Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

missLynch skrev (3 timer siden):

Mulig jeg svartmaler nå, men jeg tror ikke MBH problemer kan fikses kjapt på en institusjon. Problemene hans virker mer å være knyttet til personlighet, væremåte, verdier og holdninger. Man kan ikke rette ut halen på en gammel hund. 

Kjapt går det nok ikke. Og der er ikke gitt at man blir rusfri uten tilbakefall etter behandling.  

Ofte er det et problem når de oppsøker miljøet på nytt. Nå vites det uikw hvor lenge han skal være der han er nå. Og hvilken straff som venter  han og når. Men får håpe dette  går litt slag i slag. Så han ikke får muligheten til å sprekke på en god stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Ja, vi kan spørre oss hvorf?or det ikke har blitt noen konsekvenser - hvorfor det ikke har vært foretatt ransaking på Skaugum osv. 
Hvorfor?

I følge politiets samtale med MBH «fordi du er den du er». Snakk om forskjellsbehandling 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Kjapt går det nok ikke. Og der er ikke gitt at man blir rusfri uten tilbakefall etter behandling.  

Ofte er det et problem når de oppsøker miljøet på nytt. Nå vites det uikw hvor lenge han skal være der han er nå. Og hvilken straff som venter  han og når. Men får håpe dette  går litt slag i slag. Så han ikke får muligheten til å sprekke på en god stund

Ja, vi får se om dette er et seriøst og langvarig opplegg. Håper ikke han får komme hjem til jul - det hadde han ikke fått dersom han hadde vært på samme norske behandlingssted som jeg kjenner til. Sønnen min måtte være på behandlingsstedet første julen. Han reiste inn omtrent samme tid på året som MBH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Junijulia skrev (1 minutt siden):

I følge politiets samtale med MBH «fordi du er den du er». Snakk om forskjellsbehandling 

Ja, det er skandale for å si det mildt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i forlengelse av denne diskusjonen om eksil, som så klart ingen kan ufrivillig kan sendes til, tenker jeg at Marius er veldig heldig som er såpass privilege at han faktisk kan velge å reise i "eksil" hvis han ønsker.

Han (eller i hvert fall familien hans) har ressursene som gjør det mulig for han å starte på et helt nytt liv i utlandet om han ønsker det. De færreste av oss har den muligheten, og med tanke på hva han er siktet for her hjemme, ville nok mange som er i lignende situasjoner vært glade for mulighetene for å starte med blanke ark et sted i utlandet. 

Sånn sett tenker jeg fremtiden for Marius er så lys han selv ønsker å gjøre den. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 time siden):

nei, det er bare en skandale hvis du har en hang til å overdrive. Politiet selv sier jo at disse uformelle samtalene er helt vanlige.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (56 minutter siden):

Litt i forlengelse av denne diskusjonen om eksil, som så klart ingen kan ufrivillig kan sendes til, tenker jeg at Marius er veldig heldig som er såpass privilege at han faktisk kan velge å reise i "eksil" hvis han ønsker.

Han (eller i hvert fall familien hans) har ressursene som gjør det mulig for han å starte på et helt nytt liv i utlandet om han ønsker det. De færreste av oss har den muligheten, og med tanke på hva han er siktet for her hjemme, ville nok mange som er i lignende situasjoner vært glade for mulighetene for å starte med blanke ark et sted i utlandet. 

Sånn sett tenker jeg fremtiden for Marius er så lys han selv ønsker å gjøre den. 

Ville i det minste ha vært en mulighet for å komme seg unna det kriminelle nettverket som MBH omtaler som "omgangskretsen og vennene hans gjennom ti år".

Og gitt kronprinsparet en pause. De har neppe glemt det skandaløse mediesirkuset som kronprinsessens far Sven O Høiby skapte i årevis i sin tid (og som muligens inspirerte brevet til pressen på MBHs 18-årsdag?).

Helt enig i at MBH er ufattelig privilegert som faktisk har mulighet til å starte livet sitt på nytt hvor han vil i verden. Samtidig så er det ingenting ved atferden hans etter den første arrestasjonen som tyder på endringsvilje. Jeg var den som nevnte eksil for MBH, og jeg mener seriøst at akkurat det kan være en mulighet for å redde det norske monarkiet, for de som måtte ønske det. Greit nok at MBH ikke har innrømmet alle forhold han etterforskes for, og at det er den norske rettsstaten som skal fordele skyld og uskyld. Men det ser jo dessverre ut til at MBH i årevis har hatt et tydelig mønster med narkorus, kvinnebanking og sovevoldtekter.

Endret av Rastebenk
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (1 time siden):

DaisyD skrev (1 time siden):

MissLucy skrev (1 minutt siden):

nei, det er bare en skandale hvis du har en hang til å overdrive. Politiet selv sier jo at disse uformelle samtalene er helt vanlige.

