Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Lydfilene og bildene gjør det mye vanskeligere for MBH å få sympati og bli trodd for sin "beklagelse". Det gjør det også mye vanskeligere for de som ønsker å bagatellisere det han er anmeldt for, for de som ønsker å la tvilen komme ham til gode, for de som ønsker å gi rus og diagnoser og rollen i kongefamilien "skylden".

Jeg skjønner at det kan oppleves belastende for ofrene, men jeg tror de får bredere støtte, troverdighet og forståelse ved at alle, selv de som stiller opp og gir MBH de beste skussmål for oppførsel og lojalitet, får se disse sidene ved ham, all den tid denne saken allerede er så offentlig som den er. Det er mye sterkere med lyd og bilder, enn tekst. Veldig mange som opplever vold i nære relasjoner deler det ikke eller anmelder ikke av redsel for å ikke bli trodd. Hvis man ikke tror på ofrene etter det som er blitt delt i pressen, da vil man ikke tror. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (2 timer siden):

Lydopptaket kan fortsatt brukes som bevis under en rettsak. Eller hva mener du? 

Jeg ordla meg nok utydelig med "fratas". Det jeg tenkte på, var at noe unikt og privat tas fra deg som nettopp det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Jeg ordla meg nok utydelig med "fratas". Det jeg tenkte på, var at noe unikt og privat tas fra deg som nettopp det.

Åh, sånn ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (6 timer siden):

Ellers fikk jeg akkurat opp en IG-post om forrige ukes hovedoppslag i Morgenbladet, med tittelen "Lekkasjene: True-crime-industrien som truer rettssikkerheten".

Saken på Morgenbladets FB: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1123240616475575&id=100063689405077&_rdr

Høiby-saken er en av flere som brukes som eksempelgrunnlag i saken. Jeg har etterlyst denne typen analyser av lekkasjene i saken siden de startet, og er glad for at seriøse medieaktører nå tar diskusjonen. 

Takk for nok et viktig bidrag til debatten! True- crime, og spesielt sammen med eskalering i sosiale medier utfordrer så definitivt grunnleggende menneskerettigheter, inkl. rettsvern. Jeg håper og tror vi vil se mer av denne problemstillingen under lupen i tiden fremover. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Friluftsdame skrev (5 timer siden):

Bagatellisering av vold i nære relasjoner og vold mot kvinner generelt opplever jeg er et stort problem. Advokaten til MBH bagatelliserer brudd på besøksforbud, vi hører skremmende lydklipp og vi leser om andre fatale hendelser i landet vårt - et av dem denne uken - der besøksforbud var ilagt men brutt. Den saken endte fatalt. 

Å bli utsatt for psykisk og fysisk vold i nære relasjoner over tid preger som regel et menneske for resten av livet. De som ikke har opplevd dette, forstår det gjerne ikke. Du må da komme deg videre og bli ferdig med det; det var vel ikke så ille? Når man i tillegg får et offentlig lys på saken, må det utgjøre en svært krevende ekstrabelastning. Vi ser det med Ingebrigtsen-barna, og vi ser det med kvinnene som står fram i denne saken. 

Jeg snakker dessverre av egen erfaring fra barndommen, og kan underskrive på at selv om jeg utad er vellykket har jeg arr innvendig etter en barndom der mor utøvde fysisk og psykisk vold som har preget meg som menneske resten av livet. Å oppleve bagatellisering fra andre fordi du har klart deg bra i livet, har jeg opplevd vanskelig. Uten sammenligning forøvrig: Jakop er blitt OL- og verdensmester og vold i nær relasjon tenderer til å bagatelliseres. Han har jo utad klart seg bra.. 

Jeg grøsser når jeg leser argumentasjon fra MBH og hans advokat. Skjønner at advokaten bare gjør jobben sin, men det bør være mulig å vise respekt. Og jeg undres veldig over at kronprinsparet ikke utad tar generell avstand fra vold i nære relasjoner - uten å ta stilling til selve saken. 

