Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ms.Hannigan skrev (13 minutter siden):

Enig.

Når hennes far og broren aksepterer hans nærvær, så ser det ikke ut til at hun får noe støtte for alvorlighetsgraden i saken fra sine nærmeste. Trist.

Det var jo en venn som ringte politiet. Det er dessverre slik ati de fleste voldelige forhold, så går ikke ofrene for volden etter første voldsepisode - da er ofte de følelsesmessige båndene alt for sterke. det er bare folk som ikke ar vært i en slik posisjon som hevder at de ville gått første gang noen var voldelige. For første gangen er vanligvis ikke i dating-fasen, den skjer gjerne når forholdet er veldig godt etablert, både emosjonelt og gjerne praktisk også.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (38 minutter siden):

Det er klart det setter hele hennes forklaring under tvil. Nå fester han med faren og broren hennes også. Det ser jo overhode ikke bra ut.

1 - 0 til Marius. Han har fått seg bedre forsvarere nå. De vet hva de gjør.

Dette er vel det eneste forholdet hvor han faktisk har innrømmet vold? Greit å feste ned alvorlighetsgraden ved å vise hele norge hvordan offeret selv, og hennes familie aksepterer han. 

Hvorfor har vi besøksforbud i Norge egentlig? 

Besøksforbud i Norge er en vits sånn reglene er i dag, man kan bryte det utallige ganger uten noen som helst konsekvens, det ble mye snakk om det etter drapssaken i Elverum blant annet, men virker som at det blir gjort lite endringer.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Jeg synes det er et betimelig spørsmål, og det finnes mange eksempler på at besøksforbud ikke er verdt papiret det er skrevet på. Jeg synes det som er mest bekymringsfullt med dette, er jo at vitnemålet til dette offeret kan bli påvirket. Hun kan være påvirket til å tenke at dette var ikke så ille, i og med at hun tydeligvis velger å treffe han ved flere anledninger, og det kan påvirke folk rundt til å tenke at det ikke var så farlig. Jeg regner med at den som kontaktet politiet etter denne hendelsen, er et viktig vitne i saken og jeg håper dennes vitnemål gir uttrykk for samme bekymring og alvorlighet som fikk vedkommende til å ringe politiet i august i fjor.

Det har vel vært kommentarer på det både her og andre steder ja, at det kan jo umulig være så alvorlig når hun omgås han i etterkant, jeg tenker at de ikke aner hva de snakker om rett og slett 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan sånn rent praktisk tenker dere at kronprinsparet skulle hindret at MBH var voldelig mot de senere kjærestene ved å snakke videre med JS og moren hennes? Forholdet til JS hadde vært over i lengre tid når dette skjedde. Dessverre så er det slik at det er veldig vanskelig å få noen dømt for vold i nære relasjoner - og å evt anmelde flere år i ettertid, ville nok ikke har ført fram, dessverre. Jeg sier ikke at det er riktig, men jeg sier at det dessverre er fakta, slik det er i dag. 

Å bruke vold mot kjærestene og utnytte dem seksuelt, er valg som MBH har tatt hele tiden - hvordan tenker dere at de to på Skaugum skulle hindret at han fortsatte med dette?

Å tro det, viser veldig liten innsikt i slik dynamikk.  Det er dessverre slik at alle har rett til å ferdes fritt i samfunnet når de ikke soner dommer eller er innlagt med tvang. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Besøksforbud i Norge er en vits sånn reglene er i dag, man kan bryte det utallige ganger uten noen som helst konsekvens, det ble mye snakk om det etter drapssaken i Elverum blant annet, men virker som at det blir gjort lite endringer.

Ja, vi får se i den nært forestående rettssaken. Faren for at hun der kommer til å unnskylde ham og gjøre hendelsen mindre alvorlig er absolutt tilstede. Han startet samtalene med henne mens han var i London - og holder fremdeles på - nå face to face. .... det er ikke usannsynlig at han har henne i sin hule hånd, dessverre. At vi har et så ubrukelig politi i Norge virker jo bare vanvittig. 

Hvis det er sånn i alle saker så bør de ansvarlige politimyndighetene ta sin hatt og gå. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Orly skrev (5 minutter siden):

Det har vel vært kommentarer på det både her og andre steder ja, at det kan jo umulig være så alvorlig når hun omgås han i etterkant, jeg tenker at de ikke aner hva de snakker om rett og slett 

Ja, det har vært kommentert her inne - og feks under artiklene fra se&hør som deles på FB. folk er veldig raske med å bebreide ofrene - og det er en viktig grunn til at mange velger å ikke stå fram.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, vi får se i den nært forestående rettssaken. Faren for at hun der kommer til å unnskylde ham og gjøre hendelsen mindre alvorlig er absolutt tilstede. Han startet samtalene med henne mens han var i London - og holder fremdeles på - nå face to face. .... det er ikke usannsynlig at han har henne i sin hule hånd, dessverre. At vi har et så ubrukelig politi i Norge virker jo bare vanvittig. 

