Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Felis skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber med tekst, og ordet "kjæreste" virker litt malplassert i resten av teksten. Særlig siden det gjentas to ganger. Jeg tror det er en beskjed til offeret.

Jeg mistenker at Marius har vært typisk hot and cold i dette forholdet, og at fornærmede har ønsket at han forpliktet seg. Vi hadde jo ikke hørt om damen før dette skjedde. Faktisk var hun såpass skjult at flere trakk konklusjonen at fornærmede var Marius sin ekskjæreste. Poenget mitt er at han ikke har offentliggjort sitt forhold, og at det muligens har vært et ønske fra fornærmede.

Nå, når han trenger noe fra henne, så er han derimot villig til å offentliggjøre forholdet. I riksdekkende media, til og med. For fornærmede kan det føles både som en seier og en trygghet, som igjen kan få henne til å ville fortsette forholdet til Marius. Det hjelper nok på at svigermor, selveste kronprinsessen, også ringer og er hyggelig. 

Jeg håper hun ser at det bare er et spill, og at Marius gjør dette fordi han vil oppnå noe. Men slike forhold er vanskelig å bryte ut av, så jeg tror ikke vi skal holde pusten.

Jeg grøsser nesten. Det er sterke virkemidler i sving her. Stakkars jente. Håper hun har trygge mennesker (venner og familie)  rundt seg som hun har tillit til, og som hun lytter til. Og jeg håper at DE ser hva for et voldsomt press hun blir utsatt for nå - hvis hun ikke klarer å si det selv. 

Altfor mange går tilbake til en som har utøvet vold, eller som sliter med rus. Når overgriperen /misbrukeren gråter, angrer, elsker og trygler, så tilfredstiller ofte det et utsultet behov for nettopp bekreftelse på kjærlighet og lovnader om endring - og i hennes situasjon nå så blir det nesten umulig å IKKE gå tilbake tror jeg. Det er jo et vanvittig spill på følelsene hennes, et enormt medietrykk, og en høyst upassende opptreden fra kronprinsessen. 

Stakkars jente. 

• Liker 24
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, yedi warrior said:

Oppfatta det også slik som du. Ingen bagatellisering. 

Samme her. De har vel uansett ikke vært sammen så fryktelig lenge, det kan lett være første gang det har blitt så alvorlig i dette forholdet.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Olsen skrev (29 minutter siden):

Den uttalelsen til Marius Borg Høiby tror jeg er i all hovedsak skrevet av advokaten. Hvem skriver "utøvde kroppskrenkelse (den minst alvorlige form for vold-må vite)  og ødela gjenstander" hvis du ikke er jurist? Det heter : Jeg var voldelig og ødela flere ting i leiligheten. Evt : Jeg slo henne og raserte leiligheten før jeg stakk. Senere på natta ringte jeg og truet henne. 

Han har flere psykiske diagnoser og har hatt utfordringer  oppveksten. Og hvor var foreldrene da? Det finnes knapt en familie i dette landet som har bedre tilgang til ekspertise på alle områder. Selvsagt kan man likevel ha utfordringer. Men her har det altså ikke vært nok oppfølging til at disse utfordringene ble håndterbare for ham som voksen. 

Han har slitt med rus over tid. Er det noen som raskt burde fanget opp rusbruk så er det Marius sin mor og far. De har virkelig førstehånds kjennskap. Igjen er tilgangen til hjelp mer tilgengelig enn for andre. 

At han får lagt inn noen skyts mot pressen for pågangen mot offeret har en viss ironi. Det er jo han som er kilden til pågangen. Han burde heller takket pressen for alt de ikke har offentliggjort om ham. 

Og jeg aner en bagatellisering når offerets advokat beskriver det som en engangshendelse. Håper jeg tar feil.

Jeg er enig i hvert eneste ord du skriver her.  Veldig godt oppsummert! 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fikk frysninger av at han brukte "kjæreste" flere ganger i uttalelsen sin. Selv om de fremdeles skulle henge ihop på et vis, noe jeg virkelig ikke håper for denne jentas skyld, er det ekstremt upassende å bruke slike ord i denne settingen. Men han drar sikkert noen sympatistemmer på det, da, dessverre.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Er vel passe naivt å tro at han har skrevet denne beklagelsen selv. Her har nok både hoffets rådgivere og advokater hatt en finger på tastaturet.