Så håper og tror jeg at MBH- og Ingebrigtsen-sakene vil sette et seriøst fokus på vold i nære relasjoner når de forhåpentligvis skal behandles i 2025. Elden kommer jo til å møte seg selv i døren som forsvarer for voldsutøver i den ene saken og et av ofrene i den andre. Respekt til ofrene som står fram og gir dette samfunnsproblemet et ærlig ansikt. 

Så godt sagt ☝🏻💯💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Freydis skrev (8 timer siden):

Du har helt rett i det. Husker at det var flere her som nektet for at han har en makt i form av sin rolle som sønn av norges kronprinsesse og medlem av kongefamilien. 

Det ble også sett på positivt at han kom med tilståelsesbrev hvor han beklaget seg.

Og du har rett i at det var det som stod i brevet som gjorde at Nora stod fram. Det har hun sagt flere ganger. Han bagatelliserte det hele og det provoserte henne. 

Ja, det er samme som den victim blamingen som foregår på tik tok. Han  hadde jo bedt om unnskyldning stakkars, og nå altså han ba henne om å gå. Det er helt forkastelig at slike handlinger forsvares i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Aricia skrev (6 timer siden):

Ellers fikk jeg akkurat opp en IG-post om forrige ukes hovedoppslag i Morgenbladet, med tittelen "Lekkasjene: True-crime-industrien som truer rettssikkerheten".

Saken på Morgenbladets FB: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1123240616475575&id=100063689405077&_rdr

Høiby-saken er en av flere som brukes som eksempelgrunnlag i saken. Jeg har etterlyst denne typen analyser av lekkasjene i saken siden de startet, og er glad for at seriøse medieaktører nå tar diskusjonen. 

Morgenbladet en seriøs aktør? De er visstnok felt en rekke ganger i PFU. Tenker du at de er seriøse fordi de hovedsakelig har akademikere som lesere? 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (5 minutter siden):

Morgenbladet en seriøs aktør? De er visstnok felt en rekke ganger i PFU. Tenker du at de er seriøse fordi de hovedsakelig har akademikere som lesere? 

Unnskyld, men er du helt seriøs nå? 😳

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ikke være det? Jeg er ikke journalist , så jeg vet ikke hva som anses som «seriøs aktør». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (11 minutter siden):

Nettopp! Legg skylden der den hører hjemme, hos voldsutøveren ikke Se og Hør som faktisk viser hvordan denne fyren er. Den unnskyldningen som ble publisert i etterkant av voldshendelsen  hadde så og si ingen substans. 

2 feil er faktisk mulig. Det Marius har gjort mot disse kvinne er det verste , og det er ulovlig. Han vil bli straffet for det. Så da er det greit at se&hør også legger ut lydklipp som er skadelig for kvinnen, fordi Marius skader henne mest først?  Synes disse lydklippene kunne svært spart til retten, og er redd kvinnene nå blir fritt vilt for se &hør om de ikke har mer på Marius. Om det finnes flere ofre sørger media for at de ikke orker tanken på og anmelde. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal jeg ikke være det? Jeg er ikke journalist , så jeg vet ikke hva som anses som «seriøs aktør». 

Ok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Bare se&hør som er seriøse i denne debatten, vet du vel …

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (6 timer siden):

Bagatellisering av vold i nære relasjoner og vold mot kvinner generelt opplever jeg er et stort problem. Advokaten til MBH bagatelliserer brudd på besøksforbud, vi hører skremmende lydklipp og vi leser om andre fatale hendelser i landet vårt - et av dem denne uken - der besøksforbud var ilagt men brutt. Den saken endte fatalt. 

Å bli utsatt for psykisk og fysisk vold i nære relasjoner over tid preger som regel et menneske for resten av livet. De som ikke har opplevd dette, forstår det gjerne ikke. Du må da komme deg videre og bli ferdig med det; det var vel ikke så ille? Når man i tillegg får et offentlig lys på saken, må det utgjøre en svært krevende ekstrabelastning. Vi ser det med Ingebrigtsen-barna, og vi ser det med kvinnene som står fram i denne saken. 

