Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke så mye nytt med tanke på hva Marius har gjort og hvordan han er? De fleste som har fulgt denne saken har forstått at han har vørt grusom og voldelig mot flere av de han har hatt en relasjon til, og at det vil påvirke ofrene negativt kanksje resten av livet. 

Ja, jeg tror ikke det er noe nytt Nora snakker om her, men at situasjonen var verre enn hun så for seg da hun varslet, basert på det vi allerede vet har kommet frem etter den tid. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror ikke det er noe nytt Nora snakker om her, men at situasjonen var verre enn hun så for seg da hun varslet, basert på det vi allerede vet har kommet frem etter den tid. 

Spørst om Nora (og offera) er blitt realitetsorientert på kva utfall slike rettsaker har. Det er jo deprimerande i seg sjølv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Hun heller hadde nok ikke hele bildet nei, og det har vi ikke enda, men ja, saken er jo verre totalt sett verre enn hva den fremstod som for ett år siden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
oss-to skrev (3 minutter siden):

Spørst om Nora (og offera) er blitt realitetsorientert på kva utfall slike rettsaker har. Det er jo deprimerande i seg sjølv.

Helt enig... Må begynne å nærme seg tiltale snart. 

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Hun heller hadde nok ikke hele bildet nei, og det har vi ikke enda, men ja, saken er jo verre totalt sett verre enn hva den fremstod som for ett år siden. 

Ja, tror nok de fleste har blitt mer og mer sjokkert ettersom året har gått.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Helt enig... Må begynne å nærme seg tiltale snart. 

Ja, tror nok de fleste har blitt mer og mer sjokkert ettersom året har gått.

Men samtidig syns jeg ingen i tråden her bør bli overrasket, for alle som deletar her mer eller mindre regelmessig bør være godt innenforstått med alt det grusomme han har gjort - det var dét jeg siktet til med innlegget mitt 🙏

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Men samtidig syns jeg ingen i tråden her bør bli overrasket, for alle som deletar her mer eller mindre regelmessig bør være godt innenforstått med alt det grusomme han har gjort - det var dét jeg siktet til med innlegget mitt 🙏

Åja sånn. Ja, enig i det. 

Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg fatter  og  begriper ikke denne konstante mistolkingen av andres innlegg. ALLE  her har fått med seg hva han har gjort og at det er fælt

INGEN her har sagt noe annet. Men noen påstår i stor grad at noen ikke tror på det.  De bare glemner å skrive på de innleggene som ikke kan misoppfattes.... da blur det nemlig  helt stille

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Jeg fatter  og  begriper ikke denne konstante mistolkingen av andres innlegg. ALLE  her har fått med seg hva han har gjort og at det er fælt

INGEN her har sagt noe annet. Men noen påstår i stor grad at noen ikke tror på det.  De bare glemner å skrive på de innleggene som ikke kan misoppfattes.... da blur det nemlig  helt stille

Jeg svarte på ditt innlegg hvor du skrev: 

"Oi oi. Nora skriver at han er sykere enn hun ante. Jer kommer det tydeligvis mer og værre"

Til det skrev jeg: 

"Det er vel ikke så mye nytt med tanke på hva Marius har gjort og hvordan han er? De fleste som har fulgt denne saken har forstått at han har vørt grusom og voldelig mot flere av de han har hatt en relasjon til, og at det vil påvirke ofrene negativt kanksje resten av livet. 

Og med der mente jeg: 

"ingen i tråden her bør bli overrasket, for alle som deletar her mer eller mindre regelmessig bør være godt innenforstått med alt det grusomme han har gjort" 

Hvis du mener at det er å mistolke andre får det være på din regning. Jeg gidder ikke brukerdebatt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (5 timer siden):

Kan du linke? 😳

Kan umulig være oppegående folk dette.  Hvem I alle verden er denne faren og datteren? Det går ikke an å bli forelsket i dette krypet mbh. En grusom voldsmann. Ikke har han utseende med seg heller. Håper virkelig han får streng straff for  ødeleggelsene av disse damene. Er jo helt idiot!

Endret av Maia3
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Maia3 skrev (1 minutt siden):

Kan umulig være oppegående folk dette.  Hvem I alle verden er denne faren og datteren? Det går ikke an å bli forelsket i dette krypet mbh. En grusom voldsmann. Ikke har han utseende med seg heller. Håper virkelig han får streng straff for  ødeleggelsene av disse damene. Er jo helt idiot!@

Jeg er usikker på hva vi diskuterer? Denne påståtte nye kjæresten hans? Hun har i alle fall kommet ut og sagt at det ikke er tilfelle at de er romantisk involvert, med mindre det er noen nye jeg ikke vet om. Håper det stemmer at det ikke er noen som er romantisk involvert med han. Folk som Marius er farlige, fordi de er så himla gode på å sjarmere seg inn på folk, og manipulere dem. Det merker man ofte kun når det er for sent, dessverre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 timer siden):

Folk som Marius er farlige, fordi de er så himla gode på å sjarmere seg inn på folk, og manipulere dem. Det merker man ofte kun når det er for sent, dessverre. 

