Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Danby er Danby, masse ord. Men i helhet får han, som god/nær venn av begge, godt fram hvordan han har opplevd deres forhold. Så syns han gir et balansert bilde av hvordan de har hatt det og oppført seg mot hverandre. Igjen er det merkverdig å lese her inne hvordan alt som ikke går direkte i favør Nora, slaktes og latterliggjøres over en lav sko. Greit at KG kommentariatet ikke sitter som meddommere tenker jeg. Uhildet er ikke akkurat beskrivende.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hatsumomo skrev (41 minutter siden):

For en som kun har hørt navnet, men ikke vet hvem han er - dette vitnemålet virker fullstendig unhinged. Som bare en svær ordsalat uten mål og mening. Skjønte nada av dette tullet nå mens jeg leste på vitnemålet og måtte inn her for å se om det bare var meg som syntes det virker så spesielt. 

og han er en .. journalist i bunn? Er det så? Veldig sært.

Enig . Veldig springende . God på å omformulere seg sånn at han fortsatt kan være venn med begge . Ikke en person man burde ta med seg i krigen . Han vender kappen etter vinden . 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Enig . Veldig springende . God på å omformulere seg sånn at han fortsatt kan være venn med begge . Ikke en person man burde ta med seg i krigen . Han vender kappen etter vinden . 

God beskrivelse. Sånn oppfatter jeg ham generelt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
11.46Siri Berge Christensen

Aftenposten: Politiet etterforsker mulig vitnepåvirkning

Avisen skriver at forsvarerne til Marius Borg Høiby har begjært etterforskning etter påstander om at et vitne skal ha påvirket den fornærmede Frogner-kvinnen til hva hun skal si i avhør med politiet.

Politiet har startet etterforskning, skriver Aftenposten

Følg rettssaken mot Marius Borg Høiby direkte

Bra dette blir etterforsket. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

God beskrivelse. Sånn oppfatter jeg ham generelt. 

Hvis han hadde vært min «bestevenn « , å forklart seg i en sånn ordsalat som dette , hadde han ikke blitt min bestevenn lenger. Han klarer å omdefinere psykisk vold til håpløst forelsket . Det kunne funket hvis det var tenåringer det var snakk om. Men ikke når det gjelder en mann med fullt utviklet frontal-lapp ( over 25 år) . 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
NiceOrNothing skrev (2 minutter siden):

Hvis han hadde vært min «bestevenn « , å forklart seg i en sånn ordsalat som dette , hadde han ikke blitt min bestevenn lenger. Han klarer å omdefinere psykisk vold til håpløst forelsket . Det kunne funket hvis det var tenåringer det var snakk om. Men ikke når det gjelder en mann med fullt utviklet frontal-lapp ( over 25 år) . 

Helt enig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):
11.46Siri Berge Christensen

Aftenposten: Politiet etterforsker mulig vitnepåvirkning

Avisen skriver at forsvarerne til Marius Borg Høiby har begjært etterforskning etter påstander om at et vitne skal ha påvirket den fornærmede Frogner-kvinnen til hva hun skal si i avhør med politiet.

Politiet har startet etterforskning, skriver Aftenposten

Bra dette blir etterforsket. 

Skal ikke se bort fra at flere vitner er påvirket… Synes Choi sitt vitnemål bare var fjas og langt unna hva han har sagt i avhør. Hvorfor har aktor kallet han inn som vitne? Det er mer et forsvars vitne som bekrefter at denne psykiske volden har gått begge veier… De ønsker jo å fremstille det slik at Nora er på samme nivå som MBH derfor er det ikke vold i nære relasjoner og hvis i såfall begge veier. Dette bidro nå Choi til og jeg skjønner at aktor har kalt han inn på bakgrunn av avhøret men at han nå har endret forklaring. Nora burde vært veldig veldig skuffet over vennen sin.

• Liker 19
  • Hjerte 4
Skrevet
Eyr skrev (Akkurat nå):

Skal ikke se bort fra at flere vitner er påvirket… Synes Choi sitt vitnemål bare var fjas og langt unna hva han har sagt i avhør. Hvorfor har aktor kallet han inn som vitne? Det er mer et forsvars vitne som bekrefter at denne psykiske volden har gått begge veier… De ønsker jo å fremstille det slik at Nora er på samme nivå som MBH derfor er det ikke vold i nære relasjoner og hvis i såfall begge veier. Dette bidro nå Choi til og jeg skjønner at aktor har kalt han inn på bakgrunn av avhøret men at han nå har endret forklaring. Nora burde vært veldig veldig skuffet over vennen sin.

