Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Zenhouse skrev (37 minutter siden):

Jeg sier igjen, som jeg gjorde da videoen ble lagt ut der han slo ( ex-en) i luften, at disse lekkasjene synes jeg ikke noe om. Det lydopptaket som kom ut idag, syns jeg burde bli spilt av i en rettsak og ikke i Se og Hør. «Alle» vet at Marius er en kvinnemishandler. Han vil få sin straff. 

Helt enig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natron skrev (1 time siden):

Helt enig.

Helt uenig. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Zenhouse skrev (1 time siden):

Jeg sier igjen, som jeg gjorde da videoen ble lagt ut der han slo ( ex-en) i luften, at disse lekkasjene synes jeg ikke noe om. Det lydopptaket som kom ut idag, syns jeg burde bli spilt av i en rettsak og ikke i Se og Hør. «Alle» vet at Marius er en kvinnemishandler. Han vil få sin straff. 

I denne saken er det bl.a. snakk om drapstrusler, gjentatte kvelningsforsøk, slag, knivkasting og ødeleggelser. Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem som må diskuteres i det offentlige rom, ikke bare i rettssalen. Ved å dele slike historier og skape debatt, bidrar vi til økt bevissthet, og det kan i neste omgang føre til bedre beskyttelse for ofre og sterkere forebygging. Selv om rettssystemet skal avgjøre skyld og straff, har vi som samfunn et ansvar for å belyse disse sakene og stå opp for dem som rammes.

Innledningsvis ble vi i MBHs brev til NRK presentert for en ung og plaget mann "med flere diagnoser", med omsorg for "sin kjæreste" og sin familie og klar til å ta ansvar og forbedre seg.  Et slikt polert bilde  av en voldsmann bidrar til å  bagatellisere alvoret. Lydfilene gir et uomtvistelig innblikk i hva som faktisk har skjedd og er et bedre utgangspunkt for at vi skjønner hva voldsutsatte må leve med og for at vi som samfunn tar dette på alvor.

Offentlighetens engasjement og oppmerksomhet er avgjørende for at også priviligerte personer nær makta holdes ansvarlige for sine handlinger. I denne saken har vi sett at håndteringen på enkelte punkter avviker fra hvordan andre ville blitt behandlet. Da er det ekstra viktig at pressen bidrar til innsyn og åpenhet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Momma skrev (43 minutter siden):

Jeg kjenner ellers at jeg er drittlei av svar som "ingen vet hva som har skjedd!", når sannsynligheten ut fra alt det vi _faktisk_ vet burde veid langt tyngre.

Der er jeg fullstendig uenig. For det er jo et uomtvistelig faktum at alle oss som ikke har vært til stede, ikke vet hva som har skjedd. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
edlit skrev (31 minutter siden):

I denne saken er det bl.a. snakk om drapstrusler, gjentatte kvelningsforsøk, slag, knivkasting og ødeleggelser. Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem som må diskuteres i det offentlige rom, ikke bare i rettssalen. Ved å dele slike historier og skape debatt, bidrar vi til økt bevissthet, og det kan i neste omgang føre til bedre beskyttelse for ofre og sterkere forebygging. Selv om rettssystemet skal avgjøre skyld og straff, har vi som samfunn et ansvar for å belyse disse sakene og stå opp for dem som rammes.

Innledningsvis ble vi i MBHs brev til NRK presentert for en ung og plaget mann "med flere diagnoser", med omsorg for "sin kjæreste" og sin familie og klar til å ta ansvar og forbedre seg.  Et slikt polert bilde  av en voldsmann bidrar til å  bagatellisere alvoret. Lydfilene gir et uomtvistelig innblikk i hva som faktisk har skjedd og er et bedre utgangspunkt for at vi skjønner hva voldsutsatte må leve med og for at vi som samfunn tar dette på alvor.

Offentlighetens engasjement og oppmerksomhet er avgjørende for at også priviligerte personer nær makta holdes ansvarlige for sine handlinger. I denne saken har vi sett at håndteringen på enkelte punkter avviker fra hvordan andre ville blitt behandlet. Da er det ekstra viktig at pressen bidrar til innsyn og åpenhet.

Støttes! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest Kattedama
Skrevet

Man ser snart en ende på denne saken, med tanke på at politet snart ser seg ferdig med etterforskningen. Det store spørsmålet er om rettssaken kommer til å gå for åpne eller lukkede dører. 

Skrevet
Kattedama skrev (Akkurat nå):

Man ser snart en ende på denne saken, med tanke på at politet snart ser seg ferdig med etterforskningen. Det store spørsmålet er om rettssaken kommer til å gå for åpne eller lukkede dører. 

Jeg er ganske sikker på at den går for åpne dører.

