Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jeg har da aldri sagt at hun er ond eller slem!? Men den som vet om vold i nære relasjoner uten å gjøre noe, er en person uten integritet, som stikker hodet i sanden.

MBH blir håndtert av rettsvesenet, så det er etter min mening ikke noe å diskutere videre.

Men du synes altså det er innenfor at landets kronprinspar «går på tå, glatter over, unnskylder, dekker til og tilpasser egen oppførsel» (for å sitere deg)? Og at de unnlater å koble på politiet når de får kjennskap til at han er voldelig?

At det er den som slår som har det strafferettslige ansvaret er det selvsagt ingen som protesterer på. Men at «enablere» som står rundt og ser på ikke har noe moralsk ansvar, der er vi tydeligvis helt uenige. Men det har jo vært klart lenge.

Spot on! Jeg tror alle er enige om at det er MBH som er ansvarlig for det han har gjort, men det utelukker ikke at man kan, skal og  burde diskutere hvorfor kronprinsparet ikke har tatt affære. Vi "vet" ikke at de ikke har forsøkt, men jeg personlig velger å tro på JS når hun og hennes forsvarsadvokat har uttalt at de ikke fulgte opp etter varsling fra JS. Nå har det også kommet frem at MM har vært tilstede for å roe ned en situsjon. 

Jeg er selv offer for vold i nær relasjon, og flere i min familie var også det - fra samme voldsutøver. Hva jeg har opplevd er helt irrelevant for denne debatten, men jeg føler jeg har litt å dele av erfaring rundt dette med å melde fra. Jeg selv meldte fra til andre som jeg ønsket at skulle melde dette FOR meg/oss (helsevesen) - og det ble gjort. Jeg meldte også fra på vegne av de andre som var utsatt for vold. 

Man er faktisk forpliktet til å gjøre det, og det gjelder like mye om det er fysisk eller psykisk vold. 

Jeg tror dette har vært fryktelig for MM og HM, og de har sikkert som så mange andre i nær relasjon til en voldelig rusmisbruker, forsøkt å "hjelpe" med å la han flytte hjem, hjelpe han økonomisk, sikkert være mye mer sammen, "elske vekk" problemer og dårlige valg osv. Svært mange medavhengige går i fella der de ikke er sint på den som utagerer, de syns synd på de. Derfor skjuler mange det de holder på med - fordi de ikke ønsker at de skal få straff, men hjelp. 

Det lille kronprinsen har uttalt har satt meg litt på tanken om at det er denne fella kronprinsparet har gått i. "Vi vil at han skal få den hjelpen han trenger". 

• Liker 15
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (1 minutt siden):

Spot on! Jeg tror alle er enige om at det er MBH som er ansvarlig for det han har gjort, men det utelukker ikke at man kan, skal og  burde diskutere hvorfor kronprinsparet ikke har tatt affære. Vi "vet" ikke at de ikke har forsøkt, men jeg personlig velger å tro på JS når hun og hennes forsvarsadvokat har uttalt at de ikke fulgte opp etter varsling fra JS. Nå har det også kommet frem at MM har vært tilstede for å roe ned en situsjon. 

Jeg er selv offer for vold i nær relasjon, og flere i min familie var også det - fra samme voldsutøver. Hva jeg har opplevd er helt irrelevant for denne debatten, men jeg føler jeg har litt å dele av erfaring rundt dette med å melde fra. Jeg selv meldte fra til andre som jeg ønsket at skulle melde dette FOR meg/oss (helsevesen) - og det ble gjort. Jeg meldte også fra på vegne av de andre som var utsatt for vold. 

Man er faktisk forpliktet til å gjøre det, og det gjelder like mye om det er fysisk eller psykisk vold. 

Jeg tror dette har vært fryktelig for MM og HM, og de har sikkert som så mange andre i nær relasjon til en voldelig rusmisbruker, forsøkt å "hjelpe" med å la han flytte hjem, hjelpe han økonomisk, sikkert være mye mer sammen, "elske vekk" problemer og dårlige valg osv. Svært mange medavhengige går i fella der de ikke er sint på den som utagerer, de syns synd på de. Derfor skjuler mange det de holder på med - fordi de ikke ønsker at de skal få straff, men hjelp. 

Det lille kronprinsen har uttalt har satt meg litt på tanken om at det er denne fella kronprinsparet har gått i. "Vi vil at han skal få den hjelpen han trenger". 

Jeg er helt enig med deg i alt dette.

