Gå til innhold

Barn på restaurant med iPad

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nei. Dere spør hvorfor de må få iPad 

Hvorfor må foreldre drikke, røyke og snuse foran barna?  De er ikke noe bedre en en iPad 

Pluss spørre sånn da

Så dere perfekte foreldre...dere bruker aldri telefonen rundt barna?

Dette er en hersketeknikk som heter whataboutism, du forsøker å tåkelegge argumenter hvor du ikke har gode motargumenter ved å forsøke å spore av med å fokusere på andre scenarioer som ikke har noe med skjerm å gjøre. Hvorfor noen røyker eller drikker foran barna gir da vitterlig ingen svar på hvorvidt det er riktig å bruke skjerm som avledningsmanøver i alle mulige «kjedelige» situasjoner.

Anonymkode: a0eb3...c26

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en hersketeknikk som heter whataboutism, du forsøker å tåkelegge argumenter hvor du ikke har gode motargumenter ved å forsøke å spore av med å fokusere på andre scenarioer som ikke har noe med skjerm å gjøre. Hvorfor noen røyker eller drikker foran barna gir da vitterlig ingen svar på hvorvidt det er riktig å bruke skjerm som avledningsmanøver i alle mulige «kjedelige» situasjoner.

For jeg synes denne diskusjonen er for dum...og ja jeg synes ikke iPad er så farlig i forhold til foreldre som røyker foran barna 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, mommyaka said:

Fordi mine klarer å spise uten iPad hjemme..men ikke 1 time på restaurant.. læring..😂😂 joda ..vi prøver å lære de å sitte stille og rolig 1 time...for det virker så mye. 

Ja jeg bruker iPad på min datter når vi sitter hos legen..for ofte må vi sitte der 30-60 min pga forsinkelser.  Ja hun bruker det på flyet...eller når vi venter på flyet.  

En time er ikke mye. Før maten kommer kan de tegne, snakke, se på menyen, lese bok og se på ting i restauranten.

Når de spiser maten så er det som hjemme. Hvis de kan sitte ved bordet i en halvtime hjemme så kan de også gjøre det på restauranten.

Og når maten er ferdig og de kjeder seg, så kan en av dere ta med barna og gjøre noe.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Foreldre som er avhengig av skjerm på restaurant er 100% like avhengig av den hjemme. Det er ikke sånn at barna automatisk tilegner seg dårligere bordvaner når de er på restaurant/hotell. At barn ikke klarer å sitte pent ved bordet ute er jo en konsekvens av at det ikke øves på og praktiseres hjemme. 

Tull, å spise på restaurant er noe mange barn ikke gjør ofte, og kan derfor være en helt ekstraordinær situasjon som løses på en annen måte enn man ville gjort det hjemme. Vi gjør det samme på fly, skal vi fly så kjører vi skjerm, det betyr ikke at vi har mye skjerm hjemme, at vi ikke oppdrar barna våre eller at vi ikke øver hjemme. Det betyr bare at denne situasjonen er fremmed og unik, vi står også i fare for å plage mange andre mennesker med bråk, derfor løses det sånn. 

Anonymkode: 2fe97...8fd

• Nyttig 2
Skrevet
Camlon skrev (5 minutter siden):

En time er ikke mye. Før maten kommer kan de tegne, snakke, se på menyen, lese bok og se på ting i restauranten.

Når de spiser maten så er det som hjemme. Hvis de kan sitte ved bordet i en halvtime hjemme så kan de også gjøre det på restauranten.

Og når maten er ferdig og de kjeder seg, så kan en av dere ta med barna og gjøre noe.

Ja..vi kan klappe hender og snakke om været og synge sanger...for 1 time er jo ikke noe 😂  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tull, å spise på restaurant er noe mange barn ikke gjør ofte, og kan derfor være en helt ekstraordinær situasjon som løses på en annen måte enn man ville gjort det hjemme. Vi gjør det samme på fly, skal vi fly så kjører vi skjerm, det betyr ikke at vi har mye skjerm hjemme, at vi ikke oppdrar barna våre eller at vi ikke øver hjemme. Det betyr bare at denne situasjonen er fremmed og unik, vi står også i fare for å plage mange andre mennesker med bråk, derfor løses det sånn. 

