Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (9 minutter siden):

Så om du visste at sønnen din har mishandlet kjæresten sin så ville du si nei til å forklare hva du vet dersom politiet innkaller deg i avhør?

Sett deg inn i rollen som svigerdatter. Selv om svigermor får vite, betyr det ikke at hun bruker innsikten mot sin egen sønn med unntak av å kjefte, fordømme og true sønnen.

Hva MM gar gjort vet vi ikke, men vi vet at hun sørget for at førerkortet ble fratatt. Det hjalp ikke. Vi vet heller ikke om hun stiller til avhør, hun har rett til å la være så lenge det dreier seg om egen sønn.

Like greit å ikke ta fordømmelsen på forskudd.

Endret av Natron
tillegg
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

totti_1 skrev (1 minutt siden):

Finn gjerne link, men her nevnes blåmerker osv. 

Det interessante er uansett om avisene legger press på Kronprinsessen. Det er slik offentligheten påvirkes.

Det heter ikke den fjerde statsmakt ved en tilfeldighet. Om media, også VG, begynner å avkreve svar på dette, vil kongehuset måtte svare for seg.

Jeg mener ikke nødvendigvis at Kongehuset skulle anmeldt MBH. Men hvis de har visst om vold, bør nok dette opp i dagen.

Det er litt tvilsomt om en institusjon som finansieres med en halv milliard i året "enabler" en konebanker. Så hver artikkel som legger press på dette tar jeg imot med interesse. 

Et samfunn der MM varsles av Politiet i forkant, muligens ødelegger bevis og styrer media bort fra å stille kritiske spørsmål, er neppe helt sunt.

Hadde Durek gjort det MBH gjorde, ville media lagt trykk på saken som ingen morgendag. Det tør jeg vedde på.

Det som nevnes er at mange lurer på om mm kan ha sett tegn til vold som f.eks. blåmerker. Det er ingen nyhetssak i det hele tatt. Hadde de hatt kilder på at noen vet at mm hadde sett blåmerker derimot.. de har laget en sak om ingenting.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (2 minutter siden):

Sett deg inn i rollen som svigerdatter. Selv om svigermor får vite, betyr det ikke at hun bruker innsikten mot sin egen sønn med unntak av å kjefte, fordømme og true sønnen.

Hva MM gar gjort vet vi ikke, men vi vet at hun sørget for at førerkortet ble fratatt. Det hjalp ikke.

Jeg er ganske lei av å høre om førerkortet som hun fikk tatt fra ham. Dette skjedde altfor sent etter mine begreper. Han kunne drept gardisten som var der for å passe på dem. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske lei av å høre om førerkortet som hun fikk tatt fra ham. Dette skjedde altfor sent etter mine begreper. Han kunne drept gardisten som var der for å passe på dem. 

Hvis gardisten følte seg nær drept kunne han anmeldt. Var det så alvorlig altså? Ja, det er mye som burde blitt gjort tidligere med etterpåklokskap. Vi vet ikke hva mm har visst eller forsøkt og gjøre tidligere. Hun gjorde det hun gjorde med den kunnskapen hun hadde i høst. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM uttalte også at de som familie har jobbet lenge for behandling. 
Hvor lenge vet vi ikke, heller ikke hva de har gjort i detalj. Om ordet «lenge» antyder at MBH ikke har vært villig til behandling, vet vi heller ikke. Mye kan tyde på det ut fra høstens opprulling. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/11/20/kronprins-haakon-vi-har-jobbet-for-at-marius-skal-fa-hjelp/

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (5 minutter siden):

Hvis gardisten følte seg nær drept kunne han anmeldt. Var det så alvorlig altså? Ja, det er mye som burde blitt gjort tidligere med etterpåklokskap. Vi vet ikke hva mm har visst eller forsøkt og gjøre tidligere. Hun gjorde det hun gjorde med den kunnskapen hun hadde i høst. 

Forholdet ble anmeldt - men politiet henla saken etter 4 dager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-gardist-holdt-pa-a-ryke-med/81838190

Håper virkelig at politiet må forklare seg om dette og.  

Endret av DaisyD
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (Akkurat nå):

Naiviteten til enkelte er himmelropende. Nei, en gardist anmelder selvsagt ikke en person man er satt til å passe på.