Det jeg reagerer på i denne tråden, er den manglende forståelsen for hvordan dette kan ha utspilt seg underveis. Og det er viktig at J aldri har ønsket å involvere politiet - heller ikke den gangen etter at forholdet mellom J og MBH var slutt og hun tok kontakt med kornprinsparet. Dette har hun selv sagt.

Det kan godt være at kronprinsparet har gjort veldig mye annet enn å kontakte politiet - men vi vet jo ikke noe om hva de har gjort, og det kan de ikke si noe om heller, fordi MBH, på tross av at han oppfører seg fryktelig, både har rett til å bestemme hva som skal deles offentlig om hans situasjon og hva slags behandling/terapi han har mottatt opp igjennom, og grunnleggende rettssikkerhet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (56 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i alt dette.

Det jeg reagerer på i denne tråden, er den manglende forståelsen for hvordan dette kan ha utspilt seg underveis. Og det er viktig at J aldri har ønsket å involvere politiet - heller ikke den gangen etter at forholdet mellom J og MBH var slutt og hun tok kontakt med kornprinsparet. Dette har hun selv sagt.

Det kan godt være at kronprinsparet har gjort veldig mye annet enn å kontakte politiet - men vi vet jo ikke noe om hva de har gjort, og det kan de ikke si noe om heller, fordi MBH, på tross av at han oppfører seg fryktelig, både har rett til å bestemme hva som skal deles offentlig om hans situasjon og hva slags behandling/terapi han har mottatt opp igjennom, og grunnleggende rettssikkerhet. 

Jeg var ikke klar over at JS har uttalt at hun ikke ønsket å involvere politiet. Det er også veldig vanlig - at offer ikke ønsker det.  En av ofrene i min sak der politiet faktisk kom til stedet og selv så hva vedkommende var utsatt for - der ble politiet lenge for å forsøke å overtale til anmeldelse, men endte med å velge å ikke gjøre en egenanmeldelse heller, fordi offeret virkelig ikke ville. Overgriper ble tvangsinnlagt da, så det er ikke slik at det ikke fikk konsekvenser. Men det ble ikke anmeldelse.

Saker med vold i nære relasjoner er svært komplekst og veldig individuellt som du sier-  det er stor fokus på hensyn ift hva offer selv også ønsker. 

Det er også veldig vanskelig for politi og helsevesen å vite hva som er stygg krangel (som ikke er ulovlig) og hva som er psykisk vold. Dette er ennå vanskeligere å skille på for mennesker i nær relasjon til dem. Man skal ikke undervurdere "vil ikke blande seg"-følelsen veldig mange har. De aller fleste vet ikke egentlig hva som er hva med mindre de er vitne til at noen blir skambanket. 

Og ja, MBH har like mye rett til å ha kontroll på hva som skal deles offentlig om han, personvern gjelder for han også. Sånn sett så håper jeg en evt rettsak vil foregå for ganske lukkede dører. Ingen får noe ut av lynsjestemning selv om man er aldri så forbanna og provosert. 

Når det gjelder rydding, advarsler, besøk av belastede miljøer på Skaugum osv - så får man bare se om det får noen etterspill. Antageligvis ikke med mindre politiet finner at det har påvirket saken(e) på noen måte. 

Endret av Isild
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som reflekterer over det at man har en løs kanon på dekk, så nært kongefamilien? Det vil si en voldelig rusmisbrukende person, i umiddelbar nærhet av våre øverste statsoverhoder. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Isild, jeg er så enig med deg. De som får kunnskap om vold har en plikt, plikt til å hjelpe, til å melde fra, muligens en bekymringsmelding, og kanskje til og med varsle politiet. 
Jeg kan kjenne at denne type debatt drenerer kreftene mine veldig - og mulig at jeg gjør best i å logge ut for å beskytte meg selv. Som voldsoffer er jeg i dag relativt sterk, men flashbacks tar meg uten at jeg vil. Underbevisstheten lever sin historie. 

Å hjelpe en som utøver vold er å si fra, å sette klare grenser for om mulig få en slutt på alt det grusomme som påføres ofrene. Hjelpen er ikke empati og type omsorg som blir å være medavhengig.

Takk for dine bidrag, Isild!

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Om hun noen gang blir dronning, så må i hvert fall hun og gemalen endre valgspråket sitt. «Alt for Norge» fremstår i disse dager som et hån

Jeg foreslår «Ingen kommentar!» 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (4 timer siden):

Hva henviser du til?

