Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Freydis skrev (2 timer siden):

Ta MM? Nå må du og enkelte andre her virkelig roe ned. 
Vi har prøvd å tyde det åpne brevet hun skrev til norsk media ifm sønnens 20-årsdag. Men som vanlig er man her best på å kritisere andres måte å lese brevet på enn å si hvordan man tyder det selv. 

Lurer virkelig på hvor interessant det er å delta i en diskusjon uten å ytre egne meninger. 

«Ikke våg å kritiser sønnen min»!

- sønnen går ut å forgriper seg på noen.

»ikke tenk noe som helst om dette».

- …. Ja.. Okey.. 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Nei nei nei!

jeg sier jo det motsatte! Jeg sier at du må faktisk dømme noen ut ifra deres HANDLING! Du kan ikke seriøst mene at noen virkelig ER «omsorgsfull» fordi de ga deg ett vennlig smil før de voldtar og dreper! De ER IKKE «omsorgsfulle» de er skuespillere! Som manipulerer for å oppnå sine egentlige mål. Jeg sier IKKE det samme som deg! 🤦🏼‍♀️

Så var det noe med de som roper høyest om at andre er psykopater..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (13 minutter siden):

Hvordan måler man desibel (dB) på tekst på et diskusjonsforum? Det er betimelig å spørre, spesielt ut fra unnskyldningen MBH sendte til NRK ovenfor ett offer, når det i etterkant viser seg å være et gjentagende handlingsmønster over tid.

«Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer.

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet.

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i.

Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere.

Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger.»

image.png.206e6d889a25ed57eb047b50eaa4f6d4.png

image.png.f3b702b5fd149e165b14c4636624f4a1.png

Heldigvis kan MM rydde opp i også dette, hun er jo dronningemne, må vite.

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (32 minutter siden):

…»if it walks like a duck».. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (3 minutter siden):

Hvordan måler man desibel (dB) på tekst på et diskusjonsforum? Det er betimelig å spørre, spesielt ut fra unnskyldningen MBH sendte til NRK ovenfor ett offer, når det i etterkant viser seg å være et gjentagende handlingsmønster over tid.

Ja, hvordan gjør man det - eller hvordan lære seg å forstå konteksten i det som står skrevet? Det finnes sikkert mange oppskrifter på det, spesielt for dem som ikke fikk fullt utbytte av barneskolens lese -og forståelses opplæring . 

Til det siste du skriver, så er det langt fra normalt å øse ut diverse diagnoser fordi noen har ufyselig oppførsel. Det har nærmest blitt hverdagskost på nettet, der enkelte prøver å legitimere sin manglende forståelse for det komplekse mennesket ved å sykeliggjøre dem. Det var visst noen lengre opp som prøvde å forklare med teskje: at mennesker er ikke ensartede, og kan ha gode verdier og dårlige verdier. Det gjør det ikke legitimt å skyte inn diagnoser man ikke har greie på. Å sette merkelapper på folk uten faglig grunnlag, er ikke bare useriøst, men totalt kunnskapsløst.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (45 minutter siden):

Mens andre er mer opptatt av å shitshame ofrene!

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (21 minutter siden):

…»if it walks like a duck».. 

Det er sikkert fint å leve i en verden med en overfladisk sjekkliste der man tror på alt man ser. Er det rart det stilles spørsmål til hvor fordummende sosiale medier er? Det du driver med er confirmation bias. 

Endret av Snurrevippen
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev han ikke selv at han har flere psykiske diagnoser som han har slitt med, i forbindelse med oppførselen han unnskyldte seg over? Da kan man med høy rimelighet anta at disse diagnosene kan være personlighetsforstyrrelser av noe slag. Så er det jo noe med at folk her inne har erfaring med mennesker som har personlighetsforstyrrelser, og lett kan kjenne igjen mønster på det vi både leser om som dekning av saken, men også hva MBH selv legger ut og fremstiller seg selv som. Det er jo ikke helt random at folk mener disse tingene, eller helt vilkårlig at de kjenner igjen akkurat den og den diagnosen eller de og de personlighetstrekkene. Det hentes jo fra et sted. Det må gå an å legge sammen to og to, og faktisk tenke selv. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (4 minutter siden):

Mens andre er mer opptatt av å shitshame ofrene!

Kritikkverdig oppførsel kan stilles spørsmål til selv om man er ofre. Ingen er fritatt kritikk bare fordi de har vært utsatt for noe. Det folk tydeligvis mener her er at man har frikort fra ansvar for egne handlinger fordi man er et offer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (46 minutter siden):

«Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel.

Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer.

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet.

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i.

Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere.

Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger.»

image.png.206e6d889a25ed57eb047b50eaa4f6d4.png

image.png.f3b702b5fd149e165b14c4636624f4a1.png

Heldigvis kan MM rydde opp i også dette, hun er jo dronningemne, må vite.

Vi vet at av og til så må man velge det riktige i livet, også når det er vanskelig. 

