Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er på et typisk feriested i sør-Europa. Under frokost på hotellet og på de fleste restauranter på kveldene, sitter mange barn og ser slavisk på iPad under hele måltidet, gjerne med lyden på. Øynene fiksert på padda mens de verken ser hva de spiser eller kommuniserer med foreldrene. Hva f*** skjer med barneoppdragelse og bordskikk? Det første som skjer når de kommer til restauranten, er at foreldrene drar opp padder og utstyrer barna med de nærmest før de har rukket å sette seg. 
…og før noen drar diagnosekortet, har selv en vennefamilie hvor det ene barnet har en funksjonshemming (autisme ++) og selvsagt får hen iPad/øretelefoner med Spotify etc for uten det er restaurantbesøk/besøk generelt. uaktuelt. Men 50% av barn på dette sydenstedet kan da umulig ha en diagnose som krever iPad på restaurant. 

Anonymkode: 1ad0a...9bf

Er det bedre at barna løper rundt i restauranten? Sannheten er at det er lenge for en 3-4 åring å sitte ved bordet lenger enn de har spist sin egen mat. Å prate er ofte kjedelig. Vi voksne ønsker gjerne å slippe å sluke maten. Da er det faktisk bedre at de ser på iPad litt. Betyr ikke at de ser på tv mye ellers

Anonymkode: 238b9...f10

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn med spisevegring og noen dager må vi ty til skjerm. Han er under 3 prosten persentilen på både vekt og høyde og vi gjør alt for å få i han mat. Uten skjem spiser han et halv knekkebrød, med spiser han to. Uten spiser han ingen grøt, med 2/3 av skålen.

Det er bare å si at vi har dårlig barneoppdragelse, men du hadde gjort akkurat det samme selv. Jeg skulle heller aldri ha skjerm før jeg fikk barn. Søsteren klarer seg fint uten, det gjør dessverre ikke bror. 

Anonymkode: d0065...77b

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje ikke er så ofte de er på restaurant. Da vin gjerne foreldrene ha litt ro og kunne nyte maten uten mas om at ungene vil gå etter 10min. Restauranter er jo mest for voksne, ikke barn som må vente på maten og kjede seg. Da blir det liksom et kompromiss. Foreldrene får det som de vil på restaurant, avslappet. Ungene blir med, spiser og vet at de får kose se litt på ipad. Ellers er det jo for å ta hensyn til andre gjester. Ja, man kan øve og lære barna folkeskikk, men noen har kanskje litt mer utfordringer enn andre, det er også mye som skjer rundt barnalg de kan bli lettere ufokusert. 

Jeg syns imidlertidig det er rart at noen ser på ipad mens de spiser. Barn bør i det minste spise opp og deretter se på ipad. Jeg snakker kun om ferie/restaurant nå, ikke i hverdagen hjemme. Og ipad må selvsagt være på lydløs/bruk av øretelefoner. 

Jeg syns folk dømmer veldig fort. Tror også noen er litt vel i overkant hysterisk når det gjelder skjerm. Man vet heller ikke bakgrunnen for hvorfor de tar den frem. Og kanskje er det kun under måltidet de får bruke den i ferien, ikke hele tiden.

Anonymkode: affb1...c6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man leser forskningen på skjermbruk er det til å få frysninger av. Jonathan Haidts «The Anxious Generation» burde vært obligatorisk for alle foreldre å lese. Jeg frykter for den oppvoksende generasjonen. På ekte.

Anonymkode: f44e3...861

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Ved matbordet legger man bort iPad og mobiler. 

