller ikke. 

• Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Hvem normaliserer det?

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Men hvis det er sånn at forsvaret har kalt inn NHs ekser som vitner, så burde JS kunne kalles inn som vitne av aktoratet.

Det er en ganske stor forskjell her, og det er at NH ikke er tiltalt for noe straffbart. 

• Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Den episoden på kongeskipet blir kraftig bagatelliseret her inne. Juliane satt fast på en båt med Marius og hans medavhengige foreldre. Hun ble nektet helsehjelp av Marius. Det er psykisk terror. Skikkelig vemmelig.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Om man legger vitneforklaringer til grunn, fremstår det for meg som at MM og HM har brukt livvakter og politi som "barnevakter" for MBH da han var i tenårene, og dermed ikke har fulgt han opp slik som normale foreldre gjør.

Det er ikke rart han har blitt stormannsgal dersom det stemmer at livvakter og politi gjorde som han sa, og at han kunne gjøre absolutt hva han ville. Vanlige oppegående tenåringsforeldre ville satt grenser, stilt spørsmål ved hvor tenåringen var og hvem han var sammen med, hentet han så han kom trygt hjem også videre. 

Mangel på grenser er mangel på omsorg. Fra egen oppvekst husker jeg at det var noen få på skolen som kunne være ute hele natta, være hvor de ville og gjøre hva de ville - og at de da fremstod som heldige (for oss andre tenåringer). Vi forstod ikke at de ikke hadde foreldre som brydde seg, og det gikk dessverre ikke bra med noen av disse i voksen alder. Legg så til MBHs posisjon, tilgang på luksus og rikdom og at alt ble gjort for at han skulle slippe å stå til ansvar (for eksempel brevet fra MM) så er dette oppskriften på katastrofe. 

Basert på det som har kommet frem fremstår det for meg som om han har blitt utsatt for omsorgssvikt. Han har heller ikke i voksen alder greid å regulere seg selv, han bruker rusmidler, truer, mishandler, voldtar (og filmer det), kjører for fort og uten hensyn til andres liv og helse og er en fare for seg selv og viktigere  - for alle andre. 

Sitat MBH fra rettssaken: "Mamma og Haakon har ikke gjort noe annet enn å være verdens snilleste... og de har hjulpet meg på alle mulige måter". Hverken kronprinsparet eller MBH forstår hva slags hjelp MBH behøver. Alt jeg håper på nå er en lang fengselsdom som gir MBH pause fra både rusmidler og sus og dus, jeg tror ikke det er noe annet enn "tough love" som potensielt kan få han på litt bedre kjøl.

Og skulle det ikke hjelpe så gjør det i allfall verden til et tryggere sted for kvinner den tiden han sitter bak lås og slå. Vi har diskutert det før men det er helt hårreisende at det tok så lang tid og så mange hendelser før mannen ble varetektsfengslet. 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Det kan vel være liten tvil om både vold og et fryktregime etter at disse meldingene er lest opp. Det er meldinger som er tilbake i tid, og ikke noe som kan tilpasset et nå ønsket narrativ. 

Etter min mening kommer er det tydelig at Marius var voldelig og ekstremt kontrollerende og manipulerende. 

Viser særlig til siste oppdatering her: https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=69904

“Du er voldelig” 

“Du er voldelig mot meg, skjuler ting”, skriver Nora Haukland i en melding til Marius Borg Høiby.

“Du kan ha det så føkkings kjipt med meg du bare vil, men jeg har for meg faen aldri vært voldelig. Absolutt aldri,” svarer Høiby.

“Du tok kvelertak på meg. Tre vakter så det om du vil høre det igjen.”

“Jeg har for faen meg aldri vært voldelig mot deg. Aldri”

“Du var voldelig i dag, Marius, og hos Danby på Subjekt. Og den gangen vi var med N.N. (navngitt venn, journ.anm.)”

“Nei, det har jeg faen meg ikke, Nora. Det er helt sykt at du sier det i det hele tatt.”