Som jeg skjønner det så fortsetter kongehuset å finansiere og for øvrig støtte Marius. Det må dem kutte ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Kritikkverdig oppførsel kan stilles spørsmål til selv om man er ofre. Ingen er fritatt kritikk bare fordi de har vært utsatt for noe. Det folk tydeligvis mener her er at man har frikort fra ansvar for egne handlinger fordi man er et offer. 

OK - hvilken kritikkverdig oppførsel stiller du spørsmål ved? Gi minst ett eksempel til de som per dags dato er ofre i denne saken. Uavhengig eller ei om du svarer, er det sånne som deg som gjør det vanskelig for ofre å stå frem. Ikke de som velger å synes synd på, og vise sympati med, ofrene. 

Du velger å svadaforklare hvordan noen voldtar / slår andre, mens andre her velger å synes synd på og vise medmenneskelighet. Det er en ganske stor forskjell.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (2 minutter siden):

Det er sikkert fint å leve i en verden med en overfladisk sjekkliste der man tror på alt man ser. Er det rart det stiles spørsmål til hvor fordummende sosiale medier er? Det du driver med er confirmation bias. 

Av nysgjerrighet; hva er det du synes du tilfører debatten ved å komme dundrende inn her og kalle dine motdebattanter enkle, at de/vi ikke har lært oss tilstrekkelig leseforståelse på barneskolen og at noen av oss lever i en slags lala-verden hvor vi «tror på alt vi ser»?
Er det tvingende nødvendig, synes du? Synes du at poenget ditt stiger klart og tydelig fram? 

Jeg synes jo at flere av de jeg er grunnleggende uenig med i denne debatten er helt ute til tider, men det er jo ingen som helst tvil at de (aller fleste) er retorisk sterke med uovertruffen leseforståelse. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (7 minutter siden):

Du bommer 100 %. Hvis en kvinne drikker seg sørpla drittings og sovner på en sofa på et nach, så har hun null ansvar for at en mann velger å voldta henne analt. 

Lær deg Kardemomme loven. Voks opp og ta deg sammen. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (1 minutt siden):

Du velger å svadaforklare hvordan noen voldtar / slår andre, mens andre her velger å synes synd på og vise medmenneskelighet. Det er en ganske stor forskjell.

Stråmann. Har da absolutt ikke skrevet noe om dette. Å etterlyse saklige diskusjoner om handlinger, har ikke noe med å gjøre det vanskelig for ofre å stå frem. Heller ikke stille spørsmål til noens oppførsel i gitte situasjoner. Man kan ha tanker i hodet samtidig og ha sympati med ofrene og samtidig mene at mennesker uansett rolle, kan holdes ansvarlig for egne valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (15 minutter siden):

Grøss for noen holdninger du innehar! Skremmende!

Ingen fortjener å bli voldtatt og ingen har rett til å ta seg til rette på og i andres kropp uten samtykke! Ferdig snakka!! Og heldigvis er rettsapparatet enig i det! Vi lever heldigvis ikke i et  regime eller stat som vi ikke ønsker å identifisere oss med, og som tillater vold i hjemmet og seksuelle overgrep!

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
K_mb skrev (2 minutter siden):

Ingen fortjener å bli voldtatt og ingen har rett til å ta seg til rette på og i andres kropp uten samtykke! Ferdig snakka!! Og heldigvis er rettsapparatet enig i det! Vi lever heldigvis ikke i et  regime eller stat som vi ikke ønsker å identifisere oss med, og som tillater vold i hjemmet og seksuelle overgrep!

Men er det dette vedkommende sier da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (7 minutter siden):

Av nysgjerrighet; hva er det du synes du tilfører debatten ved å komme dundrende inn her og kalle dine motdebattanter enkle, at de/vi ikke har lært oss tilstrekkelig leseforståelse på barneskolen og at noen av oss lever i en slags lala-verden hvor vi «tror på alt vi ser»?
Er det tvingende nødvendig, synes du? Synes du at poenget ditt stiger klart og tydelig fram? 

Jeg synes jo at flere av de jeg er grunnleggende uenig med i denne debatten er helt ute til tider, men det er jo ingen som helst tvil at de (aller fleste) er retorisk sterke med uovertruffen leseforståelse. 

HVA synes du at du selv bidrar med? Det jeg skrev med at noen fremstår enkle, tror jeg sikkert du også skjønner om du vil. Jeg svarte for øvrig på en kommentar som ikke gjaldt deg, men det var noe med leseforståelsen - igjen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (6 minutter siden):

Jeg grøsser mer av slike som deg, som dessverre ikke fatter hvordan mennesker fungerer. Ingen fortjener det du sier, der er vi enig, og det var heller ikke tema! Slutt å legg ord i munnen på folk!

Endret av Snurrevippen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (16 minutter siden):

Men er det dette vedkommende sier da? 

Ja det er det! Ansvarliggjøring og kritikk av offeret, noe du selv ikke er fremmed for!

Endret av K_mb
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...