Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Caissa skrev (7 minutter siden):

Det er nesten så man "glemmer" hans unnskyldning mens man leser, fordi han bruker så mange ord på å bebreide noen andre.
Jeg merket jeg endret fokus underveis (til presse/media), og det var skremmende! Som om jeg ble manipulert.
(Han har antagelig ikke forfattet dette selv heller da, og det er mange måter å manipulere på.)

«For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i».

Dette lover ikke godt. Tipper at dama ville gjøre det slutt med han. Og jeg håper ikke hun faller for den hersketeknikken der. Hvor hun offentlig blir nærmest presset til å være dama hans.  Minner meg om menn som lover bot og bedring,men som aldri bedrer seg. Han er som han selv sier: ett psykt individ. 

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Humas skrev (9 minutter siden):

Jeg tror at ‘livet er ca en milliard ganger bedre hvis man klarer å ta tak i traumene og rusproblemene. Helst før man ender med å ta andres eller eget liv. Det er ikke kult å ha det så ille at man må bruke kokain for å klare å leve.   Domstolen får dømme han for hva han har gjort, han har sagt han skal ta straffen han får. Som Northug f eks, så kan han om han blir dømt, få sone på avrusningssted. Sinte menn er ofte veldig redde, Jeg ber tul høyere makter om at han på andre siden av dette marerittet kan finne noe viktig å bruke livet på, uten bruk av rus. 

Ja stakkars sinte redde menn

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (4 minutter siden):

Dette lover ikke godt. Tipper at dama ville gjøre det slutt med han. Og jeg håper ikke hun faller for den hersketeknikken der. Hvor hun offentlig blir nærmest presset til å være dama hans.  Minner meg om menn som lover bot og bedring,men som aldri bedrer seg. Han er som han selv sier: ett psykt individ. 

Hun burde jo gjøre det slutt med han..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (14 minutter siden):

Nå må vi slappe av litt. Nå har han kommet med en forklaring og unnskyldning mot kvinnen.. er den saken som er oppe nå

Juliane sin historie kom i kjølvannet av denne siktelsen og vært mye omtalt.

Endret av Glufseguri
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yedi warrior

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/marius-borg-hoiby-innrommer-vold-og-kokainbruk/16917804/

–  Jeg hadde egentlig forberedt meg på å gi en annen kommentar, men jeg kan si dette først: Min klient har ventet på dette siden jeg ble kjent med henne, at han skulle innrømme det han har gjort og beklage og legge seg flat. Det har vært hennes ønske over tid. Hun har også ønsket at han skal gå i avhør og det håper hun at han gjør nå, sier Mette Yvonne Larsen. 

Bistandsadvokaten sin uttalelse får meg til å stusse litt...hva er det hun mener her? Høres nesten ut som "kjæresten" ikke er helt på "gli" med opplegget til MBH nå, likevel?

Edit: Alt det Larsen sier i denne artikkelen, tyder på at MBH har gitt etter fra press (tipper Kongehuset) - siden "kjæresten" kun har fått dette "servert" først i dag, på linje med hele Noreges befolkning. Jeg stiller store spørsmål ved om dette er så ektefølt beklagelse/ uttalelse, som forsvarsadvokaten vil ha det til. 

Endret av yedi warrior
Sitert artikkel oppdatert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne få hjelp, slik at dette ikke skjer flere ganger (for det er vel det man ønsker å oppnå - konsekvens og rehabilitering, også for å forebygge nye hendelser) så er det å anerkjenne hva man har gjort første skritt. Det å ta ansvar, si det høyt og være ærlig på hva man har gjort. Skal man for eksempel få hjelp og behandling hos ATV så er anerkjennelse noe man må gjøre for å kunne få tilbud hos dem.

Jeg tenker det er flott at han nå står frem og sier dette. Det er trasig at han dømmes også for å stå frem. Slike reaksjoner kan gjøre det vanskeligere for andre å også våge å anerkjenne sine utfordringer og tørre å si høyt at man har utøvd vold. Jeg mener ikke at man skal stryke folk med hårene, men igjen: Å stå til ansvar, få konsekvenser og få hjelp slik at voldsspiralen ikke gjentar seg er alfa omega. Ingen ønsker at flere kvinner skal utsettes for dette. 

Og kan man noe om vold så er det de færreste menn og kvinner som plutselig en dag bestemmer seg for å utøve vold. Det handler om baggasje, ofte om tidligere opplevelser av avmakt, psykiske utfordringer etc. Det er ikke en unnskyldning, men for å gi en forståelse av hvor dette kan kommer fra. 

