Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Iia skrev (3 timer siden):

Da er han visst på vei til behandlingsopphold 

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-reist-pa-behandling/82305348

Uten å kjenne behandlingsmetoder:

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Holberg.
Selv om han blir kvitt fysisk uavhengighet: Om han ikke finner en annen vei i livet, vil han begynne å ruse seg igjen. Og for å finne en annen vei, må jo han ha lyst - føle at det blir bedre enn det han har og tåle at det ikke er det på kort sikt, men på lang. Jeg tror dessverre han har dårlige odds siden han er blitt såpass gammel og genene ikke er i hans favør. Og at jeg tror det fundamentale selvbildet han har fra oppveksten ikke lar seg kombinere med et vanlig liv der du må jobbe og kjempe. 

Endret av O Rakel
  • Liker 10
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattedama skrev (22 timer siden):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boliger kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger og nettverk er definitivt kritikkverdig. 

Enig i det. Nå er han tydeligvis kommet seg til behandlingsstedet - bra for familien. Så begynner jobben for hans del og familien går en nervepirrende tid i møte med stadig angst om han skriver seg ut før han er ferdig behandlet. Og det vil nok ta lang tid. 
Men vi krysser fingrene for at det går bra 🤞

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Ibsen. 
Selv om han blir kvitt fysisk uavhengighet: Om han ikke finner en annen vei i livet, vil han begynne å ruse seg igjen. Og for å finne en annen vei, må jo han ha lyst - føle at det blir bedre enn det han har og tåle at det ikke er det på kort sikt, men på lang. Jeg tror dessverre han har dårlige odds siden han er blitt såpass gammel og genene ikke er i hans favør. Og at jeg tror det fundamentale selvbildet han har fra oppveksten ikke lar seg kombinere med et vanlig liv der du må jobbe og kjempe. 

Evt. Holberg ;)

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (2 timer siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Ibsen. 

Enig i med deg i alt, men alderen er ingen hindring for å komme seg ut av rusmisbruket så lenge viljen er der. 

Jeg er mer bekymret for hans kvinnesyn og dertil voldelige adferd. Håper han også får behandling for å kontrollere sitt ekstreme sinne mot kvinner for å igjen forhindre fremtidig vold og voldtekter. Det er minst like viktig. For man er ikke automatisk en volds- og voldteksmann pga rus.

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O Rakel skrev (2 timer siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Holberg.

Tenker at alder nødvendigvis ikke spiller imot han. De som havner såpass utpå at de må i døgn behandling er som regel på hans alder eller eldre, men det er ganske så vanlig å måtte flere runder i behandling før man faktisk får til en reel endring. Så kommer jo alt an på hvilken plan for ettervern som legges. Han trenger noe meningsfylt å holde på med, et rusfritt nettverk og bryte all kontakt med venner innenfor rusmiljøet. Dette tenker jeg er den vanskelige biten. Så vet jeg også at mange sliter voldsomt med de tingene de har gjort i ruset tilstand blir vanskelig å håndtere når man ikke lengre kan bruke rusmidler til å dempe følelsene.

Marius skal jo etter behandling både stå til ansvar for det han har gjort, samtidig som han skal håndtere at «hele Norge» «hater» han. Og det er helt riktig at han skal stå til ansvar, men jeg har sett ressurssterke pasienter få tilbakefall i langt mindre krevende situasjoner. Så veldig spent på hvordan dette utvikler seg videre. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (34 minutter siden):

Enig i med deg i alt, men alderen er ingen hindring for å komme seg ut av rusmisbruket så lenge viljen er der. 

Jeg er mer bekymret for hans kvinnesyn og dertil voldelige adferd. Håper han også får behandling for å kontrollere sitt ekstreme sinne mot kvinner for å igjen forhindre fremtidig vold og voldtekter. Det er minst like viktig. For man er ikke automatisk en volds- og voldteksmann pga rus.

I tillegg til at han ikke virker å ha lyst til å bryte med miljøet han er en del av (ref politisamtalene). Gjør han ikke det, tror jeg ikke sjansen for å holde seg unna rus framover er tilstede. 

