Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Really skrev (8 minutter siden):

Hva som ikke er riktig? Marius har oppført seg slik x antall ganger. 

Nå ble han heldigvis avslørt, noe jeg ikke tror han trodde ville skje. Han trodde han var på lik linje med resten av kongefamilien. Det er min tanke og mening om saken. 

Kongelig immunitet har blitt diskutert opp og nedad vegger i denne tråden. Det er et komplisert spørsmål.

Din bastante versjon, nemlig at det er delvis sant at "kongefamilien ikke blir tatt for noe ulovlig" fordi "kongen bestemmer" stemmer imidlertid ikke. Se feks her: https://www.vg.no/rampelys/i/vgk3OL/ogsaa-kongelige-kan-straffes-grunnlovens-immunitet-er-ikke-absolutt

Når du i tillegg skrev at det også var "delvis sant" at Borg Høiby er hevet over loven, så har jo anmeldelser, varetektsfengsling, avhør, etterforskning, besøksforbud, rassia (mot hytta på Skeikampen) og siktelser motbevist det gang på gang siden august i fjor.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Det er litt sånn jeg også sitter igjen og tenker/oppfatter. Han snakker iallefall til andre som om han er hevet over både dem og Norske lover. 

Kongefamilien har omtalt han som en veldig fin fyr. Et sted på veien må han jo ha sluttet å være det, og de må ha fått det med seg. Med mindre de syns det er på sin plass at andre "kommanderes" og ikke har fått det med seg.

"You learn what you live" er det et ordtak som heter,

Så det er jo mulig kommandering er lært fra hjemmet. Det er jo flere som har uttalt at mor er en hard nøtt, blant andre dronningen.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Kongelig immunitet har blitt diskutert opp og nedad vegger i denne tråden. Det er et komplisert spørsmål.

Din bastante versjon, nemlig at det er delvis sant at "kongefamilien ikke blir tatt for noe ulovlig" fordi "kongen bestemmer" stemmer imidlertid ikke. Se feks her: https://www.vg.no/rampelys/i/vgk3OL/ogsaa-kongelige-kan-straffes-grunnlovens-immunitet-er-ikke-absolutt

Kongelig immunitet er ukomplisert. Kongen har absolutt immunitet, ingen annen i kongefamilien har immunitet. Det som kan være litt komplisert er bruken av paragrafen om at kun kongen eller den han velger kan dømme hans barn født i ekteskapet. Var den paragrafen som gjorde at ML ikke vitnet i en utroskaprettsak i Storbritannia (der hun var innkalt som elskerinnen). 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Kongelig immunitet er ukomplisert. Kongen har absolutt immunitet, ingen annen i kongefamilien har immunitet. Det som kan være litt komplisert er bruken av paragrafen om at kun kongen eller den han velger kan dømme hans barn født i ekteskapet. Var den paragrafen som gjorde at ML ikke vitnet i en utroskaprettsak i Storbritannia (der hun var innkalt som elskerinnen). 

Jeg skrev "kongelig immunitet er komplisert". Ikke at kongens immunitet er komplisert.

Dessuten var det i konteksten straffeforfølgelse av Marius Borg Høiby - noe annet er avsporing i denne tråden.

Endret av Aricia
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Stargaze skrev (2 minutter siden):

"You learn what you live" er det et ordtak som heter,

Så det er jo mulig kommandering er lært fra hjemmet. Det er jo flere som har uttalt at mor er en hard nøtt, blant andre dronningen.

Nettopp. Arv og miljø osv. Vet at det er å `banne i kjerka` her i tråden å insinuere at hans ufordragelighet kan ha blitt tillatt - og til og med kanskje "lært", men jeg ser ikke bort i fra at det er nesa i sky hos flere i familien. Og før noen klikker i vinkel - jeg mener ikke at han har "lært" hverken rusmisbruk eller voldelig adferd - eller at noen andre enn han selv er ansvarlig for det han har gjort. Jeg drodler bare ift om det KAN være sånn at de som vokser opp/gifter seg inn i kongefamilien kan ende med å føle seg over andre. 

Måten han snakker til andre på er helt uspiselig. Jeg syns ikke vi har sett snev av han fine fyren de har skrytt så veldig av. 

• Liker 12
  • Nyttig 19
Skrevet
Really skrev (1 time siden):

Han tror han er hevet over loven. Noe som delvis er sant, da kongefamilien ikke blir tatt for noe ulovlig. Kongen bestemmer.

Veldig farlig kombinasjon dette. Litt enkel, ustabil, dyssosial og ekstremt privilegert som ikke trenger følge vanlige regler. 

