Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Jo det er vel akkurat det som er poenget mitt. Jeg tenker ingen er bare snille, og ingen er bare slemme. Noen mer kjipe enn andre. Og egentlig koker ned i hvor grensene til hver enkelt har i seg selv, for hvor de stopper. 

Ja, da er vi enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Freydis skrev (1 minutt siden):

Psyokopater er slik. Ingen kan forstå at de kunne begå stygge handlinger for de er jo så snille ... Det er ved å være snille og omsorgsfulle at de får innpass og sympati hos folk ... for så å snu tvert om når de er inne i varmen og føler seg trygge på relasjonen. 

Sier ikke at MBH er psykopat - men det er garantert noe som vil bli testet og vurdert. 

Trenger ikke være psykopat heller. Eller relatert til noen diagnose. Men  lange grenser. Er ikke slik at folk som er kjipe må ha en form for diagnose for å være det.

Selv om mye tyder på at adferd i dette tilfellet kanskje kan bunne i noe av det. Men det alene, gjør han uansett ikke til voldsmann eller voldtekts mann. Når ting går så galt det har gjort her, er det vel ofte mange ting på en gang. 

Men det er på ingen måte slik at alle med diagnoser blir voldsutere, og voldtektsmenn. Ikke iht psykopater heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Hvis du ikke fikk med deg at det var i 2018 lurer jeg på hvorfor du skrev at han var 22. 

Jeg henger ikke med på hvor gamle de er, men nå har jeg altså fått det med meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Iht sånt har man fått ned seg noen drypp her og der. Men forskjellige kommer med lignende omtaler. Julianne og nora beskriver det ganke likt , men forskjellige ord. Også har nan innholdet  artikkelen fra vennen til hans far, stemmer  også med j og n sine utsagn. Selv om hans ord ble sablet ned. I boken til haakon, nevnes det hvordan  han tok vare på venner, bla at han måtte innom en venn på julaften,  fordi han trengte det. Osv. Så feks evne til å yte og vise omsorg feks, har jeg  ikke fått noe intrykk av at ikke eksisterer. 

Men det forandrer  jo på ingen måte voldtekter mot damer, filmer på tlf av voldtektene eller volden han har ytt mot enkelte. 

Jeg bare syntes det blir feil fokus og et feil bilde å påstå at han ikke innehar slike egenskaper,  om han har det, og alikevel gjør disse jævlige tingene. Som sagt gjør det han mer skummel.  Og egentlig et litt viktig budskap, at man ikke kan se på en person at han er sånn nødvendigvis.  

Jeg tar ikke helt hva budskapet ditt er med dette innlegget. Ønsker du å få frem at alle mennesker, inkludert Marius, har både gode og dårlige sider? At Marius er en kar som voldtar og slår med flathånda, men sannelig er han også en kar som drar innom en kompis på julaften fordi vedkommende hadde behov for støtte? Jeg tror absolutt alle i tråden forstår at mennesker ikke er bare gode eller bare onde, hvis det var det du ville få frem. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 minutter siden):

Det prøver jeg da ikke på? Hvorfor må det ha en større betydning annet enn at jeg mener det, så kan andre være enig/uenig som man vil? Det er ikke avsporing å syns at det «kjendismiljøet» han og hans offer er en del av er spesielt ? 

Jo det er det så absolutt når du går på personen Linni, hennes alder og morskap i en tråd som handler om Marius Borg Høiby!

Du skrev det jo selv: "Nå er jeg sikkert ufin" Ja, mildt sagt!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 minutter siden):

Jo det er det så absolutt når du går på personen Linni, hennes alder og morskap i en tråd som handler om Marius Borg Høiby!

Du skrev det jo selv: "Nå er jeg sikkert ufin" Ja, mildt sagt!

Men det er jo relevant siden hun er offer for hans handlinger og henger i et miljø med han. Jeg mente virkelig ikke ufin som at jeg beskylder henne for å ha skyld i det som har skjedd. 

Hvorfor mener du at du vet mer om hva jeg mener enn meg selv? 

Endret av Klink
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (2 minutter siden):

Men det er jo relevant siden hun er offer for hans handlinger og henger i et miljø med han. Jeg mente virkelig ikke ufin som at jeg beskylder henne for å ha skyld i det som har skjedd. 

Hvorfor mener du at du vet mer om hva jeg mener enn meg selv? 

Det er ikke relevant når du går på person som at hun er eldre og har barn! Ikke er hun kriminell og ikke har hun gjort noe galt. Hold deg til sak! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (Akkurat nå):

Det er ikke relevant når du går på person som at hun er eldre og har barn! Ikke er hun kriminell og ikke har hun gjort noe galt. Hold deg til sak! 