At jeg bruker «» på enablers, ikke som sitat, men som begrep.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste til «MM visste ingenting». 

forøvrig er det sikkert lurt å ta noen runder om hva en «enabler»er. Jeg mener at de må sees på som et resultat av dynamikken rundt vold i nære relasjoner. De ønsker jo å hjelpe, de ønsker ikke at adferden skal fortsette, men derimot at den skal slutte, men de vet ikke hvordan de skal få til det. Resultatet er jo ofte at man slår knute på seg, gjør baklengs salto, gjør alt mulig dumt og rart for å unngå at den som utøver vold og andre grenseløse ting skal gjøre mer av det.

det handler om medavhengighet. Poenget mitt er at det er gjort mye dumt, tatt mange avgjørelser som har vist seg i ettertid å gjøre vondt verre, men jeg mener at man må se på det i sammenheng med dynamikken som oppstår rundt folk som bruker vold og utøve makt mot andre. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Codependency

ja, denne saken er ganske så så ille og veldig sjokkerende og ganske så  hjerteskjærende for de som har vært utsatt for volden, men å sette folk i stand til å gjøre dumme ting, er jo svært ofte nor som skjer ut fra et ønske om at de dumme tingene skal slutte, ikke fordi man bare vil se gjennom fingrene med at de fortsetter. 
jeg er ganske sikker på at dette er en familie i stor krise, og har derfor veldig vanskelig for å bli rasende og indignert på de rundt. Det er fordi jeg tror at mye av det som er gjort er gjort i beste mening, for å fikse og reparere, ikke fordi at man ikke bryr seg eller mener at man er bedre enn alle andre.
Og jeg tenker at vi som samfunn vil ha stor nytte av at flest mulig kjenner til dynamikken i maktulike forhold hvor det utøves ulike former for vold. Da vil det bli lettere å snakke om det for de som er utsatt for det, og vanskeligere for de som driver med sånn, å manipulere omgivelsene.

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ifølge Aftenpostens opplysninger skal Snekkestads mor i en tekstmelding også ha tilbudt kronprinsen å sende ham dokumentasjon om påstått vold mot datteren".

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

Kan virke som Haakon visste mer enn det Marius hadde fortalt ham

(beklager fet skrift, fikk det ikke bort)

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (3 timer siden):

I følge VG var Marius utagerende, at du reagerer på uttrykket 'å sitte på noen ', får stå for din regning. Det er et utbredt uttrykk på min dialekt som man bruker for å beskrive at man prøver å roe noen ned.

1600 skrev (3 timer siden):

Jeg har gått tilbake og redigert setningen som tydeligvis trigger. I Nordland hvor jeg kommer fra er dette en helt normal ting å skrive om når man prøver å roe noen ned.

Jeg er fra Tromsø. Der bruker vi også uttrykket "å sitte på noen". Men dette brukes i tale, ansikt til ansikt, og gjerne i en humoristisk setting.

For min del faller det seg ikke naturlig å bruke dette utrykket i en debatt om vold i nære relasjoner.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (5 timer siden):

Det er veldig lett å være «omsorgsfull og empatisk». Det er vanskeligere å ha integritet, moral, rettskaffenhet og prinsipper. Men det må vi forvente av voksne, og ikke minst av kongehuset.

Dessverre så har all denne «empatien» til kronprinsessen kanskje bidratt til at det har vært vanskeligere for de voldsutsatte å slå alarm og få hjelp. For hvem vil legge seg ut med den «varme og empatiske» svigermoren, som attpåtil er landets neste dronning? Når hun ikke synes det er så farlig, så er det kanskje ikke så farlig….?

Det er lett å forveksle selvmedlidenhet med empati; ingen feller flere (krokodille)tårer enn narsissisten.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (43 minutter siden):

"Ifølge Aftenpostens opplysninger skal Snekkestads mor i en tekstmelding også ha tilbudt kronprinsen å sende ham dokumentasjon om påstått vold mot datteren".

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

Så mye informasjon kronprinsparet har om dette er det for meg helt utrolig at de ikke har blitt avhørt av politiet. 

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (30 minutter siden):

Jeg er fra Tromsø. Der bruker vi også uttrykket "å sitte på noen". Men dette brukes i tale, ansikt til ansikt, og gjerne i en humoristisk setting.

For min del faller det seg ikke naturlig å bruke dette utrykket i en debatt om vold i nære relasjoner.

Vi sier det nok i hele Troms, og er enig i at det brukes i tale. Men fort gjort å skrive det fordi vi er vant med å bruke det. Om det passer seg å bruke i denne settingen eller ei, er vel en diskusjonssak. Men jeg skjønte hvert fall hensikten med at det ble brukt her. Kan dog skjønne at det sikkert kan tolkes feil hvis man ikke er vant til å bruke det. Fallgruver fins med tusen dialekter i et land 😅

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iia skrev (50 minutter siden):

De visste åpenbart mye mer enn hva Marius kun fortalte dem. De har både vært vitne til utagerende atferd (psykisk vold), og de har blitt informert om det av både offer og andre. 