• Liker 16
  • Nyttig 15
Skrevet
Isild skrev (25 minutter siden):

Nettopp. Arv og miljø osv. Vet at det er å `banne i kjerka` her i tråden å insinuere at hans ufordragelighet kan ha blitt tillatt - og til og med kanskje "lært", men jeg ser ikke bort i fra at det er nesa i sky hos flere i familien. Og før noen klikker i vinkel - jeg mener ikke at han har "lært" hverken rusmisbruk eller voldelig adferd - eller at noen andre enn han selv er ansvarlig for det han har gjort. Jeg drodler bare ift om det KAN være sånn at de som vokser opp/gifter seg inn i kongefamilien kan ende med å føle seg over andre. 

Måten han snakker til andre på er helt uspiselig. Jeg syns ikke vi har sett snev av han fine fyren de har skrytt så veldig av. 

🎯🎯🎯

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
parmanoia skrev (1 minutt siden):

Veldig farlig kombinasjon dette. Litt enkel, ustabil, dyssosial og ekstremt privilegert som ikke trenger følge vanlige regler. 

Nettopp. Men heldigvis ble han tatt, noe jeg ikke tror Marius forventet. 

Men så gjenstår det å se om han blir straffet slik en av oss vanlige nordmenn ville ha blitt.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tenker at måten han snakket til Mads Hansen på, viser hvor lite innsikt han har og/eller hvor vant han er til å bare dure på. Eller hvor hevet han følser seg over de fleste andre.

Man kan si mye rart om Mads Hansen, men selv jeg som har fulgt lite med på ham, har forstått at han ikke virkelig ikke lar seg pille på nesen og at slike kommanderende, trussel-aktige henvendelser ikke på noen måte fungerer på ham.

Han er vel en av de siste personene i norsk offentlighet som jeg tenker hadde latt noe slik gå inn på seg eller hadde følt seg redd/truet/presset.

• Liker 16
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Isild skrev (5 timer siden):

Arv og milø eksisterer absolutt.  Men ikke alltid den fungerer slik at du ender opp som de som oppdro deg av den grunn. Det er ikke slik at alle  barn som er blitt slått , slår selv, det er ikke slik at alle barn som er vokst opp med rus , ender opp med rusmisbruk.  Og det er ikke gitt at du blir lege, selv om du kommer fra en  lege familie. Livet  er mer komplekst enn å forenkle det kun til arv og miljø. Som i nermeste familie. 

For et par uker siden la jeg ut en artikkel som tok for seg bla hvorfor noen blir rusavhengig  bla, og at dynamikken  i miljøet i ungdomstiden har mye å si feks. 

Så miljø, er mer enn bare nermeste familie. 

Er du i et vennemiljø, der terskler er høye, er også risikoen høyere for at det bærer galt avgådre. 

Jeg tenker at kongefqmilien er ikke akkurat en familie som har fremstått åå noe vis som en utagerende familie, akkurat.  Så å peke på dem for hans utagerende oppførsel,  tror jeg blir å pekeci feil retning. Og vil bare minne om kommunikasjons formen i meldingene til hans vennegjeng. Syntes det sier  mye mer, om hva som er hva her

Ikke for å skylde på de heller,  for når alt kommer til alt, så koker det ned til ansvar for seg selv når man er 28 år. Og å oppføre seg korrekt er også en egenskap han behersker.  Så han vet jo forskjell på rett å galt

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (11 timer siden):

Jeg skrev "kongelig immunitet er komplisert". Ikke at kongens immunitet er komplisert.

Dessuten var det i konteksten straffeforfølgelse av Marius Borg Høiby - noe annet er avsporing i denne tråden.

Kongelig immunitet er enkelt som jeg skrev. Kun kongen har immunitet, ingen annen. Norsk lov gjelder for alle andre i kongefamilien. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Kongelig immunitet er enkelt som jeg skrev. Kun kongen har immunitet, ingen annen. Norsk lov gjelder for alle andre i kongefamilien. 

Fremdeles for unyansert: 
https://www.vg.no/rampelys/i/vgk3OL/ogsaa-kongelige-kan-straffes-grunnlovens-immunitet-er-ikke-absolutt
https://www.aftenposten.no/norge/i/rPMaAK/hvordan-beskytter-grunnloven-de-kongelige-mot-aa-bli-straffet-regelen-gjelder-ikke-marius-borg-hoeiby

Men igjen: Det avgjørende her var jo at Marius Borg Høiby ikke kommer innenfor noen av disse betraktningene, uansett hva man forestiller seg at han har trodd selv. Utover dette har kongens immunitet ikke noe i denne diskusjonen å gjøre.