Sett i etterkant, er håndteringen fra politiet en skandale. Hvis det er "helt vanlig" å varsle før pågripelse, og å ha uformelle samtaler når de vet at lovbrudd er begått gjentatte ganger av personen de tar en samtale med, må de nesten fortelle oss hva kriteriene er for at politiet velger å ha bekymringssamtale og varsle før pågripelse.

Ingen av de jeg kjenner som har havnet i politiets søkelys har fått "advarselssamtale" eller forvarsel før ransakelse / pågripelse. Politiet har, etter alt å dømme, sabotert bevis for kriminalitet på grunn av sin håndtering her. Dersom det er helt vanlig at politiet forspiller bevis (jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er tilfelle, altså), så trengs det umiddelbart en politireform. Å kritisere politiet i denne saken er på ingen måte å ha "en hang til å overdrive". Jeg tør heller påstå at de som forsvarer Marius eller kongefamilien i denne saken har en tendens til å overdrive, der de hopper fra halmstrå til halmstrå etter at saken blir drøyere og drøyere.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
MissLucy skrev (24 minutter siden):

Helt vanlig, ja?
Da lurer jeg på hvorfor - når Marius spør hvorfor de kommer til han og forteller dette - så svarer politiet "Fordi du er den du er".

Sier de det til alle de har slike samtaler med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (5 timer siden):

Mulig jeg svartmaler nå, men jeg tror ikke MBH problemer kan fikses kjapt på en institusjon. Problemene hans virker mer å være knyttet til personlighet, væremåte, verdier og holdninger. Man kan ikke rette ut halen på en gammel hund. 

Men det er noe fint å ta med i nyttårstalen da, at han omsider forsøkes behandles. De tar trolig ikke med i talen at det måtte avsløringer om ørten voldtekter, ramponeringer og mishandlinger til før de fikk sendt han av gårde, men hei, det er jul og vi antas å være snille og greie.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Helt vanlig, ja?
Da lurer jeg på hvorfor - når Marius spør hvorfor de kommer til han og forteller dette - så svarer politiet "Fordi du er den du er".

Sier de det til alle de har slike samtaler med?

Det må du jo ikke spørre politiet om, ikke @MissLucy

Alternativt kan du rette kritikken mot Se og Hør, som valgte å publisere lydopptaket uten tilstrekkelig kontekst (sic), som faktisk er det du etterspør nå.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (33 minutter siden):

Dersom vi river oss litt bort fra disse samtalene, er jo dette som har skjedd de siste månedene en skandale som vi aldri har opplevd noe i nærheten av i det norske monarkiet. Det er det som er viktig, ikke å flisespikke på alt som kan spikkes på i forsvarstalen til en voldsmann.

Endret av Momma
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (21 minutter siden):

Sett i etterkant, er håndteringen fra politiet en skandale. Hvis det er "helt vanlig" å varsle før pågripelse, og å ha uformelle samtaler når de vet at lovbrudd er begått gjentatte ganger av personen de tar en samtale med, må de nesten fortelle oss hva kriteriene er for at politiet velger å ha bekymringssamtale og varsle før pågripelse.

Ingen av de jeg kjenner som har havnet i politiets søkelys har fått "advarselssamtale" eller forvarsel før ransakelse / pågripelse. Politiet har, etter alt å dømme, sabotert bevis for kriminalitet på grunn av sin håndtering her. Dersom det er helt vanlig at politiet forspiller bevis (jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er tilfelle, altså), så trengs det umiddelbart en politireform. Å kritisere politiet i denne saken er på ingen måte å ha "en hang til å overdrive". Jeg tør heller påstå at de som forsvarer Marius eller kongefamilien i denne saken har en tendens til å overdrive, der de hopper fra halmstrå til halmstrå etter at saken blir drøyere og drøyere.

at ingen du kjenner har fått en slik samtale, viser vel i grunnen absolutt ingenting.

Det som derimot viser at det er vanlig, er at politiet selv sier det er vanlig. Dette er dokumentert mange ganger tidligere i tråden.

I tillegg til politiets egne uttalelser, har jeg tidligere i tråden lenket til en god artikkel i VG der en forsker på politihøyskolen blir intervjuet om denne typen samtaler, som er så vanlige at hun forsker på dem, og effekten de har.

Jeg har postet den lenken mange ganger, så jeg anser det dokumentert for denne trådens formål.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Ang. det som er understreket:

Boken ble utgitt høsten 2023. Forlaget skriver på sin hjemmeside at forfatteren brukte mye tid sammen med HM over to år før dette for å kunne skrive boken. https://cappelendamm.no/_haakon-hkh-kronprins-haakon-kjetil-stensvik-ostli-9788202734336

En slik bok er omfattende, mye historie som må sjekkes og fakta som skal bli riktig. Og deretter er som regel etterarbeidet også omfattende, dobbelsjekking av fakta, språkvask m.m. Og etter at alt dette er i orden skal boken trykkes.