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (15 minutter siden):

Så mye informasjon kronprinsparet har om dette er det for meg helt utrolig at de ikke har blitt avhørt av politiet. 

…..og hvorfor i all verden har de ikke TILBUDT seg å stille i avhør? Det er faktisk det minste de kunne ha gjort.

• Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (2 timer siden):

Jeg foreslår «Ingen kommentar!» 

Genialt! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (4 timer siden):

jammen, det er ikke et uttrykk, det er en påstand om noe som skal ha vært gjort. Kan du ikke bare holde deg til kjente fakta?

Jo, det er et uttrykk. Litt som å «sitte på hendene» for å ikke svare (det er ikke vanlig at man da fysisk setter seg på hendene), eller å gi noen munnkurv (som vanligvis hverken betyr å gi noen en munnkurv, typ sånn man bruker på hunder som biter, i gave, eller å fysisk sette på dem en sånn).

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

…..og hvorfor i all verden har de ikke TILBUDT seg å stille i avhør? Det er faktisk det minste de kunne ha gjort.

Enig.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 minutter siden):

Jo, det er et uttrykk. Litt som å «sitte på hendene» for å ikke svare (det er ikke vanlig at man da fysisk setter seg på hendene), eller å gi noen munnkurv (som vanligvis hverken betyr å gi noen en munnkurv, typ sånn man bruker på hunder som biter, i gave, eller å fysisk sette på dem en sånn).

Ok. Jeg er fra Oslo og har aldri hørt om noen som bruker å sette seg på noen i overført betydning.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg henviste til «MM visste ingenting». 

forøvrig er det sikkert lurt å ta noen runder om hva en «enabler»er. Jeg mener at de må sees på som et resultat av dynamikken rundt vold i nære relasjoner. De ønsker jo å hjelpe, de ønsker ikke at adferden skal fortsette, men derimot at den skal slutte, men de vet ikke hvordan de skal få til det. Resultatet er jo ofte at man slår knute på seg, gjør baklengs salto, gjør alt mulig dumt og rart for å unngå at den som utøver vold og andre grenseløse ting skal gjøre mer av det.

det handler om medavhengighet. Poenget mitt er at det er gjort mye dumt, tatt mange avgjørelser som har vist seg i ettertid å gjøre vondt verre, men jeg mener at man må se på det i sammenheng med dynamikken som oppstår rundt folk som bruker vold og utøve makt mot andre. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Codependency

ja, denne saken er ganske så så ille og veldig sjokkerende og ganske så  hjerteskjærende for de som har vært utsatt for volden, men å sette folk i stand til å gjøre dumme ting, er jo svært ofte nor som skjer ut fra et ønske om at de dumme tingene skal slutte, ikke fordi man bare vil se gjennom fingrene med at de fortsetter. 
jeg er ganske sikker på at dette er en familie i stor krise, og har derfor veldig vanskelig for å bli rasende og indignert på de rundt. Det er fordi jeg tror at mye av det som er gjort er gjort i beste mening, for å fikse og reparere, ikke fordi at man ikke bryr seg eller mener at man er bedre enn alle andre.
Og jeg tenker at vi som samfunn vil ha stor nytte av at flest mulig kjenner til dynamikken i maktulike forhold hvor det utøves ulike former for vold. Da vil det bli lettere å snakke om det for de som er utsatt for det, og vanskeligere for de som driver med sånn, å manipulere omgivelsene.

Jeg er 100% uenig i at bare noe er gjort i «beste mening» så er det greit. Det er veldig mye feil som gjøres i beste mening. Du vet heller ikke mer enn oss om hva grunnen er til at de tilsynelatende ikke har reagert på den informasjonen de har sittet på. Du (og de) kan mene det er i «beste mening», men hvor stor innsikt har man i egne motiver? Å lukke øynene og håpe at det går over kan man sikkert innbille seg at man gjør i beste mening, når det kanskje egentlig handler om å slippe ubehag selv.

De har tilgang på all verdens ressurser og rådgivere, og dessuten bør alle voksne ha et moralsk kompass som gjør at man i blant må ta tøffe valg og stå i noen stormer - fordi det er det rette å gjøre. 

Jeg har faktisk ingen respekt for hvordan kronprinsparet har opptrådt- og opptrer- i denne saken. Ja, det er så klart vanskelig og utfordrende, men er det ikke akkurat i sånne situasjoner vi viser hva som bor i oss?

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...