Jeg noterer meg at mange her faktisk ikke forstår hvilken uhyre privilegert og opphøyet posisjon kongefamilien har.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Vi vet også at han har vært i behandling for rusavhengighet tidligere. Når vet vi ikke. Hva de foresatte på begge sider gjorde i den forbindelse, vet vi heller ikke. 

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Vi vet jo strengt tatt ikke det heller. Det vi vet er at han hevder å ha vært i behandling.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (6 minutter siden):

Det som nevnes er at mange lurer på om mm kan ha sett tegn til vold som f.eks. blåmerker. Det er ingen nyhetssak i det hele tatt. Hadde de hatt kilder på at noen vet at mm hadde sett blåmerker derimot.. de har laget en sak om ingenting.  

Jeg vet, dette er spekulasjoner. Men det er den best informerte kilden som spekulerer. Så får vi håpe at media trykker saken om Snekkestad mener og har vitnet om at MM har sett blåmerker. 

Min frykt er at media ikke tør trykke sånn info. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (3 minutter siden):

Jeg vet, dette er spekulasjoner. Men det er den best informerte kilden som spekulerer. Så får vi håpe at media trykker saken om Snekkestad mener og har vitnet om at MM har sett blåmerker. 

Min frykt er at media ikke tør trykke sånn info. 

Jeg synes det er direkte skremmende at kongefamilien kan ha sånn en stor makt som de har. Vil vi virkelig ha det sånn i 2024?

Endret av DaisyD
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (11 minutter siden):

Vel, jeg er temmelig lei av å høre om at MM sto godt i kritikken i september. Førerkortet vet vi var en aktiv handling fra MM.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (9 timer siden):

Et annet syn på fritak fra vitneplikt for foreldre, fra jusprofessor Benedicte Høgberg: https://subjekt.no/2024/10/30/mamma-er-forst-og-fremst-mamma-derfor-skal-hun-ikke-vitne-mot-egne-barn/

Merk deg særlig den siste uthevede setningen. Jurister ser ut til å tenke annerledes om det moralske grunnlaget for bestemmelsen om fritak fra vitneplikt i retten for nærstående.

(Høgberg har for øvrig uttalt det samme i debatt i NRK om saken, men det var enklere å lenke til en skriftlig versjon, derfor ble det Subjekt som kilde).

Når det er sagt: Vi vet vel ikke om Mette Marit er blitt avhørt av politiet  i saken (?), og om hun i etterkant av det faktisk kommer til å vitne i retten eller ikke. Minner om at hun feks forårsaket at Borg Høiby ble fratatt førerkortet: https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

Takk for at du postet denne gode kommentaren fra professor Høgberg, som sammenfatter hensynene bak fritaket for vitneplikt på en konsis og lettfattelig måte.

Det er altfor lettvint å komme med moralisering om sakens opplysning og hva man tror man selv ville gjort.

Da overser man at reglene er slik fordi samfunnet har erfart - på bred basis, opp gjennom historien - at nærstående ikke nødvendigvis er pålitelige vitner. Det trenger ikke være bevisst - det kan, som Høgberg påpeker - skje en minneforskyvning, eller at man bevisst eller ubevisst forklarer seg tendensiøst. 

Dette vet vi skjer, og derfor vil jo nærstående som vitner, også oppleve at de ikke blir trodd. Ta som eksempel mor til Viggo Kristiansen. Hun ga ham alibi for tidsrommet for drapene i Baneheia, men ble ikke trodd, selv om mobilbeviset bekreftet hennes opplysninger. 

Hensynet til å ikke ødelegge nærståendes relasjoner er også viktig her. Det er god grunn til å stille spørsmål ved det moralske i å presse folk til å vitne mot sine nærstående slik at viktige relasjoner ødelegges.

Vi må også huske på at straffedømte skal tilbake til samfunnet. Strafferettspleien vår bygger på formålet om forbryterens rehabilitering. Absolutt ingen er tjent med at en straffedømt kommer tilbake til et liv i frihet, der hans viktigste personlige relasjoner, er ødelagt.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Takk for at du postet denne gode kommentaren fra professor Høgberg, som sammenfatter hensynene bak fritaket for vitneplikt på en konsis og lettfattelig måte.

