Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Frida skrev (Akkurat nå):

Jeg har snakket med mange ihuga monarkitilhengere i det siste, samtlige synes nå at det er på tide å legge ned kongehuset etter at Harald dør.  

Om jeg ikke var ihuga, så har jeg i hvert fall vært trofast monarkitilhenger i alle år, men nå er jeg hjertens enig med dem du har snakket med. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frida skrev (1 minutt siden):

Omdømmeekspert om saken

"Om dette påvirker kongefamiliens omdømme, er han mer usikker på. 

– Kongehusets omdømme og status i Norge er så solid at det vil sannsynligvis forbli uberørt av dette."

Seriøst?  Uberørt?   Jeg har snakket med mange ihuga monarkitilhengere i det siste, samtlige synes nå at det er på tide å legge ned kongehuset etter at Harald dør.  

Signerer denne. Jeg har alltid vært tilhenger av kongehuset, men nå som det består av alt fra sjamaner til englehviskere og voldsutøvere så er nok nok.

• Liker 31
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad den fornæremede har Mette Yvonne Larsen som advokat, hun har sett det meste, og hun er moren til Karpes manager Silje Borgan, som er svært opptatt av kvinnesak. Hun er ikke en som tror på sånt tull som den unnskyldningen til MBH og jeg formoder at hun, kvinner imellom, har sagt klienten sin et sannhetens ord om hvor mye man kan legge i sånne manipulative "unnskyldnninger" fra voldsmenn.

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

Du har et poeng. Han må i så fall dele mer enn bare diagnose, som nyanserer. Men du har helt rett i at diagnose ikke automatisk fører til konkainmisbruk og vold. Det er jo skremmende om en av Norges mestvressurssterke familier med tilgang til all mulig ekspertise ikke har klart å behandle disse lidelsene. Det er en dårlig unnskyldning. Den mest sentrale diagnosen er kanskje bortskjemt og korrumpert?

Eller så bekrefter det hvor jævlig komplett umulig det er å hjelpe noen som ikke vil fullt ut selv, selv med alle ressurser i verden. Så for øvrig at det var kommentert i en av sakene om denne uttalelsen at dette med diagnoser og rusproblemer har vært kjent for mange lenge (tolket det som bl.a. mediene), men at man ikke har kunnet snakke om det fordi det ikke har vært sagt høyt offentlig, og at det derfor er en lettelse for mange at han nå sier det høyt selv så man endelig kan begynne å snakke om det. Det er jo også noe flere her i tråden har påpekt flere ganger. «Alle» vet, men ingen kan si noe.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel neppe være noen bombe at han går på noe?. Er jo bare å se bilder av han i media så skjønner man jo at det er noe som skurrer, men tydeligvis vanskelig for damene å se for han går jo fra den ene dama til den andre. Problemet for mange damer er vel at han er kjent/en del av kongefamilien og dermed ser man bort i fra alle røde flagg. Enten det eller en kombinasjon av damer som også bruker rusmidler. 

Endret av bosve
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (1 time siden):

Nei, politiet har allerede åpnet for å utvide siktelsen. For å gjøre det, så er de avhengig av bevis, blant annet fornærmedes vitnemål. Fornærmede er ikke avhørt enda, i følge hennes bistandsadvokat. Så Mette Marit har pratet med henne før hun har rukket å avgi forklaring, og har derfor hatt mulighet for å påvirke vitnet.

Denne samtalen blir aldri ubetydelig. Mette Marit har vist en såpass sviktende dømmekraft at den neppe er forenelig med å være landets dronning. Særlig fordi det, i likhet med sønnens vold, ikke er første gang

Fornærmede ble vel avhørt initielt, oppfatter det som de skal i nytt, supplerende avhør. Er MBH som overhodet ikke er avhørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momma skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk frysninger av at han brukte "kjæreste" flere ganger i uttalelsen sin. Selv om de fremdeles skulle henge ihop på et vis, noe jeg virkelig ikke håper for denne jentas skyld, er det ekstremt upassende å bruke slike ord i denne settingen. Men han drar sikkert noen sympatistemmer på det, da, dessverre.

Hvorfor synes du det er upassende? Det var jo det de var og kanskje er? Det er ikke opp til deg å bestemme. Synes du det hadde vært bedre om han hadde skrevet at han hadde utøvd kroppskrenkelse mot en kvinne eller bekjent?  Det synes jeg hadde vært mer merkelig og veldig distansert. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Jeg er glad den fornæremede har Mette Yvonne Larsen som advokat, hun har sett det meste, og hun er moren til Karpes manager Silje Borgan, som er svært opptatt av kvinnesak. Hun er ikke en som tror på sånt tull som den unnskyldningen til MBH og jeg formoder at hun, kvinner imellom, har sagt klienten sin et sannhetens ord om hvor mye man kan legge i sånne manipulative "unnskyldnninger" fra voldsmenn.

