Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Det ble diskutert i går hvor lenge MBH har fått økonomisk hjelp av foreldre. Noen mente at det antagelig ikke var noe før han flyttet inn på Skaugum. Da lurer jeg på hvem som betalte hans andel av boligen han bodde i med JS, og om ikke det regnes som økonomisk bistand? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Det ble diskutert i går hvor lenge MBH har fått økonomisk hjelp av foreldre. Noen mente at det antagelig ikke var noe før han flyttet inn på Skaugum. Da lurer jeg på hvem som betalte hans andel av boligen han bodde i med JS, og om ikke det regnes som økonomisk bistand? 

Jeg har tenkt på det samme - men tror ikke jeg går inn på den diskusjonen igjen her 😂

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (1 time siden):

Det var vel få som mente han ikke hadde fått noe økonomisk bistand (så kun 1 person?), men jeg påpekte at det framsto som mindre sannsynlig at de hadde hatt ansvar for økonomien hans som i å betale regninger osv slik de gjør nå (i følge ham), for da ville det jo ikke blitt tatt utlegg i hans del av huset, og også det at JS meldte bekymring ang økonomiske forhold. 
Bidrag til boligkjøp anser jeg det som sannsynlig at han har fått. Det er ikke uvanlig overhodet hvis foreldre har grei økonomi. Enten at man stiller med egenkapital som forskudd på arv, eller som et «lån» der man har avtale om at summen betales tilbake hvis bolig selges, eller andre varianter i samme kategori. At han kan ha fått «lommepenger» også før han flytta hjem kan man heller ikke utelukke. Og f.eks sponsing av ferier med familien (det er heller ikke uvanlig der foreldre har bedre råd enn barna, har selv fått påspandert ferier av både foreldre og besteforeldre i voksen alder). Men poenget mitt var dette med å administrere økonomien hans ved å ta ansvar for regninger osv, at det framstår mindre sannsynlig at de har gjort før han flytta hjem. 🙂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Det var vel få som mente han ikke hadde fått noe økonomisk bistand (så kun 1 person?), men jeg påpekte at det framsto som mindre sannsynlig at de hadde hatt ansvar for økonomien hans som i å betale regninger osv slik de gjør nå (i følge ham), for da ville det jo ikke blitt tatt utlegg i hans del av huset, og også det at JS meldte bekymring ang økonomiske forhold. 
Bidrag til boligkjøp anser jeg det som sannsynlig at han har fått. Det er ikke uvanlig overhodet hvis foreldre har grei økonomi. Enten at man stiller med egenkapital som forskudd på arv, eller som et «lån» der man har avtale om at summen betales tilbake hvis bolig selges, eller andre varianter i samme kategori. At han kan ha fått «lommepenger» også før han flytta hjem kan man heller ikke utelukke. Og f.eks sponsing av ferier med familien (det er heller ikke uvanlig der foreldre har bedre råd enn barna, har selv fått påspandert ferier av både foreldre og besteforeldre i voksen alder). Men poenget mitt var dette med å administrere økonomien hans ved å ta ansvar for regninger osv, at det framstår mindre sannsynlig at de har gjort før han flytta hjem. 🙂

Jeg tenker at litt her og der er helt vanlig. Mine er  unge voksne,  og de får jo litt av og til.  I fjor vinter spanderte jeg tur i varmen en uke. Av og til gir jeg de litt , av og til  spør de om litt. 

Mange sparer jo også opp penger til  bolig, førerkort etc  frem til barns er voksne, evnt penger de får ved kjøp av bolig etc. Han har to rike foreldre som kan ha spart opp en slik kapital,  han ikke har hatt tilgang til. Noen har sånt på sperret konto frem til 25 år. Så de ikke blir rotet vekk når de er blitt myndige som 18år.

Så jeg tenker penger til bolig, mest sannsynlig ligger i den gata der et sted. 

