Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mye spiller en rolle her tenker jeg. Hvor gamle er barna? Er de gamle nok til å feks gå fra bordet/klare seg selv i nærheten (feks ute) mens foreldrene spiser ferdig? Eller er er de så små at de trenger omtrent hele tiden tilsyn. Det siste vil tilsvare unger som kan finne på å løpe rett ut I veien, hoppe ned i vann ved et uhell etc...Ergo ikke gammel nok til å tenke ut konsekvenser eller kunne beregne farer alltid.

Sistnevnte må man som voksne holde ekstra nøye med og det blir stadig avbrytelser i måltidet, om man i det hele tatt får spist noe mer. Barn kan jo være ferdig på 5 min de, og kanskje de ikke spiser i det hele tatt eller.

En annen faktor er hvor forstyrrende barna kan bli for de andre gjestene som spiser. Det kan være svært forstyrrende at barn løper rundt bordene og hoier/leker fordi dem ikke har tålmodighet til å sitte stille, mens de venter på at foreldrene skal bli ferdig med å spise. 

Nå er jo ikke alle barn sånn, men det er ikke mange barn som vil sitte stille ved et bord utenat dem har noe å finne på, mens de venter på at de voksne skal bli ferdig med sitt. 

Ikke at ipad nødvendigvis er beste eller eneste løsning alltid, men enn kan jo ta med feks tegnesaker ut eller bøker om barnet trives med det.

Uansett så kan jeg forstå at foreldrene tar fram ipad til ungene slik at foreldrene både får spist ferdig maten + ungene ikke forstyrrer andre gjester. Eneste er at det bør være lav lyd/ingen lyd eller at ungene har øreplugger.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet det finnes oppdragelse og?

Anonymkode: 910f1...4a7

Og mange av de jeg kjenner har ikke noen diagnoser.. ikke ale i syden eller ute heller! Og ja mine har flere diagnoser!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det ironiske her er at du på tross av å ikke være oppvokst med ipad på restaurant selv fremdeles ikke har noen oppdragelse. 

Anonymkode: 6cecc...4f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

iPad eller telefon med lyd på under middager eller i fellesområder er en uting, og noe jeg håper det kommer mye mer sosiale normer på etterhvert. 

Våre barn får aldri lov å ha nettbrett eller mobil under måltider, og hadde de fått lov i nødstilfeller så hadde det vært med lyden av eller med øretelefoner. 

Forøvrig ser jeg ofte at voksne også har mobil/nettbrett med diverse YouTube eller TikTok videoer rullende MED lyd på på kafeer, på flyplassen, på toget, på treningssenteret etc. For ikke å snakke om folk som facetimer med lyd på høyttaler. Det er enda verre enn at barn har det. Barna kan hvertfall unnskyldes med utslitte foreldre som ikke orker mer etc. 

Vår generasjon hadde jo ikke dette problemet da vi var unge, så samfunnet har ikke rukket å lage noen normer rundt dette ennå. 

Anonymkode: 86598...a22

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig irriterende å måtte høre på alskens spillyder eller Peppa Gris eller annet fra iPad'en på nabobordet, så enten bør lyden skrus av, eller barnet utstyres med hodetelefoner eller ørepropper.

Anonymkode: 60558...378

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånne sløkke ego foreldre som ikke gidder å være med ungene sine, og helst ville hatt dem i barnehagen hele sommeren.

Husk, vi måtte nedfelle i lov at barnehagebarn skal ha minimum 3 uker sammenhengende fri fra barnehagen - fordi så mange foreldre tok ut ferie selv mens de sendte ungene i barnehagen.

Anonymkode: 31c29...f39

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo ikke de eneste alternativene småbarn med iPad ved matbordet eller småbarn som løper rundt og herjer i restauranten.

Det er kun foreldre som ikke gidder å snakke med ungene sine, og lære dem grunnleggende folkeskikk som holder på sånn.

Vi andre klarer helt fint å snakke med og engasjere våre barn ved måltidet. De vet også hvordan de opptrer ute blant folk, og er veldig obs på at vi må ta hensyn til de som er rundt oss.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite som irriterer meg mer enn foreldre som bryr seg om andre barns oppdragelse.

Dette med andre barns skjermtid har virkelig tatt av i det siste. Hvorfor bryr dere dere, lurer jeg på? La nå de holde på som de vil, det går ikke ut over dere eller deres barn på noe som helst måte.

Anonymkode: 8604f...d5b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette med andre barns skjermtid har virkelig tatt av i det siste. Hvorfor bryr dere dere, lurer jeg på? La nå de holde på som de vil, det går ikke ut over dere eller deres barn på noe som helst måte.

