Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

BørIkkeSkriveForMy skrev (46 minutter siden):

Hvordan måler man desibel (dB) på tekst på et diskusjonsforum? Det er betimelig å spørre, spesielt ut fra unnskyldningen MBH sendte til NRK ovenfor ett offer, når det i etterkant viser seg å være et gjentagende handlingsmønster over tid.

«Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer.

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet.

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i.

Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere.

Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger.»

image.png.206e6d889a25ed57eb047b50eaa4f6d4.png

image.png.f3b702b5fd149e165b14c4636624f4a1.png

Heldigvis kan MM rydde opp i også dette, hun er jo dronningemne, må vite.

Vi vet at av og til så må man velge det riktige i livet, også når det er vanskelig. 

Som jeg skjønner det så fortsetter kongehuset å finansiere og for øvrig støtte Marius. Det må dem kutte ut. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Kritikkverdig oppførsel kan stilles spørsmål til selv om man er ofre. Ingen er fritatt kritikk bare fordi de har vært utsatt for noe. Det folk tydeligvis mener her er at man har frikort fra ansvar for egne handlinger fordi man er et offer. 

OK - hvilken kritikkverdig oppførsel stiller du spørsmål ved? Gi minst ett eksempel til de som per dags dato er ofre i denne saken. Uavhengig eller ei om du svarer, er det sånne som deg som gjør det vanskelig for ofre å stå frem. Ikke de som velger å synes synd på, og vise sympati med, ofrene. 

Du velger å svadaforklare hvordan noen voldtar / slår andre, mens andre her velger å synes synd på og vise medmenneskelighet. Det er en ganske stor forskjell.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (2 minutter siden):

Det er sikkert fint å leve i en verden med en overfladisk sjekkliste der man tror på alt man ser. Er det rart det stiles spørsmål til hvor fordummende sosiale medier er? Det du driver med er confirmation bias. 

Av nysgjerrighet; hva er det du synes du tilfører debatten ved å komme dundrende inn her og kalle dine motdebattanter enkle, at de/vi ikke har lært oss tilstrekkelig leseforståelse på barneskolen og at noen av oss lever i en slags lala-verden hvor vi «tror på alt vi ser»?
Er det tvingende nødvendig, synes du? Synes du at poenget ditt stiger klart og tydelig fram? 

Jeg synes jo at flere av de jeg er grunnleggende uenig med i denne debatten er helt ute til tider, men det er jo ingen som helst tvil at de (aller fleste) er retorisk sterke med uovertruffen leseforståelse. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (7 minutter siden):

Kritikkverdig oppførsel kan stilles spørsmål til selv om man er ofre. Ingen er fritatt kritikk bare fordi de har vært utsatt for noe. Det folk tydeligvis mener her er at man har frikort fra ansvar for egne handlinger fordi man er et offer. 

Du bommer 100 %. Hvis en kvinne drikker seg sørpla drittings og sovner på en sofa på et nach, så har hun null ansvar for at en mann velger å voldta henne analt. 

Lær deg Kardemomme loven. Voks opp og ta deg sammen. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (1 minutt siden):

Du velger å svadaforklare hvordan noen voldtar / slår andre, mens andre her velger å synes synd på og vise medmenneskelighet. Det er en ganske stor forskjell.

Stråmann. Har da absolutt ikke skrevet noe om dette. Å etterlyse saklige diskusjoner om handlinger, har ikke noe med å gjøre det vanskelig for ofre å stå frem. Heller ikke stille spørsmål til noens oppførsel i gitte situasjoner. Man kan ha tanker i hodet samtidig og ha sympati med ofrene og samtidig mene at mennesker uansett rolle, kan holdes ansvarlig for egne valg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (15 minutter siden):

Grøss for noen holdninger du innehar! Skremmende!

Ingen fortjener å bli voldtatt og ingen har rett til å ta seg til rette på og i andres kropp uten samtykke! Ferdig snakka!! Og heldigvis er rettsapparatet enig i det! Vi lever heldigvis ikke i et  regime eller stat som vi ikke ønsker å identifisere oss med, og som tillater vold i hjemmet og seksuelle overgrep!

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (2 minutter siden):

Grøss for noen holdninger du innehar! Skremmende!

Ingen fortjener å bli voldtatt og ingen har rett til å ta seg til rette på og i andres kropp uten samtykke! Ferdig snakka!! Og heldigvis er rettsapparatet enig i det! Vi lever heldigvis ikke i et  regime eller stat som vi ikke ønsker å identifisere oss med, og som tillater vold i hjemmet og seksuelle overgrep!