Derfor er det også veldig stor sannsynlighet for at intervjuene med HM var ferdig før utgangen av 2022.

(Jeg har flere kjente som har gitt ut bøker, så har fulgt prosessene deres forholdsvis tett og har sett hvor lang tid alt etterarbeidet som regel tar.)

Med andre ord, vi har ingenting som tyder på at HM gikk inn for å " skrive en falsk attest, som ble publisert offentlig", som du sier. Det er faktisk veldig sannsynlig at HM og MM på det tidspunktet dette var samtaleemne med journalisten faktisk ikke visste om hans voldelige sider, og derfor kan HM ha fortalt om hvordan han på den tiden så MBH. Det er ikke naturlig at HM skulle ha brettet ut MBHs rusavhengighet, da det på det tidspunktet ville gå under MBHs privatliv.

Jeg sier ikke at det må være slik, men min kjennskap til tiden det tar å skrive slike bøker, inkl. alt etterarbeidet før trykking og utgivelse, så er det sannsynlig at HM på den tiden han omtalte MBH som empatisk og morsom faktisk hadde det inntrykket av ham, selv om det nok også var langt mer utfordrende sider ved ham pga. rusproblematikken.

Og atter en gang, dette er ikke et forsvar av hverken MBH, hans handlinger, eller HM, men det har med å forsøke å forholde seg til denne saken på en ryddig måte, ikke kaste ut konklusjoner og påstander som man ikke har dekning for når man skriver!

Boka ble gitt ut i 2023, de fikk vel innsyn handlingene hans i 2022. Hvor lang tid tar det å skrive en slik selv biografisk bok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Aricia skrev (38 minutter siden):

Det må du jo ikke spørre politiet om, ikke @MissLucy

Alternativt kan du rette kritikken mot Se og Hør, som valgte å publisere lydopptaket uten tilstrekkelig kontekst (sic), som faktisk er det du etterspør nå.

Nå var det hun som påstod at dette var helt vanlige samtaler for politiet. 
Trenger ikke ytterligere bekreftelse fra politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (10 minutter siden):

Nei, hun heviste til at politiet hadde uttalt offentlig at dette var helt vanlige samtaler. Det ble klart allerede tidlig i september. Men du har kanskje ikke fulgt saken siden starten?

https://www.vg.no/rampelys/i/zAMByw/politiet-bekrefter-til-aftenposten-hadde-forebyggende-samtale-med-marius-borg-hoeiby-i-fjor

Sitat

– Politiet foretar jevnlig forebyggende samtaler med enkeltpersoner som kan oppholde seg/befinner seg i et kriminelt miljø. Samtalene er et tidlig forebyggende tiltak, skriver Larsen i en epost.

Og her vurderingene til forskeren ved Politihøgskolen som jobber med denne typen samtaler: https://www.vg.no/rampelys/i/gwv8g5/kritisk-til-politiets-samtale-med-marius-borg-hoeiby-skjoenner-at-han-lurer

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (17 minutter siden):

Det var politiet selv som sa det. Jeg vet ikke hva som er vanlig i politiet. Jeg siterer bare det de selv sier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Aricia skrev (5 minutter siden):

Nei, hun heviste til at politiet hadde uttalt offentlig at dette var helt vanlige samtaler. Det ble klart allerede tidlig i september. Men du har kanskje ikke fulgt saken siden starten?

https://www.vg.no/rampelys/i/zAMByw/politiet-bekrefter-til-aftenposten-hadde-forebyggende-samtale-med-marius-borg-hoeiby-i-fjor

Og her vurderingene til forskeren ved Politihøgskolen som jobber med denne typen samtaler: https://www.vg.no/rampelys/i/gwv8g5/kritisk-til-politiets-samtale-med-marius-borg-hoeiby-skjoenner-at-han-lurer

OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det var politiet selv som sa det. Jeg vet ikke hva som er vanlig i politiet. Jeg siterer bare det de selv sier.

Politiet sa det etterpå - antagelig fordi de ble presset på om dette var spesial-behandling. 
De sier tydelig i samtalen "Bare fordi det er deg". Tviler sterkt på at de sier det til alle. 
Om du og andre her tror på det - så må dere selvsagt det. Jeg gjør det bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (27 minutter siden):

Politiet sa det etterpå - antagelig fordi de ble presset på om dette var spesial-behandling. 
De sier tydelig i samtalen "Bare fordi det er deg". Tviler sterkt på at de sier det til alle. 
Om du og andre her tror på det - så må dere selvsagt det. Jeg gjør det bare ikke. 

Dette er så shady, jeg  kan ikke begripe hvorfor pressen ikke har vært mer på. Lurer på når Oslo-politiet skal forklare seg om dette, samt varslingen om pågripelse. Det kan ikke få stå uberørt. Har vi blitt et korrupt Latin-Amerikansk land over natta nå? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...