Endret av DaisyD
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig mye mer bekymret for hans kvinnesyn og hans voldelige adferd. De aller aller fleste rusmisbrukere er ikke kvinnehatere og voldelige. Men de som har de moralske bristene (for å bruke penere ord om mindre pene personlighetsproblemer) som gjør at noen er istand til ondskap, ukontrollert raseri, forårsake lidelse - og vold - De bruker ofte rus for å legge en demper på indre demoner, stress og agressjon. 

MEN! Rus fungerer som oftest som "flybensin" på den type mennesker, de blir ennå mer utagerende  - og de kan miste siste rest av dømmekraft. 

Nei, kan ikke linke til noe annet enn egne erfaringer ift dette. 

Noen ting kan ikke behandles, men det kan tøyles. "Dulle" har aldri fungert på den typen. Dulling blir bare utnyttet og legger til rette for at de fortsetter å leve ut faenskapet på innsiden. 

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 time siden):

I tillegg til at han ikke virker å ha lyst til å bryte med miljøet han er en del av (ref politisamtalene). Gjør han ikke det, tror jeg ikke sjansen for å holde seg unna rus framover er tilstede. 

Ja, å bryte med miljøet er første bud!

Det er vel derfor flere av oss sitter med en viss avsmak etter en viss tale for noen år siden hvorpå lojaliteten Marius har til sine venner ble frembrakt som en positiv side av Marius. 

Flere her har stemplet hans kriminelle venner som dårlige venner fordi de "anga" han. Det vil si solgte eller ga informasjon til pressen om hans reaksjoner og bagatellisering av hans handlinger etter siktelsene som viser at han ikke bryr seg nevneverdig. Man har da gjennom denne såkalte "backstabbingen" han ble "utsatt" for av noen av sine venner også fått info om at noen av hans kriminelle venner innehar et visst moralsk kompass hvor de tar avstand fra vold mot kvinner! Det viser at Marius ikke føler anger, og samtidig drar enkelte brukere inn (og folk i kommentarfelt på fb) selvmordsfare for Marius i forhold til mediakjøret og sammenligner det med bla Tore Tønne og mediakjøret mot han og tragedien som fulgte deretter. Marius mangler empati, ansvarsfølelse og anger! Det har da vitterlig blitt dokumentert gjennom både bilder, videoer, handlinger og screenshoot's av samtaler etter siktelsene. Behandling for å bli rusfri er selvfølgelig bra, men ikke nok! Behandling for å håndtere sin aggresjon og sinne mot kvinner er likså viktig!

Endret av K_mb
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (13 timer siden):

dette - jeg spurte rundt kaffimaskina i dag tidlig når jeg så denne hva de tenkte rundt dette med apanasjen, og alle seks som sto der mente apanasje var som vår fastlønn å regne og hva folk bruker lønna si på får være opp til dem så jeg tror ikke "folk flest" bryr seg om denne delen i så stor grad som enkelte her inne gjør. 

Det er ganske greit om folk faktisk bryr som det som er viktig her. 

Når en mann slår eller voldtar en dame betyr det ingenting for den stakkars kvinnen om mannen er rik eller fattig, kjent eller ukjent 

Skaden er faktisk den samme .Trist for damene om skattepengene veier tyngre en deres mareritt. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (14 timer siden):

Ja, å bryte med miljøet er første bud!

Det er vel derfor flere av oss sitter med en viss avsmak etter en viss tale for noen år siden hvorpå lojaliteten Marius har til sine venner ble frembrakt som en positiv side av Marius. 

Flere her har stemplet hans kriminelle venner som dårlige venner fordi de "anga" han. Det vil si solgte eller ga informasjon til pressen om hans reaksjoner og bagatellisering av hans handlinger etter siktelsene som viser at han ikke bryr seg nevneverdig. Man har da gjennom denne såkalte "backstabbingen" han ble "utsatt" for av noen av sine venner også fått info om at noen av hans kriminelle venner innehar et visst moralsk kompass hvor de tar avstand fra vold mot kvinner! Det viser at Marius ikke føler anger, og samtidig drar enkelte brukere inn (og folk i kommentarfelt på fb) selvmordsfare for Marius i forhold til mediakjøret og sammenligner det med bla Tore Tønne og mediakjøret mot han og tragedien som fulgte deretter. Marius mangler empati, ansvarsfølelse og anger! Det har da vitterlig blitt dokumentert gjennom både bilder, videoer, handlinger og screenshoot's av samtaler etter siktelsene. Behandling for å bli rusfri er selvfølgelig bra, men ikke nok! Behandling for å håndtere sin aggresjon og sinne mot kvinner er likså viktig!

