Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Jeg betaler gladelig skatt for at ofrene hans i det minste skal få litt rettferdighet.

DET var ikke poenget. Jeg er selvsagt helt enig i at de får sin erstatning utbetalt i det øyeblikket det ligger en dom. Det jeg mente var at han har vel foreldre som kommer til å betale det for ham, fremfor at han må leve ett liv i gjeld og jobbe for å gjøre opp for seg. 

Han burde blitt satt til å jobbe i en gruve til hver krone er nedbetalt, ikke få pengene gratis fordi han tilfeldigvis er stesønn til kronprinsen 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Tja, så las jeg igjen brevet MM skrev i 2017. Ref; https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Kongehusets kronprinsesse har en sønn på 20 år, og han er altså myndig. Les gjennom om det ikke allerede er gjort - for så å gjøre noen refleksjoner omkring det hele. Det er naturlig å ønske å beskytte, men der er også ubetinget kjærlighet i «tough love». 
Grensesetting har aldri skadet, men bygget både etikk, moral og livsvisdom. Å vokse er å ta ansvar også for eget liv. For at en voksen ungdom/mann skal kunne evne å bygge eget liv i ansvar så krever det at mor trer tilbake. 
Hele sakskomplekset speiler en gigantisk krise. 

Fra utenlandsk presse kan man lese om skandalen. 
https://www.dr.dk/nyheder/udland/norsk-kongehus-holder-vejret-tiltale-mod-marius-borg-hoeiby-kan-komme-inden-september

https://www.gala.de/royals/skandinavier/prinzessin-mette-marit--anklagekatalog-gegen-sohn-marius-schockiert-24406952.html

https://www.theguardian.com/world/2025/jun/27/norway-crown-princess-son-marius-borg-hoiby-suspected-offences

https://www.thesun.co.uk/news/35602354/prince-marius-borg-hoiby-rape-charges-norway-prince/

Endret av TrineTrollet
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (2 minutter siden):

DET var ikke poenget. Jeg er selvsagt helt enig i at de får sin erstatning utbetalt i det øyeblikket det ligger en dom. Det jeg mente var at han har vel foreldre som kommer til å betale det for ham, fremfor at han må leve ett liv i gjeld og jobbe for å gjøre opp for seg. 

Han burde blitt satt til å jobbe i en gruve til hver krone er nedbetalt, ikke få pengene gratis fordi han tilfeldigvis er stesønn til kronprinsen 

Er vi heldige, kommer de til å skjønne at dette må hsn ordne opp i selv. Vet ikke om det er for mye å be om.

Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (43 minutter siden):

Klart folk rundt må ta ansvar når de ser vold - men når ser folk? Man ser det ikke før man tror det. Og også voldsmenn har gode sider som gjør at folk liker dem. hadde alle som oppførte seg som monstre noen ganger, gjort det hele tiden og mens andre så det, hadde det jo ikke vært noe problem med vold i nære relasjoner, fordi ingen ville gått inn i de nære relasjonene. 

Det vet vi selvsagt ikke. Noen mener at kronprinsparet har visst mye mer enn de har gitt uttrykk for. Andre mener at de ikke kan ha visst "alt".

Selv tror jeg at voldtektene er noe de muligens ikke kan ha visst om, det er jo ikke noe man åpenlyst "viser frem" til andre enn sine idiot-kompiser. Men vi vet jo at MM har måttet gripe inn i en krangel på kongeskipet, at Marius har vært i trøbbel på skolen allerede (siden hun har fått råd fra lærere og foreldre), hun vet garantert om at han ble fersket med drugs på festival, de vet sannsynligvis om vennegjengen, siden den familien der blir be-skytt-et og de garantert sjekker omgangskrets. Spesielt når det er snakk om stor aldersforskjell og kriminalitet. Vi vet at de har blitt kontaktet av mor av JS med tilbud om å se bildebevis av skader på JS, boligen ble tatt i pant, de har måtte legge ut for regningene hans slik at de ikke går til inkasso, Nora hadde vært i kontakt ifht rus. Og en som har et sånt sinne at han tar kvelertak på samboeren, setter en kniv i døra bl.a, en som er så vill at fester hardt med Hells Angels, en som mor rydder for mens politiet er på tur for å arrestere osv osv, blir ikke rabiat over natta. Så har man råkjøring og latterliggjøring av at han nesten kjørte ned en gardist (selv om jeg tror og håper akkurat den kommentaren bare var han som var tøff i trynet), en krasjet bil i et gjerde. De har nok sett en god del selv om de kanskje ikke har sett alt. Det er så mye på den lista at det skal godt gjøres å ikke ha sett faretegn i det minste.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

I tillegg til fare for gjentakelse så blir jeg ikke overrasket om han dynger innpå såpass med dop og alkohol at han ender med ulykke/selvmord ila sommeren. 