Men er føringene for tråden at man kun skal diskutere ting som er kriminelt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Trenger ikke være psykopat heller. Eller relatert til noen diagnose. Men  lange grenser. Er ikke slik at folk som er kjipe må ha en form for diagnose for å være det.

Selv om mye tyder på at adferd i dette tilfellet kanskje kan bunne i noe av det. Men det alene, gjør han uansett ikke til voldsmann eller voldtekts mann. Når ting går så galt det har gjort her, er det vel ofte mange ting på en gang. 

Men det er på ingen måte slik at alle med diagnoser blir voldsutere, og voldtektsmenn. Ikke iht psykopater heller. 

Psykopati/dyssosial personlighetsforstyrrelse er ingen sykdom, men en diagnose som beskriver ekstreme personlighetstrekk på den aksen. Vi har jo alle trekk fra de ulike personlighetsaksene i varierende grad. Det er patologisk når man befinner seg på ytterpunktene i en eller flere akser. Det skal gå utover fungering på flere områder i livet (jobb, skole, familie, venner). Er du psykopat driver du som regel med vold, ikke nødvendigvis med fysisk vold, men ganske regelmessig med psykisk vold, det ligger i diagnosene natur og kriterier. At man kan være voldelig og et rasshøl uten å ha en pf er riktig. Men når man er det systematisk og gjentatt over tid er det ofte personlighetspatologi i bunn. Snakker nå generelt, ikke om MBH spesielt. Og det viktigste skillet går jo egentlig på selvinnsikten i at det man gjør er galt. Kan også anbefale å lese «narsissistens og psykopatene mantra» (har vært sitert her før)

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (På 5.2.2025 den 20.41):

Nå er jeg ufin, men dama på 40 henger og fester med 22 åringer er jo litt rart i seg selv syns jeg. 

Ja, dette var en skikkelig ufin kommentar! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (17 minutter siden):

Jeg tar ikke helt hva budskapet ditt er med dette innlegget. Ønsker du å få frem at alle mennesker, inkludert Marius, har både gode og dårlige sider? At Marius er en kar som voldtar og slår med flathånda, men sannelig er han også en kar som drar innom en kompis på julaften fordi vedkommende hadde behov for støtte? Jeg tror absolutt alle i tråden forstår at mennesker ikke er bare gode eller bare onde, hvis det var det du ville få frem. 

Svaret mitt startet  iht at noen mente  han ikke hadde egenskaper til å vise gode sider. Også har det spunnet videre derifra. Og mine svar er iht videre spørsmål om det, iht hva jeg egentlig mente. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (11 minutter siden):

Men er føringene for tråden at man kun skal diskutere ting som er kriminelt? 

Linni har status som fornærmet i en sak som vi antar handler om seksuallovbrudd.

Et offentlig ordskifte som her på KG, vil kunne påvirke vilje til andre ofre for slike saker å stå frem. 

Hvis man i ordskiftet er empatisk ovenfor ofrene, så øker sannsynligheten for at ofre for disse lovbruddene, faktisk kommer seg igjennom, og også anmelder. Dette finnes det god forskning på. 

Men det du gjør her er noe som også omtales i vitenskaplig litteratur som noe problematisk, en subtil form av skyldbeleggelse av ofret. 

Hvorfor var hun på nach med Marius? 

Hvorfor var hun i en tilstand der hun kunde være offer? 

Nei, det du gjør er ikke greit. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (9 minutter siden):

Ja, dette var en skikkelig ufin kommentar! 

Jeg beklager, kommentaren var ikke ment på den måten det ser ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Linni har status som fornærmet i en sak som vi antar handler om seksuallovbrudd.

Et offentlig ordskifte som her på KG, vil kunne påvirke vilje til andre ofre for slike saker å stå frem. 

Hvis man i ordskiftet er empatisk ovenfor ofrene, så øker sannsynligheten for at ofre for disse lovbruddene, faktisk kommer seg igjennom, og også anmelder. Dette finnes det god forskning på. 

Men det du gjør her er noe som også omtales i vitenskaplig litteratur som noe problematisk, en subtil form av skyldbeleggelse av ofret. 

Hvorfor var hun på nach med Marius? 

Hvorfor var hun i en tilstand der hun kunde være offer? 

Nei, det du gjør er ikke greit. 