Iht ligning, så ser det jo ut til at han har rotet vekk alt. Så at de har tatt over og styrer hans økonomi nå, tror også jeg er noe som er blitt til etter salg av bolig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt naivt av hans foreldre å stole blindt kun på sitt eget barn når han omgås så harde (og mye eldre) kriminelle? Og i tillegg har narkotikahistorikk osv? Spiller jo ingen rolle at han har venner som ikke er kriminelle også. Når han arrogant sier at han har hatt disse vennene i 10 år og sånn er det bare, viser han jo selv helt elendig dømmekraft allerede ved å henge i dette miljøet.

Endret av PusheenPusheen
Grammatikkfeil
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (7 minutter siden):

Dette gjør handlingen til Marius enda mer alvorlig:

https://www.seher.no/kongelig/jeg-har-lyst-til-at-du-skal-do/82403401

Dette er særdeles skremmende og alvorlig! Men én ting skal MBH ha, han ber vedkommende om å slutte og følge etter han. Jeg tror hans advokat vil benytte akkurat dette til å fremme påstand om at MBH ble provosert til handlingen.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (10 minutter siden):

Urovekkende  klassisk mishandler oppførsel.  Godt de har fått mulighet til å  ta tak i dette rettslig nå. For dette kunne endt opp med drap på et tidspunkt.

Litt skremmende å tenke på at hun fortsatt har kontakt med han.

Jeg reagerer også på at folk hører sånt, uten å tilkalle politiet.  Hvis de har hørt han rope ut at han ønsker at hun skal dø, og masse bråk. 

Helt nederst og litt over i annet tema, står det at de ikke har ønsket å kalle inn moren hans, fordi saken er nesten ferdig etterforsket.  Tidligere har ikke gitt noen grunn

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (4 minutter siden):

Dette er særdeles skremmende og alvorlig! Men én ting skal MBH ha, han ber vedkommende om å slutte og følge etter han. Jeg tror hans advokat vil benytte akkurat dette til å fremme påstand om at MBH ble provosert til handlingen.

Med tanke på kvelertak og kniven i veggen så gjør det uttalelsene hans enda verre. 

Ikke rart at det gikk kaldt nedover ryggen på naboene. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 time siden):

Sagt det før: det er bare flaks at han ikke er drapsmann. Kveling er noe av det mest uforutsigbare du kan gjøre og det er ørsmå marginer. Det er ikke mangel på luft man dør av, men at blodtilførselen til hjernen stanser og områder i hjernestammen som styrer pust m.m. ikke får blod/oksygen. 
Dette opptaket er svært alvorlig for MBH mtp forsett… hvis hun hadde dødd kunne dette endret en siktelse/tiltale fra uaktsomt til overlagt. Uansett kan det øke alvorlighetsgraden mtp hvor grov handlingen vurderes å være og en eventuell straffeutmåling 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (3 timer siden):

Skremmende oppførsel ja, det dukker bare opp mer og mer dritt om denne såkalte «mannen»

Sier sitt om hvor hardt grep han har rundt henne, at hun henger rundt han selv om han utøver vold. Helt typisk, de klamrer seg til voldsmannen.  
Om advokaten bruker dette til hans forsvar, så blir det bare dumt, folk som bare har hørt ordet «traumebånd» før, skjønner de greia. (Eller de bør det..)

De er i hennes leilighet. Det er vel strengt tatt han som skulle ha gått fra henne.

Endret av Jadaomatte
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen, som jeg gjorde da videoen ble lagt ut der han slo ( ex-en) i luften, at disse lekkasjene synes jeg ikke noe om. Det lydopptaket som kom ut idag, syns jeg burde bli spilt av i en rettsak og ikke i Se og Hør. «Alle» vet at Marius er en kvinnemishandler. Han vil få sin straff. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (37 minutter siden):

Jeg sier igjen, som jeg gjorde da videoen ble lagt ut der han slo ( ex-en) i luften, at disse lekkasjene synes jeg ikke noe om. Det lydopptaket som kom ut idag, syns jeg burde bli spilt av i en rettsak og ikke i Se og Hør. «Alle» vet at Marius er en kvinnemishandler. Han vil få sin straff. 

