Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg er republikaner fordi jeg synes monarki er utdatert og et slags gyllent fengsel for de som er født inn i det. Jeg synes forøvrig ML og mannens oppførsel og fullstendige mangel på rolleforståelse, er verre for monarkiet enn MBH-saken.

Jeg tror MBH-saken blåser over hvis folk flest mener den er behandlet riktig  i rettssystemet når den tid kommer. 

Er greit vi har forskjellige meninger.. å jeg forsvarer ikke det MBH har gjort for det er forkastelig..

Men jeg tror dette vil bli glemt ganske raskt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stargaze skrev (7 timer siden):

Rusproblemene startet allerede da han var russ. 
Og allerede i tidlige skoleår hadde han holdninger som burde blitt tatt tak (reagert på av andre foreldre).

Så dette er ikke noe nytt. At han bare fikk holde på og aldri ble irettesatt (ikke kjeft på min sønn…) har vært med på å gjøre ham til den har er i dag. Uten tvil.

Jeg skiller mellom å ruse seg og ha rusproblemer, og rus avhengighet.

At han  ruset seg i russetiden, kan ikke ansees som automatisk å ha rusproblem, eller være rusavhengig.  

Et rusproblem er knyttet til å ikke ha kontroll når du ruser deg, og avhengighet er når du blir avhengig å ruse deg.

De aller fleste klarer  å ha i seg rus, ha kontroll mens de er ruset og ikke avhengig av å ruse seg. Færreste russen er kommet dit ennå.

De kan ha litt problemer med kontroll iht under rus, men det henger ofte sammen med uerfarenhet i den  alderen. Så hvorvidt du har et problem når du ruser  deg, avdekkes som regel etter som det fortsetter etter du har erfaring. 

Så jeg vilke nok ikke sagt eller påstått  at han hadde rusproblemer fra når han var russ.  Det blir litt tidlig å dra inn. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stille om MBH i media nå. Jeg tenker at det er bra, og et tegn på at han faktisk tar behandlingen alvorlig. Håper han kommer hjem nykter og med litt mer summetone enn han har hatt - og møter evt tiltale på en ansvarsfull måte. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Det er stille om MBH i media nå. Jeg tenker at det er bra, og et tegn på at han faktisk tar behandlingen alvorlig. Håper han kommer hjem nykter og med litt mer summetone enn han har hatt - og møter evt tiltale på en ansvarsfull måte. 

Mulig 1 uke på celle fikk han til å våkne opp litt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (10 minutter siden):

Det kan nesten virke sånn. Det var vel litt begynnertrøbbel i behandlingen med å forlate behandlingsstedet og kontakte ex osv, men etter det har det tilsynelatende vært rolig. Man kan jo håpe at han våkner litt, og møter det som kommer på en mer voksen måte enn å vise fingeren. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, gjentatte spekulasjoner og brukerdebatt.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (På 9.1.2025 den 9.58):

Det er vel heller at han nå er inne i et intensivt behandlingsopplegg. Han har jo vært på glattcelle et par ganger i løpet av høsten uten at han skjerpet seg. Nå synes jeg folk generelt, både media og her inne, får la han være i fred mens han er der og heller ta opp igjen tråden når rettssaken kommer opp! 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 11.1.2025 den 15.01):

Det er vel heller at han nå er inne i et intensivt behandlingsopplegg. Han har jo vært på glattcelle et par ganger i løpet av høsten uten at han skjerpet seg. Nå synes jeg folk generelt, både media og her inne, får la han være i fred mens han er der og heller ta opp igjen tråden når rettssaken kommer opp! 

Tanken din er absolutt god, men han utfordrer selv sin egen situasjon ved sin opptreden på tross av alt som har blitt kjent i løpet av høsten. At han endelig gikk inn i et behandlingsopplegg er positivt, og det er å håpe på for hans egen del at det står seg, og at han forstår alvoret i det hele. 
Hvordan veien videre frem mot rettssaken blir er opp til ham selv. Om han selv ikke eksponerer seg er jeg enig i at han bør få være i fred. 
Om kronprinsparet påtar seg en rolle i behandlings sporet, så må de påregne at spørsmål vil komme. Det beste kronprinsparet kan gjøre er å holde MBH på behørig avstand. Mannen blir 28 år, og er en voksen mann. 

Det er imidlertid rimelig klart at når statsadvokaten har foretatt sine vurderinger opp mot siktelser, så vil saken igjen dominere mediebildet. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (43 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/avslort-marius-tilbake-i-norge/82504131

MBH er tilbake i Norge. 
MM sin kalender er tom for representasjon, så da er det åpent for spekulasjoner. 
Fortsetter rehabiliteringen på Skaugum? 