Hvorfor er det liksom så ekstraordinært å spise på et fly at det må skjerm til for å få maten ned? Sist jeg sjekket spiser man med samme bestill på fly som ellers i samfunnet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Ja..vi kan klappe hender og snakke om været og synge sanger...for 1 time er jo ikke noe 😂  

Dette! +at du er veldig glad etter det restaurantbesøket at du betaler 1500kr. For å klappe hender, synge (for det er visst mindre irriterende for naboen enn iPad😅) og i alt ikke fått inn et klyva ord til mannen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det liksom så ekstraordinært å spise på et fly at det må skjerm til for å få maten ned? Sist jeg sjekket spiser man med samme bestill på fly som ellers i samfunnet. 

Ok.. kanskje dine barn har fra de var født til de vSr 20 år elsket å ta fly .sittet pent og pyntelig i 5 timer...

Men såbn er ikke alle barn...fly er kjedelige... barna ser på iPad..vi ser på film 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! +at du er veldig glad etter det restaurantbesøket at du betaler 1500kr. For å klappe hender, synge (for det er visst mindre irriterende for naboen enn iPad😅) og i alt ikke fått inn et klyva ord til mannen. 

Jepp vi er veldig populære når vi synger bæsje og tisse sanger 😂😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakket om fly generelt, ikke mat på fly. Vi kjører generelt mye skjerm på fly, har ikke noe med maten å gjøre🤪 Det betyr ikke at vi har mye skjerm i hverdagen, eller at vi ikke greier å spise uten skjerm, ei heller flyr vi så ofte at dette er et problem. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, mommyaka said:

Hvis du bare kan snakke om været og synge sanger, så viser det at iPad har allerede skadet dine barn.

Vi snakker med barna om hva vi gjorde, hva vi skal gjøre neste dag, samfunnet og svarer på deres utallige spørsmål om verden. Det er heller ikke uvanlig at de lager rollespill med hverandre.

• Liker 5
Skrevet
Camlon skrev (Akkurat nå):

Hvis du bare kan snakke om været og synge sanger, så viser det at iPad har allerede skadet dine barn.

Vi snakker med barna om hva vi gjorde, hva vi skal gjøre neste dag, samfunnet og svarer på deres utallige spørsmål om verden. Det er heller ikke uvanlig at de lager rollespill med hverandre.

Wow så flotte foreldre dere er...vi lærer også våre barn ar vi aldri skal være bedre en andre. Kos dere med samfunnet spørsmål etc

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (12 minutter siden):

Hjemme setter vi oss ned ved bordet når maten er ferdig. Det tar oss 10 min oss voksne å spise. Barnet på 3 år spiser alt mellom 0- 15 min. Vil det ikke ha mat så går barnet fra bordet og leker med et eller annet innen 10 min. Men det er trygt hjemme. Ingen fare for at barnet forstyrrer andre gjester på restaurant, eller flyr rett ut I veien fordi det ikke orker å sitte rolig i lengden ved bordet. Så vi voksne får spist opp maten vår hjemme.

Ute på restaurant: vente på menyen, bestille mat, vente kanskje en halvtime før maten kommer fra vi satt oss ned. Jo da den ene foreldren om vi er to ute kan underholde barnet mens den andre er ved bordet. Så kommer maten. Barnet har spist 1/4 del, vi voksne har fått i oss kanskje 1/,4 selv. Barnet vil ikke sitte lenger ved bordet. Begynner å løpe ut i veien, får raseri anfall fordi vi prøver å få han til å sitte stille/gjør ting han ikke skal etc. Stadig avbrytelser som gjør at vi voksne ikke får spist maten som vi har bestilt. I verste fall må vi spise på tur, men da blir maten kald til den som skal spise sist.  Det fører også til at hele besøket varer enda lengere.. Kanskje man bestilte både forrett, hovedrett og dessert. UTE er det så mange faremomenter at man må passe på hele tiden med små barn.

Nei den kampen orker vi rett og slett ikke å ta. Vi ønsker matro, og vi ønsker ikke at 3 åringen vår skal forstyrre alle gjestene som er der.

• Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, tussi84 said:

Hjemme setter vi oss ned ved bordet når maten er ferdig. Det tar oss 10 min oss voksne å spise. Barnet på 3 år spiser alt mellom 0- 15 min. Vil det ikke ha mat så går barnet fra bordet og leker med et eller annet innen 10 min. Men det er trygt hjemme. Ingen fare for at barnet forstyrrer andre gjester på restaurant, eller flyr rett ut I veien fordi det ikke orker å sitte rolig i lengden ved bordet. Så vi voksne får spist opp maten vår hjemme.

