Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sgirl skrev (29 minutter siden):

Greit nok. Selvsagt skal politiet prioritere seksuallovbrudd, og bruke kortest mulig tid. Samtidig er det neppe slik at dette skal gå på bekostning av grundig etterforskning som kan sies å være tilfelle her, med de implikasjoner det gir. Og det er dermed naturlig å stille spm rundt dette, og hvis man da ser det i sammenheng med annen forskjellsbehandling gitt i saken fra politiet sin side, så tegner det et bilde som ikke står seg særlig godt. Det er hovedpoenget her!!

Vel. Vet også at av kapasitetshensyn blir ikke alt etterforsket, heller ikke i mindre offentlige saker enn denne. Har selv vært i retten for å overvære saker noen ganger pga jobb (lover😎) og man kan bli noe forundret over hvem og hva som ikke blir gjenstand for etterforskning. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sgirl skrev (9 timer siden):

Poenget mitt var at de har brukt for kort tid til å ta slike vurderinger som du refererer til her. Igjen, det tar utrolig lang tid å etterforske slike saker, nettopp pga at bilder og videoer ikke kommer med navn og adresse på offeret. Dette er jo helt typisk for slike saker. I boka ute av kontroll har det intervjuet tre ofre, hvorav den ene ikke har blitt kontaktet av politiet. Jeg tror det er mange slike jenter rundt omkring, men som heller ikke selv tar kontakt med politiet fordi det medfører sterkt ubehag å gå inn i en slik prosess. Men dette er likevel ingen unnskyldning for at politiet skal la være å etterforske så bredt som mulig. Resultatet nå blir jo at mbh slipper unna med redusert straff

Sgirl skrev (7 timer siden):

Greit nok. Selvsagt skal politiet prioritere seksuallovbrudd, og bruke kortest mulig tid. Samtidig er det neppe slik at dette skal gå på bekostning av grundig etterforskning som kan sies å være tilfelle her, med de implikasjoner det gir. Og det er dermed naturlig å stille spm rundt dette, og hvis man da ser det i sammenheng med annen forskjellsbehandling gitt i saken fra politiet sin side, så tegner det et bilde som ikke står seg særlig godt. Det er hovedpoenget her!!

Nå har ikke jeg leste boka, og kjenner ikke til grunnlaget for hvorfor de ikke har kalt inn en kvinne. Påstås det i boka noe om grunnlaget for det, ettersom du hevder etterforskningen ikke har vært grundig? 

• Liker 1
Skrevet
Sgirl skrev (På 22.11.2025 den 0.10):

Har nå lest boka «ute av kontroll» . Framkommer der at politiet satt på flere hundre tusen filer med bilder og videoer i etterforskningsmaterialet!! Sjefredaktør i se og hør, mener politiet brukte for kort tid på å etterforske, og at det normalt sett tar mye lenger tid å gå gjennom så mange datafiler. Dette betyr at det er mange potensielle saker der ute, som aldri blir etterforsket. Lurer på hvorfor politiet hadde hastverk?? 

De hadde vel ikke hastverk. Men det krever store resursjer. Det er begrenset  hvor mye resurser de kan bruke på en sak. Materialet er stort nok å gå igjennom uten kryptering, men med kryptering, krever det mer iht åpne dette. Og det er da også  mye av materialet, det meste av det er jo ikke ulovlig.  Så de skal da finne det som kan være ulovlig,  vurdere det materialet, og så må de finne ut av hvem de er.

Sånn på sidelinjen  for å sette det i perspektiv.  Jeg satt med 3000bilder ikke krypterte, som skulle plukkes ut til 150 og redigeres lett. Det var mange timer pr dag. Ca 5 til 7 timer hver dag. I 3 uker på en person.

Så å da åpne krypterte filer, finne rett materiale, og så må det vurderes og så finne personene i tillegg.  Tar nok mer tid. 

Så vil vel anta at de først får en gitt tid, også blir det vurdert bruk av mer tid etterhvert. Men de får nok ikke  ubegrenset tid. Det  har de nok ikke resurser til 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (På 18.11.2025 den 23.44):

Men ingen av oss har googlet om det vi har gjort er å regne som voldtekt eller bare overgrep. Er en viss forskjell der. 

At man før man er siktet og tiltalt lurer på om det man har gjort kvalifiseerer til overgrep eller voldtekt, og så senere gjentar overgrep/voldtekt syns jeg bare sier sitt... 