Jeg snakker dessverre av egen erfaring fra barndommen, og kan underskrive på at selv om jeg utad er vellykket har jeg arr innvendig etter en barndom der mor utøvde fysisk og psykisk vold som har preget meg som menneske resten av livet. Å oppleve bagatellisering fra andre fordi du har klart deg bra i livet, har jeg opplevd vanskelig. Uten sammenligning forøvrig: Jakop er blitt OL- og verdensmester og vold i nær relasjon tenderer til å bagatelliseres. Han har jo utad klart seg bra.. 

Jeg grøsser når jeg leser argumentasjon fra MBH og hans advokat. Skjønner at advokaten bare gjør jobben sin, men det bør være mulig å vise respekt. Og jeg undres veldig over at kronprinsparet ikke utad tar generell avstand fra vold i nære relasjoner - uten å ta stilling til selve saken. 

Så håper og tror jeg at MBH- og Ingebrigtsen-sakene vil sette et seriøst fokus på vold i nære relasjoner når de forhåpentligvis skal behandles i 2025. Elden kommer jo til å møte seg selv i døren som forsvarer for voldsutøver i den ene saken og et av ofrene i den andre. Respekt til ofrene som står fram og gir dette samfunnsproblemet et ærlig ansikt. 

🫶👏

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (27 minutter siden):

Bare se&hør som er seriøse i denne debatten, vet du vel …

Se & Hør har nok aldri vært felt i PFU :knegg:

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (4 timer siden):

Hva tenker du disse lydfilene og bildene tilfører saken? For egen del kan jeg si absolutt ingenting. Jeg har ikke behov for å høre en mann, tydeligvis ute av kontroll, kjefte og smelle på sitt offer. Like fraværende er behovet for å se resultatet av hans rasering av leiligheten. Jeg klarer fint å danne meg et bilde av saken ved å lese. Tipper jeg ikke er alene om det.

Hvorfor tror du Se&Hør "offentliggjør lydfilene og bildene innsendt av deres kilder"? Som et ledd i å opplyse det norske folk? Eller er det kanskje for klikk og klingende mynt? Hvor mange ikke saker fra Se&Hør er det ikke lenket til i denne tråden? Såkalte nyheter pakket inn bilder og lydfiler publisert for ørtende gang. Men det er klart, mange biter på og Se&Hør får sine klikk.

Btw. Disse "lydfilene og bildene" er ikke bare "innsendt av deres kilder". De er solgt til Se&Hør. Så kan man spørre seg selv hvilke personer som synes det er greit å selge fortrolig informasjon om personer i sin omgangskrets.

Helt enig. 

Så kan man også stille spørsmålet: Hvilke personer synes det er greit å selge vold?

Jeg kan nesten ikke se for meg noe verre å tjene penger på.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg skal ødelegge livet ditt!»

«Det bobler inni meg! Jeg har lyst til at du skal dø! Jeg har lyst til at du skal dø

-ruset 27-årig mann til sin kvinnelige kjæreste, samtidig som han kjører en kniv i veggen. 

Interessert i hva meddebattanter her mener om slik atferd. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TigerK skrev (6 minutter siden):

«Det bobler inni meg! Jeg har lyst til at du skal dø! Jeg har lyst til at du skal dø

-ruset 27-årig mann til sin kvinnelige kjæreste, samtidig som han kjører en kniv i veggen. 

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/livsutfordringer/a-vaere-utover-av-vold-i-naere-relasjoner

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner, ryktespredning, avsporinger, og innlegg med bilder uten kilde, samt alle svar til dette. 

_popcorn_, adm

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (38 minutter siden):

Og han kvelte henne til hun mistet pusten. Små marginer mellom liv og død ved kveling. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (2 minutter siden):

Og han kvelte henne til hun mistet pusten. Små marginer mellom liv og død ved kveling. 

Mannen er livsfarlig, rett og slett.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...