Men er det dette vedkommende sier da? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (22 minutter siden):

Hvilke handlinger er det spesifikt som leder til at man blir et offer for overgrep, som man da skal måtte ta ansvar for? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også skille på å spekulere i diagnoser og å beskrive atferd. Å si at noen framviser en dyssosial atferd basert på fakta som er kommet fram i en sak og faktisk kunnskap om atferdspsykologi er ikke det samme som å stille diagnoser eller spekulere i dem. Basert på fakta som er kommet fram i saken så har MBH framvist en dyssosial atferd i deler av sin voksne alder, det er ikke spekulasjon, det er situasjonsbeskrivelse. Hvorfor han har en (dels) dyssosial atferd, om han kvalifiserer for en dyssosial personlighetsforstyrrelse, og/eller om det bunner i andre diagnoser eller miljømessige forhold ved vi derimot IKKE. Så lurer jeg vel på hvorfor det er greit å spekulere, eller diskutere (alt ettersom man definerer det) hvorfor han har den atferden han har (oppvekst, MM som person og hennes oppdragelse osv osv), men ikke drøfte om det er psykologiske årsaker i form at diagnoser.  Men hovedpoenget mitt er at å beskrive atferd basert på sakens fakta, og drøfte denne, er ikke å stemple eller spekulere i diagnoser. Man kan fin ha en føkka personlighet og derav føkka atferd uten å kvalifisere for en pf-diagnose. At MBH har framvist dyssosial atferd er det ingen tvil om. Det er bare å se sakens fakta opp mot definisjonen. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste (tror det var i Aftenposten) at politiet har hatt inne over 60 personer til avhør i Marius-saken. Om de enda ikke er ferdige å gå gjennom alt, så kan man lure på hva denne saken koster i ressurser og kroner. Og enda vil de ikke kalle inn moren hans..

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (2 minutter siden):

7 damer har status som fornærmede så langt, og MBH er fortsatt attraktiv blant damer.

Hvordan kan han være det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 minutt siden):

7 damer har status som fornærmede så langt, og MBH er fortsatt attraktiv blant damer.

Han hadde vært langt mindre attraktiv dersom kronprinsessen med gemal hadde sluttet å finansiere og tilrettelegge for playboy- og partylivsstilen hans. Synd at de ikke for lengst har bidratt i så måte.

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momma skrev (5 minutter siden):

Han hadde vært langt mindre attraktiv dersom kronprinsessen med gemal hadde sluttet å finansiere og tilrettelegge for playboy- og partylivsstilen hans. Synd at de ikke for lengst har bidratt i så måte.

Han hadde vel ikke  vært mindre voldsmann, og voldtektsmann, om mora hadde en status som vanlig person.

Den store forskjellen er vel at politiet ikke hadde hatt like stort press på seg til å etterforske alt, og henlagt disse sakene frem til det kom flere anmeldelser,  og i tillegg  kun vært en notis kanskje  i en lokal avis. Og iallefall  ikke egen tråd på KG,  som mener mye om han og familien åå samme vis. Og mora hans hadde fått sympati fremfor hets.  Fordi folk rundt ville hatt større forståelse for at dette er vanskelig for en mor å få i fanget

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Han hadde vel ikke  vært mindre voldsmann, og voldtektsmann, om mora hadde en status som vanlig person.

Den store forskjellen er vel at politiet ikke hadde hatt like stort press på seg til å etterforske alt, og henlagt disse sakene frem til det kom flere anmeldelser,  og i tillegg  kun vært en notis kanskje  i en lokal avis. Og iallefall  ikke egen tråd på KG,  som mener mye om han og familien åå samme vis. Og mora hans hadde fått sympati fremfor hets.  Fordi folk rundt ville hatt større forståelse for at dette er vanskelig for en mor å få i fanget

Litt vanskelig å diskutere med noen som ikke ser forskjell på en vanlig Ola-Dunk-famile og kongefamilien - norges mektigste og mest priviligerte familie. 

I over 10 år har pressen latt være å skrive om MBH - fordi moren bad dem om det. Når sakene om seksuelt misbruk, mishandling, herværk, rus, nettverk av tungt kriminelle og deres tilgang til Skaugum kom for en dag så blir det selvsagt skriverier. 