Jeg skal ikke underkommunisere ofret i dette. Jeg håper hun får hjelp og støtte (og kanskje hun også får et tilbud fra ATV). Men det er lov å ta to tanker i hodet samtidig. 

• Liker 32
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (17 timer siden):

Min gjetning er at MBH gir et intervju til NRK, der han forteller om vanskelighetene han har hatt med sin udefinerte rolle og medfølgende publisitet, at det førte til desperasjon og rotløshet og maktesløshet og en destruktiv atferd og han vil ta sin straff.

Så kommer mange til å synes at det er flott at han er åpen, han gir skilsmissebarn/barn i uortodokse familier et ansikt, og så blir MM mer populær fordi hun var en omsorgsfull mor da det sto på. Og bare fåtallet ser at det er en gjentakende og manipulerende strategi, 

Og der fikk jeg omtrent rett med ovenstående.. en uangripelig mediestrategi, hadde den ikke vært så oppskriftsmessig og forutsigbar.

Skal dette være troverdig bør han bruke sin plattform til å være åpen om diagnosene, for å fjerne stigma og gjøre det lettere for andre. Siden de allerede er kjent og har hatt en slik slagside. Og folk med lidelser kan også være bortskjemt. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (6 minutter siden):

Juliane sin historie kom i kjølvannet av denne siktelsen og vært mye omtalt.

Det vet jeg. Men han har jo ikke blitt arrestert for det.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (34 minutter siden):

Fyfaen.

Da hadde vi sladdrekjrringer rett fra starten da.

Regner med Marius- forsvarene holder kjeft nå.

Ja desverre så fikk vi som "korsfestet" rett. De som har mest ihuga sympati ift "stakkars lille Marius" (og andre rusmisbrukere voldsmenn som bruker et slags manus på å legge seg flate - det virker iallefall som om de gjør det) - de vi finne ` oss` slemme som ikke kan tilgi en som angrer. 

Det neste jeg venter på nå er at kjæresten trekker tilbake anmeldelsen og gir en uttalelse om at "Jeg ønsker bare at han skal få hjelp, og er så glad for at han tar det alvorlig og ser at han trenger hjelp nå.  Det eneste riktige er å  støtte han gjennom det". 

Også får de applaus for det. Hun er "the better person" og han er "angrende synder" - de får sikkert komme på TV også og hylles for åpenhet og kjærlighet. 

Jeg spyr. 

Endret av Isild
  • Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (Akkurat nå):

Og der fikk jeg omtrent rett med ovenstående.. en uangripelig mediestrategi, hadde den ikke vært så oppskriftsmessig og forutsigbar.

Skal dette være troverdig bør han bruke sin plattform til å være åpen om diagnosene, for å fjerne stigma og gjøre det lettere for andre. Siden de allerede er kjent og har hatt en slik slagside. Og folk med lidelser kan også være bortskjemt. 

Helt uenig. Han skylder på diagnosene sine. Ved å skrive hvilke diagnoser det er, så stempler han alle med samme diagnose som potensielle voldsmenn. Det er stigmatiserende.

Diagnoser får deg ikke til å banke dama di (eller for å bruke Marius sine egne ord, i følge advokaten: utøve kroppskrenkelse). Mange der ute deler diagnose med Marius, og behandler kjærestene sine pent. Bedritent menneskesyn og manglende samvittighet får deg til å banke dama. La oss nå ikke stemple alle som deler diagnose med lille Marius!

• Liker 25
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja hvajkan en si! Men jeg nekter å tro på M har komt på dette helt av seg selv. Her har nok MM og slottets rådgivere en finger med i spillet. Katta er ute av sekken flere ekser har stått frem, Norge er et lite land så alle har nok gjettet seg frem til at M har et stoff problem, så ja like godt å bare innrømme det å så kan de heller si at "M, velger å stå frem" !" Han inrømmerskyld å det bør være formildene". Problemet er at dette ikke er  første gang men et mønster...han har tydeligvis holdt på sånn som dette i årevis, uten at han har tatt noe ansvar. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (21 minutter siden):

Hun burde jo gjøre det slutt med han.

Absolutt. Det her er hennes mulighet til å komme seg langt unna. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Isild skrev (8 minutter siden):

Ja desverre så fikk vi som "korsfestet" rett. De som har mest ihuga sympati ift "stakkars lille Marius" (og andre rusmisbrukere voldsmenn som bruker et slags manus på å legge seg flate - det virker iallefall som om de gjør det) - de vi finne ` oss` slemme som ikke kan tilgi en som angrer. 

Det neste jeg venter på nå er at kjæresten trekker tilbake anmeldelsen og gir en uttalelse om at "Jeg ønsker bare at han skal få hjelp, og er så glad for at han tar det alvorlig og ser at han trenger hjelp nå.  Det eneste riktige er å  støtte han gjennom det". 