Fyren bør inn nå av hensyn til andres og egen sikkerhet.

Han har vel knapt ekte venner, og ingen vil ta i ham fremtidig ever. 
Det begynner vel å gå opp for ham. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er Aurdals mening, men det mest interessante i den artikkelen var at politiet faktisk svarer på det spørsmålet mange har stilt. De bekreftet at de ikke anser vilkårene for varetekt oppfylt. Det har vel Elden også uttalt, såvidt jeg husker.

Du hoppet over denne delen eller?

Sitat

Blant de nye påståtte forbrytelsene finnes både overgrep, seksuelt krenkende adferd og forulemping av en politimann, det siste så seint som i januar i år.

Skal vi snakke om hva politiet gjør med andre voldtektsmenn som holder på sånn? En sitter bla. a. i varetektsfengsel siden sist år i Oslo.

Marius? Fri og frank med 10 ofre, masse foreldede saker og enormt med nye lovbrudd på samvittigheten. Flytt denne saken til et annet politidistrikt - NÅ.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Skal vi snakke om hva politiet gjør med andre voldtektsmenn som holder på sånn? En sitter bla. a. i varetektsfengsel siden sist år i Oslo.

Marius? Fri og frank med 10 ofre, masse foreldede saker og enormt med nye lovbrudd på samvittigheten. Flytt denne saken til et annet politidistrikt - NÅ.

Jeg refererte det politiet selv sa.

Har du et problem med den lovtolkningen foreslår jeg at du tar det opp med dem som kan prøve den, og det er verken meg eller Martine Aurdal.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Det er ikke tilfelle. Det er mange som har fortalt de om vold og rus. 

Dette. Det er skammelig!

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg argumenterer verken for eller mot. Jeg informerer bare om at politiet har gitt et svar på det spørsmålet mange har stilt. Er det et problem for deg at det gis faktabasert informasjon? Hva er det du krangler om egentlig?

Jeg 'krangler' om det jeg oppfatter som særbehandling for kronprinsessens dott av en sønn som voldtar, slår og bryter lover over fote, selv etter han er arrestert flere ganger.

Andre saker viser at folk i denne situasjonen arresteres. Jeg skjønner at det er vanskelig å ta innover seg, men det er faktisk ganske grelt at man ikke klarer å behandle Jørgen og Kong Salomo likt.

Det blir litt som gjøken som etterforsket Baneheia, man sitter fast i egne konklusjoner. Bytt ut Oslo med Trondheim, så ville denne kriminelle voldsmannen sittet i varetekt for lengst. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Dette har de selvfølgelig visst om. Han har jo hatt de samme rusmisbrukende vennene sine i ti år, som han selv sa. Samtidig fortalte han i «unnskyld meg»-brevet, at han tidligere har vært i behandling, og det vet kronprinsparet naturligvis. «Skaugumfestivalen» har alle som er noe i Oslos øvre lag, visst om, og deltatt på. Ville fester med Hells Angels hvor ting har blitt stjålet, har de jo også visst om. 

Han har gått i sin mors fotspor, og med hennes egne utskeielser tror hun kanskje at slik atferd er innafor normalen, og ikke noe å ta på vei for. Det ser man jo for så vidt i brevet hun sendte ut da han ble 18. mens han selv rusa seg, banka og forgrep seg på kvinner, skrev hans mor offentlig om hans åpne blikk, «en sjeldent nydelig ung mann», og at hun kunne ikke vært stoltere av ham. Og det nå groteske utsagnet hun kom med da han skulle begynne å jobbe for et motemagasin: -Han er flink til å filme og å ta bilder. Jadda!

Søsknene har selvfølgelig visst, det vet alle som vokser opp eller har et søsken med rusproblemer. Det er ikke noe man klarer å holde skjult for hverken søsken eller øvrig familie. 

Du har mange gode poenger. 

Man kan undre seg over hva som ville hendt dersom dette var en familie på østkanten. Hvilke offentlige instanser er det som hadde dukket opp?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 time siden):

Så om han blir dømt og må betale erstatning, da er det våre skattepenger som blir brukt for å betale for det han har gjort?  

Må han sone så får han vel tilrettelagt det også.

Ja, hvis han ikke får en god jobb med høy lønn med det første så blir det sånn. Uansett om det er våre skattepenger via apanasje, eller våre skattepenger med at staten legger ut og beløpet blir stående hos statens innkrevingssentral uten mulighet for trekk. Det siste er ganske vanlig. Mange voldsutøvere som ikke har orden på økonomien . 

• Liker 4
Skrevet
pop up bruker skrev (2 timer siden):

Kan tipse om det motsatte  Aftenposten har en kommentar nå som går på hvor tungt kronprinsparet må ha det. Ofrene er ikke nevnt med et ord.

