Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest pop up bruker
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Ellers har jeg tiltro til at politiet har unnlatt å kalle kronprinsparet inn til avhør fordi de ikke har ansett det for hensiktsmessig, fordi de har fått informasjonen de trenger fra andre og bedre kilder. Hvis avhør av dem hadde vært nødvendig for å belyse saken på best mulig måte er jeg sikker på at politiet ville sørget for å kalle dem inn.

Det får vi håpe, men jeg syns det fremstår som veldig rart at de ikke innkaller vitner til faktisk hendelser, men heller avhører personer som har snakket med offeret på telefon før hendelsen finner sted. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Kronprinsen er regelmessig fungerende regent og da sjef for norsk politi. Han skal få denne rollen og det å være kongen til JS som fast rolle. 

Er i den konteksten som man må se på dette. Ikke "en stefar støtter sin stesønn", eller noe annet irrelevant. Hva skal vi forvente av noen med en slik rolle ved en varsel som dette? 

Dette viser hvor forkvaklet monarki er, når folk tror at en fremtidig eller nåværende konge er vingeklippet fra å stå for det som er rett. Aldri før i historien har en konge vært forventet å holde seg passiv ved urett som kan ramme andre mennesker.
Når han først tok rollen som stefar, så må han stå for det. Han skulle selvsagt tatt en real alvorsprat med MBH og satt hardt mot hardt, og forklart MBH at nettopp rollen HM satt i gjorde det umulig å yte finansiell støtte og gratis bolig om han ikke holdt seg på riktig side av loven. 

At HM kun visste om det MBH har fortalt dem, er jo rett og slett usant. De har hørt fra andre og de har sett med egne øyne. 

Aricia skrev (8 minutter siden):

Nei, det kan vi jo ikke. Som sagt.

Du mener politiet ville avslått dette, trass advokaten til JS’ oppfordring; at politiet ikke gjør jobben sin? Helt utrolig hvor ensidig forsvar av kronprinsparet, nær sagt uansett hva som velter frem.

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet
Fremmed fugl skrev (17 minutter siden):

Kronprinsen er regelmessig fungerende regent og da sjef for norsk politi. Han skal få denne rollen og det å være kongen til JS som fast rolle. 

Er i den konteksten som man må se på dette. Ikke "en stefar støtter sin stesønn", eller noe annet irrelevant. Hva skal vi forvente av noen med en slik rolle ved en varsel som dette? 

Sjef for norsk politi? Kongen er da vitterlig ikke det. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
O Rakel skrev (2 minutter siden):

Dette viser hvor forkvaklet monarki er, når folk tror at en fremtidig eller nåværende konge er vingeklippet fra å stå for det som er rett. Aldri før i historien har en konge vært forventet å holde seg passiv ved urett som kan ramme andre mennesker.
Når han først tok rollen som stefar, så må han stå for det. Han skulle selvsagt tatt en real alvorsprat med MBH og satt hardt mot hardt, og forklart MBH at nettopp rollen HM satt i gjorde det umulig å yte finansiell støtte og gratis bolig om han ikke holdt seg på riktig side av loven. 

At HM kun visste om det MBH har fortalt dem, er jo rett og slett usant. De har hørt fra andre og de har sett med egne øyne. 

Du mener politiet ville avslått dette, trass advokaten til JS’ oppfordring; at politiet ikke gjør jobben sin? Helt utrolig hvor ensidig forsvar av kronprinsparet, nær sagt uansett hva som velter frem.

Det er en generell forventning vi skal ha til oss selv og til andre. Familie, vennskap og annet skal ikke gjøre at vi svikter den rolle og tillit vi har fått fra samfunnet. 

Blir skuffet og lei meg av denne tråden, der så mange kjører på med "det er famile". Et sånt samfunn der folk ikke gjør sin plikt fordi dem ønsker å beskytte mennesker dem liker av en eller annen grunn, er et dysfunksjonelt og korrupt samfunn. 

Hans Kongelige Majestet Kronsprins Haakon Magnus bør prøve å bli voksen. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet
pop up bruker skrev (3 timer siden):

Så mye informasjon kronprinsparet har om dette er det for meg helt utrolig at de ikke har blitt avhørt av politiet. 

Har Snekkestads mor vært innkalt?

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Er hun Norges kommende dronning? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Er vel nok så opplagt at hun har vært det, og kommer være vitne i rettsaken. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Er vel nok så opplagt at hun har vært det, og kommer være vitne i rettsaken. 

Vil tro det, ja.

• Liker 3
Skrevet
Era Vulgaris skrev (7 minutter siden):

Er hun Norges kommende dronning? 

Er hun mor til siktede?

Hva har dette med saken å gjøre.

• Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (19 minutter siden):

Er hun mor til siktede?

Hva har dette med saken å gjøre.

Hvis kongefamilien skal sidestilles med hvermannsen, kan man like gjerne avvikle monarkiet, er mitt poeng. 

Hvorfor lurer du på om fornærmedes mor er avhørt, men MM skal fritas for det? 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Era Vulgaris skrev (12 minutter siden):

Hvis kongefamilien skal sidestilles med hvermannsen, kan man like gjerne avvikle monarkiet, er mitt poeng. 