Dette. Det er dumt å si det, men at Haukland endelig beskriver hvordan hun har hatt det og hva hun har opplevd/fortsatt opplever er veldig gjenkjennelig for alle som har hatt slike forhold. Det MÅ snakkes mye mer om hva det gjør med et menneske, selv i kortvarige forhold. Det MÅ tas på alvor hvor vanskelig det er å bygge seg opp, gå videre, jobbe med tillit til andre, selvfølelse, sørge over tapet av uskyld, sparke seg selv bak for å "ha vært så dum/naiv", gjenoppleve alt og atpåtil ikke bli tatt på alvor av mange, victimblaiming samt motta trusler for å ha sagt ifra og stått frem. Overlevd. Vise til at det finnes drittsekker i de beste familier, som bør straffes hardt for å ha redusert livskvaliteten til den de har hatt nær, og som gjentar syklusen gang etter gang.

Tenk hvordan det må være for de som blir i slike forhold i årevis, hva det gjør med de. Statistikken. Mørketallene. Oppvekst under slike forhold. Tap av liv.

Det er ingen skam å ga gitt noen kjærlighet og tillit, men det er en stor skam å ha blitt utnyttet, manipulert og brukt på værst tenkelige måte uten at det blir tatt på alvor, tatt tak i og straffet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (23 minutter siden):

Dette. Det er dumt å si det, men at Haukland endelig beskriver hvordan hun har hatt det og hva hun har opplevd/fortsatt opplever er veldig gjenkjennelig for alle som har hatt slike forhold. Det MÅ snakkes mye mer om hva det gjør med et menneske, selv i kortvarige forhold. Det MÅ tas på alvor hvor vanskelig det er å bygge seg opp, gå videre, jobbe med tillit til andre, selvfølelse, sørge over tapet av uskyld, sparke seg selv bak for å "ha vært så dum/naiv", gjenoppleve alt og atpåtil ikke bli tatt på alvor av mange, victimblaiming samt motta trusler for å ha sagt ifra og stått frem. Overlevd. Vise til at det finnes drittsekker i de beste familier, som bør straffes hardt for å ha redusert livskvaliteten til den de har hatt nær, og som gjentar syklusen gang etter gang.

Tenk hvordan det må være for de som blir i slike forhold i årevis, hva det gjør med de. Statistikken. Mørketallene. Oppvekst under slike forhold. Tap av liv.

Det er ingen skam å ga gitt noen kjærlighet og tillit, men det er en stor skam å ha blitt utnyttet, manipulert og brukt på værst tenkelige måte uten at det blir tatt på alvor, tatt tak i og straffet.

Ja, det er helt i tråd med hvordan mange beskriver dette. Altfor utbredt, og altfor inngripende på livet. Hun skriver om et ønske om å finne tilbake til seg selv igjen, og savn etter den gamle "jeg". Også det gjenkjennelig for mange. Jeg tror man kan finne tilbake til egen kjerne, men slike skjellsettende livserfaringer vil gi en litt annen utgave i andre enden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (28 minutter siden):

Ja, det er helt i tråd med hvordan mange beskriver dette. Altfor utbredt, og altfor inngripende på livet. Hun skriver om et ønske om å finne tilbake til seg selv igjen, og savn etter den gamle "jeg". Også det gjenkjennelig for mange. Jeg tror man kan finne tilbake til egen kjerne, men slike skjellsettende livserfaringer vil gi en litt annen utgave i andre enden.

Enig. Det følger dessverre med mye grubling og selvransakelse, tid på å erkjenne at en ikke har gjort noe for å fortjene å bli devaluert og mishandlet, ta tilbake kontroll og liv, og samtidig finne tilbake til roten til et selv som er så lik den man var som mulig. Som du beskriver, det vil nok bli en litt annen utgave.

Det er den psykiske volden som biter seg fast så lenge og preger et menneske og dets fremtidige relasjoner i veldig lang tid/årevis etter at forholdet er over. Derfor er det uforståelig at så mange slipper unna med det, eller bare får en "dask på lanken" med en bitteliten tur innom kriminalomsorgen. Nå håper jeg Høiby får mer enn en slik dask.

Endret av Rev. Revenge
tilføyelse
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (11 minutter siden):

Enig. Det følger dessverre med mye grubling og selvransakelse, tid på å erkjenne at en ikke har gjort noe for å fortjene å bli devaluert og mishandlet, ta tilbake kontroll og liv, og samtidig finne tilbake til roten til et selv som er så lik den man var som mulig. Som du beskriver, det vil nok bli en litt annen utgave.