Jeg hadde heller ikke vært særlig imponert hvis han var min venn. Og dette med at det fremstilles som om Nora er på samme nivå som MBH, reagerte jeg også på. Det sier seg selv at det var de ikke. Er greit nok at han sier han ikke har sett slag, for det kan det jo faktisk hende han ikke har, men han sa at :

10.07Ingri Gudmundsen Bergo

– Marius er skumlere
Når begge skriker sitt høyeste, er Marius skumlere enn Nora. Marius er større enn Nora, det er jo ikke noe fair om de hadde begynt å slåss, sier Choi.

– Men begge gjorde sitt, altså, skrek og ropte og var sinte.

Og da innrømmer han jo indirekte at det faktisk er en ubalanse mellom dem, selv om "begge gjorde sitt". Var mye om og men, og det eneste vettige jeg fikk ut av det hele, var at han ikke har sett slag, at det "alltid" var drama mellom dem og at han på en måte tøyser humøret til Marius bort med at det er kjærlighet. Ok, da fikk vi bare bekreftet igjen at det var dramatisk mellom dem, og det er forsåvidt greit nok. Men om jeg hadde blitt behandlet sånn av kjæresten min, og kompisen min fortsatte å være venn med ham, eller fortsatte å prøve å rettferdiggjøre dette med "kjærlighet", hadde jeg ikke vært venn med ham lengre. Og selv der er jo Danby cocky. 

10.42Ingri Gudmundsen Bergo

Vil være venn med begge

– Ingenting å utsette på noen av dem, og de kan godt være uvenner med meg, men jeg kommer til å være venn med begge to og se på dem sånn, sier Choi.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Spesiell fyr som ser ut til å trives godt når han får all oppmerksomhet fra pressen etter vitnemålet….. han bablet jo bare i vei, prøvde vel å være litt smart kanskje?

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke vært særlig imponert hvis han var min venn. Og dette med at det fremstilles som om Nora er på samme nivå som MBH, reagerte jeg også på. Det sier seg selv at det var de ikke. Er greit nok at han sier han ikke har sett slag, for det kan det jo faktisk hende han ikke har, men han sa at :

– Marius er skumlere
Når begge skriker sitt høyeste, er Marius skumlere enn Nora. Marius er større enn Nora, det er jo ikke noe fair om de hadde begynt å slåss, sier Choi.

Og da innrømmer han jo indirekte at det faktisk er en ubalanse mellom dem, selv om "begge gjorde sitt". Var mye om og men, og det eneste vettige jeg fikk ut av det hele, var at han ikke har sett slag, at det "alltid" var drama mellom dem og at han på en måte tøyser humøret til Marius bort med at det er kjærlighet. Ok, da fikk vi bare bekreftet igjen at det var dramatisk mellom dem, og det er forsåvidt greit nok. Men om jeg hadde blitt behandlet sånn av kjæresten min, og kompisen min fortsatte å være venn med ham, eller fortsatte å prøve å rettferdiggjøre dette med "kjærlighet", hadde jeg ikke vært venn med ham lengre. Og selv der er jo Danby cocky. 

Vil være venn med begge

– Ingenting å utsette på noen av dem, og de kan godt være uvenner med meg, men jeg kommer til å være venn med begge to og se på dem sånn, sier Choi.

Han har jo ikke feil da. En psykopstisk måte å si jeg elsker deg på, kan være jeg skal drepe deg, eller ønsker deg død etc.... en veldig destruktiv måte å elske noen på. Og i bunn og grunn ikke egentlig handler om kjærlighet til en annen.

• Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Man blir veldig sterk når man får tulltak...

