Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (På 23.6.2025 den 16.02):

Jeg tipper det er helt andre vitner enn foreldrene som har mye bedre oversikt over ulovlige handlinger 

Krokenguri skrev (På 23.6.2025 den 19.10):

Ja tror nok ikke det er foreldrene som har visst  mest her, de har nok visst mest iht det han vil de skal vite.

Dere har misforstått hvis dere tror at det bare er de som har «visst mest» som kan være aktuelle som vitner i en straffesak. Man trenger selvsagt ikke å ha full oversikt over ulovlige handlinger for å ha relevant informasjon, bli avhørt og/eller vitne.

Foreldre kan nekte å vitne, men det betyr jo ikke at de bør gjøre det, langt mindre å ikke bidra til å oppklare forbrytelser.

Jeg må nesten få minne om at de bor på kanskje Norges best bevoktede eiendom og er omgitt av gardister og livvakter/ PST, og at flere av forbrytelsene fant sted her. Selvsagt har noen rundt visst.

Hva med livvaktene og gardistene forresten? Kan de havne i en posisjon der de må vitne mot dem de er satt til å passe på? Eller hva med andre ansatte? Det har vært mye skriverier om de ekstreme taushetserklæringene de må skrive under på. Tipper det blir vanskelig.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (37 minutter siden):

Marius er jo ikke førstegangskriminell.

Hans første lovbrudd var på Palmesus i 2017, og voldtekten av Linni var vel i 2018. 

At de ikke har tatt han før nå, er ikke det samme som 'førstegangskriminell' i lovens forstand. En seriemorder dømmes for det samlede bildet og gis ikke rabatt fordi han har unndratt seg loven. Akkurat som MBH har gjort. 

Om man så tillegger fjernsletting av bevis, forsøk på vitnepåvirkning, brudd på besøksforbud og stadig nye lovbrudd etter pågripelse er vi forhåpentligvis langt over 6 år. Marius oppfører seg ikke som en som har tenkt til å slutte med kriminalitet. Det er jo derfor folk synes det er så hull i hodet å ha han på Skaugum.

Han har så vidt jeg vet ikke sittet inne tidligere. Og det er det jeg mener med føestegangs kriminell. Alt det andre du tar  opp, er også grunnen til at jeg skriver at han kan få mer enn 6 år. Men jeg tror ikke pr nå,  at han får mer enn 6år. Men må vet jeg heller ikke hele innholdet i alle siktelsene heller. Min straff  jeg håper på er 6 år med forvaring. Og tenker uansett det evnt er en straff som utgjør mest nytte

• Liker 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (30 minutter siden):

Dere har misforstått hvis dere tror at det bare er de som har «visst mest» som kan være aktuelle som vitner i en straffesak. Man trenger selvsagt ikke å ha full oversikt over ulovlige handlinger for å ha relevant informasjon, bli avhørt og/eller vitne.

Foreldre kan nekte å vitne, men det betyr jo ikke at de bør gjøre det, langt mindre å ikke bidra til å oppklare forbrytelser.

Jeg må nesten få minne om at de bor på kanskje Norges best bevoktede eiendom og er omgitt av gardister og livvakter/ PST, og at flere av forbrytelsene fant sted her. Selvsagt har noen rundt visst.

Hva med livvaktene og gardistene forresten? Kan de havne i en posisjon der de må vitne mot dem de er satt til å passe på? Eller hva med andre ansatte? Det har vært mye skriverier om de ekstreme taushetserklæringene de må skrive under på. Tipper det blir vanskelig.

Fortsatt har ingennav de du nevner vært inne på soverommet under dissse overgrepene, ei heller  ingen gardister der han har bodd i tønsberg og alle andre steder enn skaugum. Med samboere på skaugum,  har vært i veldig korte perioder.  Som jeg har henvist til link til både deg og andre snart 100 ganger her. Så da skjønner jeg okke hvorfor man drar opp gardister som ikke står på soverommet og i det store og hele har oppholdt seg  minst en time unna han. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Han tror kanskje han slipper unna straff siden det tar så lang tid.

Husk ; han har hele livet blitt sydd puter under armene på , og sjelden måttet ta ansvar for handlingene sine…

Han er jo ikke av den mest oppegående typen , og regner dermed med at mamma ordner opp her også….

Jeg håper han får realiteten midt i fleisen snart.

• Liker 15
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (28 minutter siden):

Fortsatt har ingennav de du nevner vært inne på soverommet under dissse overgrepene, ei heller  ingen gardister der han har bodd i tønsberg og alle andre steder enn skaugum. Med samboere på skaugum,  har vært i veldig korte perioder.  Som jeg har henvist til link til både deg og andre snart 100 ganger her. Så da skjønner jeg okke hvorfor man drar opp gardister som ikke står på soverommet og i det store og hele har oppholdt seg  minst en time unna han. 

