Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Folk her sier ting som «pass på deg selv» osv, men dette ER et samfunnsproblem som vil ramme oss alle og angår oss alle.

Først og fremst ser vi konsekvensene av dette på skolen nå.

Barn har ikke lært å sitte stille, kjede seg, disiplinere seg, leve uten konstant tilførsel av dopaminhits.. og det går dårligere og dårligere med konsentrasjonen og arbeidsroen i timene. Denne trenden er veldig tydelig for alle som har vært lærere noen år, og vi avler rett og slett opp en ny generasjon med snowflakes som ikke evner å gjennomføre noe som er krevende. Hvordan skal det gå tenker dere? Og foreldrene «curler» i vei, syr puter under armene på barna og går for de enkle løsningene uten tanke for fremtiden.

hva med å få nesa litt ut av egen ræv og tenke to sekunder på det langsiktige perspektivet? 

Anonymkode: 01c1d...d63

Særlig at du er lærer , i såfall bør du skifte jobb.

Anonymkode: eb26c...aba

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At folk bruker skjerm til barna er opp til dem selv. Men for guds skyld ikke ha på lyd. Er så irriterende for oss som faktisk prøver å ha en hyggelig middag. 

Anonymkode: d2f25...545

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Særlig at du er lærer , i såfall bør du skifte jobb.

Vedkommende har helt rett i det hun skriver. Å diskutere konsekvensene av skjermbruk blant barn handler dessuten om å utjevne sosial ulikhet, og er noe alle burde bry seg om. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk her sier ting som «pass på deg selv» osv, men dette ER et samfunnsproblem som vil ramme oss alle og angår oss alle.

Først og fremst ser vi konsekvensene av dette på skolen nå.

Barn har ikke lært å sitte stille, kjede seg, disiplinere seg, leve uten konstant tilførsel av dopaminhits.. og det går dårligere og dårligere med konsentrasjonen og arbeidsroen i timene. Denne trenden er veldig tydelig for alle som har vært lærere noen år, og vi avler rett og slett opp en ny generasjon med snowflakes som ikke evner å gjennomføre noe som er krevende. Hvordan skal det gå tenker dere? Og foreldrene «curler» i vei, syr puter under armene på barna og går for de enkle løsningene uten tanke for fremtiden.

hva med å få nesa litt ut av egen ræv og tenke to sekunder på det langsiktige perspektivet? 

Anonymkode: 01c1d...d63

Dette er jo ikke noe nytt...barn har alltid har mark i rompa og det er alltid mange som ikke klarer å følge med.  Med eller uten skjerm.... ja kanskje litt mer nå...mem det var urolig barn på 60-90 tallet å ..men den gangen ble du sendt til rektor/ gangen eller ris på fingrene...om du ikke hørte etter... 

Jeg har 2 barn der begge har pc og iPad og de er flinke på skolen og følger med.  Skjermbruk er ikke lik at alle barn blir dumme og ikke klarer å følge med.

Jeg er oppvokst med internett ( ikke iPad og ikke internett på telefon) men jeg var forsatt urolig og klarte ikke følge med så mye i timen... dagdrømte mye etc.

Jeg tenker at dette er opp til foreldre som kjenner sine barn bedre en andre mennesker på kg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk 3-åringen mobil å se på, men bare siste kveld på restaurant og siste frokost. Da var hun SLITEN. Ikke vant med å gå ut å spise, så siste dagen da hun også gikk konstant gikk rundt og ville hjem til huset sitt, så tok vi ikke den kampen. Ikke mens hun spiste, men før og etter. Minimalt med lyd som ikke jeg på andre sida av bordet hørte. 

Anonymkode: 4c0d8...132

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det gjør høy latter og gneldring  fra voksne også. 

Anonymkode: 2fe97...8fd

Det blir mer høy gneldring fra alle når man skal overdøve lyden fra en iPad, så da øker det generelle støynivået. Hva er problemet med å gi ungen headsett? Hvorfor må alle høre på pling-plong og enerverende barne-TV-stemmer?

Anonymkode: e236c...d3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sp flink mor du er da🥱 utrolig hvor mange på kg som må fortelle hvor flinke de er og alle som gjør det annerledes er udugelige …

Du følte deg truffet, med andre ord?