Skjønner ikke at det går an å blande  noe som ble skrevet for 7 år siden, å sette det i sammeheng med det som skjer i dag.

I dag hadde hun nok ikke brukt samme ord. Og den gang ble de gitt i en helt annen kontekst, enn det som skjer akkurat nå. 

På 7 år så utvikler vi oss alle sammen , noen litt og andre mye.  Dette ble skrevet  i 2017, og i følge hans ex julianne, var han ikke  voldelig i deres første år sammen. Og de ble sammen i 2018. Dvs vold i forhold startet da i 2019, en gang.

Og dette var noe hun først fortalte kronprinsparet i 2023. Så hun visste da vel ingenting om hva som skulle komme frem etter brevet var skrevet.

Marius har ikke bare kriminelle venner,  han har også mange venner utenfor det kriminelle miljlet 

Når du leser om backstabbing. Så ja det er jo det de gjør. Men iht de kommentarene  jeg har lest. Så er det ikke i kontekst at de syntes synd på han for det. Når det er sagt så er det ikke noe problem å skjønne at det kan være tøft å oppleve,,selv om man ikke støtter hans handlinger,  og forsåvidt fortjent.

Men jeg anser det også som positivt.  Positivt fordi backstabbing av de kriminelle venner, forhåpentligvis bryter han ut av det miljøet, og at de på den måten setter en grense.  

Skal han slutte med rus og velge andre veier må han bryte med dem.

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siesta skrev (1 time siden):

Det er ganske greit om folk faktisk bryr som det som er viktig her. 

Når en mann slår eller voldtar en dame betyr det ingenting for den stakkars kvinnen om mannen er rik eller fattig, kjent eller ukjent 

Skaden er faktisk den samme .Trist for damene om skattepengene veier tyngre en deres mareritt. 

Du og de 6 personene rundt kaffemaskina har åpenbart ikke skjønt så mye! 

Jeg er selv kritisk til at apansjen skattebetalerne yter til kongehuset blir brukt på en voldsutøver og kriminell. I tillegg er jeg kritisk til tausheten fra kronsprinsparet som forbilder og ambassadører for nasjonen. 

Hvordan prate høyt om og å være beskyttere av ulike samfunnsproblemer, men å holde kjeft når de selv forsørger et voksent menneske som utøver vold og voldtekter mot flere kvinner både i nære og fjerne relasjoner? Det er jo dette man ønsker åpenhet om i et demokrati! Vi er ikke Russland, Iran og andre  lignende stater hvorpå vold mot kvinner i og utenfor hjemmet er akseptabelt. Vi er et demokrati med kongedømme hvor det skal være åpenhet og likestilling! Her har Marius fått utagert og mottatt lommepenger som strengt talt er betalt av skattebetalerne. Om det er 50 øre eller 10 kr per innbygger er likegyldig. Folk som jobber og betaler sin skatt har mindre utbetalt enn MBH får av sin mor. Det er realiteten!

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (53 minutter siden):

Skhønner ikke at det går an å blande  noe som ble skrevet for 7 år suden å sette det i sammeheng med det som skjer i dag.

I dag hadde hun nok ikke brukt samme ord. Og den gang ble de gitt i en helt annen kontekst, enn det som skjer akkurat nå. 

På 7 år så utvikler vi oss alle sammen , noen litt of andre mye.  Dette ble skrevet  i 2017, og i følge hans ex julianne, var han ikke  voldelig i deres første år sammen. Og de ble sammen i 2018. Dvs vold i forhold startet da i 2019, en gang.

Og dettw var noe hun føest fortalre kronprinsparet i 2023. Så hun visste da vel ingenting om hva som skulle komme frem etter brevet var skrevet.