Det er altfor lettvint å komme med moralisering om sakens opplysning og hva man tror man selv ville gjort.

Da overser man at reglene er slik fordi samfunnet har erfart - på bred basis, opp gjennom historien - at nærstående ikke nødvendigvis er pålitelige vitner. Det trenger ikke være bevisst - det kan, som Høgberg påpeker - skje en minneforskyvning, eller at man bevisst eller ubevisst forklarer seg tendensiøst. 

Dette vet vi skjer, og derfor vil jo nærstående som vitner, også oppleve at de ikke blir trodd. Ta som eksempel mor til Viggo Kristiansen. Hun ga ham alibi for tidsrommet for drapene i Baneheia, men ble ikke trodd, selv om mobilbeviset bekreftet hennes opplysninger. 

Hensynet til å ikke ødelegge nærståendes relasjoner er også viktig her. Det er god grunn til å stille spørsmål ved det moralske i å presse folk til å vitne mot sine nærstående slik at viktige relasjoner ødelegges.

Vi må også huske på at straffedømte skal tilbake til samfunnet. Strafferettspleien vår bygger på formålet om forbryterens rehabilitering. Absolutt ingen er tjent med at en straffedømt kommer tilbake til et liv i frihet, der hans viktigste personlige relasjoner, er ødelagt.

Du glemte å ta med deg at hun også nevner paragraf 37 i GrunnlovenL:

Sitat

) Kongelige er i tillegg beskyttet mot rettsforfølgelse og vitneplikt i Grunnloven § 37, med mindre kongen bestemmer noe annet. Enkelte, også jurister, har hevdet at denne bestemmelsen ikke verner mot vitneplikt, men det er ikke en riktig forståelse av Grunnloven. Kongelige har aldri vært ført som vitner, og det har heller aldri vært meningen at kongelige skal kunne føres som vitner.

og at media må være forsiktige i saken og heller bruke energien sin på å diskutere ruspolitikken i samfunnet:

Sitat

Pressen kunne i stedet gjerne tatt tak i det virkelige bekymringsfulle med denne saken: at den er et symptom på ungdom og unge voksnes rusbruk i vårt samfunn, at kokainbruken på Oslo vest og på russebusser og utesteder er urovekkende høy, kanskje til og med i journalistkretser, må antas, og at kokain kan endre selv den triveligste personlighet til å bli en alvorlig belastning og bekymring for alle rundt dem. Det kreves en helt annen innsats fra samfunnet enn et pressekorps som vil meske seg i detaljer fra en familietragedie. En vitneforklaring fra mamma Mette-Marit har ingen betydning.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (19 minutter siden):

Forholdet ble anmeldt - men politiet henla saken etter 4 dager:

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-gardist-holdt-pa-a-ryke-med/81838190

Håper virkelig at politiet må forklare seg om dette og.  

forholdet ble vel ikke anmeldt av gardisten eller garden. Det var såvidt jeg husker en IG-følger som anmeldte det på grunnlag av IG-innlegget, og  sa til politiet at det var i slottsparken. Det ble altså anmeldt av en person som ikke hadde noe kunnskap om saken. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det i det hele tatt en gardist som sto i fare, eller bare en flåsete kommentar fra MBH som smurte tjukt på på insta?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (1 minutt siden):

Var det i det hele tatt en gardist som sto i fare, eller bare en flåsete kommentar fra MBH som smurte tjukt på på insta?

Det lurer jammen jeg også på. 

Eller egentlig lurer jeg ikke så veldig - vi ser jo via diverse andre oppslag i saken hvordan denne venneflokken bruker SoMe.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (17 minutter siden):

Du glemte å ta med deg at hun også nevner paragraf 37 i GrunnlovenL:

og at media må være forsiktige i saken og heller bruke energien sin på å diskutere ruspolitikken i samfunnet:

Det er helt korrekt oppfattet at jeg valgte å begrense meg til den delen av hennes kommentar som var relevant for det poenget jeg ønsket å fremme.

Det er selvsagt ikke det samme som at jeg "glemte" resten. Og det betyr heller ikke at jeg ikke er enig med henne i resten.

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...