Det syns jeg er veldig spesielt. Så klart er det tungt for familien til voldsutøveren også, men så få timer etter at siktelsen ble kjent syns jeg det er merkleig at fokuset og sympatien legges til kronprinsparet, og ikke ofrene. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/mPo3Kq/marius-borg-hoeiby-er-siktet-for-23-lovbrudd

Det er jo ganske naturlig ; noen av de godt utvalgte «vennene» til kronprinsparet jobber nettopp i media.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Denne saken er ille nok som den er, så jeg skjønner ikke helt trangen folk har til å legge til, legge på og spekulere.

Julianne sa selv i en podkast i august  i fjor at hun ikke hadde vært klar til å fortelle  noen om volden før da.  Kudos til henne for at hun gjorde det da. Advokaten hennes har helt sikkert advart henne om at bevisbyrden er stor, utrolig flott at hun sto fram likevel. 

Nora fortalte at hun hadde kontaktet kronprinsparet mens hun var sammen med Marius - men at hun bare hadde fortalt om rusmisbruket, ikke om volden da. Det som er så himla synd med saker om vold i nære relasjoner, er at dynamikken i slike forhold, gjør at offeret alt for lenge også prøver å skjule hva som foregår. Da blir det ekstra vanskelig å finne beviser etterpå, når man er manipulert til å være med på å skjule det. Som Nora også fortalte, så syntes hun synd på M, hun ville hjelpe ham - og hun trodde at det var noe galt med henne. Helt etter læreboken om vold i nære relasjoner - akkurat slik opererer de som synes det er greit å bruke vold, å manipulere og misbruke den makten man har over andre i et gjensidig kjærlighetsforhold. Det gjør at det er skikkelig vanskelig å få noen dømt. Det er ord mot ord - blåmerker og skader som er borte for lengst, og det er YTTERST sjelden at noen innrømmer å ha brukt vold hvis de ikke tas på fersk gjerning. Det pekes på at den andre liksom er like ille - og svært mange tror på det, "it takes two to tango" - "det er alltid to sider av en sak" etc etc 

Klart folk rundt må ta ansvar når de ser vold - men når ser folk? Man ser det ikke før man tror det. Og også voldsmenn har gode sider som gjør at folk liker dem. hadde alle som oppførte seg som monstre noen ganger, gjort det hele tiden og mens andre så det, hadde det jo ikke vært noe problem med vold i nære relasjoner, fordi ingen ville gått inn i de nære relasjonene. 

Så sant så sant!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 time siden):

Andre som utøver vold og må betale voldsoffererstatning blir satt i en gruve til og jobbe til hver krone er nedbetalt? 
Hvem som betaler de evt kommende voldskaterstatningene vet vi ikke, men det blir jo billigere for « skattebetalerne « om det går av apanasjen enn at staten betaler for det utenom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (46 minutter siden):

Man kan lure på hvor mye politiet egentlig visste når de hadde den såkalte forebyggende samtalen med MBH.
Spesielt siden den ble initiert av en høyt oppe i systemet.  Politiet sa det selv, «above my fucking paygrade»

• Liker 15
  • Nyttig 8
Gjest Sur sitron
Skrevet
Junijulia skrev (5 minutter siden):

Man kan lure på hvor mye politiet egentlig visste når de hadde den såkalte forebyggende samtalen med MBH.
Spesielt siden den ble initiert av en høyt oppe i systemet.  Politiet sa det selv, «above my fucking paygrade»

Ja, men tror du det blir noen "oppvask"? Nei, det gjelder jo kongefamilien. 

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Ja, men tror du det blir noen "oppvask"? Nei, det gjelder jo kongefamilien. 

Tviler sterkt. Denne forebyggende samtalen virker å kun ha vært symbolsk... "Se, vi har gjort noe. Vi har vårt på det tørre". For ingenting skjedde jo etterpå. Det har fortsatt skjedd ekstremt lite. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

Nei, han sa ikke at de BARE har kjent til. Jeg skjønner ikke hvor mange ganger dette må påpekes før det når inn. Dropp bare, så blir det riktig. Med bare blir det løgn, uten ikke. 

Kjære vene de har visst mer enn de har gitt uttrykk for i media. De har blitt informert om adferden hans fra andre enn Marius selv, ergo lyver de!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Det smarteste HM kan gjøre nå er å vise at han tar avstand fra det som ble dratt inn i Kongehuset for over 20 år siden. Skille seg, og vise at det faktisk er alt for Norge.

Slutte å beskytte, skjule og late som at alt er bra. De har visst om adferden hans siden tidlige skoledager, man har valgt å pakke ham inn i bomull.

Hvis ikke HM tar et tydelig standpunkt står monarkiet på gyngende grunn, særlig når denne saken når sin topp.

For øvrig godt at ikke alle mediehus er kjøpt og betalt og at sannheten kommer frem.

Synes synd på Kongeparet. Var nok ikke dette de forventet av en svigerdatter m familie.

Endret av Stargaze
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...