“Veldig merkelig at du ikke ser det selv når så mange rundt så det. Alle ganger har jeg fått meldinger fra folk og forsvart deg. Nå har jeg merke på halsen. Det var skikkelig, skikkelig vondt.”

“Jeg er helt i føkkings sjokk. Ja, jeg var kanskje hardhendt, men jeg har for faen meg aldri vært voldelig. Virkelig.”

“Sykt at du ikke sier unnskyld en gang.”

“Hvis du har vondt, så beklager jeg det på det aller sterkeste. Det tar jeg på min kappe hundre prosent. Men jeg føler selv jeg ikke har vært voldelig. Jeg har vært hardhendt, ja, men jeg har faen ikke vært voldelig.”

“Kanskje du ikke merker hvor hard du er, for dette er det hardeste noen har vært mot meg noen gang”, skriver Haukland. 

Endret av blvck
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (52 minutter siden):

Den episoden på kongeskipet blir kraftig bagatelliseret her inne. Juliane satt fast på en båt med Marius og hans medavhengige foreldre. Hun ble nektet helsehjelp av Marius. Det er psykisk terror. Skikkelig vemmelig.

Jeg bagatelliserer ikke , jeg beskriver hva som har stått om der i media. Jeg har aldri bagatellisert volden i denne diskusjonen! 

• Nyttig 1
Skrevet

På aftenposten står det dette knyttet til den samtalen hvor Nora anklager han for å ha tatt kvelertak, men han mener han bare er litt hardhendt 

"Haukland skriver at hun aldri har blitt tatt kvelertak på før, men at Høiby på dette tidspunktet har gjort det tre ganger mot henne. Det stemmer med forklaringen hun har gitt til politiet.

Retten får også se meldinger mellom to av Hauklands venninner. De gir uttrykk for at de ikke liker måten Høiby behandler Haukland på.

«Føler man unnskylder ham litt for at han er den han er», skriver den ene venninnen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119614

Det at man unnskylder han for den han er, er skummelt, men viser hvor mye makt det ligger i det å være en del av kongefamilien. Jeg hadde et innlegg om det tidligere i dag også, hvor to vitner ikke gikk videre med det nettopp fordi han en del av kongefamilien. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
viren skrev (1 time siden):

Basert på det som har kommet frem fremstår det for meg som om han har blitt utsatt for omsorgssvikt.

I tillegg er det mulig problemene  startet allerede med morens  angivelige narkotikabruk under graviditeten og da han var baby.  

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Google er fortsatt alles venn.

https://tv.vg.no/nyheter/oslo-tingrett-vil-fengsle-marius-borg-hoiby?id=353941

Det er derfor han sitter i varetekt nå.

Dette vet jeg da godt. Men det jeg ikke har fått med meg og heller ikke har klart å google meg til, er @Jobbermedbarn sin påstand om at faren til MBH var til stede og er det viktigste vitnet til hendelsene som utspilte seg denne helgen. Hvor kan jeg finne info omkring det? 

• Liker 2
Skrevet
1600 skrev (7 timer siden):

Du syntes ikke det er av relevans at en fyr som vet om 'problemkompleksene', tar med seg stesønnen med problemkomplekser på øldrikking og kos i Henningsvær?

Jeg tror MBHs advokater legger opp til to ting. En, MBHs foreldre har enablet og sydd puter under hans armer så til de grader at han ikke vet rett fra galt.

To, kjærestene hans har prøvd å utnytte statusen hans for egen vinning.

Begge faller totalt på sin urimelighet. Men HM bør forklare hvorfor han forer en han vet er rusmisbruker med alokohol og fest på en ferie som skulle handle om surfing. Hva gjorde de så i Portugal? 

Hva har det med spørsmålet om han har voldtatt noen eller ikke?

Skrevet
SVK skrev (21 minutter siden):

I tillegg er det mulig problemene  startet allerede med morens  angivelige narkotikabruk under graviditeten og da han var baby.  