At du tror PST og Garden f.eks ikke har hørt eller sett noe, spesielt med tanke på MBHs nettverk, får være opp til deg.

Personlig tenker jeg erfarne politimenn og offiserer både har sett (f.eks råkjøring i ruspåvirket tilstand og høylytt krangling\trusler) og erfart både det ene og andre. Marius virker ikke så opptatt av å gjemme ugjerningene sine utover videoene av voldtekt. (ref høylytte trusler i leiligheten til siste eks som alle hørte). Det er lett å se på noens pupiller at man har tatt kokain, han må forbi garden og PST på vei inn på godset.

Så er vel heller spørsmålet om politiet tar inn seksjonssjefen for kronprinsparets sikkerhet i avhør, eller om de lar dette være. Jeg lener mot at de virker som de ikke vil trå MM og HM på tærne, og at en del folk høyere opp i politiet i Oslo er venner med MM og HM (above my paygrade, helt fra toppen!). Personlig ville jeg likt at et annet politidistrikt tok over etterforskningen her, det er klare bindinger.

Poenget er vel om noen andre hadde blitt funnet med video av 7(?) voldtekter og '100-vis' av filer av det samme (hvor mange ukjente ofre?), så hadde personen ikke dratt på ferier og trenert etterforskningen i hist og pist. Han hadde sittet i varetekt slik som andre i hans situasjon.

Endret av Ellie42
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (41 minutter siden):

Han har så vidt jeg vet ikke sittet inne tidligere. Og det er det jeg mener med føestegangs kriminell. Alt det andre du tar  opp, er også grunnen til at jeg skriver at han kan få mer enn 6 år. Men jeg tror ikke pr nå,  at han får mer enn 6år. Men må vet jeg heller ikke hele innholdet i alle siktelsene heller. Min straff  jeg håper på er 6 år med forvaring. Og tenker uansett det evnt er en straff som utgjør mest nytte

Det er da ikke om man har sonet eller ikke som gjør en til 'førstegangskriminell'. Det hele virker som man prøver å definere bort alvorligheten i det MBH har gjort.

Marius har vært kriminell siden 2017, om han blir siktet og dømt for voldtekt av Linni så var han tungt kriminell allerede i 2018. Da blir å kalle han 'førstegangskriminell' ganske hånlig for ofrenes rettferdighet.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (13 minutter siden):

Det er da ikke om man har sonet eller ikke som gjør en til 'førstegangskriminell'. Det hele virker som man prøver å definere bort alvorligheten i det MBH har gjort.

Marius har vært kriminell siden 2017, om han blir siktet og dømt for voldtekt av Linni så var han tungt kriminell allerede i 2018. Da blir å kalle han 'førstegangskriminell' ganske hånlig for ofrenes rettferdighet.

Seriekriminell tror jeg vi sier. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ja. Poenget mitt var kun at det sikkert er andre i hans omgangskrets som vet mye mer om hva han hagjort i forbindelse med festing, enn foreldrene gjør. Alt det andre har vi jo diskutert flere ganger før, og vi får vel svar på noe av det når saken kommer for retten

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet stemmer ikke dette.

Her er det snakk om volum. Serie-forbrytelser. 

Om man bare hadde sett på vold i nære relasjoner - kanskje. Nå som man tillegger et seriemoment med voldtekt ser man nok heller på en lengre straff, spesielt om alle siktelser tas til følge.

En ting som er sikkert, er at folk med samme type voldshistorikk som Marius sitter i varetekt mens man etterforsker. Det sitter bla. a. en mann som er siktet for 3 voldtekter i varetekt på andre året i Oslo nå, nettopp fordi han har sabortert, utført nye lovbrudd og ikke vil samarbeide. 

Hadde Marius navn vært Ole, og hadde Marius bostedsadresse vært Stovner, ville han sittet i varetekt. Han er siktet for serievoldtekt med videobevis og den groveste formen for vold i nære relasjoner ganger 3, brudd på besøksforbud i hopetall og nye brudd under etterforskningen.  

Han er siktet etter paragraf 282, ikke 283 og for to voldtekter (så langt).

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Bare litt usikker på hvor man skal hente inn informasjon som støtter det. Ikke ser jeg helt logikken på at det er det han skulle gå  å tenke på nå?

Vel , bare litt logisk tankegang, pluss litt menneskekunnskap.

Men du har rett i det ; informasjonen STÅR ingen steder.    

• Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (27 minutter siden):

Han er siktet etter paragraf 282, ikke 283 og for to voldtekter (så langt).