Anonymkode: 8604f...d5b

Det går ut over de som sitter på et bord i nærheten og blir nødt til å høre på lyden fra iPad'en. 

Anonymkode: 60558...378

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I min gjeng er det ikke vanlig å bruke iPad ute, og tror de fleste har det veldig restriktivt hjemme.

Vi feiret en bursdag på restaurant hvor det var tatt med tegnesaker, og alle barna koste seg med dette. Tror vi var der 2,5 time ca, og det gikk kjempefint. Barna var mellom 2-4 år.

Så jeg tror det er fullt mulig å bruke andre ting enn skjerm hvis barna ikke er vant til det.

Anonymkode: 47596...5e9

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det ironiske her er at du på tross av å ikke være oppvokst med ipad på restaurant selv fremdeles ikke har noen oppdragelse. 

Opodragelse har jeg og barna mine!

Følte du deg truffet for at du er en sånn ipad foreldre? Lettere å gi de det enn å ta kampen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg ikke opp i hva andre foreldre gjør. Hjemme ser vi aldri skjerm under måltider, men så sitter vi heller ikke så lenge ved bordet som vi ville gjort om vi spiser ute. Begge mine har maur i rompa, så kunne fint gitt min eldste en ipad, yngste hadde nok vært fornøyd med f.eks tegnesaker, så hadde det vært mulig å sitte en stund. Jeg ønsker også å nyte måltidet og ikke måtte passe på at to skal sitte rolig i lang tid. 

Anonymkode: 6fde4...30b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uaktuelt med skjerm når vi spiser sammen. Da jeg vokste opp satt vi sammen, spiste sammen og snakket sammen. Utrolig at vi 80-tallsbarna klarte oss😅 Jeg praktiserer det samme. Null skjerm ved matbordet. 

Anonymkode: 0f6dd...6e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oh lord! Må være fint å leve i sin egen rosa boble

Anonymkode: eb26c...aba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Godt svar👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er sånne sløkke ego foreldre som ikke gidder å være med ungene sine, og helst ville hatt dem i barnehagen hele sommeren.

Husk, vi måtte nedfelle i lov at barnehagebarn skal ha minimum 3 uker sammenhengende fri fra barnehagen - fordi så mange foreldre tok ut ferie selv mens de sendte ungene i barnehagen.

Må du skjerpe deg, håper ikke du jobber i bhg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I min gjeng er det ikke vanlig å bruke iPad ute, og tror de fleste har det veldig restriktivt hjemme.

Vi feiret en bursdag på restaurant hvor det var tatt med tegnesaker, og alle barna koste seg med dette. Tror vi var der 2,5 time ca, og det gikk kjempefint. Barna var mellom 2-4 år.

Så jeg tror det er fullt mulig å bruke andre ting enn skjerm hvis barna ikke er vant til det.

Anonymkode: 47596...5e9

Å alle barn er selvsagt som dine🤦🏻‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke legge meg så mye opp i hvordan andre oppdrar barn. Som barnløs på nabobordet, så jatakk til iPad - men please gi dem øretelefoner. 

Om man først skal dømme, så er kanskje ikke ferieturen stedet å gjøre det på. Det er litt unntaktstilstand da, kanskje de får sitte på iPad og spise godteri hele flyturen, men det betyr ikke at det er sånn de er med dem hjemme. 

Vih adde ikke ipads da jeg var liten, men vi fikk spise så mye is vi ville og fikk masse penger til å spille på automater og airhockey og sånne greier hele tiden på ferie og foreldrene våre satt på en strandbar. Men sånn var det ikke på en vanlig mandag i november hjemme liksom.

Anonymkode: d1d98...967

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå er jo ikke de eneste alternativene småbarn med iPad ved matbordet eller småbarn som løper rundt og herjer i restauranten.

Det er kun foreldre som ikke gidder å snakke med ungene sine, og lære dem grunnleggende folkeskikk som holder på sånn.

Vi andre klarer helt fint å snakke med og engasjere våre barn ved måltidet. De vet også hvordan de opptrer ute blant folk, og er veldig obs på at vi må ta hensyn til de som er rundt oss.

Men oppdragelse fikk ikke du ser jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Opodragelse har jeg og barna mine!

Følte du deg truffet for at du er en sånn ipad foreldre? Lettere å gi de det enn å ta kampen?

Nei du har ikke oppdragelse og da har nok ikke barna dine det heller, de oppdrags nok til dømmende barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...