Forhåpentligvis handler dette om en kort permisjon (og feiring av bursdag) hjemme i Norge (på Skaugum og ikke på utesteder). 

Neste helg håper jeg at han er tilbake i rehab (ikke Skaugum light varianten) i England. Bra for han og veldig, veldig bra for omverdenen. Eventuelt på et rehab i inn- eller utland som har et relevant tilbud. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 time siden):

https://www.seher.no/kongelig/avslort-marius-tilbake-i-norge/82504131

MBH er tilbake i Norge. 
MM sin kalender er tom for representasjon, så da er det åpent for spekulasjoner. 
Fortsetter rehabiliteringen på Skaugum? 

Akkurat nå, håper jeg media gir han litt  fred. 

Han blir  ikke bedre av å bli jaktet på døgnet rundt. 

Akkurat  hvorfor han har vært i england, hvor lenge han skulle være der etc , hvorfor ham er hjemme nå osv. Er noe hverken vi eller media vet så mye om .

Og tenker at de får holde seg til å skrive evnt noe om utvikling iht saken. Så han  kan få ro til å lykkes med hva han evnt jobber med iht seg selv

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 9.1.2025 den 9.56):

Han er tilbake i Norge. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trude.lutt.lutt skrev (2 timer siden):

Han er tilbake i Norge. 

Så det i dag jeg også. Som andre har nevnt håper jeg det er en permisjon, ellers syns jeg dette var en "fastlane"-rehabilitering. Jeg har ikke noen tro på hurtigkasse når det kommer til behandling av avhengighet og psykiske problemer. Hvis han er ferdig i behandling, så tror jeg det fort kan gå galt igjen. Som alle andre vil han nok være sårbar i perioden rett etter oppholdet. Han har alles øyne rettet mot seg, og skal ikke gjøre mye ut av seg før det blir nye "sjokk"-forsider. 

Krysser fingerene for at han holder en lav og grei profil frem til saken(e) skal behandles i rettsapparatet. 

Man har fått litt nok av han rett og slett, det har vært fint å slippe nye krumspring på forsidene daglig. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1600 skrev (48 minutter siden):

'Mette Marit har ikke visst noe som helst!'

Vg

Fasaden faller. Vi har tydeligvis en kronprinsesse som vet at hennes sønn har vært voldelig, såpass ille at hun har måttet sitte på han for å forhindre vold, og så har hun ikke tatt kontakt med politiet utover at hun har fått han skjermet.

Aftenposten omtaler også saken som toppsak https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet, og der presiseres det: 

Sitat

Ifølge Aftenpostens opplysninger skal Høiby ha vært aggressiv, men ikke fysisk voldelig mot Snekkestad.

Følgelig synes det ikke å være grunnlag for å gjengi episoden som du gjør i innlegget ditt (uthevet).

Dessuten: Du setter den første setningen i innlegget ditt i anførselstegn, for å indikere at det er et sitat. Hvem har uttalt dette, og hvor? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (7 minutter siden):

Aftenposten omtaler også saken som toppsak https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet, og der presiseres det: 

Følgelig synes det ikke å være grunnlag for å gjengi episoden som du gjør i innlegget ditt (uthevet).

Dessuten: Du setter den første setningen i innlegget ditt i anførselstegn, for å indikere at det er et sitat. Hvem har uttalt dette, og hvor? 

Psykisk vold er fortsatt vold.

Ut av det du leser, drar du altså dette. Jeg gremmes også over samfunnet og hvordan de nedskriver vold mot kvinner ved å fjerne fokus.

Endret av 1600
  • Liker 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen hos VG står det: 

Sitat

"Snekkestad skal også ha ringt til en nær slektning og fortalt om hånden - en samtale hvor også Marius Borg Høiby skal ha blitt involvert. Etter dette oppsto det en situasjon på parets lugar hvor Høiby utagerte, ifølge Snekkestad. (....) Etter hvert skal kronprinsesse Mette-Marit ha kommet til lugaren og blitt der til situasjonen hadde roet seg, skal Snekkestad ha fortalt i avhør".

Altså har MM vært vitne til denne utageringen, hva den nå enn består i. Det jeg stusser på er at politiet har avhørt familiemedlemmet som Julianne snakket med på telefonen før hendelsen inntraff, men ikke MM som faktisk var fysisk til stede. Det syns jeg er veldig rart. 

Sitat

I løpet av høsten og vinteren i fjor har denne episoden vært tema i avhør med flere vitner, deriblant med den nære slektningen til Juliane Snekkestad.

Endret av pop up bruker
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (5 minutter siden):

Psykisk vold (aggresjon bla) kan være like ille som fysisk vold. Man kan måtte sitte på noen som agerer med sinne uten å slå også. Hvis man har opplevd sånt selv så forstår man det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...