Hvorfor lurer du på om fornærmedes mor er avhørt, men MM skal fritas for det? 

Man innkalles ikke i kraft av sin arbeidstittel, men tilknytning til saken.

Jeg bare lurte etter det som stod i avisen, men ikke viktig.

Det er politiet som ikke har tatt begjæringen til følge, ikke jeg. Jeg skrev ikke noe om det.

• Liker 4
Skrevet
Sgirl skrev (7 timer siden):

Noen som reflekterer over det at man har en løs kanon på dekk, så nært kongefamilien? Det vil si en voldelig rusmisbrukende person, i umiddelbar nærhet av våre øverste statsoverhoder. 

Bokstavelig talt😬

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke fulgt særlig med på eller interessert meg for kongefamilien. Jeg begynte å følge med da lydopptaket av Marius, som truet kvinnen han var kjæreste med, ble offentliggjort i pressen. Jeg synes det er betenkelig at Haakon har sagt at «Marius har en naturlig kulhet», i boken som ble utgitt i 2023. Det er betenkelig at pressen ikke har turt å ta tak i ting de visste om Marius, fordi Mette Marit skrev et brev der hun refset pressen for å omtale Marius. Det er også betenkelig at Ingrid fremhever Marius som et forbilde, og nevner hans lojalitet til venner.

Det er spesielt at kronprinsfamilien uttaler seg slik når de vet ganske mye om hva som har foregått angående Marius sin kriminelle atferd.

• Liker 30
  • Nyttig 12
Gjest pop up bruker
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke, men jeg håper og tror da inderlig det. Noe annet ville vært svært merkelig, og ganske kritikkverdig vil jeg si. 

Skrevet (endret)

Det virker jo som om "alle" her både mener, tror og synes at de omkring visste (og/eller burde ha visst) om hva som virkelig skjedde i forholdet mellom MBH og JS...!

Den omtalte dagen var det nok både dårlig stemning, irritasjon, iltre og redde blikk, høylytt krangling, bråk, egling, argumentasjon dem imellom... Så kom det folk til lugaren som paret disponerte for anledningen.

Tror noen her at hun der og da ville ha sagt ett eneste ord om være seg psykisk og/eller fysiske overgrep og ditto mishandling (til et nært familiemedlem, eller noen andre) - dersom han på noe vis hadde truet/skremt henne til å holde tett?! Virkelig?! 

(Nei, jeg har slett ikke kommet med noen påstander om at han truet henne. Men det er svært vanlig at overgripere fremsetter trusler (og truer med diverse represalier) og ja; dessverre har jeg personlig erfaring.)

Eller burde folk rundt paret (være seg Kong Salomo eller Jørgen Hattemaker) ha vært tankelesere elns, og "automatisk visst" hva som (egentlig) forseggikk i dèt forholdet?

Jeg mener - NEIi. Familie, venner, nære, omgangskrets, andre... kan både ane, føle, tenke, tro, mene, 'forutsi', og så videre. Men de som har fasit, og virkelig VET hva som egentlig foregår, det er de det gjelder... som faktisk ER i nettopp det forholdet.

Endret av Zeniora
Redigering :)
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TrineTrollet skrev (16 timer siden):

Isild, jeg er så enig med deg. De som får kunnskap om vold har en plikt, plikt til å hjelpe, til å melde fra, muligens en bekymringsmelding, og kanskje til og med varsle politiet. 
Jeg kan kjenne at denne type debatt drenerer kreftene mine veldig - og mulig at jeg gjør best i å logge ut for å beskytte meg selv. Som voldsoffer er jeg i dag relativt sterk, men flashbacks tar meg uten at jeg vil. Underbevisstheten lever sin historie. 

Å hjelpe en som utøver vold er å si fra, å sette klare grenser for om mulig få en slutt på alt det grusomme som påføres ofrene. Hjelpen er ikke empati og type omsorg som blir å være medavhengig.

Takk for dine bidrag, Isild!

Ja, denne typen debatt kan være veldig krevende når man selv har levd med vold og overgrep. Men kunnskap er viktig tenker jeg, så at du/vi også deltar er så fint. Og en av de sidene av debatten som er utrolig viktig å snakke om er nettopp dette med "hva skal man gjøre med overgriperen?".

Er man i nær familie med en som utøver vold/overgrep så er det fort gjort å havne i hjelpe-fella som jeg kaller den. Man tror man kan elske bort problemene. En voldsutøver blir ofte værre av det for der det burde vært klare grenser og konsekvenser, så møter de det jeg kaller "dulling" istedet. Dulle for at de skal forholde seg rolige og snillere. Det er DE som får stille kravene. En voldsutøvers holdning til det hen gjør er ofte "Det er DU som fikk meg til å slå, fordi du gjorde sånn og sånn, DU har dermed fått meg til å føle meg helt jævlig fordi jeg måtte gjøre noe sånt". 