Marius har ikke bare kriminelle venner,  han har også mange venner utenfor det kriminelle miljlet 

Når du leser om backstabbing. Så ja ddt er jo det de gjør. Men iht de kommentarene  jeg har lest. Så er det ikke i kontekst at de syntes synd på han for det. Når det er sagt så eedst ikkw noe problem å skjlnne at det kan være tøft å oppleve,,selv om man ikke støtter hans handlinger,  og forsåvidt fortjent.

Men jeg anser det også som positivt.  Positivt fordi backstabbinf av de kriminelle venner, forhåpentligvis bryter han ut av det muljlet, og at de på den måten setter en grense.  

Skal han slutte med rus og velge andre veier må han bryte med dem.

Hvorfor blander du inn brevet fra 2017 her?

Det henvises til en "viss tale" og det er talen IA holdt på sin attenårsfeiring.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (7 timer siden):

Det er akkurat det. 

Psykisk og fysisk misshandel av tre kjærester. Siktet for voldtekt av to kvinner. Er gjort etterforskning av mulige flere seksuallovbrudd.

Fint og flott hvis han får ordnet opp med sitt ruspblem. 

Men som du skriver er det hans holdninger og handlinger koblet til vold og seksuelle overgrep mot kvinner som har flyttet denne saken fra den private sfæren til den offentlige, fordi det er det mest alvorlige. 

Empatisk og morsom, var vel sånn som HM beskrev Marius i boken om seg selv i 2023.

Da hadde han blitt varslet av JS, og var godt kjent med mye av problemene med kriminelle venner, manglende evne å forsørge seg, rus, tyveri og hærverk hjemme. 

Er vel slikt som kalles å skrive en falsk attest, som ble publisert offentlig. 

IA tale på sin offisielle myndighetsdag. TV sendt skryt om hvor flott Marius er. 

HM og MM som var så rause, åpne og engasjerte "svigers" til jentene som ble mishandlet. 

Jeg kanskje er sær, men det lukter vondt. 

• Liker 18
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
O Rakel skrev (12 timer siden):

K_mb skrev (10 timer siden):

Signerer disse. Hjelper minimalt med avrusning når hovedproblematikken er psykiske lidelser og notorisk voldelig og kriminell atferd. MBHs atferd etter første arrestasjon viser tydelig at det ikke foreligger endringsvilje.

Det beste hadde vært å bosette MBH utenlands for å minimere innenlands skandaler.

• Liker 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (12 timer siden):

Det uthevede: Like lav verdi som at MBH angivelig skal ha hevdet i avhør at han får lommepenger/livsopphold av foreldrene, anslått til å være rundt kr.10 000 i måneden, som ikke er bekreftet, vi ikke vet hva har gått til og ikke har noe med? 

Det er lov å tenke selv.

Han har ingen skattbar inntekt i følge skattelistene. Han har oppgitt i avhør at han får lommepenger av foreldrene. Han har en livsstil som tilsier at han har masse penger mellom hendene.

Det enkleste svaret er ofte det riktige. Nei, vi VET ikke at han får lommepenger, helt 100%. Men det er ganske stor grunn til å kunne anta det.

Enten får han lommepenger av foreldrene, eller så kommer pengene hans fra kriminell aktivitet.

Hvor skulle det ellers komme fra? All lovlig ordinær inntekt ville jo stått på skattelistene?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (4 timer siden):

Signerer disse. Hjelper minimalt med avrusning når hovedproblematikken er psykiske lidelser og notorisk voldelig og kriminell atferd. MBHs atferd etter første arrestasjon viser tydelig at det ikke foreligger endringsvilje.

Det beste hadde vært å bosette MBH utenlands for å minimere innenlands skandaler.

Det skal nok langvarig og omfattende behandling til for (om mulig) han kan leve et normalt liv uten rus og vold.

Synes det var litt skremmende å lese om voldtekten av den fremmede kvinnen i påsken, når han kommer rasende hjem og raserer boligen sin på Skaugum. Så kort tid etter sitter han på fjellet med kjæresten og kronprinsparet og koser seg i solveggen:

https://www.seher.no/kongelig/voldtok-kvinne-etter-familie-middag/82320998

(bandasjen på hånden viser at det gikk hardt for seg) (bandasje/plaster kunne man se på et annet bilde)

Endret av DaisyD
  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...