• Liker 21
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (27 minutter siden):

Hvordan kan han være det? 

Menn som sitter inne på death row blir jo gift med damer de ikke har truffet en gang. Altfor mange damer som har en dragning til low lifes som Marius Høiby.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Hadde nok hatt mye mindre tilgang på damer. At han er sønn av Norges neste dronning, og stesønn av Norges neste konge har nok gjort han mer attraktiv for damene/jentene

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Nå er det faktisk sånn at jo mer makt og midler jo større mulighet har man for å påføre andre skade. Epstein og Winstein er gode eksempler på det. Til og med «Nytorgsmannen» (anbefales!) - hadde sosial makt, som medførte at han fikk fortsette mye lenger enn han hadde trengt.

du er vel en av de som tidlig i tråden argumenterte hardnakket for at Marius ikke har hatt noen form for makt, husker jeg rett? Og jeg har argumentert i mot deg og snakket om sosial kapital. Den har Marius fått via sin mor, som har sørget for å opprettholde den blant annet via å finansiere en livsstil som har sørger for at han kunne tilhøre en slags «sosial elite» samt holdt han «inne i varmen» i kongefamilien, han har aldri «falt i unåde» til og med etter sin egen offisielle bekjennelse på vold var de to ute sammen, i offentligheten, hvor de lo, spøkte og koset seg på madrassinnkjøp. Ja; vi er tilbake til det madrassinnkjøpet. Fordi via at MM har vist seg offentlig med sin anklagede serie overgripende sønn, har hun bidratt til at hans sosiale status har klart å opprettholdes. Hun viser at han har en massiv støtte «i ryggen». En maktelite, for det er faktisk MM en del av. Så ethvert mulig offer eller kjenning/vitne til hans kriminelle gjerninger er vel vitende om at via å utfordre Marius risikere de også å utfordre den eliten han er en tydelig del av.

Denne saken har virkelig vist hvor farlig det er når man forsøker å underspille alvoret av sosial makt, for den har MM sørget for at hennes sønn kunne holde på MYE lenger enn nødvendig og den har DEFINITIVT vært en bidragsyter til at han kunne fortsette sin adferd alt for lenge. 
Marius VET dette. Han vet det via å si til politet at media ikke «har lov» til å si noe om ham. At det er en «avtale». Hvor tror du han har fått det inntrykket fra?!

Skal vi virkelig late som om det brevet fra 2017 ikke har hatt noe effekt på MARIUS sin oppfatning av hva han kan tillatte seg å gjøre eller ikke?! 

Verden har vært Marius sin sandkasse, om det er gardister som kjøres ned eller kvinner som utsettes for vold og voldtekt. Og min mening er at han har hatt foreldre som har bidratt til at han har dette verdensbildet. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og jeg kan legge til:

den største bidragsyteren til at Marius har MISTET sin sosiale makt: det er f**n meg den fjerde statsmakt i form av Se&Hør! 

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (20 timer siden):

Menn som sitter inne på death row blir jo gift med damer de ikke har truffet en gang. Altfor mange damer som har en dragning til low lifes som Marius Høiby.

Signerer denne. Til og med Anders Behring Breivik har fått bøttevis med kjærlighetsbrev i fengselet.

https://www.nrk.no/norge/frierbrev-til-fengselet-1.7776301

Det er dessverre mange som dras mot spenning og frykt og som har en slags syk respekt for kriminelle og mordere.

https://www.nrk.no/trondelag/forelsker-seg-i-drapsmenn-_-psykolog-tror-folk-trekkes-mot-spenning-og-frykt-1.14409191

"Når det blir mer grotesk, så blir det også flere frierbrev. Seksualdrap og massedrap er noe som gjør fanger mer populære. En myte mange fremdeles tror på er at psykopater aldri har opplevd ordentlig kjærlighet. Hvis den innsatte bare får nok kjærlighet skal han kunne omvendes, sier Øverland.

Selv om mange kontakter ham for å få snakket med innsatte i norske fengsler, bruker han ofte å advare kvinner og menn som tar kontakt.

– Jeg advarer dem og sier at det kan være farlig. Folk sitter inn av en grunn."

Man har jo også mange kvinners dragning mot gode gamle "bad boys". 

Men i MBH sitt tilfelle så er det trolig hans høye status som medlem av kongefamilien og tilhørende luksuriøse og privilegerte livsstil som lokker.

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...