Det er heller ikke henne unnskyldningen er til, så hva hun synes om den er ikke relevant. Hun er en advokat. Men uavhengig av om han ber om unnskyldning, blir det jo en straffesak. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Har ikke politiet siktet mens fornærmede har anmeldt?

Det er politet som har anmeldt og siktet. Nå har MBH i tillegg erkjent handlingen, så det skal vel bli temmelig vanskelig å komme seg unna nå. Selv med en «unnskyldning» som overhodet ikke henger på greip, men som er full av urovekkende innhold. 

«Politiet mottok søndag 4. august klokka 12.30 melding om en voldshendelse utført i en leilighet på Frogner i Oslo i løpet av natten. Politiet dro ut til den aktuelle leiligheten der dette skal ha skjedd. Basert på opplysninger fra fornærmede og undersøkelser gjort på stedet, ble det besluttet å anmelde Høiby. Det ble deretter besluttet å pågripe ham for kroppskrenkelse, opplyser politiet tirsdag.» https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-med-nye-detaljer/81793824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har han i det minste gått ut offentlig med rusavhengigheten sin og "lovet" å få behandling, noe som forhåpentligvis vil skjerpe både hans egen innsats og virke avskrekkende på unge, naive jenter.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Felis skrev (1 time siden):

Jeg reagerer veldig på ordlyden i denne unnskyldningen til Marius. Ikke bare pynter han på sannheten, ved å bruke ordet "kroppskcrenkelser" og skylder på diagnosene sine. Han driver også omfattende lovebombing gjennom pressen. 

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min

Så til deg min kjæreste, unnskyld.

I tillegg prøver han å finne felles grunn med henne, i dette tilfellet pressen og deres snoking i privatlivet. An enemy of my enemy is my friend, osv...

Jeg synes hele brevet er så manipulativt at jeg har vondt for å tro at det er skrevet av en rusmisbruker med flere diagnoser (snakk om å gjøre seg stakkarslig) alene. Her har nok denne rådgiveren jeg har etterlyst endelig fått lov til å bidra litt. Og jeg tipper han vinner noen over. Ikke minst jenta som er utsatt for dette. Jeg håper hun går, men erfaringsmessig har man mest lyst til å bli...

Dette er veldig treffende om innholdet og hvorfor det er urovekkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

https://www.dagbladet.no/meninger/rystende-historie/81801514

«Men kommer denne uttalelsen til å gi Marius Borg Høiby og kongefamilien ro? Neppe. Dette er fortsatt en betent sak med mange ubesvarte spørsmål. Det er nok ikke over selv om Marius Borg Høiby har bedt om unnskyldning og sagt at han skal samarbeide med politiet. 

Det som skjer nå, er at rettsprosessen skal gå sin gang. Hva som skjer videre er opp til politi og domstoler. Både Marius Borg Høiby og den fornærmede kvinnen skal oppleve at det i Norge er likhet for loven.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærke skrev (2 timer siden):

For å kunne få hjelp, slik at dette ikke skjer flere ganger (for det er vel det man ønsker å oppnå - konsekvens og rehabilitering, også for å forebygge nye hendelser) så er det å anerkjenne hva man har gjort første skritt. Det å ta ansvar, si det høyt og være ærlig på hva man har gjort. Skal man for eksempel få hjelp og behandling hos ATV så er anerkjennelse noe man må gjøre for å kunne få tilbud hos dem.

Jeg tenker det er flott at han nå står frem og sier dette. Det er trasig at han dømmes også for å stå frem. Slike reaksjoner kan gjøre det vanskeligere for andre å også våge å anerkjenne sine utfordringer og tørre å si høyt at man har utøvd vold. Jeg mener ikke at man skal stryke folk med hårene, men igjen: Å stå til ansvar, få konsekvenser og få hjelp slik at voldsspiralen ikke gjentar seg er alfa omega. Ingen ønsker at flere kvinner skal utsettes for dette. 

Og kan man noe om vold så er det de færreste menn og kvinner som plutselig en dag bestemmer seg for å utøve vold. Det handler om baggasje, ofte om tidligere opplevelser av avmakt, psykiske utfordringer etc. Det er ikke en unnskyldning, men for å gi en forståelse av hvor dette kan kommer fra. 

Jeg skal ikke underkommunisere ofret i dette. Jeg håper hun får hjelp og støtte (og kanskje hun også får et tilbud fra ATV). Men det er lov å ta to tanker i hodet samtidig. 

Siterer bare deg og sier meg enig! Hadde tenkt å kommentere med dette selv. Var litt godt p se at noen kunne sette det i riktig perspektiv 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 minutter siden):

Hvorfor synes du det er upassende? Det var jo det de var og kanskje er? Det er ikke opp til deg å bestemme. Synes du det hadde vært bedre om han hadde skrevet at han hadde utøvd kroppskrenkelse mot en kvinne eller bekjent?  Det synes jeg hadde vært mer merkelig og veldig distansert. 