Hadde vært mer troverdig om han faktisk kom med en uttalelse.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Vi har verdens mest trashy kongehus.

• Liker 33
  • Nyttig 10
Gjest Bestemoren
Skrevet
hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Puh, meget betryggende! Og så skremmende manipulativt av MBH, jeg får helt frysninger på ryggen av den måten han bruker "kjæreste" og direkte tale til henne på!

Enig! Jeg syns MBH sitt innlegg er meget manipulativt… Derfor er det betryggende at bistandsadvokaten bekrefter brudd. Kanskje har Juliane S. sitt innlegg vært viktig her - utøvelse av psykisk og fysisk vold er ikke en engangshendelse for MBH. Det viser et mangeårig mønster. 

Skrevet
Frida skrev (Akkurat nå):

Jeg har snakket med mange ihuga monarkitilhengere i det siste, samtlige synes nå at det er på tide å legge ned kongehuset etter at Harald dør.  

Om jeg ikke var ihuga, så har jeg i hvert fall vært trofast monarkitilhenger i alle år, men nå er jeg hjertens enig med dem du har snakket med. 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
Frida skrev (1 minutt siden):

Omdømmeekspert om saken

"Om dette påvirker kongefamiliens omdømme, er han mer usikker på. 

– Kongehusets omdømme og status i Norge er så solid at det vil sannsynligvis forbli uberørt av dette."

Seriøst?  Uberørt?   Jeg har snakket med mange ihuga monarkitilhengere i det siste, samtlige synes nå at det er på tide å legge ned kongehuset etter at Harald dør.  

Signerer denne. Jeg har alltid vært tilhenger av kongehuset, men nå som det består av alt fra sjamaner til englehviskere og voldsutøvere så er nok nok.

• Liker 29
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg er glad den fornæremede har Mette Yvonne Larsen som advokat, hun har sett det meste, og hun er moren til Karpes manager Silje Borgan, som er svært opptatt av kvinnesak. Hun er ikke en som tror på sånt tull som den unnskyldningen til MBH og jeg formoder at hun, kvinner imellom, har sagt klienten sin et sannhetens ord om hvor mye man kan legge i sånne manipulative "unnskyldnninger" fra voldsmenn.

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
O Rakel skrev (1 time siden):

Du har et poeng. Han må i så fall dele mer enn bare diagnose, som nyanserer. Men du har helt rett i at diagnose ikke automatisk fører til konkainmisbruk og vold. Det er jo skremmende om en av Norges mestvressurssterke familier med tilgang til all mulig ekspertise ikke har klart å behandle disse lidelsene. Det er en dårlig unnskyldning. Den mest sentrale diagnosen er kanskje bortskjemt og korrumpert?

Eller så bekrefter det hvor jævlig komplett umulig det er å hjelpe noen som ikke vil fullt ut selv, selv med alle ressurser i verden. Så for øvrig at det var kommentert i en av sakene om denne uttalelsen at dette med diagnoser og rusproblemer har vært kjent for mange lenge (tolket det som bl.a. mediene), men at man ikke har kunnet snakke om det fordi det ikke har vært sagt høyt offentlig, og at det derfor er en lettelse for mange at han nå sier det høyt selv så man endelig kan begynne å snakke om det. Det er jo også noe flere her i tråden har påpekt flere ganger. «Alle» vet, men ingen kan si noe.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Kan vel neppe være noen bombe at han går på noe?. Er jo bare å se bilder av han i media så skjønner man jo at det er noe som skurrer, men tydeligvis vanskelig for damene å se for han går jo fra den ene dama til den andre. Problemet for mange damer er vel at han er kjent/en del av kongefamilien og dermed ser man bort i fra alle røde flagg. Enten det eller en kombinasjon av damer som også bruker rusmidler. 