Det står vel at han har googlet hva forskjellen på voldtekt og overgrep er. Det har jeg og flere andre brukere her også gjort. En lengre og mange diskusjoner  rundt det når det ble kjent at han var mistenkt for sånt. Da var det også mye googling på strafferammer, iht soving, ikke  penetrering, ned dopet offer osv i stor skala.  

Det er bare opplyst om at han googlet s forskjellen er , ikke hvorfor han har googlet det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

Det står vel at han har googlet hva forskjellen på voldtekt og overgrep er. Det har jeg og flere andre brukere her også gjort. En lengre og mange diskusjoner  rundt det når det ble kjent at han var mistenkt for sånt. Da var det også mye googling på strafferammer, iht soving, ikke  penetrering, ned dopet offer osv i stor skala.  

Det er bare opplyst om at han googlet s forskjellen er , ikke hvorfor han har googlet det.

Du overser det vesetlige: ingen av oss (så vidt jeg vet i hvert fall) har vært under etterforsking for overgep/voldtekt i forbindelse med denne saken, og ikke minst at han etter å ha googla dette fortsatte med overgrepene. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Har ikke lest hele denne tråden men en del. Har også sett serien på TV2 som heter «Mistenkt».

Det kan skje i alle familier, at det går litt skeis med et familiemedlem eller to. Man ser skandaler i andre kongelige familier også (selv om Marius Borg Høiby ikke er kongelig). 

Dette med M.B.H har visstnok vart i flere år, så synes det er rart at hans mor, bonusfar og far først nå sier at de vil sende ham i behandling. Har de forsøkt flere ganger tidligere? 

Synes dette, sammen med hans tante og sjaman-onkel, har ødelagt omdømmet. 

Straffesak og dom for en så ung mann som ikke engang har skaffet seg en utdannelse eller jobb, synes jeg er trist for den aktuelle familien det gjelder. 

Norges eventuelle fremtidige dronning har visstnok sett opp til MBH, sa hun i intervjuer. Synes det høres rart ut, når han vanker i kriminelle miljøer og har såpass dårlig moralsk kompass. 

Endret av Forumaktivitet
Høiby ble skrevet som Høibråten
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (33 minutter siden):

Du overser det vesetlige: ingen av oss (så vidt jeg vet i hvert fall) har vært under etterforsking for overgep/voldtekt i forbindelse med denne saken, og ikke minst at han etter å ha googla dette fortsatte med overgrepene. 

Du går ut fra at ingen  av oss....det vet du da ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumaktivitet skrev (26 minutter siden):

Har ikke lest hele denne tråden men en del. Har også sett serien på TV2 som heter «Mistenkt».

Det kan skje i alle familier, at det går litt skeis med et familiemedlem eller to. Man ser skandaler i andre kongelige familier også (selv om Marius Borg Høiby ikke er kongelig). 

Dette med M.B.H har visstnok vart i flere år, så synes det er rart at hans mor, bonusfar og far først nå sier at de vil sende ham i behandling. Har de forsøkt flere ganger tidligere? 

Synes dette, sammen med hans tante og sjaman-onkel, har ødelagt omdømmet. 

Straffesak og dom for en så ung mann som ikke engang har skaffet seg en utdannelse eller jobb, synes jeg er trist for den aktuelle familien det gjelder. 

Norges eventuelle fremtidige dronning har visstnok sett opp til MBH, sa hun i intervjuer. Synes det høres rart ut, når han vanker i kriminelle miljøer og har såpass dårlig moralsk kompass. 

Iht lydopptakene med krim org, sier marius noe om dette.  Har ikke transkribsjon  av hva han sa. Men noe om at han skal på rehab senere den høsten, at han  gode  folk rundt seg som vil hjelpe han, som ikke er  i miljøet og at de har ønsket  dette lenge. 

Kronprinsparet  snaklet om dette i intervjuet i julen 2024, at de har prøvd å hjelpe han lenge.

Greia  er at man får ikke hjulpet  noen til  det, før de vil det  selv. Og om de vil det selv, er det ikke gitt at de får det til å lykkes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Iht lydopptakene med krim org, sier marius noe om dette.  Har ikke transkribsjon  av hva han sa. Men noe om at han skal på rehab senere den høsten, at han  gode  folk rundt seg som vil hjelpe han, som ikke er  i miljøet og at de har ønsket  dette lenge. 

Kronprinsparet  snaklet om dette i intervjuet i julen 2024, at de har prøvd å hjelpe han lenge.

Greia  er at man får ikke hjulpet  noen til  det, før de vil det  selv. Og om de vil det selv, er det ikke gitt at de får det til å lykkes. 