Også får de applaus for det. Hun er "the better person" og han er "angrende synder" - de får sikkert komme på TV også og hylles for åpenhet og kjærlighet. 

Jeg spyr. 

Det er politet som har anmeldt, så hun kan vel ikke trekke anmeldelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bestemoren
Kinder skrev (11 minutter siden):

Lurer på om kjendiser har en mal de følger, når de kommer med denne type offentlige uttalelser? Denne var jo helt standard, bortsett fra at han passet på å legge skyld på media i tillegg. 
 «Unnskyld til kjæresten min (viktig å påpeke at man fremdeles er kjærester, for å vise at volden ikke var så ille at hun gjorde det slutt), men jeg har jo tross alt psykiske utfordringer og et rusproblem (som jeg heldigvis kan legge skyld på). Men media er tross alt hovedproblemet her, de er de virkelige slemmingene. Både ovenfor kjæresten min og meg selv opp igjennom oppveksten». Ser noen applauderer Marius for å ta ansvar med denne uttalen, men gjorde han nå egentlig det? Han burde jo lagt seg langflat, uten å prøve å unnskylde seg med rus og psykisk uhelse, og han burde heller ikke dra inn media i dette. 

Forøvrig tipper jeg at media egentlig har vært veldig snill mot han, og at de har fått mye mer opplysninger om han gjennom årenes løp som de har valgt å ikke skrive om. Og det er veldig mange som sliter både med rus og psykiske problemer, som aldri har utsatt kjæresten(e) sine for psykisk, fysisk og materiell vold. Så jeg syns jo ikke at det er noen unnskylding for oppførselen hans. 

Støtter innlegget! Standard-mal… 😔
Det måtte altså (høyst sannsynlig) dårlig behandling av tre kjærester før dette kom til offentligheten. Politiet har sagt at de også etterforsker mulige tidligere skadeverk. 

Støtter også særlig det  @Felis skriver: «Diagnoser får deg ikke til å banke dama di (eller for å bruke Marius sine egne ord, i følge advokaten: utøve kroppskrenkelse). Mange der ute deler diagnose med Marius, og behandler kjærestene sine pent. Bedritent menneskesyn og manglende samvittighet får deg til å banke dama. La oss nå ikke stemple alle som deler diagnose med lille Marius!»

Endret av Bestemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (41 minutter siden):

Til kjæresten (oppfatter det definitivt slik at de er sammen ennå): LØP MENS DU FORTSATT KAN!

dessverre så tar det i snitt sju forsøk før en kvinne i et voldelig forhold klarer å gå. 

Jeg håper hun får den støtten hun trenger

• Liker 17
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carmen67 skrev (4 timer siden):

Kongefamilien er et videre begrep og defineres ikke av arverekkefølge. I så måte er Marius en del av kongefamilien så lenge han er HM’ stesønn og halvbror til de to andre. 
Kongehuset derimot er slik du beskriver det. 

ser jeg var noe uklar der ja, beklager - jeg forsøkte å si at han på linje med Durek aldri vil bli sett som annet enn en helt "vanlig" fyr av folk flest selv om kronpinsessen er hans mor og bør ergo heller ikke ha noen former for "fordeler" 
Folket var rimelig raske til å gå sammen i media og ellers mot prinsessen og Durek, så det er kanskje ikke så merkelig at de nå reagerer på denne gutten heller. Han trenger hjelp men han er også gammel nok til å ta den straffen oppførselen hans burde gitt og ville gitt om han var sønnen til Kari og Ola liksom. 
Det burde skjedd for lenge siden egentlig.
Selv om en mamma alltid vil være der for sønnen sin kan ikke en kronprinsesse tillate seg samme form for støtte offentlig som Kari ville kunnet gi uten også å forvente få samme type reaksjon. 
Når en av bygdefolket i en av bygdene rundt her jeg bor ble anklaget og dømt for vold mot kone og barn sto mor og far last og brast ved deres sønn og mente at han var misforstått og bare mente godt når han var "Litt streng" - det var ikke mange i bygda som så med blide øyne på dette på samme måte som mange nå ikke vil se med blide øyne på om denne saken bare forsvinner vil jeg tro.. 

edit:  jeg først nå så at han har via advokat og sms erkjent at han er skyldig og beklaget før han har snakket med politiet osv osv :popcorn: blir egentlig litt målløs

Endret av Carrot
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke diagnoser har han liksom hatt hele livet? 

Det hjelper ikke å si unnskyld nå. Litt for sent! Han burde vært hos psykolog i går. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...