Anonymkode: caf41...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi unngår i det lengste å finne fram skjerm på restaurant, men må selvfølgelig tilpasse når vi har med våre to små på to og fire. F.eks. bestiller vi med en gang jus til barna, så de får noe å drikke på mens vi ser på menyen. Så fort vi har bestemt oss, tar en av oss med barna og går rundt, så de slipper å sitte stille mens vi venter på maten. Dumt å bruke opp tålmodighet på det! De får ikke lov å løpe rundt inne på restauranten, men vi kan f.eks. titte inn på kjøkkenet om det er delvis åpent kjøkken, gå ut på fortauet og se på bilene osv. Vi bytter på, så begge foreldrene kan få sitte litt i ro og nippet vin. Så kommer maten og da sitter vi alle og spiser. (Et viktig poeng er at ungene faktisk er sultne når vi spiser, og ikke har spist seg mette på is en time før middag.) Når barna har spist opp, sitter vi og prater, eller finner fram bøker, duplo, tegnesaker eller annet de kan underholde seg med ved bordet. Kanskje må en av oss opp og gå igjen. Selvfølgelig blir det ikke så rolige måltider med tid til lange, dype samtaler som når det bare er oss to, men vi klarer faktisk å gjennomføre restaurantbesøk uten høyt støynivå, store konflikter og uten skjerm.

Anonymkode: 0b319...38e

• Liker 5
Skrevet

Om barna våre lage for mye lyder ved bordet..e det galt 

Om dr ikke klare å sitte stille og går rundt..er det galt...

Om de sitter stille og rolig med iPad så er det galt...

De få gangene vi var ute å spiste fikk de se på iPad...der betydde at vi voksne fikk spise i fred . Og tro det eller ei...både voksne og barn koste seg da ..

Gjør vi foreldre heltatt noe riktig?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man leser forskningen på skjermbruk er det til å få frysninger av. Jonathan Haidts «The Anxious Generation» burde vært obligatorisk for alle foreldre å lese. Jeg frykter for den oppvoksende generasjonen. På ekte.

Anonymkode: f44e3...861

Enig. Det er en skremmende og trist utvikling. 3-5 åringer med egen iPad, på restaurant, flyplass/fly, i bil osv. Er mye snakk om å hjelpe barn med følelsesregulering/tåle barnas følelser. Å putte en skjerm i trynet på småbarn fordi de blir utålmodige, kjeder seg, er trøtte osv er jo frata de muligheter til å nettopp kjenne på disse følelsene og hjelpe de å regulere seg på hensiktsmessige måter. Små barn som ellers i året er store deler av den våkne tiden sin borte fra foreldrene. Ikke rart det er en bølge med oppmerksomhetsvansker hos norske skoleelever - mange har jo ikke fått øvd seg på å kjede seg, være tålmodig, og konsentrere seg om noe over tid som ikke gir rask dopaminrespons.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Chestnut skrev (3 minutter siden):

Enig. Det er en skremmende og trist utvikling. 3-5 åringer med egen iPad, på restaurant, flyplass/fly, i bil osv. Er mye snakk om å hjelpe barn med følelsesregulering/tåle barnas følelser. Å putte en skjerm i trynet på småbarn fordi de blir utålmodige, kjeder seg, er trøtte osv er jo frata de muligheter til å nettopp kjenne på disse følelsene og hjelpe de å regulere seg på hensiktsmessige måter. Små barn som ellers i året er store deler av den våkne tiden sin borte fra foreldrene. Ikke rart det er en bølge med oppmerksomhetsvansker hos norske skoleelever - mange har jo ikke fått øvd seg på å kjede seg, være tålmodig, og konsentrere seg om noe over tid som ikke gir rask dopaminrespons.

Bare ikke dra alle foreldre over en kam og iallefall....dette du skriver kan ja gjelde noen...men ikke alle. Man kan faktisk bruke iPad etc uten alt dette du skriver 

AnonymBruker
Skrevet

Barna bestemmer jo det meste når for tiden, så det er vel hovedgrunnen. Enklest slik.. Unngår krangling, foreldre får fred til å sitte å scrolle selv.

Var i Spania i to uker i ferien og 60% av alle barn så på nettbrett (med headset) ved forkost/middag. Dette gjaldt barn fra 0-13 år. Ingen kommunikasjon med omverdenen, kun skjerm. Trist som f.