Vedkommende sier jo bare at det er mulig med litt innsats å underholde barna sine selv. Mennesker har klart det i uminnelige tider.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.40):

Er på et typisk feriested i sør-Europa. Under frokost på hotellet og på de fleste restauranter på kveldene, sitter mange barn og ser slavisk på iPad under hele måltidet, gjerne med lyden på. Øynene fiksert på padda mens de verken ser hva de spiser eller kommuniserer med foreldrene. Hva f*** skjer med barneoppdragelse og bordskikk? Det første som skjer når de kommer til restauranten, er at foreldrene drar opp padder og utstyrer barna med de nærmest før de har rukket å sette seg. 
…og før noen drar diagnosekortet, har selv en vennefamilie hvor det ene barnet har en funksjonshemming (autisme ++) og selvsagt får hen iPad/øretelefoner med Spotify etc for uten det er restaurantbesøk/besøk generelt. uaktuelt. Men 50% av barn på dette sydenstedet kan da umulig ha en diagnose som krever iPad på restaurant. 

Anonymkode: 1ad0a...9bf

Før var det smokk ungene satt med, nå er barnevakten for de fleste en iPad. Voksne skal ha fred fra sine barn. Hvorfor de får barn er en gåte. 
Rundt matbordet snakker vi, og lærer barna hvordan de oppfører seg ved et matbord utenfor hjemmet, men ikke alle foreldre er så nøye på det. Det viser din observasjon, ts. 

Anonymkode: bccb8...fb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.42):

De vil vel sitte lengre enn en 4-åring har tålmodighet til etter å ha blitt ferdig med egen rett. 

Ja, men da må jo ungene lære å vente på maten, spise maten og ha en normal familiekommunikasjon gjennom måltidet. Så muligens Ipad. Men ikke smelle det opp så fort de setter seg. 

Unger dauer ikke av å kjede seg litt. Disse foreldrene gjør det vel for å få fed. Og sitter ofte selv med nesen i mobilen hele måltidet..

Tragisk barneoppdragelse.

Anonymkode: c7b50...ba9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt i barnehagealder. Han er spinnvill og blir aldri sliten, uansett om vi sliter han ut. Tilsnakk kan føre til voldsomme trassanfall. Jeg syns de andre gjestene på restauranten skal få slippe å bli forstyrret av at sønnen min får høylytte og langvarige trassanfall, eller av at han løper og herjer rundt i restauranten. Samtidig kan vi ikke skjermen han fra offentligheten til han blir voksen. Nettbrett eller telefon med barne-TV blir derfor løsningen. Personlig synes jeg veldig mange flere skulle brukt skjerm på ungene i slike settinger, for jeg er lei av å bli forstyrret av hypre småbarn i offentligheten. I sommer har jeg blitt utsatt for både masse bråk, stjeling av mat, plukking på håret mitt osv uten at foreldrene har tatt tak.

Anonymkode: 590e6...c7c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 10.50):

Hva i all verden har dette med deg å gjøre? Hvis foreldre vil kunne nyte et måltid i fred og ro ved å la barna sitte med ipad så kan de gjøre det så mye de vil. 

Anonymkode: 6cecc...4f3

Helt enig. Alle barn er forskjellige og foreldrene ville sikkert slappe av litt under måltidet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men da må jo ungene lære å vente på maten, spise maten og ha en normal familiekommunikasjon gjennom måltidet. Så muligens Ipad. Men ikke smelle det opp så fort de setter seg. 

Unger dauer ikke av å kjede seg litt. Disse foreldrene gjør det vel for å få fed. Og sitter ofte selv med nesen i mobilen hele måltidet..

Tragisk barneoppdragelse.

Ok..neste gang mine barn sitter ved siden av deg og lager mye lyd og ikke klarer å sitte stille...sjal jeg bare si til deg at de lærer seg å kjede seg..