Tulltak, er nytt ord for meg. Har ikke hørt det før

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Tulltak, er nytt ord for meg. Har ikke hørt det før

Veldig vanlig her i nord! Raserianfall, tantrum, går amok, går berserk. Noras mor brukte det, derfor bruker jeg det nå😅

Endret av -Pusheen-
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (24 minutter siden):

Veldig enig. Trist å høre en "nær venn" bagatellisere og avkriminalisere alvorlig psykisk vold fordi han antageligvis er rett og slett feig. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Han har jo ikke feil da. En psykopstisk måte å si jeg elsker deg på, kan være jeg skal drepe deg, eller ønsker deg død etc.... en veldig destruktiv måte å elske noen på. Og i bunn og grunn ikke egentlig handler om kjærlighet til en annen.

Det handler som jeg ser det, om ideen av å elske noen andre. Ideen om hvordan den andre skal oppføre seg for å være elskbar, og gjør de ikke det, så manipuleres det og skremmes og gjøres ymse forsøk på å endre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Glrmn skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=69168 - kl. 10:34 - Daby:

"Ja, for om noen i dette rommet skal få lov til å spekulere litt i hva som ligger bak, sånne meldinger som at, “nå er det slutt for alltid”, eller “din hore”, et eller annet, så kan det godt være meg. Og det jeg lurer på om i disse meldingene så ligger det en del, “jeg er glad i deg”, “jeg ønsker at du bare skal være min”,” jeg ønsker at du bare skal tenke på meg”, og sånne ting også, det kan faktisk, noen av disse meldingene tror jeg betyr det stikk motsatte av hva som sto på tekst."

Innledningen “for om noen i dette rommet skal få lov til å spekulere litt i hva som ligger bak …” fungerer som en retorisk åpning som gir Danby Choi selv “tillatelse” til å tolke andres følelser. Dette er problematisk av flere grunner: som vitne i en rettssak skal man redegjøre for egne erfaringer, ikke spekulere i hva andre egentlig mener eller føler. Setningen gir ham samtidig en illusjon av autoritet – han plasserer seg selv i rollen som innsiktsfull tolk, til tross for at han ikke har psykologisk kompetanse til slike vurderinger. Enda mer problematisk blir det når han antyder at meldinger som å kalle kjæresten sin “din hore” eller si “nå er det slutt for alltid” kan uttrykke omsorg eller kjærlighet. Slike utsagn handler aldri om ekte kjærlighet eller omsorg, men er uttrykk for kontroll, nedvurdering eller manipulasjon. 

Som vitne kan Danby dermed oppfattes som overmodig og spekulativ, og hans tolkninger risikerer å svekke troverdigheten hans i rettssaken.

100% enig. Jeg ristet på hodet da jeg leste det. Hvis «din hore» skal være uttrykk for kjærlighet og være redd for å miste, har man et så forvrengt syn på kjærlighet at det i seg selv er et stort faresignal. Som du sier, dette er ikke ekte kjærlighet og omsorg, men kontroll og manipulasjon. Dette er en mann på 29, ikke 14 år.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (27 minutter siden):

Han hadde ikke vært min venn hvis han ikke hadde fått seg til å si «Hvis Nymeria sier at hun er blitt slått, så er hun blitt slått» heller.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

– Marius er skumlere

Vil være venn med begge

Syns synd i Nora om dette er en «bestevenn « . Med en sånn bestevenn trenger man definitivt ikke fiender  . De sier at den personen  som vil være venn med alle , er den farligste …

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

– Marius er skumlere

Vil være venn med begge

Det var dette jeg siktet til: 

10.38Ingri Gudmundsen Bergo

– Kuet?

–  Fremsto hun som kuet, spør Andenæs 

– Nei, og hun hadde litt sånn kapasitet og overskudd til å tenke på hvordan hun skulle gå ut av dette med Marius, sier Choi.

10.37Ingri Gudmundsen Bergo

«Hadde et solid overtak»

Forsvarer Andenæs leser fra avhøret hvor Choi har beskrevet Haukland som veldig sterk og at «hun hadde et solid overtak». 

– Det hadde hun. Både moralsk, psykisk – man tenker at Marius er så heldig og så videre, men jeg synes synd på Marius i tilfeller og. Og kanskje i dette forholdet, vil jeg si at psykisk var den ene veldig mye sterkere enn den andre. Mer besinnet, roligere. Hadde penger, faktisk, Nora. Et cetera, et cetera. Om det legitimerer å bli slått eller noe sånt, på ingen måte, selvsagt. Men det har jeg ikke noe grunnlag for å påstå heller.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...