Helt enig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (1 time siden):

I denne saken er det bl.a. snakk om drapstrusler, gjentatte kvelningsforsøk, slag, knivkasting og ødeleggelser. Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem som må diskuteres i det offentlige rom, ikke bare i rettssalen. Ved å dele slike historier og skape debatt, bidrar vi til økt bevissthet, og det kan i neste omgang føre til bedre beskyttelse for ofre og sterkere forebygging. Selv om rettssystemet skal avgjøre skyld og straff, har vi som samfunn et ansvar for å belyse disse sakene og stå opp for dem som rammes.

Innledningsvis ble vi i MBHs brev til NRK presentert for en ung og plaget mann "med flere diagnoser", med omsorg for "sin kjæreste" og sin familie og klar til å ta ansvar og forbedre seg.  Et slikt polert bilde  av en voldsmann bidrar til å  bagatellisere alvoret. Lydfilene gir et uomtvistelig innblikk i hva som faktisk har skjedd og er et bedre utgangspunkt for at vi skjønner hva voldsutsatte må leve med og for at vi som samfunn tar dette på alvor.

Offentlighetens engasjement og oppmerksomhet er avgjørende for at også priviligerte personer nær makta holdes ansvarlige for sine handlinger. I denne saken har vi sett at håndteringen på enkelte punkter avviker fra hvordan andre ville blitt behandlet. Da er det ekstra viktig at pressen bidrar til innsyn og åpenhet.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (43 minutter siden):

Jeg kjenner ellers at jeg er drittlei av svar som "ingen vet hva som har skjedd!", når sannsynligheten ut fra alt det vi _faktisk_ vet burde veid langt tyngre.

Der er jeg fullstendig uenig. For det er jo et uomtvistelig faktum at alle oss som ikke har vært til stede, ikke vet hva som har skjedd. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
edlit skrev (31 minutter siden):

I denne saken er det bl.a. snakk om drapstrusler, gjentatte kvelningsforsøk, slag, knivkasting og ødeleggelser. Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem som må diskuteres i det offentlige rom, ikke bare i rettssalen. Ved å dele slike historier og skape debatt, bidrar vi til økt bevissthet, og det kan i neste omgang føre til bedre beskyttelse for ofre og sterkere forebygging. Selv om rettssystemet skal avgjøre skyld og straff, har vi som samfunn et ansvar for å belyse disse sakene og stå opp for dem som rammes.

Innledningsvis ble vi i MBHs brev til NRK presentert for en ung og plaget mann "med flere diagnoser", med omsorg for "sin kjæreste" og sin familie og klar til å ta ansvar og forbedre seg.  Et slikt polert bilde  av en voldsmann bidrar til å  bagatellisere alvoret. Lydfilene gir et uomtvistelig innblikk i hva som faktisk har skjedd og er et bedre utgangspunkt for at vi skjønner hva voldsutsatte må leve med og for at vi som samfunn tar dette på alvor.

Offentlighetens engasjement og oppmerksomhet er avgjørende for at også priviligerte personer nær makta holdes ansvarlige for sine handlinger. I denne saken har vi sett at håndteringen på enkelte punkter avviker fra hvordan andre ville blitt behandlet. Da er det ekstra viktig at pressen bidrar til innsyn og åpenhet.

Støttes! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Man ser snart en ende på denne saken, med tanke på at politet snart ser seg ferdig med etterforskningen. Det store spørsmålet er om rettssaken kommer til å gå for åpne eller lukkede dører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Man ser snart en ende på denne saken, med tanke på at politet snart ser seg ferdig med etterforskningen. Det store spørsmålet er om rettssaken kommer til å gå for åpne eller lukkede dører. 

Jeg er ganske sikker på at den går for åpne dører.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (6 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at den går for åpne dører.

Mens jeg er nokså skråsikker på at den kommer til å gå for lukkede dører. Jeg håper selvsagt at du har rett, mye fordi de utsatte jentene har gode advokater som kan "stå godt i" jobben sin selv om den tiltalte er selveste Lille Marius.

Endret av Momma
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...