Ute på restaurant: vente på menyen, bestille mat, vente kanskje en halvtime før maten kommer fra vi satt oss ned. Jo da den ene foreldren om vi er to ute kan underholde barnet mens den andre er ved bordet. Så kommer maten. Barnet har spist 1/4 del, vi voksne har fått i oss kanskje 1/,4 selv. Barnet vil ikke sitte lenger ved bordet. Begynner å løpe ut i veien, får raseri anfall fordi vi prøver å få han til å sitte stille/gjør ting han ikke skal etc. Stadig avbrytelser som gjør at vi voksne ikke får spist maten som vi har bestilt. I verste fall må vi spise på tur, men da blir maten kald til den som skal spise sist.  Det fører også til at hele besøket varer enda lengere.. Kanskje man bestilte både forrett, hovedrett og dessert. UTE er det så mange faremomenter at man må passe på hele tiden med små barn.

Nei den kampen orker vi rett og slett ikke å ta. Vi ønsker matro, og vi ønsker ikke at 3 åringen vår skal forstyrre alle gjestene som er der.

Det er veldig forståelig når du har en 3-åring, men da vil jeg egentlig foreslå å bli i Norge fordi så små barn får ingenting ut av sydenferie.

Problemet er de eldre barna som må ha iPad på restaurant eller så blir det skrik og hyl.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (9 minutter siden):

Det er veldig forståelig når du har en 3-åring, men da vil jeg egentlig foreslå å bli i Norge fordi så små barn får ingenting ut av sydenferie.

Problemet er de eldre barna som må ha iPad på restaurant eller så blir det skrik og hyl.

Nå har vi ikke vært i utlandet siden den eldste ble født (han på 3), yngste er 3 mnd. Vi ser egentlig ikke helt vitsen med å dra til utlandet før han er gammel nok til å glede seg over ting og huske noe av det. Så blir jo ikke mye restaurant besøk i utlandet. Vi pleier en sjelden gang hjemme å gå ut men..

Uansett er enig med deg i at eldre barn (fra skolealder ca) burde klare å sitte mer stille ved bordet, eller burde klare å beregne farer utenat voksne må passe på hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
Camlon skrev (2 timer siden):

Selvsagt får en 3 åring noe utav en ferie 

Anonymkode: eb26c...aba

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (11 timer siden):

Nop...jeg er veldige mottakelig...men jeg bryr meg ikke om noen ikke synes vi bør bruke iPad.. det er opptil oss.  Jeg er absolutt ikke best...jeg går hverdag med tanke... gjorde jeg mitt beste idag? Er jeg god nok mor?

Og takk..min dysleksi takker for at du så den

«Jeg er mottakelig, men jeg er ikke mottakelig»

😂😂😂

• Liker 3
Skrevet (endret)
Camlon skrev (9 timer siden):

Lurer på hva som er så spesielt med barna dine siden de ikke fikk noe ut av sydenferie som små. Da barnet mitt var 3 hadde det vært i Syden tre ganger, og elsket det alle gangene. Bading og strand er herlig også for småtroll.

Ferie i Norge er jo et HERK i forhold. Kan ikke stole på været, knapt mulig å bade utendørs pga temperatur i vannet, langt mellom gode strender, og det er dyrere å være på ferie her.

Endret av TomBombadil
  • Liker 5
Gjest issoras
Skrevet
10 hours ago, Camlon said:

1. Treåringer koser seg også på sydenferie. 

2. Så ipad er greit på norgesferie men ikke sydenferie?? Hvorfor? 🧐🧐 Etter min erfaring er restaurantbesøk i "syden" enklere enn i Norge, fordi i "syden" er restaurantene ofte familievennlige med et lekeområde osv. Norgesferie er mer heftig... 😅

Gjest Malmfrid
Skrevet
issoras skrev (2 minutter siden):

1. Treåringer koser seg også på sydenferie. 

2. Så ipad er greit på norgesferie men ikke sydenferie?? Hvorfor? 🧐🧐 Etter min erfaring er restaurantbesøk i "syden" enklere enn i Norge, fordi i "syden" er restaurantene ofte familievennlige med et lekeområde osv. Norgesferie er mer heftig... 😅

Tror vedkommende mente hjemmeferie. 

Og jeg er enig. Har lest at små barn har det best hjemme i ro og mak enn på lange reiser til varme himmelstrøk. 

For barn er det viktigst at foreldrene har fri og tid til dem. De fleste steder er det mye å finne på i nærområdet. Forstår at når man har eldre søsken så vil man reise fordi de eldre barna har glede av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...