Aner ikke hvordan det har vært hjemme i familien til MM og HM, men sikkert ikke så annerledes enn hos andre familier. Men det de har som ikke andre har er tilgang på førstelinjehjelp - uten kø. De har så mange fler muligheter til å både melde fra og å få kompetente råd og hjelp enn det vi andre har. 

Det blir fort en helt syk symbiose. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Miomino skrev (17 timer siden):

Jeg er fra Tromsø. Der bruker vi også uttrykket "å sitte på noen". Men dette brukes i tale, ansikt til ansikt, og gjerne i en humoristisk setting.

For min del faller det seg ikke naturlig å bruke dette utrykket i en debatt om vold i nære relasjoner.

Med tanke på at det nå i tillegg kommer frem at moren til Juliane har tatt kontakt med HM med bevis på fysisk vold, så tar jeg det ikke så tungt at folk heller velger å mistolke et Nordlands-uttrykk enn å innse hvordan vår kommende regent og hans kone lyver om sin serie-siktede vold og voldtekts sønn\stesønn.

Fokus bør ligge på hvordan dette er for ofrene, og her har vi altså bevis på at både HM og MM har visst om dette i en årrekke. At HM så sier at de 'vet det Marius har fortalt dem' er både løgn og hyklersk. Det er snakk om alvorlige siktelser. Da velger altså flere å kritisere et helt vanlig uttrykk, istedenfor å ha fokus på hvordan dette tar seg ut og er for ofrene.

Det undrer meg stadig at MM og HM blir holdt på pidestall av så mange i diverse kommentarfelt og forum, med tanke på at hver dag bringer nye avsløringer som viser både løgn og enabling på et høyt nivå fra begge to.

HM lyver altså ikke om småting, men om gjerninger som har en domsramme på 10 år.

Moren varslet kronprinsen om skader på datteren: – Hun uttrykte fortvilelse

Sitat

Juliane Snekkestads mor kontaktet kronprins Haakon direkte. Hun ville varsle om Marius Borg Høibys behandling av datteren. Hun er ikke den eneste som har gjort det.

Det er til å bli direkte sint av.

Ble varslet om skader

Sitat

Snekkestads mor skal ha varslet kronprins Haakon direkte om skader Høiby skal ha påført dattera. Hun skal ha tilbudt kronprinsen dokumentasjon i form av et bilde som viser skadene.

Det bekrefter Snekkestads bistandsadvokat Petter J. Grødem overfor Aftenposten.

- Fortvilelse
Kontakten skjedde etter at forholdet var over.

- Hun uttrykte fortvilelse over situasjonen datteren var i. Det gjaldt både praktiske ting med tanke på det økonomiske oppgjøret mellom dem samt informasjon om hvordan han hadde behandlet henne i forholdet, sier Grødem til avisa.

Bilder og SMS-er er også overlevert politiet, opplyser advokaten.

Slottet har ikke besvart Dagbladets henvendelser tirsdag ettermiddag.

Her bør politiet kalle inn MM og HM, ellers virker dette bare rart.

Endret av 1600
  • Liker 15
  • Nyttig 21
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Ja, denne typen debatt kan være veldig krevende når man selv har levd med vold og overgrep. Men kunnskap er viktig tenker jeg, så at du/vi også deltar er så fint. Og en av de sidene av debatten som er utrolig viktig å snakke om er nettopp dette med "hva skal man gjøre med overgriperen?".

Er man i nær familie med en som utøver vold/overgrep så er det fort gjort å havne i hjelpe-fella som jeg kaller den. Man tror man kan elske bort problemene. En voldsutøver blir ofte værre av det for der det burde vært klare grenser og konsekvenser, så møter de det jeg kaller "dulling" istedet. Dulle for at de skal forholde seg rolige og snillere. Det er DE som får stille kravene. En voldsutøvers holdning til det hen gjør er ofte "Det er DU som fikk meg til å slå, fordi du gjorde sånn og sånn, DU har dermed fått meg til å føle meg helt jævlig fordi jeg måtte gjøre noe sånt". 

Aner ikke hvordan det har vært hjemme i familien til MM og HM, men sikkert ikke så annerledes enn hos andre familier. Men det de har som ikke andre har er tilgang på førstelinjehjelp - uten kø. De har så mange fler muligheter til å både melde fra og å få kompetente råd og hjelp enn det vi andre har. 

Det blir fort en helt syk symbiose. 

Takk!🌹

Skrevet
Callista skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke fulgt særlig med på eller interessert meg for kongefamilien. Jeg begynte å følge med da lydopptaket av Marius, som truet kvinnen han var kjæreste med, ble offentliggjort i pressen. Jeg synes det er betenkelig at Haakon har sagt at «Marius har en naturlig kulhet», i boken som ble utgitt i 2023. Det er betenkelig at pressen ikke har turt å ta tak i ting de visste om Marius, fordi Mette Marit skrev et brev der hun refset pressen for å omtale Marius. Det er også betenkelig at Ingrid fremhever Marius som et forbilde, og nevner hans lojalitet til venner.

Det er spesielt at kronprinsfamilien uttaler seg slik når de vet ganske mye om hva som har foregått angående Marius sin kriminelle atferd.

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

• Liker 14
  • Nyttig 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...