Det er den psykiske volden som biter seg fast så lenge og preger et menneske og dets fremtidige relasjoner i veldig lang tid/årevis etter at forholdet er over. Derfor er det uforståelig at så mange slipper unna med det, eller bare får en "dask på lanken" med en bitteliten tur innom kriminalomsorgen. Nå håper jeg Høiby får mer enn en slik dask.

Ja, du beskriver det godt, og sett i lys av rekkevidden av alvoret for den utsatte, er konsekvensene for voldsutøver forsvinnende lave. Enhver utøver av partnervold fortjener å stå til ansvar for de alvprlige skader som er påført andre. Aller helst skulle det resultert i selvransakelse, erkjennelse og endret holdning.

• Liker 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Helt enig, det MÅ snakkes om. Og det er så utrolig tøft av Nora at hun gjør det. Risikoen for backlash er dessverre reell, men hvis bare én person snakker åpent, vil det forhåpentligvis bli lettere for flere. 

Ellers også enig i Adas innlegg her.

• Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Haukland har delt hele veien hun i både podcast og på snap.  Derav grunn til  mine reaksjoner, der hin har blitt pålsgt motsatte meninger her inne enn hun selv har ytret.

Har vært fint å se utviklingen  hun har hatt siden saken startet, og tenker det er veldig likt mange andre som ikke helt i situasjonen  ikke forsto hva som traff dem da. Håper hun klarer å finne selvtillit  i dette etterhvert 

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av PusheenPusheen
Gidder ikke
Skrevet
PusheenPusheen skrev (11 minutter siden):

Helt enig, det MÅ snakkes om. Og det er så utrolig tøft av Nora at hun gjør det. Risikoen for backlash er dessverre reell, men hvis bare én person snakker åpent, vil det forhåpentligvis bli lettere for flere. 

Ellers også enig i Adas innlegg her.

Det hun beskriver viser godt hvor enormt mye tid som gjerne går med til bare det å forstå hva som skjedde. Mange bruker år etter bruddet bare på å sortere, lære seg å puste igjen og komme ut av forvirring. Nå tror ikke jeg på en slavisk inndeling av faser, jeg tror ikke prosesser skjer lineært men litt parallelt og om hverandre. Vi kan likevel tenke oss at den større reorienteringsfasen er noe som gjerne skjer litt lenger ut i løpet. Man skjønner da hvor omfattende og inngripende dette er. Mener ikke med dette å ha mer offerfokus enn det finnes tro, håp, ressurser og muligheter, men for de fleste er det tungt. I denne saken, som har eskalert i løpet av året, blir de også stadig presentert for nye opplysninger som må bearbeides. Det må være vanskelig, men kanskje er det også til hjelp i det lange løp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Det hun beskriver viser godt hvor enormt mye tid som gjerne går med til bare det å forstå hva som skjedde. Mange bruker år etter bruddet bare på å sortere, lære seg å puste igjen og komme ut av forvirring. Nå tror ikke jeg på en slavisk inndeling av faser, jeg tror ikke prosesser skjer lineært men litt parallelt og om hverandre. Vi kan likevel tenke oss at den større reorienteringsfasen er noe som gjerne skjer litt lenger ut i løpet. Man skjønner da hvor omfattende og inngripende dette er. Mener ikke med dette å ha mer offerfokus enn det finnes tro, håp, ressurser og muligheter, men for de fleste er det tungt. I denne saken, som har eskalert i løpet av året, blir de også stadig presentert for nye opplysninger som må bearbeides. Det må være vanskelig, men kanskje er det også til hjelp i det lange løp.

Helt enig med deg. Og jo mer som kommer frem, jo mer sjokkert blir man sikkert. Ikke sikkert MBH viste alle disse sidene av seg med alle han var med, noen av fornærmede ble jo overrasket over at de plutselig var innblandet. Så når Nora sitter med sine erfaringer, og får presentert andre beviser i tillegg, er det ikke rart hun sier det hun sier om at ting var verre enn hun hadde sett for seg. I denne saken har de jo alle vært nødt å lese alt hele tiden, få åpnet sårene gang på gang. Jeg gleder meg til det er over i retten og de endelig, forhåpentligvis, kan starte healingprosessen i fred.

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 timer siden):

Viktig og godt innlegg. Jeg var i et forhold som preger meg i lang tid etterpå, selv om det bare varte 1,5 år, det var likevel mer enn nok til å gjøre stor skade. Husker Noen sa det en gang, det var jo ikke så lenge det forholdet varte da, så stor skade kan han vel ikke ha gjort, folk forstår ikke fordi det ikke snakkes om . 

• Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...