Ja, det stemmer. Men brukeren diskuterte hva hun tror det ender i. At man tror det ikke blir serie-paragrafer av dette, tror ikke jeg. Til det har man alt for mye materiale, og tre saker med vold i nære relasjoner og flere voldtekter viser mønster. Det er ikke snakk om en gutt med åpent blikk som begikk sitt første lovbrudd.

Politiet gjør sikkert helt rett i å holde tilbake med siktelser til de er helt klare, for det kommer til å bli et helsikes leven fra alle slottets forkjempere i riksmedier og PR-hus. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (12 minutter siden):

Ja, det stemmer. Men brukeren diskuterte hva hun tror det ender i. At man tror det ikke blir serie-paragrafer av dette, tror ikke jeg. Til det har man alt for mye materiale, og tre saker med vold i nære relasjoner og flere voldtekter viser mønster. Det er ikke snakk om en gutt med åpent blikk som begikk sitt første lovbrudd.

Politiet gjør sikkert helt rett i å holde tilbake med siktelser til de er helt klare, for det kommer til å bli et helsikes leven fra alle slottets forkjempere i riksmedier og PR-hus. 

Du skrev han er siktet for noe nå som han ikke er, derav kommentaren.

• Nyttig 6
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Du skrev han er siktet for noe nå som han ikke er, derav kommentaren.

Hva er to voldtekter? En eller flere?

Hva han er siktet for på nåværende tidspunkt gjør jo ikke noe med begrepet 'serie' som omtaler flere enn ett lovbrudd.

Jeg skjønner at semantikk er megaviktig for visse, men han er da tiltalt for en serie forbrytelser. 

Endret av Ellie42
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Hva er to voldtekter? En eller flere?

Hva han er siktet for på nåværende tidspunkt gjør jo ikke noe med begrepet 'serie' som omtaler flere enn ett lovbrudd.

Jeg skjønner at semantikk er megaviktig for visse, men han er da tiltalt for en serie forbrytelser. 

Du skrev han er siktet for serievoldtekter og den groveste varianten av vold i nære relasjoner. Jeg svarte da at han er siktet for to voldtekter, og ikke for 283, men 282. Om en serie er mer enn to, er det kanskje ulike oppfatninger om, men det siste er ikke semantikk.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (9 timer siden):

Førstegangs soner da. Man trenger ikke vri på det.  Poenget  er iht å sitte inne for første gang, er det ikke vanlig at de går for de strengeste straffer, det kommer som regel iht gjengangs kriminelle og her sikter jeg til fengsel ved dom, ikke typ fyllearrest etc

(Selvfølgelig er man like kriminell om man er tatt  for det eller ikke,  men det er nå slik språket er laget)

Uansett  er det ikje meg bekjent at han har sittet i fengsel tidligere 

• Liker 2
Skrevet

Voldtekt handler ikke om seksuell nytelse for overgriperen. Det handler om å utøve makt ovenfor noen, om å føle seg sterk og overlegen, og å nedverdige offeret. Sammenligning av «alvorlighetsgrad» av voldtekt er bare helt misforstått og feil. I Marius sitt tilfelle har han tatt voldtekten ett skritt lengre. Ikke bare har han utsatt kvinnene for voldtekt, med det jeg forstår er meget ydmykende handlinger, men samtidig også filme overgrepet slik at kvinnen blir ydmyket om og om igjen hver gang han eller noen andre ser filmen eller bildene. Og i tillegg til det, vet ikke kvinnene at de har vært utsatt for disse overgrepene, så de kan ikke beskytte seg på noen måte, skadebegrense eller ta kontroll over situasjonen. Det han har gjort, hvis det stemmer det som har kommet fram i media, er grotesk, forvridd, forstyrret og ondskapsfullt, og helt i tråd med antydningene til Hegnar om psykopat-atferd. Håper han ryker inn på forvaring i lang, lang tid, på samme måte som Kopseng!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Blir spennende å høre politiets pressekonferanse kl. 12 i dag.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Blir spennende å høre politiets pressekonferanse kl. 12 i dag.

Ja, blir det. Ser at han er siktet for 6 forhold nå, mens to enda etterforskes. Hvordan er saken ferdig etterforsket da?

VG

Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Ja, blir det. Ser at han er siktet for 6 forhold nå, mens to enda etterforskes. Hvordan er saken ferdig etterforsket da?

VG

Som adv Elden ga uttrykk for ved en tidligere uttalelse, så kan politiet utvide siktelsen med tilleggssiktelse/r selv om de eventuelt nå trekker en konklusjon om siktelsesgrunnlag nå og berammer sak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

VG

Den skal sendes til statsadvokata som så avgjør hvor mye de skal henlegge før de tar ut tiltale. 

Koker nok vekk i kålen dette 'sakskomplekset'.

• Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...