NB: Forestillingen om at Borg Høiby skulle være beskyttet på noen måte, dvs beskyttet fra straffeforfølgelse, og/eller beskyttet fra omtale i media via noen slags "hemmelig avtale" har imidlertid vist seg å være svært gjenstridig i denne diskusjonen. Mitt anliggende her var å understreke at dette ikke kan dokumenteres og må betraktes som rent konspiratorisk oppspinn - evt som beskyldninger om regelrett korrupsjon.

Kverulering på jussen omkring immunitet for kongefamiliens medlemmer er i så måte en avsporing av en del av diskusjonen som faktisk er ganske viktig. Jeg vil derfor fortsette å minne om den siden av denne tematikken som angår tema og er viktig, men ikke være med på avsporingen omkring immunitet.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Linni Meister har følt med kongehuset, men ikke nå lenger - "etter det man har hørt". 

Jeg vet at mange står på og forsvarer de for enhver pris, men mer og mer taler for at de faktisk har opptrådd kritikkverdig. 

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 14
Skrevet
Isild skrev (45 minutter siden):

Linni Meister har følt med kongehuset, men ikke nå lenger - "etter det man har hørt". 

Jeg vet at mange står på og forsvarer de for enhver pris, men mer og mer taler for at de faktisk har opptrådd kritikkverdig. 

Så bra at hun tørr å si det høyt. Det er ikke synd på familien hans. De har visst og ikke gjort noe for å sette grenser. 

• Liker 21
  • Nyttig 22
Skrevet
Eyr skrev (8 minutter siden):

Så bra at hun tørr å si det høyt. Det er ikke synd på familien hans. De har visst og ikke gjort noe for å sette grenser. 

Veldig bra at Linni tør å si det høyt. Hennes første uttalelser var vel at hun følte veldig med familien hans, det har hun tydeligvis endret syn på - og det kommer av en grunn så klart. 

Så, selv om vi som her i tråden får "huden full" og blir latterliggjort hvis tør å rette kritiske spørsmål til håndteringen fra kronprinsparet, så håper jeg iallefall at det knallharde forsvaret lytter til ofrene i saken. 

• Liker 21
  • Nyttig 17
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Forumansvarlig

Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

Isild skrev (1 time siden):

Veldig bra at Linni tør å si det høyt. Hennes første uttalelser var vel at hun følte veldig med familien hans, det har hun tydeligvis endret syn på - og det kommer av en grunn så klart. 

Så, selv om vi som her i tråden får "huden full" og blir latterliggjort hvis tør å rette kritiske spørsmål til håndteringen fra kronprinsparet, så håper jeg iallefall at det knallharde forsvaret lytter til ofrene i saken. 

Enig med dere. Hun har nok fått prosessert dette litt nå, og konkludert med at her er det ikke DE som skal ha noe hovedvekt av  sympati. De sitter godt i det, de også. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Enig med dere. Hun har nok fått prosessert dette litt nå, og konkludert med at her er det ikke DE som skal ha noe hovedvekt av  sympati. De sitter godt i det, de også. 

Jeg lurer litt på om det bare er at hun ha fått prosessert eller om det er mer om hvordan familien opptrer og har forholdt seg til henne i etterkant  

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet
FruR skrev (20 minutter siden):

Jeg lurer litt på om det bare er at hun ha fått prosessert eller om det er mer om hvordan familien opptrer og har forholdt seg til henne i etterkant  

Personlig ville jeg synes det var litt rart at han har fått lov til å holde på så lenge, selv etter de har blitt varslet. Det virker som det har vært og fortsetter å være, alt for enkelt. Han har jo tydeligvis igjen brutt besøksforbud. Ett eller annet sted må man få lov til å stille spørsmål til enablingen som helt klart har foregått på Skaugum selv etter flere varsler. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/besoksforbudet-mot-hoiby-opprettholdes/17543061/

Besøksforbudet er forlenget frem til juni. Kvinnen skal ha bedt om det, og det er vel ikke så underlig gitt det faktum at han ikke har respektert forbudet. 

Hans advokat, Ellen Holager Andenæs, uttaler at det ville vært hyggelig om han slapp stigmaet et slikt forbud innebærer. Jeg vil mene at det er bekymringsverdig av hans forsvarer å omtale forbudets realiteter som «hyggelig» å kunne slippe. I all verden, eies det ikke forstand for med hvilken bakgrunn forbudet er gitt! 
Stigma tilligger åpenbart et besøksforbud, men det er selvpåført. Vold, overgrep og trusler kan ikke forbindes med noe som er «hyggelig». Helt utrolig uskjønnsomt sagt av Andenæs. 

Endret av TrineTrollet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...