Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

K_mb skrev (Akkurat nå):

Det er ikke relevant når du går på person som at hun er eldre og har barn! Ikke er hun kriminell og ikke har hun gjort noe galt. Hold deg til sak! 

Men er føringene for tråden at man kun skal diskutere ting som er kriminelt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klink skrev (På 5.2.2025 den 20.41):

Nå er jeg ufin, men dama på 40 henger og fester med 22 åringer er jo litt rart i seg selv syns jeg. 

Ja, dette var en skikkelig ufin kommentar! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (17 minutter siden):

Jeg tar ikke helt hva budskapet ditt er med dette innlegget. Ønsker du å få frem at alle mennesker, inkludert Marius, har både gode og dårlige sider? At Marius er en kar som voldtar og slår med flathånda, men sannelig er han også en kar som drar innom en kompis på julaften fordi vedkommende hadde behov for støtte? Jeg tror absolutt alle i tråden forstår at mennesker ikke er bare gode eller bare onde, hvis det var det du ville få frem. 

Svaret mitt startet  iht at noen mente  han ikke hadde egenskaper til å vise gode sider. Også har det spunnet videre derifra. Og mine svar er iht videre spørsmål om det, iht hva jeg egentlig mente. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (11 minutter siden):

Men er føringene for tråden at man kun skal diskutere ting som er kriminelt? 

Linni har status som fornærmet i en sak som vi antar handler om seksuallovbrudd.

Et offentlig ordskifte som her på KG, vil kunne påvirke vilje til andre ofre for slike saker å stå frem. 

Hvis man i ordskiftet er empatisk ovenfor ofrene, så øker sannsynligheten for at ofre for disse lovbruddene, faktisk kommer seg igjennom, og også anmelder. Dette finnes det god forskning på. 

Men det du gjør her er noe som også omtales i vitenskaplig litteratur som noe problematisk, en subtil form av skyldbeleggelse av ofret. 

Hvorfor var hun på nach med Marius? 

Hvorfor var hun i en tilstand der hun kunde være offer? 

Nei, det du gjør er ikke greit. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (9 minutter siden):

Ja, dette var en skikkelig ufin kommentar! 

Jeg beklager, kommentaren var ikke ment på den måten det ser ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Linni har status som fornærmet i en sak som vi antar handler om seksuallovbrudd.

Et offentlig ordskifte som her på KG, vil kunne påvirke vilje til andre ofre for slike saker å stå frem. 

Hvis man i ordskiftet er empatisk ovenfor ofrene, så øker sannsynligheten for at ofre for disse lovbruddene, faktisk kommer seg igjennom, og også anmelder. Dette finnes det god forskning på. 

Men det du gjør her er noe som også omtales i vitenskaplig litteratur som noe problematisk, en subtil form av skyldbeleggelse av ofret. 

Hvorfor var hun på nach med Marius? 

Hvorfor var hun i en tilstand der hun kunde være offer? 

Nei, det du gjør er ikke greit. 

Jamen nei! Jeg har jo ikke stilt spørsmål ved hvorfor hun i var i en slik tilstand! Jeg lurte på om man ikke forstår at man har blitt dopet ned i etterkant! 
Jeg har sagt at det er spesielt at hun henge med så unge folk ikke stilt spørsmål ved det på en slik måte at jeg mener hun har skyld i det. 
Det er det Marius som har alene ansvar for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet man er desperat etter å forsvare vold og voldelige handlinger når man vil skjønnmale psykopater. Enkelte i denne tråden er en medvirkende årsak til at dagens strafferammer er latterlig lave, og at ofrene for vold føler skyld. Nedrig. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (4 minutter siden):

Du vet man er desperat etter å forsvare vold og voldelige handlinger når man vil skjønnmale psykopater. Enkelte i denne tråden er en medvirkende årsak til at dagens strafferammer er latterlig lave, og at ofrene for vold føler skyld. Nedrig. 

Hva mener du? Er det å legge frem fakta det samme som skjønnmaling av noe som helst? 

Feks å si at ikke alle psykopater er voldtekts menn er ikke  skjønnmaling. Å si at alle  med diagnoser  er ikke skjønnmaling osv. Og det er også viktig å påpeke , for å unngå å lage et unødvendig bilde av andre med diagnoser etc som  marius er. 

Han er voldtekts mann uavhengig av diagnoser  etc. Om diagnoser har spilt en rolle i hans handlinger er faktisk en helt annen sak. 

Det går an å være voldteksmann uten diagnoser og personlighetsforstyrrelse også. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Du vet man er desperat etter å forsvare vold og voldelige handlinger når man vil skjønnmale psykopater. Enkelte i denne tråden er en medvirkende årsak til at dagens strafferammer er latterlig lave, og at ofrene for vold føler skyld. Nedrig

Her glemte du desperasjonen etter å legge skylden for MBH handlinger over på MM.

Desperasjonen er så stor at det letes med lys og lykter etter noe å ta henne på. Som å "lese mellom linjene" i et brev skrevet for nærmere et tiår siden. Desperasjonen gir seg også utslag i analyse av hvert ord hun sier i media. Da tas hennes uttalelser ut av sammenheng og vris noen runder rundt slik at det passer i eget narrativ. For ikke glemme hva desperasjonen kan få ut av et madrasskjøp.

Nedrig, ikke sant?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (2 minutter siden):

Her glemte du desperasjonen etter å legge skylden for MBH handlinger over på MM.

Desperasjonen er så stor at det letes med lys og lykter etter noe å ta henne på. Som å "lese mellom linjene" i et brev skrevet for nærmere et tiår siden. Desperasjonen gir seg også utslag i analyse av hvert ord hun sier i media. Da tas hennes uttalelser ut av sammenheng og vris noen runder rundt slik at det passer i eget narrativ. For ikke glemme hva desperasjonen kan få ut av et madrasskjøp.

Nedrig, ikke sant?

Ja, man må for all del ikke prøve å se på det store bildet, som da også omhandler hans oppvekst og oppdragelse, og de som er ansvarlig for den. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Hva mener du? Er det å legge frem fakta det samme som skjønnmaling av noe som helst? 

Feks å si at ikke alle psykopater er voldtekts menn er ikke  skjønnmaling. Å si at alle  med diagnoser  er ikke skjønnmaling osv. Og det er også viktig å påpeke , for å unngå å lage et unødvendig bilde av andre med diagnoser etc som  marius er. 

Han er voldtekts mann uavhengig av diagnoser  etc. Om diagnoser har spilt en rolle i hans handlinger er faktisk en helt annen sak. 

Det går an å være voldteksmann uten diagnoser og personlighetsforstyrrelse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (26 minutter siden):

Nedrig, ikke sant?

Du svarte aldri på hvordan du tolket brevet fra MM - hva mener du?

Hva tror du MM mente her:

Sitat

Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.
Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner rundt diagnose og svar, samt diskusjon rundt kongehuset og tradisjoner.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

This. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...