Skrevet (endret)
DaisyD skrev (6 minutter siden):

Mens jeg er nokså skråsikker på at den kommer til å gå for lukkede dører. Jeg håper selvsagt at du har rett, mye fordi de utsatte jentene har gode advokater som kan "stå godt i" jobben sin selv om den tiltalte er selveste Lille Marius.

Endret av Momma
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
DaisyD skrev (6 minutter siden):

Mtp ofrene vil jeg tro det vil gå for lukkede dører - og det høres i grunn helt rimelig ut. 

• Liker 13
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Det vil mest sannsynlig bli sirkus i forkant. Slik det ble sist saken gikk i Oslo tingrett. Bratlien ønsket  åpne dører. https://www.tv2.no/aktualitet/forsvareren-avkrefter-dobbeltspill-hevder-det-er-en-viktig-feil-i-kjennelsen/1719962

«I kjennelsen står det at Bratlien «ga uttrykk for at han ikke hadde noen sterke synspunkter i noen av retningene» angående spørsmålet om åpne dører. 

Det står også at «forsvareren hadde ingen innvendinger til aktors begjæring» om lukkede dører.» 

Endret av Kattedama
Skrevet

Fornærmede opplever lekking av lydopptak svært belastende. Se og Hør hevder det hensynet må vike for den offentlige interessen saken har. Hvilken offentlig interesse har dette lydopptaket som gjør at hensynet til fornærmede ikke kan imøtekommes? Det forstår jeg ikke. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/se-og-hor-publiserer-nytt-angivelig-marius-borg-hoiby-opptak-det-er-belastende/s/5-95-2199604

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Fornærmede opplever lekking av lydopptak svært belastende. Se og Hør hevder det hensynet må vike for den offentlige interessen saken har. Hvilken offentlig interesse har dette lydopptaket som gjør at hensynet til fornærmede ikke kan imøtekommes? Det forstår jeg ikke. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/se-og-hor-publiserer-nytt-angivelig-marius-borg-hoiby-opptak-det-er-belastende/s/5-95-2199604

Nettopp. 
Da jeg hørte det siste opptaket forsto jeg med en gang hvilke konsekvenser dette kunne få for offeret. Denne offentliggjøringen av detaljer av mishandlingen  har ingen annen hensikt enn å få klikk. 
Jeg så opptaket har blitt delt på TikTok nå og som jeg fryktet så var kommentarfeltene fulle av victim-blaming. Av typen:» Altså Marius er jo syk i hodet, men altså her må jeg ta hans side altså. Han ber henne jo holde seg unna altså!» 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Gjest Kattedama
Skrevet

Tøffe N.H som gjorde det eneste rette, der andre har sviktet

«Den største utfordringen jeg har møtt i år, må jo ha vært det steget med å gå ut med det som har skjedd tidligere i mitt liv, med tanke på eksen, psykisk vold og fysisk vold.

Haukland beskriver prosessen hos politiet og i avhør som vond, siden hun var nødt til å dykke i ting hun tidligere har jobbet seg vekk fra.

Også foreldrene hennes måtte i avhør, hevder influenseren i podkasten, som bidro til å gjøre alt vondere. 

– Men også utrolig viktig. Når jeg gikk ut med det, så handlet det kun om det offeret som var da, erkjenner Haukland.– Fordi at jeg visste at det kanskje ble vanskeligere for henne å dra tilbake, dersom hun visste at volden ikke bare hadde skjedd med henne, innrømmer Haukland i podkasten.»https://www.tv2.no/underholdning/nora-haukland-derfor-valgte-hun-a-sta-frem/17299386/

Skrevet
Zenhouse skrev (3 minutter siden):

Nettopp. 
Da jeg hørte det siste opptaket forsto jeg med en gang hvilke konsekvenser dette kunne få for offeret. Denne offentliggjøringen av detaljer av mishandlingen  har ingen annen hensikt enn å få klikk. 
Jeg så opptaket har blitt delt på TikTok nå og som jeg fryktet så var kommentarfeltene fulle av victim-blaming. Av typen:» Altså Marius er jo syk i hodet, men altså her må jeg ta hans side altså. Han ber henne jo holde seg unna altså!» 

Hvordan kan du si noe sånt når du ikke aner hva som er skjedd?

Skrevet
Kattedama skrev (Akkurat nå):

Hva innebærer dette for den kommende avslutningen av saken? Kan politet gjøre en vurdering om at disse avhørene ikke er nødvendige tro?

Det vet jeg ikke - skulle tro det ville komme en avklaring idag - men det har ikke gjort det til nå. 

Skrevet (endret)
Freydis skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du si noe sånt når du ikke aner hva som er skjedd?

Ro deg ned. Det er et sitat. Det kan du utlede både av at hun henviser til kilden (tiktok) OG at hun setter sitatet i anførselstegn.

Endret av MissLucy
  • Liker 13
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...