Jamen nei! Jeg har jo ikke stilt spørsmål ved hvorfor hun i var i en slik tilstand! Jeg lurte på om man ikke forstår at man har blitt dopet ned i etterkant! 
Jeg har sagt at det er spesielt at hun henge med så unge folk ikke stilt spørsmål ved det på en slik måte at jeg mener hun har skyld i det. 
Det er det Marius som har alene ansvar for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (12 minutter siden):

Psykopati/dyssosial personlighetsforstyrrelse er ingen sykdom, men en diagnose som beskriver ekstreme personlighetstrekk på den aksen. Vi har jo alle trekk fra de ulike personlighetsaksene i varierende grad. Det er patologisk når man befinner seg på ytterpunktene i en eller flere akser. Det skal gå utover fungering på flere områder i livet (jobb, skole, familie, venner). Er du psykopat driver du som regel med vold, ikke nødvendigvis med fysisk vold, men ganske regelmessig med psykisk vold, det ligger i diagnosene natur og kriterier. At man kan være voldelig og et rasshøl uten å ha en pf er riktig. Men når man er det systematisk og gjentatt over tid er det ofte personlighetspatologi i bunn. Snakker nå generelt, ikke om MBH spesielt. Og det viktigste skillet går jo egentlig på selvinnsikten i at det man gjør er galt. Kan også anbefale å lese «narsissistens og psykopatene mantra» (har vært sitert her før)

Hørte på en podcast jeg ikke  husker  nå om psykopater. Ikke alle psykopater er nødvendigvis  slemme heller. Men bruker de egenskapene på andre ting, for å få til ting.   Ga et litt nyansert bilde på psykopater egentlig.  Feks mange gode ledere kan ha psykopatiske tendenser, uten å være psykisk voldelig mot sine ansatte feks.  Selv om de har absolutt høyere tilbøyelighet for generell fysisk og psykisk vold. 

Sitat :Det er også verd å merke seg at ikke alle med psykopatiske trekk begår kriminalitet eller skade mot andre. Noen kan fungere godt i samfunnet, og i enkelte situasjoner (f.eks. visse forretnings- eller maktstrukturer) kan slike trekk til og med være fordelaktige.

https://psykisk-vold.no/informasjon-fra-fagpersonell/hva-er-psykopati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (14 timer siden):

Jeg kommer aldri til å anerkjenne fjerndiagnostisert karakterdrap på mangelfullt grunnlag. Det er til eksempel stor forskjell på å mene at kongeparet burde slått hardere ned på misbruk av prinsessetittelen og kronprinsparet uttalt seg i større grad om vold, til det å ufordelaktig dissekere hver setning i et brev eller bok, hver mine i et presseintervju og grave frem gammal moro om kontakt med Epstein, at dronningen ved en anledning beskrev MM som temperamentsfull, at hun selv ytret noe om å ville definere rollen sin selv (eller noe i den duren), at hun fremsnakket Despentes osv. til et stort karakterkok om at MM forherliger vold og har begått omsorgssvikt (neglekt). 

Nei, det er ingen vits å svare at det er hun selv som begår karakterdrapet.

Bare litt nysgjerrig her.
Synes du en tronarving kan velge seg en ektefelle og fremtidig dronning uten noen som helst krav til standard? Kan man velger seg en ektefelle som har drevet dank hele sitt voksne liv, levd partylivet, ingen utdanning eller hatt noen fast jobb av betydning ? Det skal ikke være noen standarder for monarkiet? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snøløs skrev (3 minutter siden):

Bare litt nysgjerrig her.
Synes du en tronarving kan velge seg en ektefelle og fremtidig dronning uten noen som helst krav til standard? Kan man velger seg en ektefelle som har drevet dank hele sitt voksne liv, levd partylivet, ingen utdanning eller hatt noen fast jobb av betydning ? Det skal ikke være noen standarder for monarkiet? 

Ja det syns i alle fall jeg. 

Partner velges ut fra følelser, kjemi, felles interesser og lignende  og ikke noen slags standard om hvem som er bra nok og ikke! 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 minutter siden):

Ja det syns i alle fall jeg. 

Partner velges ut fra følelser, kjemi, felles interesser og lignende  og ikke noen slags standard om hvem som er bra nok og ikke! 

Men hva med monarkiet?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet man er desperat etter å forsvare vold og voldelige handlinger når man vil skjønnmale psykopater. Enkelte i denne tråden er en medvirkende årsak til at dagens strafferammer er latterlig lave, og at ofrene for vold føler skyld. Nedrig. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (8 minutter siden):

Men hva med monarkiet?

Sant? Jeg tenker at i sånne tilfeller må man ha NOEN krav til partner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...