Endret av bosve
  • Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Felis skrev (1 time siden):

Nei, politiet har allerede åpnet for å utvide siktelsen. For å gjøre det, så er de avhengig av bevis, blant annet fornærmedes vitnemål. Fornærmede er ikke avhørt enda, i følge hennes bistandsadvokat. Så Mette Marit har pratet med henne før hun har rukket å avgi forklaring, og har derfor hatt mulighet for å påvirke vitnet.

Denne samtalen blir aldri ubetydelig. Mette Marit har vist en såpass sviktende dømmekraft at den neppe er forenelig med å være landets dronning. Særlig fordi det, i likhet med sønnens vold, ikke er første gang

Fornærmede ble vel avhørt initielt, oppfatter det som de skal i nytt, supplerende avhør. Er MBH som overhodet ikke er avhørt. 

Skrevet
Momma skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk frysninger av at han brukte "kjæreste" flere ganger i uttalelsen sin. Selv om de fremdeles skulle henge ihop på et vis, noe jeg virkelig ikke håper for denne jentas skyld, er det ekstremt upassende å bruke slike ord i denne settingen. Men han drar sikkert noen sympatistemmer på det, da, dessverre.

Hvorfor synes du det er upassende? Det var jo det de var og kanskje er? Det er ikke opp til deg å bestemme. Synes du det hadde vært bedre om han hadde skrevet at han hadde utøvd kroppskrenkelse mot en kvinne eller bekjent?  Det synes jeg hadde vært mer merkelig og veldig distansert. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Jeg er glad den fornæremede har Mette Yvonne Larsen som advokat, hun har sett det meste, og hun er moren til Karpes manager Silje Borgan, som er svært opptatt av kvinnesak. Hun er ikke en som tror på sånt tull som den unnskyldningen til MBH og jeg formoder at hun, kvinner imellom, har sagt klienten sin et sannhetens ord om hvor mye man kan legge i sånne manipulative "unnskyldnninger" fra voldsmenn.

Det er heller ikke henne unnskyldningen er til, så hva hun synes om den er ikke relevant. Hun er en advokat. Men uavhengig av om han ber om unnskyldning, blir det jo en straffesak. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Gjest Kattedama
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Har ikke politiet siktet mens fornærmede har anmeldt?

Det er politet som har anmeldt og siktet. Nå har MBH i tillegg erkjent handlingen, så det skal vel bli temmelig vanskelig å komme seg unna nå. Selv med en «unnskyldning» som overhodet ikke henger på greip, men som er full av urovekkende innhold. 

«Politiet mottok søndag 4. august klokka 12.30 melding om en voldshendelse utført i en leilighet på Frogner i Oslo i løpet av natten. Politiet dro ut til den aktuelle leiligheten der dette skal ha skjedd. Basert på opplysninger fra fornærmede og undersøkelser gjort på stedet, ble det besluttet å anmelde Høiby. Det ble deretter besluttet å pågripe ham for kroppskrenkelse, opplyser politiet tirsdag.» https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-med-nye-detaljer/81793824

Skrevet

Vel, nå har han i det minste gått ut offentlig med rusavhengigheten sin og "lovet" å få behandling, noe som forhåpentligvis vil skjerpe både hans egen innsats og virke avskrekkende på unge, naive jenter.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet
Felis skrev (1 time siden):

Jeg reagerer veldig på ordlyden i denne unnskyldningen til Marius. Ikke bare pynter han på sannheten, ved å bruke ordet "kroppskcrenkelser" og skylder på diagnosene sine. Han driver også omfattende lovebombing gjennom pressen. 

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min

Så til deg min kjæreste, unnskyld.

I tillegg prøver han å finne felles grunn med henne, i dette tilfellet pressen og deres snoking i privatlivet. An enemy of my enemy is my friend, osv...

Jeg synes hele brevet er så manipulativt at jeg har vondt for å tro at det er skrevet av en rusmisbruker med flere diagnoser (snakk om å gjøre seg stakkarslig) alene. Her har nok denne rådgiveren jeg har etterlyst endelig fått lov til å bidra litt. Og jeg tipper han vinner noen over. Ikke minst jenta som er utsatt for dette. Jeg håper hun går, men erfaringsmessig har man mest lyst til å bli...

Dette er veldig treffende om innholdet og hvorfor det er urovekkende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...