Men du får ikke lov da til å klage til meg at vi ikke oppdrar barna og at de bør være mer stille 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 13.54):

Er det bedre at barna løper rundt i restauranten? Sannheten er at det er lenge for en 3-4 åring å sitte ved bordet lenger enn de har spist sin egen mat. Å prate er ofte kjedelig. Vi voksne ønsker gjerne å slippe å sluke maten. Da er det faktisk bedre at de ser på iPad litt. Betyr ikke at de ser på tv mye ellers

Anonymkode: 238b9...f10

Enig. Iblandt virker det som folk har "glemt" (eller ikke har erfaring) med hvor lenge (les kort), en treåring klarer å sitte stille uten at det skjer noe. Dette handler ikke om oppdragelse men biologi. Når de har spist maten sin er de "ferdige". 

:hund:

Som voksen da, må bare sluke maten selv å bytte på med og ut og rundt med barnet.

Vet ikke vilken type restaurant dette er snakk om, men det er neppe en Michelin. Ser ikke problemet med å gi barnet en mobil eller iPad om man er ute på en pizzarestaurant eller en taverna. Husker min mor alltid pakket ned tegnesaker til oss på åtti og nitti-tallet.

Har en fireåring selv hjemme nå og merker at ting begynner å blin litt lettere, da hun kan løpe av gårde til en lekeplass eller lekehjørne alene.

Men å "Gå ut", og bare sitte på en stol på et serveringssted ETTER att hun hadde fortært maten sin hadde ikke gått. Da kribler det i bena straks. Ser ikke noe problem å gi en en duppeditt da, så lenge lyden er av og/eller hun har hodetelefoner. 

Endret av Perle
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er trist å se. Vi tar med klistremerker og tegnesaker som barnet kan leke med hvis hun blir utålmodig. Men ipad-barna er så vant til å være overstimulert, at de lar seg jo ikke underholde av sånt.. 

Anonymkode: 7f300...6bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Ok..neste gang mine barn sitter ved siden av deg og lager mye lyd og ikke klarer å sitte stille...sjal jeg bare si til deg at de lærer seg å kjede seg..

Men du får ikke lov da til å klage til meg at vi ikke oppdrar barna og at de bør være mer stille 

Er du så hjelpeløs med tanke på å samhandle med ditt eget barn?

Alternativene for deg er altså enten iPad eller at barnet bråker og er urolig. Begge deler innebærer at du er helt passiv. Hvor lat går det an å være?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du så hjelpeløs med tanke på å samhandle med ditt eget barn?

Alternativene for deg er altså enten iPad eller at barnet bråker og er urolig. Begge deler innebærer at du er helt passiv. Hvor lat går det an å være?

Nei...men men vet du hvordan barn er eller liker du bare å forsette å tråkke ned foreldre? Mine barn oppfører seg..mem når de begynner å kjede seg så kan de begynne å tromme litt på bordet.. kansje synge...gå opp og ned av stolen...men dette må fr jo gå lov til...for de kjeder seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er trist å se. Vi tar med klistremerker og tegnesaker som barnet kan leke med hvis hun blir utålmodig. Men ipad-barna er så vant til å være overstimulert, at de lar seg jo ikke underholde av sånt.. 

Anonymkode: 7f300...6bf

Så hvorfor er du bedre foreldre med tegnesaker og klistremerker en med iPad? Begge to sitter og holder på med noe ..

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor er du bedre foreldre med tegnesaker og klistremerker en med iPad? Begge to sitter og holder på med noe ..

Tuller du nå?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (12 minutter siden):

De er jo ikke oppdratt hvis de bråker ved bordet…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting man skal bry seg oppi, er dette blant de minste problemene. Barna skader ingen ved å se på skjerm når se spiser. Jeg tenker at man heller skal fokusere på å velge sine kamper når man er på ferie og/eller restaurant, så at foreldre benytter den type hjelpemidler for å kunne spise måltider i fred og ro, ser jeg ingen problemer med. 

Og nei, det var ikke sånn at foreldre hadde barn som satt fint og i ro før iPad/telefoner, da de spiste måltider på ferier før i tiden. I og med at du etterspør barneoppdragelse, ts. Barna var gjerne utålmodige for å komme til bassenget/sjøen eller andre aktiviteter under frokost og lunsj, noe som resulterte i mas og sutring. Og rundt middagstider var de gjerne trøtte, slitne og grinete. Om du husker ting annerledes, romantiserer du sin egen barndom på en måte at hukommelsen lurer deg. 

Anonymkode: 95751...ae2

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...