Anonymkode: 58322...959

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna bestemmer jo det meste når for tiden, så det er vel hovedgrunnen. Enklest slik.. Unngår krangling, foreldre får fred til å sitte å scrolle selv.

Var i Spania i to uker i ferien og 60% av alle barn så på nettbrett (med headset) ved forkost/middag. Dette gjaldt barn fra 0-13 år. Ingen kommunikasjon med omverdenen, kun skjerm. Trist som f.

Anonymkode: 58322...959

Hvorfor er det trist...er det du som ned det? Kanskje dette var den eneste tiden de brukte ipac på turen.

Har du barn selv? Om du vil ha ferie med barn og ikke iPad etc..der er jo opp til deg.

Men om andre drar til syden og barna sitter på iPad er jo opp til de... ikke deg. Som jeg skrev over så er dette kanskje eneste måten å få litt ro.

Hadde disse barna ikke har iPad og kanskje begynte å lage mye lyder...være urolig etc...da hadde du klaget på at disse foreldre ikke hadde noe oppdragelse på barna og at foreldre i dag gidde ikke noe ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det trist...er det du som ned det? Kanskje dette var den eneste tiden de brukte ipac på turen.

Har du barn selv? Om du vil ha ferie med barn og ikke iPad etc..der er jo opp til deg.

Men om andre drar til syden og barna sitter på iPad er jo opp til de... ikke deg. Som jeg skrev over så er dette kanskje eneste måten å få litt ro.

Hadde disse barna ikke har iPad og kanskje begynte å lage mye lyder...være urolig etc...da hadde du klaget på at disse foreldre ikke hadde noe oppdragelse på barna og at foreldre i dag gidde ikke noe ...

Det som er trist er utviklingen, både for barn og voksne, at vi i mindre og mindre grad evner å la tiden gå saktere, bare være sammen, vente på tur og at vi i mindre grad klarer den krevende øvelsen av å ikke bli underholdt hvert sekund av vår våkne tid. Om barn ikke klarer å spise frokost uten å bli underhold av en skjerm er det noe (eller mye) som har gått skeis en plass. At voksne ikke klarer å stå i det og ramme inn barna rundt et måltid er skremmende. At det å være sammen som en familie for å spise og snakke sammen blir for vanskelig for alle parter er bare trist. 

Anonymkode: 0f6dd...6e0

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor denne konkurransen i å dømme andre?

Ikke rart det fødes så få barn i dette landet, så mye som vi skal mobbe foreldre.

Anonymkode: 8604f...d5b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er galt at barna ikke sitter stille

det er galt de lager lyder

det er galt de går rundt i restauranten 

og jamen er det ikke feil å gi de noe verktøy så de kan sitte stille også

Anonymkode: eb26c...aba

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser ikke problemet ! Pass på deg selv

Følte du deg truffet?

Anonymkode: 2da82...5bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er galt at barna ikke sitter stille

det er galt de lager lyder

det er galt de går rundt i restauranten 

og jamen er det ikke feil å gi de noe verktøy så de kan sitte stille også

Barn klarte å sitte stille lenge før foreldrene lente seg tilbake og brukte teknologi som barnevakt.

Anonymkode: 2da82...5bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dette selv når barnet mitt var yngre. Hadde tegnefilmer på ipad og headsett. Dette ga oss voksne mulighet til å sitte ved bordet og nyte en lengre middag.

Når midt barn ble eldre slutter vi med ipaden men fikk også diagnosen adhd. Nå har ungdommen med seg noe av egen interesse hen kan dra opp for å kunne sitte ved bordet lengre enn egen tålmodighet tillater.

Når vi var på ferie og spiste alle måltider ute så ville det blitt fryktelig slitsomt å gjøre det på et barns premisser. Barn er ikke små voksne og når resten av dagen blir lagt opp etter barna er det hyggelig med litt voksen tid og slappe av litt ekstra ved matbordet slik at alle i familien får ferie følsen.