Det er et massivt rødt flagg! Hvis man har bittelitt kunnskap om vold/traumer og narsissisme/dyssosial atferd. Jeg håper MM nå omsider har fått nok, og at den telefonen (som uansett ikke var greit eller smart) utelukkende var for å si «vi støtter deg, vi skal presse ham til å stå fram, gå i avhør og innrømme skyld, og denne gangen må han selv stå til ansvar, vi tror på deg». Da kan MM berge dette. Alt annet=kroken på døra. Nå må MM vise sinne, mot sønnen og på vegne av voldsutsatte kvinner, ikke tårer og «dette er tøft for alle». Det er det eneste som kan «redde» dette.

det er nok enkelt å forstå mekanismene for hvorfor MBH har endt opp som han har gjort, og at familien ikke har greid å hjelpe ham (brevet til MM ifb med 20 årsdagen framstår nå som et desperat forsøk på å få kontroll på situasjonen, en annen situasjon enn de fleste av oss forsto da), men det kan aldri forsvare og unnskylde handlingene hans. Nå må han ta konsekvensene, med store bokstaver. Og forstå alvoret. Og dagens uttalelse luker «tomme ord» lang vei, dvs han forstår at det er riktig for å slippe ubehag for seg selv, ikke fordi han oppriktig har forstått hva han har gjort. Dette er som tatt rett ut av læreboka.

• Liker 28
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem som myndighetene ikke ønsker å hindre saker som dette. Det hadde kostet dem 10.000,- i året
Jeg snakket med noen bekjente i helga som jeg vet har laget løsninger som kan hindre episoder som i Høiby saken.
Jeg kjenner ikke detaljene i saken og kan ikke være 110% sikker men mye tyder på at dette enkelt kunne vært forhindret.

Jeg vet også at de som laget løsningen har hatt kontakt med mange instanser hos myndigheter (politikere og byråkrater) men alle ønsker å holde det hemmelig (vi fant løsningen da en tilsvarende hendelse skjedde i vår familie men uten "kniv i veggen"). Her har jeg fått høre at det ikke skal reklameres så jeg velger å holde meg til dette pålegget ettersom jeg har blitt utstengt for andre ting tidligere men jeg vet det finnes flere løsninger produsert i utlandet.

Så hvorfor vil ikke myndighetene at vi skal vite om slike løsninger som kan kjøpes av alle ?
De som har laget løsningen jeg referer til går nå ut internasjonalt noe som tilsier at de velger bort norske kunder.
I Norge er myndighetene pålagt iht Istanbul konvensjonen Kap. III, art. 13. Pkt 2 å informere om mulige tiltak.  (Istanbul konvensjonen ble ratifisert av Norge i 2017).
Hvorfor i all verden har våre Stortingspolitikere og byråkrater et ønske om å holde informasjon om løsninger hemmelig på en måte som gjør at vi ikke kan beskytte oss  ?

Husk dette når det er valg neste år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frida skrev (24 minutter siden):

Omdømmeekspert om saken

"Om dette påvirker kongefamiliens omdømme, er han mer usikker på. 

– Kongehusets omdømme og status i Norge er så solid at det vil sannsynligvis forbli uberørt av dette."

Seriøst?  Uberørt?   Jeg har snakket med mange ihuga monarkitilhengere i det siste, samtlige synes nå at det er på tide å legge ned kongehuset etter at Harald dør.  

Han omdømmeeksperten kan ikke følge mye med.. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (1 minutt siden):

Interessant hvordan mange kommentatorer nå hevder denne såkalte beklagelsen er tilstrekkelig, og at vi nå liksom må la kongefamilien få fred. Spesielt vg og nrk vinkler dette i den retning. Glemt er innblandingen fra MM. Tilfeldig at MBH kom med beklagelsen idag, nå når media var i ferd med å rette fokuset mot MM? Neppe. Det norske folk er jo utrolig naive og lette å lede for å si det forsiktig. Neste steg nå er et intervju eller uttalelse fra kronprinsfamilien. Med det mål å høste ytterligere sympati. Alt for å bevare kongehuset og dets image. De vil gå langt, men glem ikke at det i dragsuget ligger offer for reell og stygg vold, som vil slite med ettervirkninger i mange år, kanskje livet ut. Alt for å bevare privilegier, penger, makt og status. Det er stygt!

Hvis de gjør det er de virkelig tjukke i hodet. Det de må vise nå er sinne og frustrasjon. Sinne på vegne av ofre, og på vegne av alle familier som har forsøkt å hjelpe sine kjære uten å komme noen vei. Og ta så klart og tydelig avstand fra handlingene som det bare kan gjøres, og at diagnoser og rus aldri er en unnskyldning selv om de kan forklare. Og at Marius er en voksen mann som nå selv må stå til ansvar, og eventuelt «vi ser klart og tydelig nå at vi har latt dette gå for langt også som familie». 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...