Jeg kan ikke så mye om området men:

Kan en ikke tvangshjelpe, bytte miljø, ha mild form for overvåkning? 

Men mulig slikt ikke er mulig. 

De som er kriminelle rusmisbrukere må ta i mot sin dom og sone sin fengselsstraff, så blir spennende å se straffeutmålingen på nyåret. 

Skrevet

Å legge inn rusavhengige på tvang er veldig vanskelig, å tvangsflytte dem likeså. Å overvåke dem: med hva? 🧐 Politiet og PST kan avlytte personer, men det er det også et veldig strengt regelverk rundt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Forumaktivitet skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke så mye om området men:

Kan en ikke tvangshjelpe, bytte miljø, ha mild form for overvåkning? 

Men mulig slikt ikke er mulig. 

De som er kriminelle rusmisbrukere må ta i mot sin dom og sone sin fengselsstraff, så blir spennende å se straffeutmålingen på nyåret. 

Man kan ikke tvinge noen til overvåking eller behandling etc i  norge uten dom.

Ingen som har noen rettigheter å bryte inn å nekte voksne kontakt med hvem de vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumaktivitet skrev (2 timer siden):

Det er blitt sagt at han var i behandling for flere psykiske lidelser allerede som  barn. 

Nå vet ikke jeg hvilke diagnoser det er snakk om og hvilken behandling, men det er jo ikke sånn at problemene hans er blitt oversett fram til nå. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (På 23.11.2025 den 14.36):

Det er blitt sagt at han var i behandling for flere psykiske lidelser allerede som  barn. 

Nå vet ikke jeg hvilke diagnoser det er snakk om og hvilken behandling, men det er jo ikke sånn at problemene hans er blitt oversett fram til nå. 

Verdt å påpeke at dette ble sagt i samme utsagnet fra MBH hvor han også sa han skulle samarbeide med politiet og ta behandlingen seriøst og at dama han hadde banket var 'kjæresten hans'.

Dvs. verdt omtrent like mye som helt tomme ord. 

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (26 minutter siden):

Verdt å påpeke at dette ble sagt i samme utsagnet fra MBH hvor han også sa han skulle samarbeide med politiet og ta behandlingen seriøst og at dama han hadde banket var 'kjæresten hans'.

Dvs. verdt omtrent like mye som helt tomme ord. 

Skrev han det i brevet sitt? Eller hvor og hvem er utsagnet fra? 

• Liker 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (31 minutter siden):

Her er artikkelen i NRK med uttalelse fra Høiby ...

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Men det står ikke der at han har vært i behandling for disse lidelsene? Bare behandling for rusen, slik jeg leser det. Var egentlig dette med lidelsene jeg lurte på hvor var fra. Kanskje jeg leser det feil.

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 13.11.2025 den 6.35):

Den forrige boken, der noen er brett å bruke millioner for å kontrollere narritivet mot boken gjennom rettsak, var ennå mer fokusert på systemkritikk. Eller det var kjernen i den forrige boken, blindsone tror jeg vel er det som forfatterne omtaler det som. Politiets blindsone rundt Skaugum vedrørende kriminalitet. 

Politiet og kongehuset, er de to institusjoner som da blir eksponert i den første boken. Da ikke vanlig politifolk på gulvet, men makten i politiet. Som den kongelige embetsperson som vitnet i rettsaken. 

Men hvem er det som sponset Marius sin rettsak? Hvem skal betale den millionen det kostet ham å måtte betale motpartens sakskostnader i tillegg til hans egne? Noen som vet?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Forumaktivitet skrev (På 23.11.2025 den 11.51):

Det funker dårlig å sende folk i behandling uten at de selv er motiverte. Man må bare sette grenser for seg selv, det ser jo ikke ut som de har gjort det.

Forumaktivitet skrev (På 23.11.2025 den 11.51):

Det var vel i 18-års talen eller konfirmasjonen hun sa det. Og da hadde hun neppe kunnskap om sedelighetssakene. De er jo nye. Det er heller ikke sikkert at hun har vært klar over at han har hatt kontakter i et miljø av organisert kriminalitet.

Jeg synes ikke at det er så unaturlig at man slenger på noen hyggelige ord om rusmisbrukeren i familien i en slik festtale hvor man snakker om alle de andre i familien. Jeg tror mange hadde gjort dette.

Skal man kritisere noen så får det være 50-åringene. De må man kunne forvente mer av enn en tenåring.

Endret av Nymerïa
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til disse. 

Forumansvarlig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...