Her inne klager folk på barn som ikke sitter stille på restaurant og når de sitter stille med en ipad så er det også galt.

Når det var flere barn tilstede droppet vi ipad da de underholdt hverandre og gikk til barne området av restauranten (i utlandet hadde mange spisesteder leke området eller de lå langs stranden så barna kunne løpe der uten å forstyrre øvrige gjester).

Anonymkode: 1bd03...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må faktisk si meg helt enig. Har småbarn selv og er fast bestemt på at iPad/mobil aldri skal brukes som underholdning ved matbordet. Vi var i syden i høst og observerte det samme. 

Jeg synes det er kjempe viktig at barna lærer tålmodighet, og lærer å sitte ved bordet et helt måltid, også om de kjeder seg. Våre måltider ble helt klart mer stressende og kortere enn alle som ga iPad, men jeg synes det er såpass viktig at det bare fikk gå. Sånn er det jo med små barn. Våre er også veldig energiske og har ekstremt vanskelig for å sitte stille lenger enn 10-20 min, derfor anser jeg det som enda viktigere at de faktisk lærer å sitte i ro uten skjerm. 

Jeg begrenser også skjerm i bil, og bruker det kun ved unntakstilstand. Bilturer er en kjempe fin mulighet til å lære å ”bare være”, uten underholdning. 

Anonymkode: feb93...af7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det som er trist er utviklingen, både for barn og voksne, at vi i mindre og mindre grad evner å la tiden gå saktere, bare være sammen, vente på tur og at vi i mindre grad klarer den krevende øvelsen av å ikke bli underholdt hvert sekund av vår våkne tid. Om barn ikke klarer å spise frokost uten å bli underhold av en skjerm er det noe (eller mye) som har gått skeis en plass. At voksne ikke klarer å stå i det og ramme inn barna rundt et måltid er skremmende. At det å være sammen som en familie for å spise og snakke sammen blir for vanskelig for alle parter er bare trist. 

Anonymkode: 0f6dd...6e0

Mange av oss er sammen kjempe mye..og bare for at foreldre bruker iPad innimellom til barn må da være lov.  Jeg vet ikke om du har perfekte stille og rolig barn..og ar dere alle koser dere rundt bordet 1 times tid..

Vel...da er du heldig..for barn har mark i rompa...og bare sitte og vente på at mor og far skal bestille noe er kjedelige...og så skal man sitter kanskje 30 minutter å vente på maten..

Ofte lar vi barna ikke bruke iPad når de spiser..og vi prøver p ha samtale etc..vel...etter 5 minutter vil ikke baeba ha mer mat og de kjeder seg.....mor og far har så vidt fått spise..

Ja da har man to valg... barna får se litt på nrk super så mor og far får spise opp...eller la barna begynne å bli urolig.. lage lyd og foreldre som ikke får 10 minutter i fred til å spise maten sin

Jeg synes det er synd at det er så mange dømmende foreldre der ute....alt alle andre foreldre gjør er galt...

Hva med p tenke...så koselig...hele familien er ute på restaurant og koser seg...mor og far snakker sammen og spiser en god middag...som mor ikke måtte lage .og ikke må rydde unna.

Ja kanskje barna sitter 30 minutter på iPad...men dere vet jo ikke noe om hva denne familien gjør resten av dagen.

• Liker 1
Skrevet

Vår fikk ha med brett og headset som 6-åring i Syden. Selvsagt etter å ha deltatt i måltid og samtale, men vi voksne spiste 3 retter pluss vin og satt i flere timer, og hadde også mye voksen samtale med besteforeldreparet som vi ikke treffer så ogte pga avstand. I løpet av en ukes ferie veksler vi mellom fokusene, men selvsagt er det svært uhøflig å ikke skjerme andre for lyden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...