Har det kommet frem at moren ruset seg under graviditeten?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Tough cookie skrev (12 minutter siden):

Nei det har det ikke. Det er nok en spekulasjon fra vedkommende.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (53 minutter siden):

Det kan vel være liten tvil om både vold og et fryktregime etter at disse meldingene er lest opp. Det er meldinger som er tilbake i tid, og ikke noe som kan tilpasset et nå ønsket narrativ. 

Etter min mening kommer er det tydelig at Marius var voldelig og ekstremt kontrollerende og manipulerende. 

Viser særlig til siste oppdatering her: https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=69904

“Du er voldelig” 

“Du er voldelig mot meg, skjuler ting”, skriver Nora Haukland i en melding til Marius Borg Høiby.

“Du kan ha det så føkkings kjipt med meg du bare vil, men jeg har for meg faen aldri vært voldelig. Absolutt aldri,” svarer Høiby.

“Du tok kvelertak på meg. Tre vakter så det om du vil høre det igjen.”

“Jeg har for faen meg aldri vært voldelig mot deg. Aldri”

“Du var voldelig i dag, Marius, og hos Danby på Subjekt. Og den gangen vi var med N.N. (navngitt venn, journ.anm.)”

“Nei, det har jeg faen meg ikke, Nora. Det er helt sykt at du sier det i det hele tatt.”

“Veldig merkelig at du ikke ser det selv når så mange rundt så det. Alle ganger har jeg fått meldinger fra folk og forsvart deg. Nå har jeg merke på halsen. Det var skikkelig, skikkelig vondt.”

“Jeg er helt i føkkings sjokk. Ja, jeg var kanskje hardhendt, men jeg har for faen meg aldri vært voldelig. Virkelig.”

“Sykt at du ikke sier unnskyld en gang.”

“Hvis du har vondt, så beklager jeg det på det aller sterkeste. Det tar jeg på min kappe hundre prosent. Men jeg føler selv jeg ikke har vært voldelig. Jeg har vært hardhendt, ja, men jeg har faen ikke vært voldelig.”

“Kanskje du ikke merker hvor hard du er, for dette er det hardeste noen har vært mot meg noen gang”, skriver Haukland. 

Det er skremmende å lese dette. Ærlig talt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det styrker seg mer og mer at han tok kvelertak på henne på Subjekt. Hvis det skulle vært en tvil i forkant, liksom. Hun hadde aldri konfrontert ham med det over meldinger hvis det ikke hadde skjedd, det tror jeg ikke hun hadde turt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (1 time siden):

Jeg skrev angivelige. Det er mulig Mette-Marit tok en pause fra narkotikaen under graviditeten.  Men Marius sin biologiske far er dømt for grov narkotikakriminalitet og Mette Marit ble gravid mens hun var samboer og forlovet med en annen mann som er dømt for grov narkotikakriminalitet. Mette-Marit hadde et narkotikaproblem og det er vel derfor hun valgte menn som var narkotikaselgere. 

Da Marius ble født  januar 1997 bodde han først hos Mette-Marits mor i Kristiansand mens Mette-Marit bodde i Oslo med en ny samboer(en DJ og ikke en av de to tidligere mennene).  Det er først da dette samboerforholdet med mann nummer 3 ryker  hun sommeren 1998 flytter tilbake til Kristiansand.  

Jeg skriver det siste avsnittet for det er selvsagt en grunn til at hun som mor valgte å  ikke bo i samme by som sin baby. Jeg gjetter på narkotika. Men uansett årsak så det ikke vanskelig å forstå at problemene startet senest da Marius var baby.  At Mette-Marits mor sikkert gjorde en god jobb endrer ikke på det. 

Selv om Marius selvsagt er ansvarlig for sine handlinger så synes jeg synd på han for oppveksten. Det påvirket selvsagt også hans evne til empati, impulskontroll, osv. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Lurer på hva han definerer som "voldelig". 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Lurer på hva han definerer som "voldelig". 

Jeg også.  Det å snakke om at han ikke har vært voldelig, men "kanskje hardhendt" når han finner ut at hun fortsatt har vondt i halsen etter at han tok kvelertak på henne er helt sykt. 

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...