Hvis det er sånn i alle saker så bør de ansvarlige politimyndighetene ta sin hatt og gå. 

Hvis det kommer noe godt ut av denne saken, må det være at flere får opp øynene for hvor dårlig rettssikkerhet mange voldsofre har.

• Liker 6
Skrevet
Eyr skrev (6 minutter siden):

Der er tydeligvis status viktigere enn selvrespekten. 🫣

Status for hvem?

(Driver du victim-shaming?)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (19 minutter siden):

Hvordan sånn rent praktisk tenker dere at kronprinsparet skulle hindret at MBH var voldelig mot de senere kjærestene ved å snakke videre med JS og moren hennes?

Slutte med enablingen. 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (11 minutter siden):

Der er tydeligvis status viktigere enn selvrespekten. 🫣

Hva mener du med at status er viktigere?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (20 minutter siden):

Når systemet er lagt opp til at alt ansvaret ligger på offeret, så er det kanskje ikke så rart at flere tenker sånn?  Man ser jo så tydelig i denne saken at det er offeret som må passet på at besøksforbudet blir overholdt, da voldsmannen ikke får noen konsekvenser for å bryte det.

Han burde jo fått store konsekvenser fra første brudd på besøksforbudet. 

Syns dette systemet er helt absurd. Håper det blir en forandring, nå som denne offentlige saken setter lys på det.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (2 minutter siden):

Når systemet er lagt opp til at alt ansvaret ligger på offeret, så er det kanskje ikke så rart at flere tenker sånn?  Man ser jo så tydelig i denne saken at det er offeret som må passet på at besøksforbudet blir overholdt, da voldsmannen ikke får noen konsekvenser for å bryte det.

Syns dette systemet er helt absurd. Håper det blir en forandring, nå som denne offentlige saken setter lys på det.

Enig! Dessverre er samfunnet enkle sjeler så de ser ikke nok ikke at dette er win win for MBH. Godt å se flere skjønner det da💕 Men tragisk for alle parter. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
trønder skrev (3 minutter siden):

Slutte med enablingen. 

Det ville vel ikke løst noe som helst. At folk har tak over hodet, gjør dem virkelig ikke til voldsbrukere. Ikke at de er bortskjemte heller. Jeg stilte et reelt spørsmål og forventer et skikkelig svar, ikke bare meningsløs' svada.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Orly skrev (11 minutter siden):

Når familien ikke skjermer så synes de sikkert det er «fint» å ha en i kongefamilien i nær omgangskrets. Vanskelig å skjønne hvorfor de ellers ønsker kontakt med en som har brukt vold mot en de forhåpentligvis er glad i. Men er mye forskrudde familieforhold der ute så hva vet vell jeg. Kanskje de tror de støtter henne for alt jeg vet. 

Endret av Eyr
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Orly skrev (19 minutter siden):

Ikke meg du spør men det er vel ganske åpenbart at kronprinsparet har prøvd å dekke over , skjule og pynte på hva som har skjedd med og rundt Marius, ved å blant annet be pressen ikke skrive om det og en liste med andre ting som har vært diskutert over mange sider i tråden her allerede. Uansett så er det rart at de ikke ser at de faktisk antagelig ville fått mer respekt og forståelse, altså mer status, med litt mindre hemmelighold og litt mer stille Marius til ansvar for sine handlinger. 

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

Det er vel ganske åpenbart at kronprinsparet har prøvd å dekke over , skjule og pynte på  hva som har skjedd med Marius, ved å bland annet be pressen ikke skrive om det og en liste med andre ting som har vært diskutert over mange sider i tråden her allerede. Uansett så er det rart at de ikke ser at de faktisk antagelig ville fått mer respekt og forståelse, altså mer status, med litt mindre hemmelighold og litt mer stille Marius til ansvar for sine handlinger. 

Nå var det ikke i forhold til kongefamilien jeg lurte for det var heller ikke de det var snakk om i forhold til status 

• Liker 1
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Nå var det ikke i forhold til kongefamilien jeg lurte for det var heller ikke de det var snakk om i forhold til status 

Ah ja så det må. Sorry. 

• Liker 1
Skrevet
Eyr skrev (14 minutter siden):

Når familien ikke skjermer så synes de sikkert det er «fint» å ha en i kongefamilien i nær omgangskrets. Vanskelig å skjønne hvorfor de ellers ønsker kontakt med en som har brukt vold mot en de forhåpentligvis er glad i. Men er mye forskrudde familieforhold der ute så hva vet vell jeg. Kanskje de tror de støtter henne for alt jeg vet. 

Ah sånn ja, da forstår jeg hva du mener og er enig, de burde selvsagt ta vare på offeret og ikke snakke med MBH

• Liker 5
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (22 minutter siden):

Forandring er det mange som har håpet på lenge, spesielt etter alle drapssakene i fjor, dessverre virker det ikke som det ble store endringene men lov å håpe det blir bedre etter enda en sak om dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...